سلامت کودکان

حساسیت ریه در کودکان: 9 روش درمان بسته به علت آن

bestkid b

آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که کودکان را در سراسر جهان مبتلا می کند. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، از هر 12 کودک آمریکایی 1 نفر به آسم مبتلا است.

هیچ درمانی برای آسم وجود ندارد اما راه هایی برای کنترل آن وجود دارد. اگر فرزند شما مبتلا به آسم است، به احتمال زیاد یکی از موارد ذکر شده در این مطلب می تواند باعث تشدید علائم این بیماری در او شود. به این عوامل، محرک های آسم گفته می شود. در این مطلب با ما همراه شوید تا در مورد محرک های آسم و روش های کنترل آن، اطلاعات لازم را کسب کنید.

شایعترین محرک های آسم

1- عفونت های ویروسی

یکی از رایج ترین عوامل محرک بیماری آسم، عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی است. هر ویروسی می تواند باعث شعله ور شدن آسم شود. شایع ترین آن رینوویروس است که در حقیقت همان ویروسی ست که باعث سرماخوردگی می شود. ویروس های دیگری که محرک آسم هستند عبارتند از: ویروس سین سیشیال تنفسی (یا RSV که شایعترین علت بیماری تنفسی تحتانی در کودکان است)، آنفولانزا و ویروس پارا آنفولانزا.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مدیریت علائم آسم در کودکانی که به این بیماری های ویروسی مبتلا هستند، مشکل تر خواهد شد. این امر شکست درمانی نامیده می شود و اغلب با بستری شدن در بیمارستان، مراجعه به اورژانس یا عود بیماری ارتباط دارد.

چه باید کرد؟

اگر کودک شما به آسم مبتلا است و علائم سرماخوردگی دارد، مراقب علائم بدتر شدن سرفه، خس خس سینه یا تنگی نفس او باشید. اگر کودک شما مجبور است از داروی استنشاقی (آلبوترول) خود بیشتر استفاده می کند، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

2- دخانیات و سایر آلاینده ها

آلاینده ها می توانند ریه ها را تحریک کنند و التهاب مجاری تنفسی را افزایش دهند. دود تنباکو به ویژه برای ریه ها مضر است و می تواند باعث شعله ور شدن علائم آسم شود. کودکانی که در معرض دود تنباکو قرار دارند با مشکلاتی مانند خس خس سینه، آسم شدیدتر و علائم طولانی مدت تری مواجه هستند. سایر آلاینده ها و عوامل تحریک کننده ریه نیز می توانند باعث شعله ور شدن آسم شوند. مهمترین محرک های آسم شامل ازن، دود، عطرها، محصولات پاک کننده و مواد شیمیایی می باشد.

چه باید کرد؟

کودکان مبتلا به آسم باید از قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، از جمله دود دست دوم و سوم اجتناب کنند. استفاده از محصولات بدون بو را در نظر بگیرید و سعی کنید هنگام استفاده از مواد شیمیایی پاک کننده، از تهویه مناسب استفاده کنید.

3- آلرژن های داخلی

تشدید علائم آسم ناشی از آلرژن های داخلی در کودکان مبتلا به آلرژی شایع است. این آلرژن ها شامل کنه های گرد و غبار، سوسک ها، موش ها و شوره حیوانات هستند. این عوامل می توانند باعث تشدید علائم آسم در طول سال شوند و بیشتر در خانه ها و مدارس یافت می شوند.

چه باید کرد؟

والدین برای کنترل آسم باید تماس کودک خود با آلرژن ها را کنترل کنند. برای انجام اینکار می توان از روکش های ضد حساسیت روی ملافه ها و شستشوی ملافه به صورت هفتگی در آب گرم استفاده نمود. اینکار به از بین بردن کنه های گرد و غبار نیز کمک می کند. استفاده از رطوبت گیر هم می تواند رشد کپک های داخلی را به حداقل برساند.

4- آلرژن های فضای باز

قرار گرفتن فصلی در برابر عوامل آلرژی زا در فضای باز نیز می تواند باعث تشدید علائم آسم شود. گرده ها و کپک ها رایج ترین آلرژن های محیطی هستند. گرده ها می تواند از درختان، علف ها و علف های هرز منتقل شوند.

فصل گرده افشانی براساس محل زندگی شما متفاوت است. بیشتر گرده افشانی درختان در بهار، علف ها در تابستان و علف های هرز در پاییز انجام می شود. ، قرار گرفتن در معرض کپک بسته به میزان رطوبت و باران می تواند متفاوت باشد. آلترناریا یک کپک رایج در فضای باز است که می تواند علائم آسم را بدتر کند.

چه باید کرد؟

مانند آلرژن های داخلی باید تا حد ممکن فرزند خود را از قرار گرفتن در معرض آلرژن های فضای باز دور کنید. اگر می دانید که گرده افشانی باعث تحریک آسم فرزندتان می شود، فعالیت های خارج از خانه را در این زمان محدود کنید. همچنین اگر فرزندتان به چمن حساس است، باید بعد از بازی فوتبال در چمن استحمام کند و لباس های او شسته شود. بسته نگه داشتن پنجره ها در فصل های اوج گرده افشانی نیز می تواند به کاهش تحریک آسم کمک کند.

بهترین روش درمان خانگی-گیاهی آسم کودکان چیست؟

5- پر و پشم حیوانات

حیوانات خانگی خانگی یک آلرژن رایج در داخل خانه هستند و محرک بروز آسم می باشند. حساسیت به گربه و سگ شایع ترین موارد آن است اما همستر، جربیل و خرگوش نیز می توانند باعث ایجاد علائم شوند. آلرژن ها را می توان در شوره وپوست حیوانات خانگی، آب دهان و ادرار یافت.

چه باید کرد؟

اگر فرزند شما به حیوان خانگی آلرژی دارد، توصیه می شود که از نگهداری این حیوانات در خانه بشدت اجتناب کنید. اگر قبلاً حیوان خانگی در خانه ی شما زندگی می کرد، خانه را باید کاملاً تمیز کنید. استفاده از فیلتر هپا یا حذف ذرات معلق هوا با کارایی بالا نیز می تواند کمک کننده باشد.

6- هوای سرد و تغییرات آب و هوایی

هوای سرد و خشک می تواند برای ریه ها تحریک کننده باشد، باعث التهاب مجاری تنفسی شود و علائم آسم را تشدید کند. این می تواند پس از سرد شدن هوا یا حتی پس از قرار گرفتن در معرض باد سرد کولر اتفاق بیفتد. تغییرات ناگهانی دما همچنین می تواند باعث اسپاسم راه های هوایی شود و آسم را بدتر کند.

چه باید کرد؟

اگر علائم آسم کودک شما با سرد شدن هوا و تغییرات هوایی تحریک می شود، در مورد تغییر یا تنظیم داروها با پزشک متخصص اطفال یا متخصص ریه صحبت کنید.

فرزند پروری موفق (11 عادت مهم که والدین باید در خود ایجاد کنند)

7- ورزش

بسیاری از افراد مبتلا به آسم هنگام ورزش کردن دچار سرفه، خس خس سینه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس می شوند. علائم می توانند 5 تا 20 دقیقه بعد از ورزش شروع شوند و بسیار شدید باشند. این علائم ممکن است با استراحت بهتر شوند یا برای تسکین آنها به آلبوترول نیاز باشد.

چه باید کرد؟

برخی از کودکان مبتلا به آسم باید 20 تا 30 دقیقه قبل از فعالیت، آلبوترول مصرف کنند تا از شعله ور شدن علائم ناشی از ورزش جلوگیری شود. اگر کودک شما با ورزش کردن، علائم آسم را از خود نشان می دهد، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

8- حشرات

کودکانی که مبتلا به آسم هستند و به حشرات حساسیت دارند، پس از گزیده شدن توسط حشرات موزی ممکن است با تشدید علائم مواجه شوند. برخی از حشراتی که باعث تشدید علائم می شوند شامل زنبورهای عسل، زنبورها، هورنت، زنبور زرد و مورچه های آتشین می باشند. علائم آسم پس از گزیده شدن توسط این حشرات، بسیار سریع ظاهر می شوند.

چه باید کرد؟

گاهی اوقات کودکان برای درمان این وضعیت، به داروهای آلرژی بیشتری از جمله اپی نفرین ویا آنتی هیستامین ها نیاز دارند. کودکان مبتلا به علائم آسم پس از گزیده شدن توسط حشرات باید برای ارزیابی به متخصص آلرژی مراجعه کنند.

9- استرس

استرس و اضطراب گاهی اوقات موجب افزایش التهاب مجاری هوایی می شوند و علائم آسم را تشدید می نمایند. کودکان مبتلا به آسم پس از رویدادهای سخت زندگی (مانند همه گیری COVID-19 یا پس از مرگ یکی از اعضای خانواده) در معرض خطر حملات آسم قرار دارند.

چه باید کرد؟

اگر نگران این هستید که استرس و اضطراب چگونه بر سلامتی و رفاه فرزند شما تأثیر می گذارد، سعی کنید شرایط را برای آرام کردن فرزندتان فراهم کنید و با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

12 غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

فراموش نکنید که…

دور نگه داشتن کودک از عوامل محرک آسم می تواند به جلوگیری از تشدید علائم این بیماری کمک کند. اینکار می تواند مانع از التهاب راه های مجاری تنفسی کودک شود و از واکنش بیش از حد جلوگیری کند. علاوه بر این می تواند دفعات، مدت و شدت علائم آسم فرزند شما را کاهش دهد و کیفیت زندگی او را بهبود ببخشد. اگر در مورد کنترل علائم آسم فرزند خود سوالی دارید، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا