آموزش های نگهداری از نوزاد

فواید ماساژ و آموزش ماساژ برای رفع کولیک نوزادان تازه متولد شده

bestkid b

علل ایجاد کولیک در نوزادان سالم کمی اسرارآمیز است! معمولاً تصور می شود که این وضعیت ناشی از باد یا گاز موجود در روده باشد، اما هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد. صرف نظر از علت، گریه غیرقابل تحمل کودک، فریاد زدن، گرفتگی شکم و مکیدن دست می تواند برای بسیاری از مادران سخت و ناراحت کننده باشد.

مطمئناً برای از بین بردن علائم کولیک فرزندتان، داروهای تجویزی پزشک و بسیاری از داروهای خانگی را در اینترنت امتحان کرده اید. جالب است بدانید که ماساژ دادن یکی از راههای اثبات شده علمی است که می توانید به کمک آن درد فرزندتان را تسکین بخشید. علاوه بر این تماس پوستی باعث احساس آرامش و عشق بین کودک و والدین می شود.

حتما بخوانید: ماساژ کودک چه فوایدی دارد و چگونه آن را انجام دهیم؟

درمان کولیک کودک با ماساژ، روشی کاملاً بی خطر برای تسکین کولیک است. در واقع، این یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین و موثرترین روش های درمان کولیک نوزادان است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علاوه بر این، ماساژ دادن یک درمان جایگزین طبیعی عالی برای داروهای کولیک کودک است که اغلب با عوارض جانبی زیادی همراه می باشد. در این مطلب روش صحیح ماساژ کودک برای رفع کولیک آورده شده است.

کولیک چیست؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که کولیک یا قولنج نوزادان، انقباضات شکمی همراه با درد است.

این انقباضات معمولاً در ۱۲ هفته اول زندگی رخ می دهد و می تواند دو یا سه ساعت دوام داشته باشند. کولیک غالباً در طول شب شیوع بیشتری دارد.

اگرچه کولیک برای کودک خطرناک نیست اما می تواند تاثیری جدی بر سلامت روان و روابط درون خانواده داشته باشد. هر پدر و مادری که به تازگی صاحب فرزند شده است، برای حل ناراحتی فرزندشان از هیچ کاری دریغ نخواهد کرد اما وقتی اتفاقاتی مانند کولیک رخ می دهد، بسیاری از کودکان احساس بی کفایتی و سردرگمی خواهند کرد.

ماساژ دادن چه تاثیری بر کولیک کودک می گذارد؟

ماساژ نوزاد راهی برای کاهش درد و بهبود وضعیت کودک است. این روش هزاران سال است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این رویکرد ملایم و در عین حال قدرتمند، می تواند به تسکین درد نوزادان کمک زیادی کند.

ماساژ، درمانی ایمن و مؤثر برای تسکین کولیک نوزادان است. خطر عوارض جانبی این روش در مقایسه با سایر درمانهای احتمالی کولیک، بسیار کم است و انجام آن برای والدین و فرزند لذت بخش است.

چندین روش وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. مالش، نوازش، فشار ملایم و موارد دیگر. شما می توانید هر سبکی را که کودک تان به آن پاسخ مثبت می دهد استفاده کنید یا از همه ی آنها به یک میزان بهره ببرید. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که فشاری که به بدن نوزاد وارد می شود باید خیلی کم و به اندازه یک پر باشد. سعی کنید فشار بیش از حد وارد نکنید زیرا این ممکن است باعث ناراحتی های بیشتری برای کودک شما شود.

حتما بخوانید: چرب کردن ناف نوزاد: فواید، بهترین روش انجام و همه نکات مهم

ماساژ کودک برای رفع کولیک

یک ماساژ ساده کودک برای رفع کولیک می تواند شگفتی های زیادی ایجاد کند. اینکار مطمئناً می تواند گاز معده را تسکین دهد و یا به حرکت مدفوع سفت شده در روده کمک کند. برای ماساژ دادن فقط کافیست این مراحل آسان را دنبال کنید.

قبل از اینکه شروع کنید:

  • ماساژ را به موقع انجام دهید: سعی نکنید قبل یا بعد از غذا و یا در زمان خواب آلودگی کودک، او را ماساژ دهید.
  • جواهرات و وسایلی که ممکن است پوست کودک را تحریک کند یا به آن آسیب برساند را خارج کنید.
  • یک اتاق گرم برای انجام ماساژ انتخاب کنید و کودک خود را روی یک حوله نرم و گرم در مرکز تخت یا کف زمین قرار دهید.
  • قبل از تماس با کودک، کرم یا روغن را در دستان خود مالش دهید، تا هم دست و هم کرم را گرم کنید.
  • از روغن خوراکی یا ارگانیک (روعن بادام یا کنجد) بر روی پوست کودک خود استفاده کنید زیرا کودک تمایل دارد دست و پاهای خود را در دهانش بگذارد. از استفاده از روغن آجیل ها خودداری کنید و همیشه روغن یا کرم را قبل از استفاده روی یک قسمت کوچک از پوست تست کنید تا از عدم وجود آلرژی مطمئن شوید.
  • کودک را پوشک کنید و او را بر روی کمر و روبروی خود بخوابانید.
  • قبل از شروع کار و در کل زمان ماساژ، با کودک خود در تعامل و ارتباط باشید.
  • واکنش کودک خود را نسبت به هر حرکتی تماشا کنید و اگر چیزی را دوست ندارد، انجام آن را متوقف کنید و در عوض او را نوازش کنید.

مراحل ماساژ دادن عبارتنداز:

مرحله ۱: برای شروع ماساژ همه چیز از جمله آمادگی فرزندتان را مد نظر قرار دهید. ماساژ را در مواقعی انجام دهید که کودک بخاطر کولیک ناراحت است. این تکنیک ها باعث تسکین درد می شوند نه ایجاد درد.

مرحله ۲: روغن و کرم را با هر دو دست خود از قفسه سینه کودک به سمت پاها و پایین آن پخش کنید.

مرحله ۳: یک مربع را در اطراف ناف کودک تصور کنید، به صورتی که از هر سمت ناف، دو سانتی متر امتداد داشته باشد. این منطقه ای است که شما می توانید با خیال راحت تکنیک های ماساژ خود را بر روی معده کودک انجام دهید.

مرحله ۴: با انگشت شست خود، اطراف ناف کودک را به سمت بیرون ماساژ دهید یا می توانید روی شکم نوزاد (یا دور ناف) را بصورت دایره ای بمالید و ماساژ دهید. این به گرم شدن شکم و تسکین درد کمک می کند.

مرحله ۵: دایره ای را با نوک انگشتان خود و در اطراف مربع خیالی دور ناف، در جهت عقربه های ساعت بکشید.

حتما بخوانید: ماساژ نوزاد تازه متولد شده را از چه زمانی شروع کنیم؟ نکات مهم

مرحله ۶: حرکت دایره ی کامل را با یک دست انجام دهید به گونه ای که پشت سر آن، دست دیگر خود را بصورت یک نیم دایره دور ناف حرکت می دهید. این روش “ماه خورشید” نامیده می شود. هنگام انجام این تکنیک، برای فرزندتان شعر بخوانید. فراموش نکنید که این ماساژ نیز مانند دیگر حرکت ها، در جهت عقربه های ساعت انجام شود.

مرحله ۷: وقتی کودک شما دچار درد است، ابتدا از تکنیک های غیرمستقیم استفاده کنید. به اینصورت که پاهای نوزاد را بگیرید و به آرامی مانند رکاب زدن دوچرخه حرکت دهید. این کار موجب خارج شدن گازها از معده کودک می شود. هر دو پا را به سمت دست خود بکشید و به آرامی پاهای کودک را حرکت دهید که انگار سوار دوچرخه است. حرکت بین هر رکاب دوچرخه باید حدودا ۵ ثانیه باشد.

مرحله ۸: زانوهای نوزاد را به سمت معده ی او جمع کنید. با زانوها یک دایره در جهت عقربه های ساعت ترسیم کنید. این به کاهش فشار و درد معده کمک می کند.

مرحله ی ۹: پاهای کودک را بصورت ضربدری بالا ببرید یا می توانید یک دست و یک پای نوزاد (پای راست و دست چپ و برعکس) را بالا ببرید و کمی نگه دارید و سپس رها کنید. این حرکت را چند بار تکرار کنید.

مرحله ۱۰: دست تان را روی شکم کودک خود قرار دهید، این کار “آرامش لمسی” نامیده می شود. شما از این روش برای اتصال تنفس با کودک خود استفاده خواهید کرد و احساس عشق به او می فرستید. این همچنین زمان خوبی برای احساس وجود گاز در روده است. هر مرحله را چهار تا شش بار انجام دهید و تمام مراحل را حداقل دو بار در روز به مدت دو هفته تکرار کنید.

مواردی مانند استفاده از کیسه ی آب گرم کودک نیز کمک کننده است. همچنین در انجام ماساژ سعی کنید تقارن را در هر دو طرف بدن رعایت کنید.

به یاد داشته باشید که همیشه تکنیک های ماساژ خود را در جهت عقربه های ساعت انجام دهید. این حرکت باعث خارج شدن مواد زاید و گاز از روده می شود.

ماساژ نوزادان را حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید و با بزرگتر شدن، بتدریج زمان آن را افزایش دهید.

حتما بخوانید: کولیک نوزاد چیست؟ ۱۰ نکته بسیارمهم که حتما باید بدانید (آموزش تصویری)

ماساژ را به درستی انجام دهید چون این نه تنها دردهای کولیک را کاهش می دهد، بلکه باعث می شود که در محیطی سرشار از عشق و مراقبت، شما و فرزندتان ارتباط محکمی بایکدیگر برقرار کنید.

اگر فکر می کنید کودک شما از گاز یا کولیک رنج می برد، با پزشک خود مشورت کنید و به دنبال یک متخصص یا ماساژور حرفه ای باشید تا در استفاده از این تکنیک ها کمک بیشتری به شما کند.

ویدیوی ماساژ کودک

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا