سلامت کودکان

بهترین روش درمان آبله مرغان در کودکان 4 ساله و 5 ساله

bestkid b

یکی از بیماری هایی که هر کسی فقط یکبار ممکن است در عمر خود آنرا تجربه کند بیماری آبله مرغان است که بیشتر در کودکان بالای ۵ سال دیده می شود. هر چند ابتلا به آبله مرغان بیش از یک‌بار در طول زندگی بسیار نادر است و شخصی که در دوران کودکی آبله مرغان نگرفته و یا واکسن آبله مرغان دریافت نکرده، ممکن است در سنین بالاتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار بگیرد. در این مقاله می آموزید که بیماری آبله مرغان چیست و بهترین درمان آن به چه صورت انجام می گیرد؟

مقدمه:

اگر شما هم جزء والدینی هستید که نشانه های بیماری آبله مرغان را در کودک خود دیده اید و دنبال راهکارهایی برای درمان اصولی آن می باشید سایت خوبی را انتخاب کرده اید چون در این مطلب اطلاعات جدید و مفیدی را برای درمان این بیماری به شما ارائه خواهیم داد. مهمترین نکته ای که در مواجه با این بیماری باید رعایت کنید این است که بدلیل واگیردار بودن این بیماری کودک یا نوجوانی که به بیماری آبله مرغان مبتلا شده است باید از تماس مستقیم با دیگران خودداری کند.

بیماری آبله مرغان در کودکان(فیلم):

برای درمان بیماری مخملک کودکان بخوانید: علت اصلی مخملک کودک و راه حل خانگی درمان سریع آن طبق تحقیقات جدید

آبله مرغان چیست؟

مانند خیلی از بیماری ها عامل بیماری آبله مرغان نوعی ویروس است بنام ویروس «واریسلا زوستر». در اغلب موارد این ویروس از طریق تماس با فرد مبتلا انتقال می‌یابد. این بیماری چند روز قبل از ظهور جوش‌ها به فرد سرایت می‌کند و تا زمانی که تمامی جوش‌ها بهبود نیابند، به‌شدت مسری است. این ویروس می تواند از طریق بزاق دهان؛ تنفس و تماس با جوش منتقل شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

نشانه های بیماری آبله مرغان کدامند؟

یک یا دو روز قبل از ظاهر شدن جوش های آبله مرغان، بعضی از بچه ها دچار تب، درد شکم، گلو درد و سردرد شده یا احساس بی حالی می کنند. این علائم ممکن است از چند روز گذشته اتفاق بیافتد. و تب در حدود ( ۳۷٫۷ و ۳۸٫۸ ) درجه سانتی گراد باقی بماند. هر چند در مواردی هم ممکن است درجه تب بالاتر باشد. جوش آبله مرغان در آغاز از برجستگی های سرخ رنگ تشکیل میشود . این جوش ها به سرعت تبدیل به تاولهای ریز پر از مایع می شوند که قاعده سرخ رنگ دارند. در کودکان خردسال اغلب علائم بیماری خفیف تر است و تاول های کمتری نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسالان ایجاد می شود. معمولاً آبله مرغان یک بیماری در حد متوسط است. اما برخی از نوزادان، نوجوانان و بزرگسالان را که سیستم ایمنی ضعیفتری دارند می تواند شدیدتر تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض بیماری چیست؟

شایع ترین عارضه این بیماری، عفونت ثانوی پوست با باکتری های استرپتوکوک است که از طریق خاراندن وارد بدن می شوند. دو عارضه احتمالی دیگر سینه پهلو و ندرتا تورم مغز است. البته کودکانی که دستگاه ایمنی آنها ضعیف است (مثلا به دلیل شیمی درمانی یا مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی) و نوزادان، اگر مادر آنها در اواخر بارداری مبتلا به آبله مرغان شده باشد، بیشتر در معرض این عوارض قرار دارند. ابتلا به این بیماری در اوایل بارداری، در موارد نادری ممکن است موجب نواقص مادرزادی در جنین شود.

درمان آبله مرغان:

بیماری-آبله-مرغان

چون ویروس باعث بیماری آبله مرغان می شود بنابراین پزشک، آنتی بیوتیک تجویز نمی کند. اما اگر زخم ها توسط باکتری آلوده شود ممکن است آنتی بیوتیک لازم باشد. این در میان کودکان بسیار رایج است چون زخم ها و جوش ها را دستکاری می کنند. برای تسکین خارش پوست میتوان با مالیدن لوسیون کالامین به جوش ها، با استفاده از آنتی هیستامین های خوراکی یا پمادهای موضعی، می‌توانید این کارها را نیز انجام دهید:

  • حمام کردن با آب ولرم؛
  • استفاده از لوسیون‌های بدون بو؛
  • پوشیدن لباس‌های نازک و نرم.

برای اینکه بهبودی زودتر حاصل بشود و علائم بیماری تا حدودی کمتر شود، می‌توانید برخی درمان‌های طبیعی را نیز امتحان کنید. برای اینکار موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • حمام با جوش شیرین

آبله-مرغان۰

جوش شیرین خارش و سوزش‌ ناشی از آبله مرغان را تسکین می‌دهد. نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. لیف نرمی را به محلول آغشته کنید و روی قسمت‌هایی که دچار خارش و سوزش است بگذارید و اجازه بدهید خشک شود. راه‌حل دیگر این است که نصف یا یک فنجان جوش شیرین را در آب وان حمام حل و داخل این محلول حمام کنید.

  • خوردن سوپ سبزیجات

سوپ-هویج-و--گشنیز

سوپی که گشنیز و هویج دارد، در درمان آبله مرغان بسیار مفید است. این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است که در فرایند درمان تأثیر بسیار مثبتی دارد. حدود ۱۰۰ گرم (یک فنجان) هویج را خرد کنید، ۶۰ گرم (نصف فنجان) هم برگ تازه‌ی گشنیز را با هویج در دو و یک‌چهارم فنجان آب بجوشانید تا نصف آب تبخیر شود.

  • مصرف جو دوسر

جو-دو-سر

  • جو دوسر یکی از درمان‌های پرطرفدار خانگی برای خارش ناشی از آبله مرغان است. دو فنجان جو دوسر را بکوبید تا به‌شکل پودر دربیاید، سپس آن را در ۲ لیتر آب ولرم بریزید و بدن‌تان را به‌ مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با این محلول خیس کنید.
  • عسل

عسل در بهبود خارش و التیام جوش‌های ناشی از آبله مرغان مؤثر است. عسلی طبیعی و باکیفیت تهیه کنید و روی قسمت‌هایی از بدن‌تان که جوش و تاول دارد، بمالید. این کار را تا زمانی که زخم‌ها از بین بروند روزی ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

  • دمنوش های گیاهی

برای درمان آبله مرغان می‌توانید از انواع دمنوش های گیاهی ملایم و آرام‌بخش مانند دمنوش بابونه، ریحان مقدس، گل همیشه بهار و بادرنجبویه استفاده کنید. برای اینکار می توانید یک قاشق غذاخوری از هریک از این گیاهان را داخل یک فنجان آب جوش بریزید، بگذارید چند دقیقه دم بکشد و سپس از صافی رد کنید. مقدار بسیار کمی دارچین، عسل و آب لیمو ترش به آن اضافه و نوش جان کنید. این چای گیاهی را تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده است، روزی چند بار استفاده کنید.

همچنین بخوانید: بهترین و جدیدترین روش درمان سرفه خلط دار کودکان چیست؟ (قطعی و سریع)

توصیه های کاربردی:

  1. برای‌ کاهش‌ خارش‌ از پارچه‌، حوله‌، یا کمپرس‌ آب‌ سرد استفاده‌ کنید.
  2. ناخنهای کودک را کوتاه نگه دارید و حتی الامکان مانع شوید که کودک ضایعات را بخاراند.
  3.  مصرف داروهای مسکن و آشامیدن مقدار زیاد مایعات، همچنین استفاده از داروهای ضد حساسیت برای کاهش خارش موثر است.
  4. اگر کودکتان کمتر از ۲ سال سن دارد و او را پوشک می کنید، کهنه بچه را زود به زود عوض کنید و هر وقت ممکن است کودک را باز بگذارید تا ضایعات، خشک شده و زودتر پوسته ببندد.
  5. دست های کودک مبتلا به آبله مرغان را پاکیزه و ناخن هایش را کوتاه نگهدارید. سعی کنید او را از خاراندن جوش ها منع کنید چرا که باعث کنده شدن آنها و باقی ماندن جایشان خواهد شد.
  6. جوش ها تا زمانی که کاملا خشک شوند می توانند عفونی باشند ولی استراحت در خانه و مدرسه نرفتن کودکانی که آبله مرغان دارند بیش از پنج روز لازم نیست.
  7. گاهی ممکن است ضایعات پوستی داخل دهان نیز ایجاد شود و غذا خوردن را برای کودک دشوار سازد. بهتر است در این حالت غذاهای نرم، خنک و بدون ادویه تهیه کنید. فراموش نکنید غذا نباید ترش باشد.
  8. در موارد بسیار شدید بیماری آبله مرغان گاهی پزشکان داروهای ضد ویروس تجویز می کنند. بعد از پایان بیماری، ویروس به صورت خفته در بدن می ماند و می تواند بعدها در بزرگسالی باعث بیماری زونا شود.

پاسخگوی به سؤالات شما در بخش نظرات، بخشی از خدمات ماست.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا