آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

راهکار های اصولی برای تشویق کودکان به ورزش(همراه با ویدیو)

bestkid b

این که چگونه کودکان خود را به ورزش علاقه مند سازیم سوالی است که خیلی از والدین میپرسند.در این بخش بهترین کودک راهکارهایی برای شما دارد

انجام ورزش روزانه کاری است که باید از دوران کودکی آغاز شود . ورزش هایی که به کودکان داده می شود، باید نوعی باشند که به تربیت قوای فکری و نظم روحی آن ها کمک کند .علاقه‌مندکردن کودکان به ورزش کار سختی است، اما با روش‌های ساده‌ای می‌توان کودکان را به سمت ورزش کشاند.

از ورزش ها و بازی های کودکان، استفاده های دیگری نیز می توان نمود مربیان دلسوز و زیرک، با توجه به نوع بازی ها و ورزش های مورد علاقه کودکان، می توانند شخصیت واقعی و حقیقی و نیز استعدادهای نهفته کودکان و حساسیت های روحی آنان را کشف نموده و در برنامه ریزی های تربیتی، مورد توجه و استفاده قرار دهند.

آکادمی متخصصان اطفال آمریکا این توصیه‌ها را برای تشویق فعالیت جسمی در میان کودکان ارائه میدهند:

  •  با متخصص اطفال کودکتان دیدار کنید تا او با شما و کودک‌تان درباره اهمیت فعالیت جسمی برای سلامت هر فرد صحبت کند.
  • کودک‌تان را تشویق کنید تا به ورزش یا فعالیت جسمی دیگر مناسب سنش که به آن علاقه دارد، یا فعالیتی که خانواده می‌توانند همراه هم از آن لذت ببرند، بپردازد.
  •  جای ایمن را برای کودک فراهم کنید که بتواند در آنجا به ورزش و بازی بپردازد، و اسباب‌بازی‌هایی را به او بدهید که فعالیت جسمی او را تشویق کند.
  •  خودتان با اختصاص دادن زمانی به ورزش و بازی با کودک‌تان، به فعالیت جسمی بپردازید.
  •  زمان گذرانده شده در پای تلویزیون و کامپیوتر را برای همه اعضای خانواده محدود کنید.
  •  به کودک‌تان بیاموزید بیش از حد به خودش فشار نیاورد- ورزش باید برای کودک سرگرم‌کننده باشد، نه دردناک.
  • از این بسته های آموزشی و شاد برای به حرکت درآوردن و تمایل به ورزش و حتی رقصیدن کودکان خود استفاده نمایید

مهم:۱۰ عادت پدرومادری‌کردن پیش از آنکه کودک تان نوجوان شود

دلایل عدم تمایل کودکان به ورزش :

عدم شکل‌گیری مهارت‌های ضروری کودک: بسیاری از ورزش‌ها برای کودکان پیش از دبستان، مناسب سن آنها نیست چون بیشتر از نظر توانایی فیزیکی، دامنه تمرکز و توان یادگیری قوانین بازی رشد کافی نکرده‌اند. به دلیل ناکام ماندن در انجام بازی صحیح از سوی همسالان، طرد و از فعالیت جسمی متنفر می‌شوند.

در این‌گونه موارد والدین می‌توانند این بازی‌ها را در منزل با خود انجام بدهند و او را تشویق کنند. او فارغ از نگاه همسالان با تشویق شما به سرعت قواعد بازی را فرا می‌گیرد و در محیطی امن به بروز توانایی‌های خود علاقه‌مند می‌شود. ادامه این کار به افزایش تمایل او به ورزش کردن منجر می‌شود.

برد و باخت: کودکان دبستانی که به ورزش کردن علاقه ندارند، اغلب از دیدن باخت همسالان خود عصبی و حتی شوکه می‌شوند. برد و باخت و تحمل باخت را بدترین جنبه ورزش می‌دانند و از آن تا جایی که بتوانند کناره می‌گیرند. در این‌گونه مواقع والدین بهتر است به ثبت‌نام کودکانشان در کلاس‌های ورزشی اقدام کنند. ورزش‌های غیر رقابتی و انفرادی اولین گام است. دراین مورد می‌توان به شنا و ژیمناستیک اشاره کرد. هر چه سن کودک بالاتر می‌رود، جنبه‌های رقابتی برای او اهمیت بیشتری پیدا می‌کند به شرط اینکه قبل از آن علاقه به ورزش در او ریشه دوانده باشد. اغلب بچه‌ها تا ۱۱ و ۱۲ سالگی به ورزش‌های رقابتی علاقه‌ نشان نمی‌دهند.

ترس از حضور در تیم ورزشی: اگر کودک شما خجالتی است یا اعتماد به نفس کافی ندارد، احتمالاً به دلیل ترس از رقابت با همسالان و حضور در یک تیم از فعالیت گروهی طفره می‌رود. بسیاری از کودکان در این مرحله نسبت به واکنش مربیان، والدین و همسالان خود حساس هستند و احساس نگرانی می‌کنند. باید به کودک بفهمانید که نمی‌خواهید ورزشکار حرفه‌ای شود بلکه هدف سرگرم شدن و حفظ سلامتی است.

انتخاب ورزش مناسب: دلیل عدم تمایل کودکان اغلب انتخاب ورزش نامناسب از سوی والدین است. به او اصرار نکنید که به شنا، دو یا دوچرخه‌سواری ادامه دهد. بگذارید خود او پس از امتحان کردن چند ورزش یکی را انتخاب کند.

مهم و کاربردی: ۱۰ دلیل اصلی لوس شدن کودک (+ پیشگیری و درمان)

 رعایت نکات ایمنی زیر را برای بازی و ورزش کودکان:

  • محوطه بازی کودک باید امن و دور از عوامل خطرآفرین باشد.
  • گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش و خنک کردن آن پس از ورزش بسیار مهم بوده و در کاهش کوفتگی و درد عضلانی بسیار مفید است.
  • بهترین حالت در بازی و ورزش کودک زمانی است که او با هم‌سالان یا کودکان هم‌قد و قواره خود باشد.
  • از آنجایی که بدن کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار سریع‌تر گرم و سرد می‌شود آنها نباید به ورزش‌هایی بپردازند که بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد؛ نباید در هوای بسیار گرم (بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد) به ورزش و بازی بپردازند و نباید هنگام شنا به مدت‌طولانی در آب سرد باقی بمانند.
  • معمولا کودکان نمی‌دانند که چه زمانی به نوشیدن آب نیاز دارند و اغلب قبل از اینکه احساس تشنگی کنند به آب نیاز دارند. آنها باید قبل، بعد و در حین ورزش و بازی آب بنوشند.
    کودکان در هوای گرم به کرم‌های ضدآفتاب و کلاه لبه‌د‌ار نیاز دارند.
  • کودک نباید برای اینکه کاری را درست انجام نداده یا خوب بازی نکرده است مقصر دانسته نشود و مورد انتقاد و تمسخر قرار نگیرد.
  • مراقب باشید هیچ‌کس از بین بازیکنان، مربی یا تماشاگران بر سرش فریاد نزند و او را متهم نکند.

۷ فعالیت ورزشی داخل خانه که می توانید همراه فرزندتان انجام دهید

تمرین با بچه ها برای داشتن فعالیت بدنی کار پیچیده ای نیست. در حقیقت حتی می تواند سرگرم کننده هم باشد! در اینجا به ۱۲ تمرینی که می توانید با فرزندان خود در خانه خود انجام دهید می پردازیم.

۱-پیروی از رهبر

یکی از بازی‌ های پرتحرک و ساده که در خانه قابل انجام است، انتخاب کردن یک رهبر در خانه است. روش انجام این بازی به این صورت است که ابتدا فردی به عنوان رهبر انتخاب می ‌شود و کودکان دیگر باید دقیقا کارهای او را مانند پریدن، دویدن، شکلک در آوردن و… تقلید کنند و شخصی که به اشتباه کاری را انجام دهد، بازنده است. افزایش تحرک و هیجان در کودکان و افزایش اعتماد به نفس و انرژی مثبت در آنها، از مهم ترین مزیت های این بازی است.

۲- بازی راه رفتن خرسی

مانند خرس، چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید و بهمراه فرزندتان در طول خانه مسابقه دهید. با تقلید صدای خرس و حالات آن، هیجان بیشتری به بازی وارد کنید.

۳- حرکت پرش ستاره

بچه ها این بازی را دوست دارند! انجام این حرکت به این صورت است که ابتدا بایستید و کمی پایین بروید و با حالت انفجاری بالا بپرید. هنگام پرش دست ها و پاهای خود را کاملا باز کنید تا در هوا مانند یک “X” بزرگ به نظر برسید. در اوج پرش حتماً فریاد بزنید “من یک ستاره هستم!”

۴- حرکت شنا

حرکت شنا یک ورزش فوق العاده و پرتحرک برای کودکان است. روش انجام آن به اینصورت است که چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید، دستان خود را کمی باز تر از عرض شانه قرار دهید. پاهای خود را به عقب بکشید به طوری که روی دست و انگشتان خود تعادل برقرار کنید. بدن خود را در یک خط مستقیم از سر تا انگشتان پا نگه دارید بدون اینکه کمر یا پشت را قوس دهید.

قبل از شروع حرکت، شکم خود را منقبض کرده و با کشیدن شکم به داخل، مرکز بدن خود را منقبض کنید، سپس بدن خود را پایین بیاورید و آرنج خود را به آرامی تا زاویه ی ۹۰ درجه خم کنید و در این حین عمل دم و بازدم انجام دهید و در نهایت به حالت اول باز گردید. این ورزش را با دفعات کم شروع کنید و بصورت روزنه تعداد آن را افزایش دهید.

۵- صندلی موزیکال

اگر تعداد شما در خانه بیشتر از ۳ یا ۴ نفر است و دوست دارید با بازی و آهنگ، کودک را سرگرم و پرتحرک کنید، می ‌توانید از بازی هیجان‌انگیز صندلی بازی استفاده کنید چون این بازی مورد علاقه ی اکثر کودکان است. برای انجام این بازی، موزیک را پخش کنید و از افراد بخواهید دور صندلی ‌ها (تعداد صندلی ها بسته به تعداد افراد دارد) شروع به حرکت کنند. با توقف آهنگ باید روی نزدیک ‌ترین صندلی بنشینند. در نهایت کسی که صندلی برای نشستن نداشته باشد بازنده است.

۶- بولینگ

به سادگی می توانید در خانه با فرزندتان بولینگ بازی کنید. این یک بازی هیجان انگیز و پرتحرک برای کودکان است. اگر بولینگ ندارید، می توانید به راحتی از چند بطری نوشابه و یک توپ استفاده کنید.

۷- اسکوات

اسکوات حرکتی ست که عضلات چهار سر ران، عضلات پست و باسن و همچنین شکم را هدف قرار می دهد. این حرکت برای عضله سازی و تقویت عضلات پای کودک فوق العاده است. برای انجام این کار میله را در حالت تعادل بگیرید و کاملاً صاف در زیر میله قرار بگیرید. عضلات شکم و لگن را منقبض کنید. سپس پایین رفتن را شروع کنید بصورتیکه پاها باید کمی به سمت بیرون باشد. بدن را به آرامی به پایین بیاورید و به خم شدن زانو ها ادامه دهید. لگن را به سمت عقب ببرید تا ران ها موازی با زمین قرار بگیرند. زانو زاویه ۹۰ درجه و بدن شما در این حالت باید در زاویه ۴۵ درجه قرار گرفته باشد.

 

مختص والدین:۱۰ مهارت مهم زندگی که باید قبل از ۱۰ سالگی به کودک تان بیاموزید!

و اما در بخش آخر چند انیمیشن زیبا برای اینکه کودک شما به ورزش علاقه بیشتری پیدا کند قرار داده ایم

۱- ورزش های مناسب مادر با کودک

۲-تشویق کودک و نوجوانان به ورزش با ترانه های اتل متل

۳-شعر و ترانه های کودکان برای ورزش صبحگاهی

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا