سلامت کودکان

3 علت تب های طولانی در کودکان و 5 بهترین روش درمان طبیعی

bestkid b

خیلی از بیماری ها هستند که عارضه تب نشانه آنهاست، از بیماری های خفیف مانند سرماخوردگی و مسمومیت گرفته تا سایر بیماری های حاد. در این مقاله درباره علت تب های طولانی در کودکان و جدیدترین روش درمان سریع آن با شما صحبت خواهیم کرد.

مقدمه:

تب را می توان حالتی برای مقابله با یک عامل تهاجمی دانست پس با دیدن علائم تب در کودکتان دستپاچه و نگران نشوید. تب زمانی روی می دهد که منطقه ای در مغز که هیپوتالاموس نامیده می شود و ترموستات بدن است سبب افزایش درجه حرارت بدن شما می شود. در این هنگام شما ممکن است احساس سرما کرده و از پتو استفاده کنید یا لباس های بیشتری بپوشید یا شروع به لرزیدن کنید.

فیلم کنترل تب در کودکان

پست مشابه: چرا کودکان تب می کنند و جدیدترین روش برای درمان خانگی تب کودکان چیست؟

تصویر۴دلایل ایجاد تب کدامند؟

• عفونت ویروسی
• عفونت باکتریایی
• گرمازدگی شدید
• بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید(التهاب مفاصل)
• تومور بدخیم
• برخی داروها، مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای تشنج
• برخی واکسن ها، مانند دیفتری، کزاز و سیاه سرفه یا واکسن پنوموکوک.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

برخی اوقات علت تب شناسایی نمی شود. اگر شما به مدت ۳ هفته یا بیشتر تب ۳/۳۸ درجه یا بالاتر داشته باشید و پزشک پس از بررسی های گسترده قادر به تشخیص علت تب نباشد، تب با منشا ناشناخته تشخیص داده می شود.

تب های طولانی مدت که پس از چتد روز(بیشتر از ۵-۴ روز) بطور مستمر ادامه داشته باشد و درمان نشود از یک بیماری خطرناک خبر می دهند. تب کشنده نیست مگر این که بسیار بالا و طولانی باشد. والدین باید علائم تب را در کودکان جدی بگیرند و با درمان به موقع، از بروز و همچنین حاد شدن بیماری ها جلوگیری کنند. در ادامه با برخی از بیماریهای کودکان که علائم آنها تب طولانی مدت است آشنا می شوید.

۱- تب طولانی ممکن است نشان دهنده بیماری کاوازاکی باشد.

در بعضی از مواقع کودکان در اثر ابتلا به یماری کاوازاکی دچار تب طولانی مدت می شوند. در این بیماری غدد لنفاوی بیش از ۱.۵ سانتی‌متر بزرگ می‌شود که البته این علائم ممکن است با همدیگر نباشند و معمولا بیماری دوره حاد (یک تا ۲ هفته) به طول می‌انجامد و بیمار با تب بسیار بالا مراجعه می‌کند و دانه‌های قرمز رنگ در ۸۰ درصد کودکان وجود دارد.

مهم‌ترین نکته بیماری کاواساکی این است که درصورت تشخیص ندادن و درمان بموقع و مناسب، یک چهارم از کودکان مبتلا دچار مشکلات قلبی خواهند شد و تا آخر عمر با آن دست به گریبان خواهند بود. این درحالی است که اگر این بیماری بموقع تشخیص داده شود و درمان مناسب آغاز شود این عدد به کمتر از دو درصد خواهد رسید. بنابراین نقش تشخیص و درمان در این بیماری بسیارمؤثر و حیاتی است.

در دوران حاد نیز ممکن است قلب فرد دچار التهاب شود و همچنین منجر به افزایش ضربان، تنگی نفس و حتی نارسایی شدید قلب شود، تصریح کرد: در این بیماری ممکن است بیمار درد شکم و مفاصل داشته باشد و بعد از دوره حاد که دو هفته است، دوره تحت حاد شروع می‌شود که با پوسته‌ریزی در انگشت دست و پا آغاز می‌شود و در هفته دوم تا چهارم بیماری پلاکت‌ها نیز افزایش می‌یابند. حتی در این مرحله ممکن است عوارض قلبی آنوریسم عروق کرونر رخ دهد و با خطر مرگ ناگهانی کودک به خصوص در افرادی که تب طولانی دارند، همراه باشد. چنانچه درمان به موقع صورت گیرد تا حد بسیار زیادی از عوارض قلبی و عروقی بیمار پیشگیری می‌شود.

۲-  تب طولانی ممکن است نشان دهنده بیماری آرتریت روماتوئید باشد.

گاهی اوقات تب طولانی کودکان، خبر از بیماری آرتریت روماتوئید می دهد. این بیماری‌ها یک نشانه خاص و اختصاصی ندارند. اما از میان نشانه‌های ویژه این بیماری می‌توان به التهاب مداوم و طول کشنده با دلیل نامشخص اشاره کرد. برای مثال اگر مادری ببیند که فرزند او به طور مکرر تب می‌کند، باید به یک روماتولوژیست مراجعه کند. تب یک نشانه غیر اختصاصی اما مهم است. بنابراین نباید از کنار تب‌های مستمر براحتی گذشت. آرتریت روماتوئید کودکان یکی از شایع‌ترین علل معلولیت و حتی یکی از شایع‌ترین علل اختلال دید و کوری در کودکان است. چراکه در این بیماری مفاصل مختلف بدن حتی مفصل چشم ملتهب می‌شوند.
التهاب مفصل یا درد پا یا اندام‌های دیگر که بی‌دلیل بروز می‌کند یا بروز آفت‌های دهانی مکرر، قرمز شدن مکرر چشم یا اختلالات بینایی به صورت گذرا، تغییرات پوستی یا همان بثورات پوستی در اندام‌های مختلف بخصوص اگر با تب یا التهاب مفصل همراه باشد، ضعف عضلانی و گاهی اختلالاتی مانند تنگی نفس، سردرد‌های طولانی و مستمر، اختلالات خلقی، اختلالات یادگیری، تغییر رنگ ادرار و وجود خون و پروتئین در ادرار، همگی از نشانه‌های بیماری‌های روماتیسمی هستند که باید جدی گرفته شوند.

تب

۳- تب طولانی ممکن است نشان دهنده بیماری تب ویروسی باشد.

با تغییر فصول سال، تب ویروسی در کودکان دیده میشود. از نشانه های تب ویروسی می توان تکرر اسهال، تبی که حتی با دارو هم فروکش نمی کند (بین ۳۸٫۳ تا ۴۰ درجه سانتی گراد)، لرزیدن ناگهانی بدن، جوش های پوستی مایل به قرمز، گرفتگی یا آبریزش بینی و خستگی را نام برد. تب های ویروسی اکثراً حدود ۳ الی ۴ روز طول می کشند. به عنوان مثال دمای ۴۱.۶درجه سانتی گراد که از قسمت رکتال اندازه گیری شود، نشانه وجود بیماری جدی است که معمولا دلیل آن عفونت های شایع است. بر خلاف عفونت های باکتریایی، بیماری های ناشی از ویروس ها نمی توانند با آنتی بیوتیک ها درمان شوند. لذا باید با عفونت های ویروسی از طریق داروهای ضد ویروسی و واکسیناسیون مقابله کرد. با این حال، بهترین روش درمان برای بیماری های ویروسی استراحت مناسب در خانه است، جایی که کودکتان می تواند نیرویی تازه بیابد و سیستم ایمنی اش برای مبارزه با عفونت به اندازه کافی قوی شود. از ویروس ها فقط می توان با کمک واکسیناسیون جلوگیری کرد. واکسن ها نه تنها به راحتی در دسترس هستند، بلکه ارزان ترین، موثرترین و کارآمدترین راه برای مقابله با ویروس ها هستند. تب ویروسی اغلب مشکل جدی نیست و با درمان درست باید رفع شود اما در صورت بروز هر یک از علایم زیر بلافاصله کودک را به پزشک برسانید:

  • سرفه هایی که بیش از ۳هفته ادامه دارد.
  • اسهالی که بیش از ۲هفته ادامه دارد.
  • مشاهده خون در مدفوع
  • تب به مدت یک هفته یا بیشتر
  • تشنج
  • اجتناب از خوردن یا آشامیدن
  • استفراغ مداوم
  • مشکل تنفسی
  • ورم هر ۲پا
  • خواب آلودگی غیرطبیعی

حتماً بخوانید: ۶ نکته بسیار مهم قبل از دادن شیاف برای تب کودکان که باید بدانید!

والدین باید حتما در کودکانی که تب طولانی مدت دارند مشکوک به این بیماری باشند و به متخصصین عفونی یا متخصصین اطفال و پزشک خانواده مراجعه کنند. اگر سن کودک تان بین سه تا شش ماه و درجه حرارتش ۳/۳۸ یا بالاتر باشد یا چنانچه سنش بیشتر از شش ماه و درجه حرارتش برابر با ۴/۳۹ درجه سانتی گراد یا بالاتر باشد، باید مراتب را به پزشک او اطلاع دهید. چنین درجه حرارت بالایی می تواند معرف یک عفونت مهم یا کم شدن آب بدن بوده و نیاز به درمان داشته باشد. عفونت ها می توانند منجر به: گلو درد شدید، گوش درد شدید، سرفه، پیدایش بثورات غیر منتظره در بدن یا استفراغ های مکرر یا اسهال در کودکان شوند. همچنین اگر کودک تان بسیار بدخلق یا بیش از حد معمول خواب آلود باشد، لازم است او را به پزشک نشان دهید.

درمان دارویی تب کودکان:

داروهای بدون نسخه ای که پزشک در موارد تب بالا ممکن است توصیه کند، عبارتند از:

  • استامینوفن یا ایبوپروفن. این داروها را با توجه به دستورالعمل ذکر شده بر روی دارو یا طبق توصیه پزشک استفاده نمایید. از دریافت بیش از حد دارو خودداری نمایید. مصرف مقادیر زیاد استامینوفن یا مصرف طولانی مدت آن ممکن است سبب آسیب کبد یا کلیه شده و مصرف زیاد آن ممکن است مرگ آور باشد. اگر بعد از دریافت دارو تب کودک کاهش نیافت، داروی بیشتری به کودک نداده و با پزشک تماس بگیرید. برای تب های کمتر از ۹/۳۸ درجه سانتیگراد بدون توصیه پزشک از داروهای کاهنده تب استفاده نکنید.
  • آسپرین. این دارو فقط برای بزرگسالان توصیه می شود. به کودکان آسپرین ندهید زیرا ممکن است سبب بروز سندرم ری (Reye’s syndrome) در کودکان شود که یک اختلال نادر و بالقوه کشنده است.

با توجه به علت تب، پزشک ممکن است داروهایی مانند آنتی بیوتیک را به خصوص اگر شما مشکوک به داشتن عفونت باکتریایی مانند ذات الریه یا گلو درد هستید، تجویز کند. آنتی بیوتیک ها قادر به درمان عفونت های ویروسی نیستند. تعدادی دارو برای درمان عفونت های ویروسی وجود دارد. بااین حال، بهترین درمان برای بیماری های خفیف ناشی از ویروس استراحت و دریافت کافی مایعات است.

درمان سریع تب در شیرخواران

شیرخواران به خصوص اگر کمتر از ۲۸ روز باشند، ممکن است جهت انجام آزمایشات و درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. در کودکان کم سن تب می تواند نشان دهنده یک عفونت جدی باشد که نیاز به تجویز داروهای داخل وریدی و نظارت دقیق دارد.

  • حمام نیمه گرم و ولرم برای درمان تب (استفاده از آب داغ باعث افزایش دمای بدن می شود)
  • کمپرس سرد  بر روی پیشانی برای کاهش تب
  • خنک نگه داشتن محیط و پوشاندن لباس نازک برای کودک
  • مصرف مایعات برای کودکان بزرگتر از ۲ سال و شیر مادر برای نوزادان
  • ماساژ پا برای درمان تب
  • حمام اسفنجی کودک با محلول آب و سرکه سیب

تصویر۴توصیه های بیشتر برای کاهش تب نوزاد و کودک

  1. وضعیت کودکتان را مدام در طول شبانه روز بررسی کنید و اگر نشانه های کم آبی و جوش مانندی را در او دیدید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.
  2. کودک شما حداقل هر ۴ ساعت باید ادرار کند و ادرار باید رنگی روشن داشته باشد.
  3. اگر فرزند شما آرام نمی شود و گریه اش را تمام نمیکند، با پزشک خود مشورت کنید.
  4. کودک را تحت مراقبت های روزانه بگذارید تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد.
  5. اگر فرزند شما داد و بیداد می کند، سعی کنید برای تسکین او، بغلش کنید و راه بروید.
  6. تب نوزاد خود را نظارت کنید و کودک تب دار را برای مدت زمان طولانی،تنها نگذارید.
  7. شما می توانید به کودک خود در طول تب او مواد غذایی جامد بدهید، اما آن را مجبور به خوردنش نکنید.
  8. بهتر است غذاهای نرم و کم فیبر بدهید، مانند نان، کراکر و حبوبات گرم شده، مانند:بلغور، جو دوسر یا کرم گندم بدهید.
  9. اگر پزشک دارو تجویز کرده است، هرگز بیش از دوز توصیه شده به فرزندتان ندهید.
  10. همیشه از یک دستگاه اندازه گیری برای دادن دارو استفاده کنید.
  11. کودکان زیر ۱۸ سال، را با آسپیرین درمان نکنید، زیرا می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.
  12. اطمینان حاصل کنید ،که کودک خود را با تمام ایمن سازی ها و واکسیاسیون ها محافظت کرده اید.

سؤالات مرتبط خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ دهیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام ، دختر هشت ساله دارم که ۷ روز است دچار تب شده و علامت دیگری از بیماری ندارد البته چند روز قبل از شروع تب کمی سر درد داشت . چندین بار به پزشک مراجعه کردم و فقط داروی استامینوفن تجویز کردن . ایا بیماری او ویروسی است ؟ واین تبها تا چه زمانی طول میکشد؟ ممنون از شما

    1. سلام خواهرزاده منم الان ۵ روزه تب مداوم داره بدون هیچ علامت دیگه ای دکترا تشخیص نمیدن و فقط میگن تب ویروسی هست فقط استامینوفن بهش دادن باید چیکار کرد ؟

  2. سلام پسر دوسال و نیمه دارم ۹ روزه تب داره بدون دارو اصلا تبش پایین نمیاد،۳ تا دکتر بردم فقط میگه تب بر و انتی بیوتیک و داروی سرماخوردگی،هیچ علایمی نداره ،اینهمه دارو واسش ضرره من چیکار کنم،کمکم کنید

    1. سلام وقتتون بخیر
      منم پسرم دو نیم سالشه
      نزدیک یک هفته تب شدید داشت آنقدر ک‌میترسیدم بخوابم
      سه تا دکتر بردم کلی شربت و. ….دادن
      ولی فایده نداشت
      تا اینکه برادرخانومم گف
      از پیاز استفاده کنید
      ب این روش ک وقتی بچه خوابه:

      _ برا تبش حتما پیاز رو قاچ کن رو شکم یر پا همون پاشنه پا بذار
      _ پیاز رو نزدیک بینیش بذار وقتی میخوابه
      _پیاز رو تو آب بپز به صورت بخور براش استفاده کن
      _ قسمت کوچیک پیاز رو جوری بذار تو گوشش که کامل داخل گوش نره اون عفونت رو از بین میبره
      _اگه آب ریزش داره از شربت آنتی هیستامین یا سیتریزین استفاده نکن چون آبریزش باعث میشه عفونت خارج بشه.
      بنظرم روش پیاز در گوش عالیه و عفونت رو از بین میبره.
      از طرفی دکتر گف دمای منزل باید دمای معمولی باشه.اگ سرد باشه دچار تب و لرز میشه
      با آروزی صحت و سلامتی برای کودکان سرزمینم

  3. سلام فرزند بیست روزه پسر تب شدید دارد.دربیمارستان بستری است.گفتند باید از مابع نخاییش نمونه بگیرند،برای تشخیص چه نوع بیماری احتمالی اینکار انجام می شود. و درمان ان چیست.

  4. دخترم چهار سال عمر دارد، تقریباً ده روز شد که مقطعه‌ای تب می‌کند و معاینات آنرا انجام دادم نتیجه آن مکروب خون بالا، معده مکروبی و کمبود خون و کلسیم تشخیص نمودند و دارو هم تجویز کردند مگر تا هنوز خوب نشده، ناگفته نباید گذاشت که سراخ قلب هم به اندازه 2.7 میلی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا