سلامت کودکان

کودکان از چه سنی می توانند قرص بخورند؟ چطور به آنها یاد دهیم؟

bestkid b

از آنجاییکه قرص ها و کپسول ها به حالت جامد هستند، بر خلاف شربت ها پس از ریخته شدن کثیفی بجای نمی گذارند. علاوه بر این حمل آنها راحت تر است و ماندگاری طولانی تری دارند. اما سوالی که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند این است که کودکان از چه سنی می توانند قرص بخورند؟

کودکان از سن 4 سالگی می توانند قرص ها و کپسول های کوچک را ببلعند. این داروها باید در مقادیر کافی و دوز مناسب در اختیار کودک قرار داده شوند.

اگر فرزند شما شربت مصرف می کند، می توانید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا ببینید آیا این دارو به صورت قرص یا کپسول هم موجود است یا خیر.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

رژیم غذایی برای افزایش هوش کودک (۷ ماده غذایی موثر)

بلعیدن قرص برای برخی از کودکان دشوار است. اینکه چند درصد از کودکان با این مشکل مواجه هستند مشخص نیست. در برخی موارد افرادیکه در سن کودکی در بلعیدن قرص مشکل دارند، در سنین نوجوانی و حتی در بزرگسالی نیز با این مشکل مواجه خواهند بود. این درحالیست که ناتوانی در بلعیدن قرص، بعنوان یک مشکل جدی در نظر گرفته نمی شود.

مشکل کودکان در بلعیدن قرص

تحقیقات نشان داده است که بلعیدن قرص را می توان به کودکان 6 تا 11 ساله با روش های مناسب و صبر فراوان آموزش داد. محققان روش هایی برای آموزش قرص خوردن به کودکان پیدا کرده اند. برخی والدین ممکن است از روش های صحیح دارو دادن به فرزندشان مطلع نباشند. آنها ممکن است از در میان گذاشتن این مشکل با پزشک متخصص اطفال خجالت بکشند چون تصور می کنند که این مسئله بر مهارت های فرزند پروری آنها تأثیر منفی می گذارد.

برخی والدین ممکن است تا چندین سال با بلعیدن قرص فرزندشان مشکل داشته باشند. بعضی از قرص ها را می توان خرد کرد و برای بلع راحت تر با غذا مخلوط کرد اما اینکار بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود چون برخی از قرص ها نباید خرد شوند. برخی از شرکت های داروسازی، داروهای کودکان را در فرم جویدنی و شربت نیز تولید کرده اند که معمولا گران تر هستند.

علاوه بر قیمت بالا، این داروها در مواردی مانند عفونت گوش یا بیماری هایی که برای درمان آن به دوزهای بالاتر دارو نیاز است، مناسب نیستند. اگر مشکل بلعیدن قرص کودکان حل نشود، ممکن است این مسئله تا سنین نوجوانی هم ادامه پیدا کند. بنابراین بهترین راه این است که روش صحیح قرص خوردن را از سنین کودکی به فرزندان تان بیاموزید.

برخی از مولتی ویتامین ها و داروهای کودکان بصورت شربت یا قرص های جویدنی و یا مکیدنی هستند اما در مورد تمام داروها اینطور نیست. اگرچه برخی از داروها را می توان به راحتی خرد یا له کرد و در غذا و نوشیدنی کودک ریخت، اما استفاده از این روش برای تمام داروها بخصوص داروهای آهسته رهش، امکان پذیر نیست. بنابراین هیچگاه بدون مشورت با پزشک، از این روش استفاده نکنید و تا جایی که امکان دارد، روش بلعیدن قرص کامل را به کودک یاد دهید.

آموزش زبان انگلیسی و کامپیوتر (اینترنت) را از چه سنی برای کودک شروع کنیم؟

معمولا کودکانی که به بیماری های مزمن مبتلا هستند، دارو خوردن را از سنین پایین یاد می گیرند چون جزئی از کار روزمره آنها محسوب می شود. اما کودکان سالمی که به دارو نیاز ندارند، ممکن است برای بلعیدن قرص به مشکل بر بخورند.

خوشبختانه راه هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها، نحوه ی صحیح قرص خوردن را به فرزندتان بیاموزید. در اینجا ما دو مورد از بهترین روش ها را برای شما آورده ایم: اولین روش این است که به کودکان آموزش دهید آب نبات هایی با اندازه های مختلف را ببلعند (از آبنبات های کوچک گرفته تا آبنبات هایی که به اندازه ی قرص هستند). روش دوم این است که کودکان در حین بلعیدن آبنبات، سر خود را در موقعیت های مختلف کج کنند تا راحت ترین موقعیت را برای بلعیدن تشخیص دهند. روش اول سریعتر از روش دوم است اما هر دو به یک اندازه موفقیت آمیز هستند.

توجه: قبل از هر چیز به فرزندتان توضیح دهید که خوردن قرص بدون اجازه ممنوع است و به هیچ عنوان اینکار را به تنهایی انجام ندهد.

برای آموزش قرص خوردن به کودکان، به موارد زیر نیاز دارید:

  • چند آب نبات در اندازه های متفاوت
  • لیوان
  • آب

روش اول

  • از فرزندتان بخواهید یک آب نبات کوچک (با کوچکترین آب نبات شروع کنید) را روی زبان خود قرار دهد و با خوردن آب، آن را ببلعد. اجازه دهید کودک چندین بار این کار را انجام دهد تا احساس راحتی کند. بلعیدن یک آب نبات بسیار کوچک برای کودک باید ساده باشد، بنابراین این کار باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودک می شود. فرزندتان را پس از انجام اینکار تحسین کنید.
  • بعد از اینکه کودک در بلعیدن کوچکترین آبنبات موفق شد، به سراغ آب نبات های بزرگتر بروید. اینکار را ادامه دهید تا زمانی که کودک بتواند آبنبات هم اندازه ی قرص را ببلعد.
  • آموختن این روش به کودک در کل 10 تا 15 دقیقه طول می کشد و زمان یادگیری آن در کودکان مختلف متفاوت است. برخی کودکان در جلسه ی اول همه چیز را یاد می گیرند و برخی دیگر به چندین بار تکرار نیاز دارند.
  • این روش بسیار موثر است و به ندرت پیش می آید که کودک آبنبات هم اندازه ی قرص را ببلعد و سپس بلعیدن داروی واقعی برایش مشکل باشد.

روش دوم

روش دوم شامل چرخاندن سر در جهات مختلف است (به سمت عقب، به سمت جلو و 45 درجه به سمت پهلو). این روش بر اساس این ایده است که تغییر موقعیت سر می تواند مری را باز کند و مانع از رفلکس در هنگام بلع شود.

یادگیری این روش نسبت به روش اول زمان بیشتری می برد. والدین باید به مدت دو هفته هر شب به مدت 10 دقیقه با فرزندان خود کار کنند تا زمانی که کودک بتواند بهترین موقعیت سر برای بلعیدن قرص را پیدا کند. در طی یک آزمایش مشخص شد که 33 نفر از 41 کودک، با استفاده از این روش توانستند بلعیدن قرص را یاد بگیرند.

از چه سنی برای کودکان موبایل بخریم؟ (و چه نوع گوشی ای؟)

روش های دیگر

  • اجازه دهید کودک قرص خوردن شما را تماشا کند. قرص را وسط زبان تان بگذارید و از کودک بخواهید به شما نگاه کند. سپس با نوشیدن آب قرص را ببلعید. از فرزندتان بخواهید که دقیقا همین کاری که شما انجام داده اید را تقلید کند.
  • برای راحتی کار می توانید از فرزندتان بخواهید که برای بلعیدن قرص از نی استفاده کند. به او بگویید که تنها روی قورت دادن آب تمرکز کند و به پایین رفتن قرص فکر نکند.
  • از کودک بخواهید دهان خود را با آب پر کند و پس از چرخاندن آن در دهان، آب را بطور کامل ببلعد. پس از آن قرص را در دهان کودک بگذارید و از او بخواهید قرص و آب را با هم قورت دهد.
  • از قرص دادن به کودک با دهان و گلوی خشک بپرهیزید. سعی کنید قبل از قرص دادن به فرزندتان کمی آب به او بدهید تا دهانش مرطوب شود و از گیر کردن قرص در گلو جلوگیری شود.
  • از فرزندتان بخواهید که قرص را به همراه غذاهای نرم مانند ماست و بستنی قورت دهد.
  • می توانید ابتدا چند لقمه ی بزرگ غذا به کودک بدهید تا دهان و گلوی او کشیده شود و با تحریک بزاق، عمل بلع راحتتر انجام شود. پس از آن از کودک بخواهید قرص را بهمراه آب ببلعد.
  • از کودک بخواهید مقداری نان بجود اما آن را قورت ندهد. پس از آن قرص را روی آن بگذارد و تا آنها را با هم ببلعد. در آخر هم مقداری آب بنوشد.

اگرچه دادن قرص و کپسول به کودک می تواند کاری چالش برانگیز باشد اما شما با استفاده از ترفندهای ارایه شده در این مطلب می توانید اینکار را به سادگی انجام دهید.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا