سلامت کودکان

۶ نکته بسیار مهم قبل از دادن شیاف برای تب کودکان که باید بدانید!

bestkid b

بدن نوزادان و کودکان به دلایل مختلفی دچار تب می شود که از چند ساعت تا چند روز طول می کشد آثار تب از بین برود. یکی از روشهای کاهش تب در کودکان  استفاده از شیاف برای کاهش تب در آنهاست. در این مطلب می خواهیم شما را با ۶ نکته بسیار مهم قبل از دادن شیاف برای تب کودکان که باید بدانید! آشنا نماییم.

مقدمه:

بعضی از کودکان از خوردن دارو سرپیچی می کنند و تلاش والدین هم در این مورد بی فایده است. پس زمانی که یکی از این کودکان تب شدیدی داشته باشند والدین به ناچار از شیاف برای پایین آوردن تب آنها استفاده می کنند. اما والدین این نکته را همیشه به یاد داشته باشند که هیچ گاه نباید تب کودکان را دست کم بگیرند و در صورت مشاهده تب بالا در فرزند خود حتما به پزشک مراجعه نمایند.

پست مشابه : اطلاعاتی که راجب دندان درآوردن نوزاد و تب ناشی از آن حتما باید بدانید!

تب عموماً علامتی دال بر واکنش بدن کودک به عفونت است. سیستم دفاعی بدن کودک شامل گلبول های سفید خون است که به باکتری‌ها حمله کرده و آنها را از بین می برند. از دلایل تب می توان به گرمازدگی ، دندان درآوردن، سرما خوردگی و … اشاره کرد. تب همیشه بد نیست؛ تب بدن شما را تحریک می‌کند تا سلول‌های خونی و آنتی ‌بادی های بیشتری برای مبارزه با عفونت بسازند. اما تب بالا می‌تواند ناراحتی‌هایی برای کودک دلبندتان ایجاد کند. دمای نرمال بدن کودکان ۳۷٫۲-۳۶ است. تب خفیف کودکان در محدوده ۳۸٫۳-۳۷٫۳ قرار دارد. تب خطرناک برای کودکان، تب بالاتر از ۳۸٫۹ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. شما می‌توانید با کمک یک تب‌سنج دیجیتال، تب کودکتان را اندازه بگیرید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تب-سنج-دیجیتال

درجه حرارت بالای بدن اغلب بیشتر از ۳۸ درجه ، احساس لرز و سردی بدن ، درد عضلات و مفاصل ، سردرد ، عرق کردن بدن ، سرعت ضربان قلب و یا تپش قلب ، فلاشینگ ( قرمزی ) پوست ، احساس غش کردن، سرگیجه و یا گیجی و ضعف بدنی از جمله نشانه های تب در کودکان است

معرفی داروهای مؤثر در کاهش تب:

استامینوفن-برای-کاهش-تب

۱- یکی از داروهایی که برای درمان تب کودکان استفاده می شود استفاده از شربت استامینوفن در کودکان سه ماهه و بزرگتر و برای کاهش تب کودکان ۶ ماهه و بزرگتر از شربت ایبوپروفن استفاده می شود. استامینوفن، تب را برای ۴ تا ۶ ساعت و ایبوپروفن تب را برای ۶ تا ۸ ساعت کاهش می‌دهد.

۲- در واقع برخی از بیماری‌ها به نوع خوراکی استامینوفن پاسخ نمی‌دهند؛ در این افراد از شیاف استامینوفن یا دیکلوفناک استفاده می‌شود.

۶ نکته بسیار مهم قبل از دادن شیاف برای تب کودکان:

شیافت کودکان

در صورتی که پس از تجویز دارو توسط پزشک بعد از ۵ روز مصرف استامینوفن علائم تب بیش از ۳ روز ادامه پیدا کرد باید مجددا به پزشک مراجعه شود. چنانچه پزشک برای کودک شما شیاف تجویز کرد نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • استفاده از شیاف برای تب کودکان در مواردی انجام می‌شود که نیاز به کاهش سریع تب باشد.
  • میزان مناسب شیاف برای تب کودکان بر حسب سن و وزن نوزاد تعیین می‌شود.
  • در مواقعی که کودکتان به دلیل تهوع و استفراغ، نمی‌تواند داروهای خوراکی را ببلعد از شیاف برای تب کودکان استفاده می‌شود. ولی باز هم برای ادامه کنترل تب، از نوع خوراکی دارو استفاده می‌شود.
  • در افراد بالای ۱۵ کیلوگرم از شیاف بزرگ‌سال استفاده می‌شود و در افراد بین ۱۵-۱۰ کیلوگرم از دو شیاف اطفال استفاده می‌شود. برای درمان تب کودکان زیر ۱۰ کیلوگرم نیز از یک شیاف کودکان استفاده می‌کنند.
  • هیچ‌گاه بیش از مقدار توصیه‌شده شیاف برای تب کودکان، از آن استفاده نکنید. در صورت مصرف هم‌زمان سایر داروها، حتماً به پزشک کودک خود اطلاع دهید.
  • چنانچه کودک اسهال داشت از شیاف استفاده نکنید.

 مطلب کاربردی : بهترین مقدار مصرف استامینوفن برای کودکان چقدر باید باشد؟

نکات مهم برای کاهش تب در کودکان:

شیافت کودکان 1

به هر دلیلی که کودک شما دچار تب شده باشد شما به دنبال راهی برای کاهش سریع تب کودکتان باشید پس دستورات زیر را بکار ببندید.

  1. از دمنوش گیاه ریحان برای پایین آوردن دمای بدن استفاده کنید.
  2. در کودکان بالای یک سال از سرکه سیب استفاده کنید.
  3. کف پای کودک را مخصوصا با روغن زیتون ماساژ دهید.
  4. میزان مصرف مایعات نوزاد را افزایش دهید.
  5. به طور مکرر به نوزاد خود شیر دهید.
  6. نوزاد را با آب ولرم حمام کنید.
  7. از یک دستمال مرطوب و نمدار استفاده نمایید.
  8. نوزاد را در مکان خنکی نگه داری نمایید و لباس‌های سبک، نازک و نخی به او بپوشانید.
  9. می توانید برای پاشویه کردن کودک بجای آب از الکل یا سرکه سیب مخلوط با آب استفاده کنید چون خیلی فوری اثر کرده و تب را کاهش میدهد.
  10. استراحت و خواب کافی سبب کاهش تب می شود، زیرا به بدن فرصت مبارزه با عفونت و ترمیم بافت های آسیب دیده را می دهد. پس کاری کنید که کودک استراحت بیشتری داشته باشد.

مخاطبان عزیز! ضمن تشکر از انتخاب این سایت، آمادگی خود را برای پاسخ به سؤالات شما در بخش نظرات اعلام می داریم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا