تغذیه کودک

۳ تا از بهترین روش های تپل شدن نوزاد (بدون آسیب به سلامتی)

bestkid b

شاید شما هم جزء والدینی باشید که از لاغر بودن نوزادتان ناراحت هستید و به فکر حل این مشکل افتاده اید. مصرف غذاهای پر کالری می تواند یکی از بهترین موارد برای افزایش وزن نوزادان باشد. در این مقاله می خواهیم ۳ تا از جدیدترین و بهترین راههای افزایش وزن و تپل شدن نوزادان را به شما هموطنان گرامی معرفی نماییم.

مقدمه:

همه نوزادان و کودکان برای ادامه روند رشد طبیعی خود نیاز به مواد غذایی مقوی دارند پس داشتن برنامه غذایی کاملی که همه گروه های مواد غذایی را در بر بگیرد می تواند به رشد بهتر کودک کمک زیادی نماید. اما گاهی اوقات هم نوزاد شما بی اشتها می شود و علی رقم داشتن برنامه غذایی مناسب تمایلی به خوردن غذا یا شیر از خود نشان نمی دهد. در اینگونه مواقع می توان با مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای افزیش اشتها می توان تا حدود زیادی اشتهای کودک را برگرداند.

پزشکان متوجه شده ‌اند که وقتی افزایش قد بر افزایش وزن پیشی بگیرد، فرزند شما مدتی لاغرتر به نظر می‌رسد تا زمانی که دوباره افزایش وزن او آغاز شود. همین طور ممکن است که به تدریج افزایش وزن کودک بر افزایش قد او پیشی بگیرد و باعث اضافه وزن او شود. کودکان بسیاری با افزایش سن دچار اضافه وزن می‌شوند درحالی که بسیاری شان در ابتدا کمبود وزن داشته اند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

کلیپی ببینید از تغذیه نوزادان:

مطلب پیشنهادی: مصرف شیرخشک نوزاد را چاق می کند یا لاغر؟ نتایج تحقیقات جدید

۱- رژیم غذایی مناسب:

در درجه اول شیر مادر برای تغذیه و تقویت کودکان پیشنهاد می شود. نوزادان و کودکان نوپا نیاز به چربی در رژیم غذایی خود دارند، برای این منظور باید اصولی را که باعث چربتر شدن شیرشان می گردد را رعایت کنند. شیر پرچرب حتماً وزن کودک را افزایش خواهد داد. شیر سرشار از کلسیم و کالری بالایی است. اگر به کودک بیش از یک سال هر روز صبح، یک لیوان شیر پرچرب بدهید چاق خواهد شد. برای بعضی از کودکان افزایش غذاهای سالم چرب که برای قلب ضرری ندارند، مثل آووکادو، گردو، بادام و روغنهای نباتی کالری بیشتری را برای رشد به بدنشان می‌رساند. وعده‌های غذایی سالم و پرکالری به همراه میان‌وعده به کودکتان بدهید تا به قدر کافی غذا بخورد. همچنین مواد غذایی که در زیر اسامی آنها را می بینید می توانند تا حدود زیادی به تپل شدن نوزاد شما کمک کنند. مادران هم می توانند این غذاها را همراه با کودکشان بخورند تا کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند تقویت شود.

  • گوشت قرمز و سفید:

گوشت-و-مرغ

حتی الامکان مقداری گوشت بصورت تکه ای یا چرخ کرده (مانند:گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله ) به غذای کودک اضافه کنید. همچنین می توانید در برخی از غذاهای خود به جای گوشت از آب قلم گوساله، آب قلم گوسفند، آب پاچه و آب کله پاچه استفاده کنید. گوشت مرغ هم یکی از غذاهایی است که بطور ویژه ای باعث وزن گرفتن نوزادان و کودکان می گردد.

  • حبوبات:

حبوبات۱

حبوبات مثل نخود، لوبیا، عدس، ماش منبع خوبی از پروتئین هستند. با شروع ۹ ماهگی برای تأمین پروتئین مورد نیاز کودک حبوبات کاملاً پخته و له شده به سوپ کودک اضافه کنید.

  • موز

موز

موز را می توان به نوزادان پس از ۶ ماهگی داد. سرشار از فیبر، پتاسیم، و ویتامین C و B6 است. موز  انرژی دهنده و مغذی است. موز را پوره کرده  پس از هشت ماهگی به کودک بدهید، می توانید آنها را ساده یا با کوکتل های شیری مخلوط کنید.

  • کره بادام زمینی

کره-بادام-زمینی

کره بادام زمینی یکی از مواد غذایی بسیار عالی برای افزایش وزن است. اگر کودک  بیش از یک سال  دارد،  می توانید یک قاشق چای خوری کره بادام زمینی بر روی یک تکه نان مالیده و بدهید بخورد.

  • پوره سیب زمینی

پوره-سیب-زمینی۰

می توانید برای رشد بهتر و تپل شدن نوزادان به آنها پس از شش ماهگی پوره سیب زمینی بدهید. سیب زمینی دارای فیبر و یک منبع غنی از منیزیم، پتاسیم، ویتامین A B6 و C است. البته سیب زمینی سرخ شده هم گاهی اوقات پیشنهاد می شود.(چون غذاهای سرخ شده برای نوزادان مناسب نمی باشند)

  • سبزیجات

سبزیجات

سبزیجات منابع غنی از ویتامینها هستند. استفاده از سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، جعفری و گشنیز و یا هر نوع سبزی دیگری که در دسترس است در داخل سوپ و سایر غذاهایی که به کودک داده می شود ویتامینها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد کودک مثل آهن را تأمین میکند ( فراموش نکنید در زیر یکسال به کودک نباید اسفناج داد)

  • آوکادو

آووکادو

آوکادو سرشار از فیبر و چربیهای سالم است که کالری مورد نیاز برای یک کودک در حال رشد را فراهم می کند. اگر برای اولین بار استفاده میکنید به صورت پوره استفاده شود، و پس از یک سال، شما می توانید آنها را با کوکتل های شیری  مخلوط  کنید.

  • تخم مرغ

تخم-مرغ۱

شما می توانید پس از ۸ ماهگی به کودک تخم مرغ بدهید. برای کودکان از ۹ ماهگی تا ۱ سالگی یک زرده کامل تخم مرغ، یک روز در میان و از ۲ سالگی به بعد براساس میل کودک ۶-۵ تخم مرغ در هفته مجاز است. سفیده در برخی از کودکان ممکن است ایجاد آلرژی کند. سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است و زرده تخم مرغ سرشار از روی و ویتامین A، D، E و B12 هستند که مصرف این ویتامین ها برای رشد و سلامتی کودکان ضروری هستند. با قرار دادن تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه کودک خود، نیاز بدن او به ویتامین های مکمل از بین خواهد رفت.

  • لبنیات

تغذیه-نوزادان

مصرف لبنیات علاوه بر اینکه تأثیر زیادی در سلامتی کودکان دارد می‌تواند باعث وزن گیری بهتر آنها نیز شود. برای این منظور می‌توانید از شیر پرچرب، ماست میوه‌ای، انواع خامه، کره و… استفاده کنید.

سایر خوراکی های سالم افزایش وزن

اگرچه متخصصان تغذیه معمولاً مصرف مکمل ها را جهت کمک به افزایش وزن بچه ها توصیه نمی کنند ، اما در بعضی موارد و با تجویز پزشک میتوانند کمک کننده باشند. سعی کنید از موادغذایی پرارزش زیر برای تغذیه ی کودکتان استفاده کنید:

  • شیرخشک
  • مارگارین
  • پنیر
  • جوانه گندم
  • کره بادام زمینی
  • صبحانه
  • عسل
  • آووکادو
  • خامه ترش
  • سس مایونز
  • سالاد

۲- افزایش اشتهای کودک:

روشهای مختلفی برای افزایش اشتهای نوزاد وجود دارد برای این منظور از داروهای گیاهی نیز می توانید استفاده کنید. داروهایی مانندریحان، بابونه، نعناع، پونه کوهی، زعفران، گشنیز، زنجبیل، رزماری، آویشن، لیموترش، آلوئه ورا، ترب کوهی، پاپایا و فلفل تند جزو این داروها به شمار می روند.

داروهای اشتهاآور معمولا یک آنتی هیستامین هستند که یکی از عوارض آن تاثیر بر اشتهاست. یکی از معروف ترین و مهم ترین داروهای اشتهاآور سیپروهپتادین است که بصورت شربت برای نوزادان وجود دارد. همچنین داروهایی که معمولاً پزشکان برای کودکان لاغز تجویز می کنند عبارتند از: شربت روی یا زینک، شربت اشتهاآور انار. همچنین کمبود فولیک اسید یا فولات می‌تواند باعث کم‌اشتهایی شود بنابراین درمان این کمبود با افزایش مصرف فولیک اسید شاید باعث شود که اشتهای کودک شما افزایش یابد.

این مطلب نیز میتونه براتون مفید باشه: بهترین راههای چرب شدن و مقوی شدن شیرمادر طبق نظر متخصصان

۳- داشتن محیط زندگی بدون استرس و تنش:

داشتن محیطی سالم و شاد بر سلامت کودکان نیز تأثیر دارد. هنگامی که مادر تحت فشار‌های عصبی و جسمی قرار می‌گیرد، هورمون کورتیزول در بدن وی ترشح شده و به شیر راه پیدا می‌کند. عصبانیت و استرس باعث می‌شود، به میزان کافی غذا نخورید و آب ننوشید و این دلیل محکمی است برای کاهش تولید شیر مادر و در نتیجه ضعیف شدن کودک. خشم و استرس در دوره شیردهی، بر میزان شیر و ترکیبات آن، اثر می‌گذارد. هنگامی که دچار خشم و استرس می‌شوید، در بدن هورمون‌های کورتیزول، آدرنالین و نورفین‌فرین ترشح می‌شود. هم چنین، هنگامی که در شرایط پر استرس هستید، فرصت کافی برای شیردهی منظم به نوازد را ندارید. در نتیجه میزان شیر تولیدی کاهش می‌یابد. بیماری مادر و مصرف دارو نیز در مادران ایجاد تنش و استرس کرده و از میزان شیر آن‌ها می‌کاهد. هورمون کورتیزول که در شرایط پر تنش در بدن آزاد می‌شود، قادر است بر روی ترکیبات شیر اثر گذاشته و آن را تغییر دهد.

در صورتی که شما روشهای دیگری برای تپل شدن نوزاد می شناسید راهکارهایتان را در بخش نظرات با ما و سایر هموطنان به اشتراک بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا