نکات سلامتی مادران

تاثیر عصبانیت مادر بر جنین (و 11 راه حل موثر)

bestkid b

بارداری یک دوران هیجان انگیز در زندگی هر زن محسوب می شود. اگرچه باردار بودن می تواند هیجان و لذت حاصل از بچه دار شدن و تجربه ی حس مادری را به همراه داشته باشد، اما می تواند زن را در برابر احساس استرس، عصبانیت، تحریک و اضطراب آسیب پذیر کند. گرچه احساس خشم و ناامیدی در بعضی از مواقع در حاملگی کاملاً طبیعی است اما اگه طولانی مدت و مداوم باشد، ممکن است عواقب خاصی بهمراه داشته باشد. پیوند مادر و کودک به گونه ای است که کودک تمام احساسات مادرش از جمله عصبانیت را احساس می کند.

گذشته از این عصبانیت سرکوب شده طولانی مدت می تواند منجر به افسردگی شود. این نه تنها می تواند بر روابط شما تأثیر منفی بگذارد بلکه می تواند باعث ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، زخم معده، آسم، سردرد و مشکلات گوارشی شود. این می تواند یک محیط ناامن برای جنین ایجاد کند و ممکن است برای بارداری مضر باشد. برای زنان باردار مهم است که مثبت و آرام بمانند و اجازه ندهند احساسات مختلف به هیچ وجه بر آنها غلبه کند. در این مطلب با عوامل ایجاد کننده ی خشم در دوران بارداری، تاثیر آن بر جنین و روش های مقابله با آن آشنا می شوید.

چه عواملی ممکن است در دوران بارداری باعث بروز خشم و عصبانیت شود؟

مهمترین عواملی که موجب خشم و عصبانیت مادران باردار می شود عبارتنداز:

1- تغییرات هورمونی

عصبانیت در دوران بارداری را می توان به نوسانات هورمون های بارداری نسبت داد. تغییرات هورمونی در این دوران ممکن است باعث تغییرات خلقی منظم، حساسیت فوق العاده زیاد و بروز احساسات شدید و غیرمعقول شوند. از آنجاییکه تمام زنان باردار در این دوران با نوسانات هورمونی مواجه می شوند، تجربه ی خشم و عصبانیت مسئله ی دور از انتظاری نیست.

2- استرس

داشتن مقادیر کمی استرس در دوران بارداری معمول است. این ممکن است به دلایل مختلفی مانند ناراحتی جسمی، استراحت ناکافی، کمبود خواب، مشکلات زناشویی، اضافه کار، استرس مربوط به شغل و نگرانی های مالی اتفاق بیفتد. استرس مداوم می تواند بر توانایی کنترل خشم فرد تأثیر منفی بگذارد و منجر به بروز طغیان های عصبی شود.

3- ترس

دلیل دیگر عصبانیت در دوران بارداری می تواند ترس از روزهای پیش رو یا آینده باشد. زنان باردار ممکن است نگران چگونگی پیشرفت بارداری، درد زایمان، سلامتی کودک یا ابتلا به هرگونه عارضه یا بیماری احتمالی باشند. این ترس ها می توانند کاملاً طاقت فرسا باشند و خشم ممکن است به یک واکنشی احتمالی در برابر آنها تبدیل شود.

4- ناراحتی

ناراحتی اندک تا متوسط در دوران بارداری به دلیل تغییرات فیزیکی و روانی این دوران، دور از انتظار نیست. زنان باردار به طور معمول دچار نوسانات هورمونی، حالت تهوع و خستگی و گاهی اوقات مشکلات دیگر می شوند. ناراحتی در زمان های غیرمنتظره ممکن است منجر به تحریک پذیری یا بروز احساساتی شدید مانند عصبانیت شود، به خصوص اگر با علل ناراحتی به طور مناسب برخورد نشود.

آیا عصبانیت مادر می تواند بر جنین تأثیر بگذارد؟

خشم و عصبانیت دوران بارداری می تواند منجر به برخی تغییرات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی مانند افزایش فشار خون و ضربان قلب شود. این امر موجب می شود که سطح هورمون هایی مانند اپی نفرین و آدرنالین افزایش یافته و منجر به انقباض رگ های خونی شود. تمام این موارد باعث کاهش اکسیژن رسانی و خون به جنین می شود که ممکن است برای رشد او مضر باشد. خشم طولانی مدت یا شدید در دوران بارداری ممکن است عوارضی در زمان زایمان ایجاد کند. اعتقاد بر این است که عصبانیت مداوم در دوران بارداری می تواند عوارض زیر را بهمراه داشته باشد:

  • کم وزن بودن نوزاد در زمان تولد
  • زایمان زودرس
  • داشتن تأثیر نامطلوب بر خلق و خوی کودک (این کودکان بیشتر مستعد تحریک پذیری و افسردگی هستند)
  • افزایش احتمال بیش فعالی کودک

حال که با علل و عواقب عصبانیت دوران بارداری آشنا شدید، بهتر است روش های غلبه بر آن را نیز بدانید. در این قسمت راهکارهایی برای کنترل خشم در دوران بارداری آورده شده است.

نکاتی برای غلبه بر عصبانیت در دوران بارداری

هیچ کس شما را بهتر از خودتان نمی شناسد، بنابراین این شما هستید که باید گام های مناسبی برای دستیابی به آرامش و کنترل خشم خود بردارید. در اینجا چند روش برای کنترل خشم در دوران بارداری آورده شده است:

1- رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

در دوران بارداری به خوردن وعده های غذایی سالم و مقوی اهمیت بدهید. داشتن یک رژیم غذایی متعادل حاوی مقدار زیادی پروتئین و کربوهیدرات، سبزیجات برگ سبز و میوه ها به شما کمک می کند تا سطح انرژی خود را حفظ کنید و با خستگی و کسالت مبارزه کنید. اینکار باعث بهبود خلق و خوی شما می شود. بهترین رژیم غذایی دوران بارداری (کلیک کنید)

2- به طور منظم ورزش کنید

با انجام ورزش های سبک یا پیاده روی منظم، در طول بارداری فعالیت خود را حفظ کنید. تحرک و تناسب اندام موجب ترشح اندورفین می شود که از تغییرات خلقی و عصبانیت در دوران بارداری جلوگیری می کند و روحیه ی شما را شاد و مثبت نگه می دارد.

حتما بخوانید: ۹ تا از نکات بارداری (قبل، حین و بعد از بارداری)

3- به فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید

پرداختن به فعالیت های لذت بخش، استراحت یا گذراندن وقت با دوستان، بیرون رفتن برای تماشای فیلم مورد علاقه، نقاشی، گوش دادن به موسیقی یا باغبانی کردن، برای زنان باردار مفید است. این فعالیت ها می توانند به کاهش استرس کمک کنند و توجه شما را به سمت کارهای پربارتر و سرگرم کننده سوق دهند.

4- مراقبه کنید

زنان باردار برای مقابله با استرس و عصبانیت می توانند مراقبه یا یوگا انجام دهند. توصیه می شود تمرینات تنفس عمیق را یاد بگیرید چون اینکار به شما در از بین بردن تنش و آرامش کمک می کند.

تنفس عمیق اگر به درستی انجام شود، می تواند برای رفع فشارهای روحی و جسمی عالی باشد. در اینجا چند تمرین تنفسی آورده شده است که می توانید در دوران بارداری انجام دهید:

  • پرانایاما: این تمرین تنفسی فواید مختلفی دارد که یکی از آنها داشتن تأثیر آرام بخش بر ذهن است. این تکنیک تنفسی چهار مرحله ی کلی شامل دم، مکث آگانه ی پس از دم، بازدم و مکث آگاهانه ی پس از بازدم دارد. این کار را در فواصل 5 ثانیه ای و هر روز به مدت 10 دقیقه انجام دهید.
  • تنفس عمیق: از بینی نفس بکشید و چند ثانیه در این حالت بمانید. سپس از دهان نفس خود را بیرون دهید. این کار را در فواصل 5 ثانیه ای هر روز به مدت 10 دقیقه انجام دهید.
  • تنفس شکمی یا دیافراگمی: صاف بنشینید و پاها را روی هم بگذارید، یا روی یک صندلی راحت بنشینید. نفس عمیق بکشید و هنگام انجام اینکار شکم خود را به بیرون بدهید (توجه داشته باشید که بجای عقب و جلو شدن سینه، شکم را به عقب و جلو ببرید). این حالت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید و نفس بکشید و شکم خود را به عقب برگردانید. هر روز 10 دقیقه این کار را ادامه دهید تا به آرامش دلخواه خود برسید.

5- ماساژ بگیرید

ماساژهای ملایم می تواند به زنان باردار کمک کند تا هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی آرام شوند. برای اینکار می توانید از یک ماساژور حرفه ای که برای ماساژ دادن زنان باردار تجربه دارد، کمک بخواهید.

بلند قد شدن جنین:  بهترین راهکارها

6- از بحث و مجادله دور شوید

گاهی اوقات لازم است که به سادگی از یک موقعیت دشوار و پرتنش دور بمانید. اگر احساس می کنید در آستانه از دست دادن خونسردی خود هستید یا نمی توانید شرایطی را تحمل کنید، سریعا خود را از موقعیت مورد نظر دور کنید.

7- کارهای خود را اولویت بندی کنید

مدیریت شغل و خانواده با پیشرفت بارداری، ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد. در چنین شرایطی لازم است که کارهای خود را اولویت بندی کنید و از دیگران کمک بخواهید. اعضای خانواده را درگیر کنید، از آنها کمک بگیرید و یا کمک دوستان و همکاران خود را بپذیرید تا مقداری از فشارهای موجود کاسته شود.

8- استراحت کافی داشته باشید

داشتن استراحت مناسب و خواب خوب در دوران بارداری بسیار ضروری است. بیخوابی، فقط منجر به افزایش تحریک پذیری می شود و ممکن است منجر به طغیان های عصبی گردد. داشتن استراحت کافی از راه های مختلف مانند چرت زدن مکرر، لم دادن و دراز کشیدن، می تواند به شما کمک کند تا در طول روز استراحت کافی داشته باشید.

9- احساسات تان را تخلیه کنید

تخلیه احساسات (چه برای ابراز خوشحالی و چه برای عصبانیت و ناراحتی)، در دوران بارداری مهم است. سرکوب احساسات و مخفی کردن آنها، فقط به تحریک پذیری شما می افزاید. به شریک زندگی خود یا یک دوست خوب اعتماد کنید و احساسات فرو خورده خود را آزاد کنید. علاوه بر این می توانید احساسات خود را از طریق نوشتن در دفتر خاطرات بیان کنید.

10- خود را در اولویت قرار دهید

خوشبختی و سلامتی شما در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا سلامتی کودک شما ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد. برای اطمینان از سلامتی و آرامش جسمی و روحی خود، تلاش کنید. لباس و کفش راحت بپوشید، با همسرتان حرف های عاشقانه بزنید و دلهره خود را با خانواده، دوستان یا پزشک تان به اشتراک بگذارید.

11- به دنبال کمک حرفه ای باشید

اگر در دوران بارداری به طور مکرر دچار خشم شدید و عصبانیت هستید، بهتر است از یک مشاور یا درمانگر کمک بگیرید.

۱۰ تاثیر خوردن موز در دوران بارداری بر جنین

حرف آخر…

اطمینان از سلامتی جسمی و روانی در دوران بارداری بسیار مهم است. داشتن استرس و عصبانیت در دوران بارداری امری معمول بوده و دور از انتظار نیست. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، سعی کنید از تکنیک های ارایه شده در این مطلب استفاده کنید و توجه و تمرکز خود را بر روزهای خوش پیش رو بگذارید.

منبع1 منبع2

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا