آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

بهترین راهکارهای افزایش وزن کودک و رساندن به وزن سالم

bestkid b

با بزرگ شدن کودک، وزن او افزایش میابد تا به رشد آنها کمک شود. با این حال، برخی از کودکان وزن گیری خوبی ندارند. دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد. شایعترین دلیل این است که آنها برای رفع نیازهای خود به اندازه کافی غذا نمی خورند. اگر پزشک فرزند شما توصیه می کند که کودک تان نیاز به افزایش وزن دارد، برای کسب اطلاعات مورد نیاز، در این مطلب با ما همراه شوید.

دلایل عدم وزن گیری کافی کودک چیست؟

به دنبال علل اصلی باشید. بعضی از بچه ها مانند برخی بزرگسالان، به طور طبیعی لاغر هستند و وزن کم می کنند. با این وجود، باید سعی کنید دلایل دیگر مرتبط با عدم وزن گیری را رد کنید. برخی از علل عدم وزن گیری کودکان عبارتنداز:

  • کودکان به دلیل کوچک بودن جثه بدنشان، غذای بسیار کمی می خورند. اما اگر کودک شما علاقه چندانی به غذا خوردن ندارد، این می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل پزشکی یا روانشناختی باشد. یک مشکل هورمونی یا متابولیکی مانند دیابت یا تیروئید بیش فعال در بعضی مواقع می تواند دلیل عدم وزن گیری کودک باشد.
  • مشکلات دستگاه گوارش، یا آلرژی های غذایی تشخیص داده نشده یا سایر مشکلات ممکن است باعث مشکل در غذا خوردن کودک شود.
  • برخی از داروها می توانند اشتها را کاهش دهند، بنابراین اگر کودک شما در حال استفاده از دارو است ، این احتمال را در نظر بگیرید.
  • متأسفانه، برخی کودکان در اوایل نوجوانی به دلیل عواملی مانند فشار همسالان می توانند در خوردن غذا با مشکل مواجه شوند.
  • کودک شما ممکن است بیش از حد فعال باشد و به سادگی می تواند کالری بیشتری نسبت به آنچه که مصرف می کند، بسوزاند.

حتما بخوانید: ۳ تا از جدیدترین و بهترین راههای افزایش وزن و تپل شدن نوزاد شما

نحوه افزایش وزن در کودکان

در اینجا چند نکته برای کمک به سلامت و وزن گیری کودک آورده ایم:

۱-کودک را به ورزش منظم را تشویق کنید.

ورزش برای داشتن بدن و ماهیچه های سالم ضروری است. درست است که ورزش باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شود، اما اگر با تغذیه ی مناسب همراه باشد، موجب افزایش وزن خواهد شد.

به ویژه در مورد کودکان بزرگتر، اضافه کردن توده عضلانی همیشه از اضافه کردن چربی، سالم تر است و به احتمال زیاد باعث افزایش وزن هم می شود.

ورزش اغلب می تواند باعث تحریک اشتها شود، بنابراین سعی کنید قبل از وعده های غذایی، فعالیت بدنی داشته باشید و به تاثیر آن پی ببرید.

با بزرگ شدن کودک، او را با ورزشهایی مانند شنا، دوچرخه سواری و غیره آشنا کنید. شرکت فعال در ورزش به او کمک می کند تا اشتهای کودک افزایش یابد و همچنین به رشد و نمو بدن کمک کند.

۲- میزان کالری دریافتی فرزندتان را افزایش دهید

برای کمک به فرزند خود در افزایش وزن، سعی کنید اندازه وعده های غذایی مصرفی را به خصوص درمورد غذاهای نشاسته ای مانند نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی افزایش دهید.

از طرف دیگر اگر خوردن غذاهای زیاد برای کودک دشوار است، سعی کنید تراکم انرژی وعده های غذایی را افزایش دهید یعنی از غذاهای کم حجم تر با کالری بیشتر استفاده کنید.

چگالی انرژی، میزان انرژی (کالری) موجود در هر گرم مواد غذایی است. غذاهای با چگالی انرژی بالاتر چربی بیشتری دارند. مانند پنیر، آجیل، شیر کامل و کره بادام زمینی.

موارد زیر را امتحان کنید:

  • یک عدد سیب زمینی با لوبیا های پخته شده بهمراه پنیر رنده شده
  • ماکارونی با ماهی تن
  • آووکادو پوره شده با تخم مرغ خوب پخته شده، بهمراه نان تست سبوس دار

همچنین می توانید کالری روزانه کودک خود را با تهیه میان وعده های سالم تر تقویت کنید. ایده های فوق العاده برای داشتن یک میان وعده سالم شامل موارد زیر است:

  • ساندویچ های کوچک با پروتئین زیاد مانند ساندویچ پنیر یا تخم مرغ
  • پنیر و کراکر یا پنیر روی نان سبوس دار
  • ماستی که حاوی پروتئین و کلسیم است
  • میوه های تازه یا آبمیوه ی طبیعی

شما همچنین می توانید لیستی از غذاهایی را که فرزند شما واقعاً دوست دارد، تهیه کنید و سپس سعی کنید نسخه های پر از مواد مغذی و پر انرژی را از بین این غذاها پیدا کنید. این شامل میوه و سبزیجات و انواع غذاها از همه گروه های غذایی است.

۳- به نوشیدنی های مصرفی کودکتان توجه کنید

مصرف کافی آب برای کودکان بسیار مهم است، اما نوشیدن بیش از حد آب می تواند موجب احساس سیری شود و میزان غذای بچه را کاهش دهد.

نوشیدنی های فاقد کالری مانند نوشابه هیچ ارزش غذایی ندارند. همچنین مقدار زیاد قند موجود در آب میوه می تواند برای دندان ها و سلامتی کلی بدن مضر باشد.

آب همیشه انتخاب خوبی است، اما کودکانی که نیاز به افزایش وزن دارند بهتر است بجای آب از شیر کامل، اسموتی یا شیک ها یا حتی نوشیدنی های مکمل غذایی استفاده کنند. در مورد انتخاب بهترین گزینه ها، با متخصص اطفال صحبت کنید.

حتما بخوانید: ۸ غذا و مکمل پرکالری برای کودکان کم وزن که آنها را سریع تپل میکند!

از فرزندتان بخواهید بعد از صرف غذا، نوشیدنی خود را بنوشد. نوشیدن آبمیوه قبل از غذا را کنار بگذارید و در حد نیاز و تعادل مصرف کنید. این از سیر شدن کودک جلوگیری می کند.

۴- در صورت لزوم از مکمل های کمکی استفاده کنید

اگرچه متخصصان تغذیه معمولاً مصرف مکمل های کودکان را برای کمک به افزایش وزن توصیه نمی کنند، اما مصرف برخی غذاهای مغذی می تواند به تکمیل غذای مصرفی کودک و نوشیدنی های پر کالری کمک کند. می توانید غذاهای پر مغذی زیر را به برخی غذاهای دیگر اضافه کنید:

  • شیرخشک
  • مارگارین
  • پنیر
  • جوانه گندم
  • کره بادام زمینی
  • مخلوط فوری صبحانه
  • عسل
  • آووکادو
  • خامه ترش
  • مایونز
  • سس سالاد

به عنوان مثال، اضافه کردن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شیر خشک به ۲۲۰گرم شیر کامل (۱۵۰ کالری)، می تواند ۳۰ تا ۶۰ کالری اضافی را به لیوان شیر فرزند شما اضافه کند. یا می توانید به شیر مصرفی کودک، عسل اضافه کنید. بطور کلی موارد گفته شده در بالا را، به غذای مصرفی کودک اضافه کنید.

  • همچنین می توانید شیرخشک حل شده در آب را در بعضی از دستور تهیه ی غذاها، مانند هنگام تهیه پودینگ یا جو دوسر، جایگزین آب کنید.
  • یا می توانید پنیر را به برخی از غذاهای مورد علاقه کودک اضافه کنید تا حدود ۶۰ کالری اضافی به بدن آنها برسد.
  • حتی می توان با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی به یک موز، ۱۰۰ کالری اضافی با این میان وعده دریافت کنید.

روش دستیابی به وزن سالم

بسیاری از والدین فکر می کنند که بچه هایشان به اندازه ی کافی غذا نمی خورند. اما این کم خوری درصورت ایدآل بودن وزن کودک، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اگر فرزندتان لاغر است و غذاهای بی ارزش زیادی می خورد، او را به مصرف غذای سالم تر ترغیب کنید و اگر واقعاً فکر می کنید که وی از مواد مغذی مهم استفاده نمی کند، از مولتی ویتامین استفاده نمایید. برخی از نکات کلی برای دستیابی به وزن سالم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خوردن همه ی وعده های غذایی.
  • به جای خوردن ۳ وعده ی غذایی پرحجم، از ۴ تا ۵ وعده ی کم حجم تر استفاده کنید. به این ترتیب غذای مصرفی کودک افزایش پیدا خواهد کرد.
  • هر روز کودک را به خوردن یک یا دو میان وعده سالم تشویق کنید.
  • از دادن غذاهای فاقد مواد مغذی و پر انرژی مانند غذاهای آشغال و هله هوله که فاقد کالری هستند، از جمله آب نبات، چیپس و نوشیدنی های شیرین به کودک اجتناب کنید.
  • مصرف غذاهای مغذی و پر انرژی مانند شیر کامل، ماست تهیه شده با شیر کامل، کره بادام زمینی و غیره، که کالری بالایی دارند، اما دارای ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی نیز هستند، را فراموش نکنید.
  • از نوشیدن نوشیدنی های کم مصرف یا بدون انرژی مانند نوشابه و نوشیدنی های میوه ای خودداری کنید.
  • نوشیدن نوشیدنی ها را در وعده های غذایی محدود کنید، تا کودک احساس سیری نکند و بتواند غذای بیشتری بخورد.

مهمتر از همه، کودک خود را تشویق کنید که هنگام گرسنگی غذا بخورد و از میان وعده های سالم مانند میوه و سالادها استفاده کند.

حتما بخوانید: ۸ غذای پرکالری برای کودکان کم وزن که آنها را سریع تپل می کند!

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت تغییر الگوی غذا خوردن کودک، امتناع از خوردن غذا و کاهش وزن ناگهانی، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند مشکلات مرتبط و زمینه ای را تشخیص دهد، بخصوص زمانیکه کودک شما بخاطر داشتن بیماری مزمن، لاغر باشد و یا قادر به جذب مواد مغذی نباشد.

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا