آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

جلوگیری از سفید شدن موی کودکان با 3 روش موثر

bestkid b

سفید شدن موی کودکان، قطعا برای والدین نگران کننده است. افسانه ها و باورهای مختلفی در مورد علل سفید شدن موی کودکان وجود دارد که پیشرفت علم تمامی آنها را رد کرده است. سفید شدن موی کودکان دلایل مختلفی دارد که در این مطلب به همگی آنها اشاره شده است. این وضعیت بدین دلیل اتفاق می افتد که بدن کودک نمی تواند به اندازه ی کافی ملانین (رنگدانه ی مو)، تولید کند و در نتیجه کاهش یا فقدان ملانین، موجب سفید شدن موها می شود.

بطور کلی سفید شدن موهای کودک، 3 دلیل اصلی دارد که عبارتنداز:

1- ژنتیک

اگر موهای شما از سنین کم سفید شده است، احتمالا فرزندتان نیز با این وضعیت مواجه می شود. سفیدی زودرس موها یک وضعیت وراثتی است و می تواند از والدین به کودکان منتقل شود. توجه داشته باشید که سفیدی موهای کودک، بیانگر سلامتی او نیست بنابراین جای نگرانی ندارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بیماری ویتیلیگو یک اختلال خود ایمنی است که باعث از بین رفتن سلول های رنگدانه ساز می شود. اگرچه این بیماری اغلب بر روی پوست تأثیر می گذارد اما می تواند لکه هایی از موهای سفید نیز ایجاد کند. ویتیلیگو بیماری شایعی نیست و می تواند از طریق ژن ها، به کودکان منتقل شود.

2- کمبودهای تغذیه ای

کمبود ویتامین B12 اغلب با کم خونی پرنیشیوز مرتبط است و موجب سفید شدن زودهنگام موها می شود. این ویتامین در غذاهای حیوانی مانند ماهی، گوشت، شیر، غلات غنی شده و دیگر غذاها یافت می شود. جذب کامل این ویتامین در بدن، از سفید شدن زودهنگام موها جلوگیری میکند.

3- اختلالات اندوکرين

منظور از سیستم اندوکرین، مموعه ای از غدد بدن است که هورمون های مورد نیاز برای تعامل سلول ها را تولید می کند. غده ی تیروئید نیز بخشی از سیستم اندوکرین است و کم کاری یا پرکاری آن می تواند موجب سفید شدن زودهنگام موها شود. این وضعیت با یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص است و با استفاده از داروهای خاص کنترل می شود.

راههای شاد زیستن کودکان (و پرورش کودک شاد)

چه عواملی با سفید شدن موی کودکان ارتباطی ندارد؟

اگرچه سفید شدن موهای کودکان با برخی بیماری ها مرتبط است اما آنها بسیار نادر هستند. جالب است بدانید که بر خلاف باور عموم، سفید شدن موها در کودکان، به 3 دلیل زیر ارتباطی ندارد:

1- استرس: استرس در کودکان نادر است اما باید بدانید که استرس باعث سفید شدن موی کودکان نمی شود. همانطور که می دانید استرس برای کودکان مضر است و والدینی که فرزندانشان با این وضعیت مواجه هستند، باید راه حلی برای آن بیندیشند. کودکانی که استرس زیادی دارند، تمرکز و عملکرد ضعیف تری در مدرسه و زندگی دارند.

2- بیماری های قلبی: طبق یک باور قدیمی، سفید شدن موها زمانی اتفاق می افتد که خونرسانی به پوست سر کاهش پیدا کند. این وضعیت ممکن است بدلیل ابتلا به بیماری های قلبی باشد. همانطور که گفته شد، این یک باور قدیمی و منسوخ شده است و موی سفید کودکان هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

3- شپش: شپش سر در کودکان بخصوص در سن مدرسه شایع است. اگرچه این وضعیت نیاز به درمان دارد اما باعث سفید شدن موی کودکان نمی شود.

4- کاهش چربی مو: مردم در گذشته معتقد بودند که کاهش چربی مو، می تواند باعث سفید شدن موها شود. این یک باور غلط و منسوخ شده است و از سوی متخصصان پوست رد شده است.

کدام مواد مغذی به جلوگیری از سفید شدن موی کودکان کمک می کنند؟

عوامل وراثتی و ژنتیک، مهمترین عامل سفید شدن موی کودکان است اما اگر این وضعیت بدلیل کمبودهای تغذیه ای اتفاق افتاده باشد، می توان با مصرف مواد مغذی زیر، از بروز این مشکل یا تشدید آن جلوگیری کرد.

  • مواد معدنی: برخی مواد معدنی مانند مس، آهن و زینک، به رشد و سلامت موها کمک می کنند. این مواد در غذاهایی مانند، گوشت، مرغ، تخم مرغ و سبزیجات سبز یافت می شوند.
  • پروتئین: پروتئین ها به سلامت و تقویت موها کمک می کنند. این ماده در غذاهایی مانند گوشت قرمز، سویا و غلات یافت می شود.
  • ویتامین های A و B: این ویتامین ها به تقویت پوست سر و سالم نگه داشتن موها کمک می کنند. ویتامین A در غذاهایی مثل سبزیجات و میوها یافت می شود و ویتامین B نیز در گوجه فرنگی، موز، ماست و سبزیجات سبز وجود دارند.

دلیل سفید شدن مو در نوجوانی چیست؟ 5 درمان موثر

نتیجه گیری

اگر فرزند شما کاملا سالم است، بخوبی رشد می کند و مشکل خاصی ندارد، با دیدن سفید شدن چند تار موی او نگران نشوید. اما اگر به هر دلیلی از این موضوع نگران هستید، پیشنهاد می کنیم که به پزشک مراجعه نمایید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام و وقت بخیر
    دختر من ۱۲ ساله است چند تار موی سفید داره
    فکر می کنم داره زیاد میشه
    من حدود یکساله که بهش هلهله سیاه می دم
    جدیدا هم مویز و نان جو بهش می دم ویتامین ب۱۲ هم می دم و گاهی شربت زعفران
    آیا مؤثره؟
    خیلی نگرانم بیشتر بشه
    من و پدرش موهامون زود سفید نشده
    دخترم اگزمای خشک پوستی هم داره
    چی کار کنم خیلی نگرانم زیاد بشه
    لطفا

    1. سلام دختر من هم همین مشکل رو داره ما تازه متوجه شدیم لطفاً بگین چیکار کردین به ماهم بگین

  2. سلام وقت بخیر !
    پسرم دوماه دیگه سه سالش میشه به خاطرتغذیش انتظارنداریم کمبودویتامین داشته باشه امروزیک تارموی سفیدتوسرش دیدم به نظرتون دلیلش چیه ؟(موی سربرادرای خانمم زودتراز40سالگی سفیدشده ولی خانمم خوبه خودمم که دارم 41سال میشم چندتازموهای بغل سرم سفیدشده )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا