سلامت کودکان

آموکسی سیلین برای عفونت دندان کودکان (همه نکات مهم)

bestkid b

آنتی بیوتیک آموکسی سیلین معمولا برای کودکانی که مبتلا به عفونت گوش، آبسه های پوستی و سایر عفونت های باکتریایی هستند، تجویز می شود. با این حال، شواهدی هست که نشان می دهد آموکسی سیلین می تواند روی مینای دندان تاثیر بگذارد. از گفته های بهترین دندانپزشک تهران نیز بهره گرفته ایم.

تحقیق انجام شده در این زمینه

به عنوان بخشی از بررسی انجام شده در فلوراید آیووا ، محققان 357 فرد را از بدو تولد تا 32 ماهگی زیر نظر گرفتند و هر 3 تا 4 ماه یک بار از آن ها چند سوال پرسیدند تا اطلاعاتی در مورد مصرف آموکسی سیلین و استفاده از فلوراید به دست بیاورند. آنتی بیوتیک آموکسی سیلین یکی از دارو های مناسب برای کودکانی است که از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت گوش میانی (اوتیت میانی) رنج می برند.

تا یک سالگی، حدود 75 درصد از افراد آموکسی سیلین مصرف کرده بودند . 91 درصد تا قبل از 32 ماهگی، از آنتی بیوتیک آموکسی سیلین استفاده کرده بودند. محققان فهمیدند که مصرف آموکسی سیلین از 3 تا 6 ماهگی خطر ابتلا به فلوروزیس دندانی را دو برابر افزایش می دهد .


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: بهترین روش درمان دندان درد کودکان در منزل (کاملا موثر)

محققان پی برده اند که استفاده از آموکسی سیلین می تواند یک عامل خطرناک برای ایجاد فلوئوروزیس در دندان های دائمی دیر رویش مثل دندان های آسیای مرکزی دائمی فک بالا و آسیای بزرگ اول باشد. علامت فلوئوروزیس می تواند لکه های سفیدی باشد که به سختی دیده می شوند و به قهوه ای تغییر رنگ می دهند.

دکتر لیانگ هونگ می گوید : “حتی اگر تأثیر این دارو روی مینای دندان حداقل باشد، می تواند تأثیر زیادی بر سلامت کلی دندان بگذارد.”

فلوروز چیست؟

dental fluorosis.jpg

فلوئوروزیس دندانی به وجود آمدن لکه ها یا خطوط سفید روی دندان است. این اتفاق فقط زمانی رخ می دهد که کودک در مدت طولانی و زمانی که دندان‌ های دائمی زیر لثه در حال رشد هستند ، فلوراید زیادی مصرف کرده باشد. قرار دادن دندان ها در معرض مقدار بیش از حد فلوراید می تواند تولید آملوبلاست ها یا سلول هایی که پوشش محافظ سخت دندان را به وجود می آورند و تولید شان بعد از بلوغ طبیعی مینای دندان متوقف می شوند ، را مختل کند.

وقتی دندان ‌ها کاملا از لثه سر در می آورند، فلوئوروزیس دیگر ظاهر نخواهد شد.

یک داروی دیگه: ایبوپروفن برای دندان درد کودکان: روش استفاده و نکات

اثری که آنتی بیوتیک آموکسی سیلین روی دندان می گذارد، مشابه فلوئوروزیس است، اما ظاهرا با رنگی که دندان به دلیل استفاده از تتراسایکلین به خودش می گیرد، متفاوت است . روی مینای دندان لکه های کدری ظاهر می شود که می تواند ناشی از هیپومینرالیزه شدن مینا باشد.

یادتان باشد که فلوئوروزیس یک بیماری نیست و بر سلامت و یکدست بودن دندان ها تأثیری نخواهد گذاشت . اغلب اوقات، تغییر رنگ به سختی قابل رویت است و فقط دندان پزشک می تواند آن را با معاینه ببیند.

با احتیاط از آنتی بیوتیک آموکسی سیلین استفاده کنید

در نهایت، 24 درصد از افراد در دندان های پیش مرکزی فک بالا مبتلا به فلوروزیس بودند . چنین نتیجه علمی نشان می دهد که استفاده از آموکسی سیلین در دوران شیرخوارگی ممکن است خطراتی را برای دندان های در حال رشد به همراه داشته باشد. با این که نتایج این بررسی جلوی توقف مصرف آنتی بیوتیک آموکسی سیلین را نمی گیرد، اما محققان تاکید می کنند که حداقل در مورد نوزادان، با احتیاط بیشتری از آموکسی سیلین استفاده شود.

حتما بخوانید: عصب کشی دندان شیری: همه نکاتی که باید بدانید

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام آقای دکتر
    پسرم ۱۰ سال سن داره اما از ۹ سالگی دچار عفونت دندان شد چون وضع مالی خوبی نداریم از دارو خانه ها براش شربت می گرفتم و چرک دندانش رو با دست خالی می کردم تا جای که لکه قرمزی روی لثه اش پدید شد الان باز همون شرایط نمیزاره پسرم رو به کلینیک ببرم پسرم باز دندونش عفونت کرده و حتی لبش هم درگیر کرده دو روزه بهش قرص آموکسی سیلین ۵۰۰ میدم اونم درد داره لاغر شده و درد دندون داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا