سلامت کودکان

شربت سیتریزین برای سرفه کودکان+ روش استفاده و نکات دیگر

bestkid b

ستیریزین یک نوع آنتی هیستامین است که برای تسکین علائم آلرژی مثل آبریزش چشم ، آبریزش بینی، خارش چشم یا بینی، عطسه، کهیر و خارش استفاده می شود. این دارو یک ماده طبیعی خاص به نام هیستامین؛ که بدن شما در طی یک واکنش آلرژیک تولید می کند را مهار می کند. ستیریزین از کهیر جلوگیری نمی کند و واکنش آلرژیک جدی مثل آنافیلاکسی را درمان یا از آن پیشگیری نخواهد کرد . اگر پزشک برای کودک اپی نفرین تجویز کرده باشد؛ برای درمان واکنش های آلرژیک، همیشه انژکتور اپی نفرین همراه تان داشته باشید و به جای اپی نفرین از ستیریزین استفاده نکنید.

نحوه استفاده از ستیریزین هیدرروکلراید برای کودکان

اگر از محصولات بدون نسخه برای خود درمانی مصرف می کنید، قبل از مصرف، تمام دستورالعمل های روی بسته بندی را بخوانید. اگر سوالی دارید، با دارو ساز مشورت کنید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است، آن را طبق دستور و معمولا روزی یک بار مصرف کنید.

اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، هر قرص را خوب بجوید و قورت بدهید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اگر از قرصی استفاده می کنید که به سرعت حل می شود، اجازه دهید قرص روی زبان حل شود و بعد آن را با یا بدون آب قورت دهید. اگر از شکل شربت این دارو استفاده می کنید، دوز مصرفی را با دقت و با استفاده از پیمانه یا قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق های خانگی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است دوز مناسب را به شما نرساند.

دوز مصرفی بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان مشخص می شود . خودسرانه دوزتان را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از تعداد دفعات تجویز شده مصرف نکنید.

بخوانید: بهترین و جدیدترین روش درمان سرفه خلط دار کودکان چیست؟

اگر علائم آلرژی خوب نشدند، کهیر بعد از 3 روز از بین نرفت یا بیشتر از 6 هفته طول کشید، به پزشک اطلاع دهید. اگر وضعیت تان روز به روز بدتر می شود یا فکر می کنید مشکل جدی مثل واکنش آلرژیک یا آنافیلاکسی بسیار جدی دارید ، فورا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی

خواب آلودگی، خستگی و خشکی دهان ممکن است از عوارض مصرف این دارو باشد. احتمال درد معده هم مخصوصا در کودکان وجود دارد. اگر هر یک از این عوارض ماندگار یا بدتر شد، فورا به پزشک یا دارو ساز اطلاع بدهید.

اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است، یادتان باشد او این طور در نظر گرفته که مزایای آن برای کودک بیشتر از عوارض جانبی اش است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن عوارض جانبی جدی، از جمله مشکل در ادرار کردن یا ضعف، فورا به پزشک اطلاع بدهید.

بهترین روش درمان سرفه خشک در کودکان چیست؟

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی مثل بثورات پوستی ، خارش یا تورم (مخصوصا در صورت ، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، فورا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست تمام عوارض جانبی احتمالی را شامل نمی شود، پس اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در این جا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز تان تماس بگیرید.

اقدامات احتیاطی

اگر کودک تان به دارو هایی مثل هیدروکسی زین یا لووستیریزین حساسیت دارد، قبل از مصرف ستیریزین، حتما به پزشک اطلاع بدهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با دارو ساز صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی کودک مخصوصا در مواردی مثل مشکل در ادرار کردن (بزرگ شدن پروستات )، بیماری کلیوی و بیماری کبد را با پزشک در میان بگذارید.

۴ تا از بهترین شربت های درمان سرفه و سرماخوردگی کودکان

اگر از این دارو برای درمان کهیر استفاده می ‌کنید و هر یک از این علائم زیر را دارید، فورا به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است نشانه‌ یک بیماری جدی ‌تر باشد:

  • کهیر هایی با رنگ غیر عادی
  • کهیر هایی که کبود یا تاول گونه به نظر می ‌رسند.
  • کهی رهایی که خارش ندارند.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی کودک شود، بنابراین از او بخواهید کاری که نیاز به هوشیاری دارد را انجام ندهد.

شربت ها ممکن است حاوی قند باشند. اگر کودکی دیابت دارد ، در مصرف این دارو احتیاط کنید. در مورد استفاده ایمن از این محصول از پزشک یا دارو ساز سوال کنید.

قبل از انجام هر گونه عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله دارو های تجویز شده، دارو های بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک کودک اطلاع دهید.

تداخل دارویی

تداخل دارویی این شربت با سایر دارو ها ممکن است عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار داده یا عوارض جانبی را تشدید کند. فهرستی از تمام محصولات (از جمله دارو های نسخه ای، غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) که استفاده می کنید را نگه دارید و آن را به پزشک و داروسازتان نشان بدهید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع ، قطع یا تغییر ندهید.

در صورت مصرف سایر محصولات مثل دارو های مخدر یا دارو های ضد سرفه (مثل کدئین ، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا (حشیش)، دارو های خواب یا اضطراب (مثل آلپرازولام ، لورازپام، زولپیدم) شل کننده های عضلانی (مثل کاریزوپرودول ، سیکلوبنزاپرین)، یا سایر آنتی هیستامین ها (مثل کلرفنیرامین، دیفن هیدرامین) که باعث خواب آلودگی می شوند، به پزشک یا دارو ساز اطلاع دهید.

برچسب روی تمام دارو ها مثل دارو های آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند. از داروساز نحوه استفاده درست دارو ها را بپرسید.

شربت افزایش قد کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

این دارو را با هیچ آنتی هیستامین دیگری مثل کرم دیفن هیدرامین ، پماد، اسپری که روی پوست استفاده می شود، استفاده نکنید زیرا ممکن است عوارض جانبی را بیشتر کند.

ستیریزین خیلی شبیه به هیدروکسی زین و لووستریزین است . هنگام استفاده از ستیریزین از این دارو ها استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با برخی از آزمایش ها (مثل تست پوستی آلرژی) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نادرست شدن نتیجه آزمایش شود. حتما پرسنل آزمایشگاه و پزشکان را از اینکه کودک از این دارو مصرف می کند، مطلع کنید.

استفاده بیش از حد

اگر کودک بیش از حد از این شربت مصرف کند و علائمی مثل غش کردن یا مشکل تنفسی داشته باشد، با اورژانس تماس بگیرید . علامتی که نشان می دهند کودک بیش از حد سیتریزین مصرف کرده تغییرات روانی و خلقی مثل بی قراری و تحریک پذیری است که ممکن است قبل از خواب آلود شدن رخ دهد.

دوز فراموش شده

اگر یک نوبت از این دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را به کودک بدهید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را سر زمان خودش مصرف کنید. برای جبران کمبود ، دوز را دو برابر نکنید.

حتما بخوانید: 12 غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

شرایط نگهداری

شربت سیتریزین باید در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. هر برندی شرایط نگهداری خاص خودش را دارد. دستورالعمل های نحوه نگهداری روی بسته محصول را بخوانید یا از دارو ساز در موردش بپرسید. تمام دارو ها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید .

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا