آموزش کودکان

تقویت موی کودک با 12 روش خانگی (روغن، دارو و ترفند)

bestkid b

آیا موهای کودک نوپایتان خیلی کند و دیر رشد می کند؟ اگر اینطور است جای کاملا درستی آمده اید! احتمالا تا الان کتابها و مطالب زیادی درباره تقویت رشد موی کودک خوانده اید و می دانید شانه کردن موی کودکان چه فواید زیادی دارد. اما ممکن است همانطور که کودکتان به یک سالگی نزدیک می شود احساس کنید موهایش خیلی آهسته رشد می کنند یا هیچ رشدی ندارند و از خودتان بپرسید چرا؟

رشد طبیعی مو در هر کودکی با دیگری متفاوت است. بعضی از نوزادان با سری پر مو بدنیا می آیند اما نوزادان دیگری هم هستند که موقع تولد هیچ مویی روی سرشان ندارند. دلیل همه اینها DNA و ژنتیک افراد است؛ پس جای نگرانی نیست.

حتما بخوانید: علائم استرس در کودکان و ۵ ترفند ساده برای درمان آن

اینکه بچه ها در یک سال اول زندگیشان خیلی کم مو یا اصلا بدون مو باشند کاملا طبیعی است؛ اما اگر بعد از گذشت این مدت همچنان موهای سر کودکتان رشد خوبی نداشت باید به فکر تقویت آنها باشید. عوامل زیادی روی سرعت رشد مو تاثیر می گذارند، بنابراین اگر فرزندتان هنوز کوچک است و موهای ظریف و نازکی دارد جای نگرانی نیست؛ اما اگر موهای او تکه تکه میریزد یا ریزش موی دایره ای دارد باید به پزشک اطفال مراجعه کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

ما در این مطلب شما را با بهترین روشهای تقویت موی کودکان آشنا می کنیم.

از محصولات ملایم که پوست کودک را تحریک نمی کنند استفاده کنید

مهم نیست که از چه برندی استفاده کنید، مهم این است محصولی را انتخاب نمایید که حاوی مواد شیمیایی و خشن نباشد چون این مواد به پوست و موی سر کودکان آسیب می زند. سعی کنید شامپوها و نرم کننده هایی پیدا کنید که از مواد طبیعی ساخته شده باشند. البته همیشه باید برچسب روی محصولات را به دقت بخوانید. البته اینکه یک محصول فقط اسمش طبیعی باشد ملاک نیست، محصول طبیعی هیچ نوع ماده خطرناکی برای پوست و موی کودک شما ندارد.

از خرید محصولات حاوی مواد معطر، فتالات، پارابن و فرمالدئید خودداری کنید و دنبال روغنهای طبیعی مثل روغن نارگیل، آووکادو و جوجوبا باشید که همگیشان سرشار از اسیدهای اولئیک و لینولئیک هستند. این اسیدها باعث رشد مو می شوند و جلوی آسیب دیدن موها را می گیرند.

حتما بخوانید: علائم کمبود آهن در کودکان ۳ تا ۷ ساله و نکات مهم

برنامه منظمی با فاصله دو سه روز یکبار برای شستن موهای کودکتان داشته باشید

با اینکه ممکن است فکر کنید بچه ها بعد از هر بازی به حمام کردن نیاز دارند، اما بهتر است این کار را هر دو سه روز یکبار انجام بدهید. شستشوی زیاد موها باعث از بین رفتن روغن سبوم می شود که پوست سر آن را برای کمک به رشد و سلامت مو تولید می کند. اما این را هم یادتان باشد که نباید بگذارید این روغن روی پوست سر کودکتان جمع شود چون باعث پوسته ریزی سر نوزاد (cradle cap) می شود. بنابراین باید برنامه شستشوی منظمی برای کودک در نظر بگیرید. حتما موقع حمام دادن فرزندتان با نوک انگشتهایتان پوست سرش را ماساژ بدهید تا پوست خشکی که مانع از رشد مو می شود از بین برود.

برای حفظ رطوبت موهای کودکتان از نرم کننده استفاده کنید

هیچ وقت از نرم کننده غافل نشوید، حتی اگر موهای کودکتان کم باشد. شامپو باعث از بین رفتن رطوبت موها می شود و آنها را شکننده تر می کند. استفاده از نرم کننده خوب و مناسب جلوی این اتفاق را می گیرد و رطوبت را به موهای کودکتان برمیگرداند. این کار به نوبه خودش باعث رشد موها می شود. بچه هایی که موها فر و مجعدی دارند بیشتر در معرض خشکی و شکستگی مو قرار می گیرند و استفاده از نرم کننده برایشان واجب است.

حتما بخوانید: عوامل استرس زا در دانش آموزان و چند راهکار ساده درمان

برای خشک کردن موهای کودک از حوله نرم و لطیف استفاده کنید

حوله و روبالشتی جزو وسایلی هستند که اغلب اوقات با سر کودک تماس دارند. پارچه های زبر باعث شکنندگی موها می شوند، پس سعی کنید از پارچه های نرم و ملایم استفاده کنید. موقع خشک کردن موها، حوله نرم را به آرامی و با ملایمت رو سر کودک بکشید و هیچ وقت سر او را برای خشک کردن مالش ندهید.

حوله های زبر و خشن به موها و فولیکول های ظریف موی کودک آسیب می رسانند. روبالشی ابریشمی مانع از گره خوردن موها می شود و باعث می شود موها صاف و نرم باقی بمانند. علاوه بر این، استفاده از روبالشیهای ابریشمی باعث می شود قسمت پشتی سر کودک که موهای کمی دارد هم پرتر شود.

برای باز کردن گره موها از برس یا شانه نرمی استفاده کنید

خیلی مهم است که برای کمک به رشد موهای کودک نوپا از وسایل درست و مناسبی استفاده کنید. شانه یا برس هایی که دندانه های پهن و نرمی دارند بهترین وسیله برای شانه کردن موهای ظریف کودک هستند. برای شانه کردن موهای کودک، برس را به آرامی روی پوست سرش بکشید تا رشد مو تحریک شود. برای باز کردن گره ها هم از سمت ریشه شروع کنید و به بالا بروید.

برای تحریک فولیکولهای مو، پوست سر کودک را ماساژ بدهید

موقع شامپو زدن یا بعد از حمام، پوست سر کودکتان را با نوک انگشتهایتان ماساژ بدهید تا خواب راحتی داشته باشد. با انگشتهایتان و به صورت دایره ای فشار سبک تا متوسطی به پوست سر کودک وارد کنید. این ماساژ باعث تحریک خونرسانی به فولیکولهای مو و تقویت رشد مو می شود. برای تقویت بیشتر می توانید این ماساژ را با مقداری روغن نارگیل انجام بدهید.

حتما بخوانید: انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

برای تقویت رشد مو، مصرف ویتامین در رژیم غذایی کودکتان را افزایش بدهید

می توانید با گنجاندن غذاهای مناسب و مقوی در رژیم غذایی کودکتان به رشد موهای او کمک کنید. چربی های سالم، پروتئین و ویتامین E موجود در کره های آجیل (به خصوص کره بادام و بادام زمینی)، دانه چیا، تخم مرغ، ماهی قزل آلا و آووکادو همگی جزو خوراکیهای مفیدی هستند که به پرپشت شدن مو کمک می کنند.

برای اینکه کودکتان امگا دریافت کند هم روغن کتان و آووکادو را به سبزیجات و سالادهایش اضافه کنید. علاوه بر این، اسفناج، عدس و زغال اخته سرشار از فولات و آنتی اکسیدان هستند. هویج، سیب زمینی شیرین، مرکبات، طالبی و انبه هم پر از ویتامین های A و C هستند و تولید سبوم در پوست سر را افزایش می دهند که باعث ابریشمی شدن موها می شود.

پروبیوتیک را به غذای کودکتان اضافه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید

گاهی اوقات کندی رشد موی کودک به خاطر عدم تعادل فلور در روده اتفاق می افتد. این مساله دلایل زیادی از نوع تولد نوزاد گرفته تا مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی پزشک دارد. وقتی باکتریهای بد بدن زیاد و باکتریهای خوب کم می شوند، بدن برای جذب مواد مغذی به مشکل برمیخورد. غذاهای ذکر شده در بالا وقتی مفیدند که بدن کودکتان بتواند آنها را جذب کند. اگر کودکتان مشکل جذب مواد مغذی داشته باشد پزشک اطفال یک پروبیوتیک مناسب برایش تجویز می کند تا سلامت روده کودک شما تامین شود. (منبع)

برای جلوگیری از شکستگی و خشکی مو، بدن کودکتان را آبرسانی کنید

بچه ها در طول روز آنقدر سرگرم بازی هستند که ممکن است فراموش کنند به اندازه کافی آب بنوشند. پس خودتان باید حواستان به این مساله باشد. توصیه کلی این است که بچه ها بین 4 تا 6 لیوان آب در طول روز بخورند، اما اگر کودکتان مشکل خاصی دارد برای اطمینان از این مساله با پزشک مشورت کنید. موهای هیدراته شاداب و جوان می مانند.

در نهایت اینکه صبر داشته باشید. معمولا موها در ماه بین یک تا دو سانت رشد می کنند و این یعنی قرار نیست موهای کودکتان یک شبه رشد کنند. با تلاش و رعایت نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد می توانید رشد موهای فرزندتان را به حداکثر برسانید.

حتما بخوانید: مکمل ویتامین d3 برای کودکان: روش مصرف و فواید

نکات تکمیلی برای تقویت موی سر کودک

  • یادتان باشد که بخش عمده ای از رشد مو و میزان پر بودن آنها به ژنتیک افراد بستگی دارد.
  • ممکن است برخی نواحی به خصوص پشت سر و پشت گردن نوزاد تا قبل از یک سالگی او بی مو بمانند.
  • اگر پوست سر نوزادتان پوسته پوسته می شود یا لکه های زرد، سفید یا قهوه ای پوسته پوسته روی آن دیدید نشانه پوسته ریزی سر نوزاد (cradle cap) است.
  • رعایت بهداشت برای تقویت رشد موها و سلامتی کلی فرزندتان بسیار مهم است.
  • حواستان باشد که موقع شستن موها، شامپو در چشم کودکتان نرود.
  • وقتی کودکتان به سن شش ماهگی رسید می توانید به او غذاهای جامد و مقوی بدهید که برای رشد مویش هم مفیدند.
  • موهای خیس کودک را به آرامی و با ملایمت با حوله خشک کنید.
  • استفاده از روغنهای طبیعی روی پوست سر خشک به تسکین سوزش پوست سرش کمک می کند.
  • گاهی اوقات می توان ریزش موی کودک را با استفاده از روغنهای طبیعی درمان کرد.
  • حتما از نرم کننده مخصوص کودکان استفاده کنید تا هم موهایش سالم بماند و هم پوست سرش پوسته پوسته نشود.
  • اگر نسبت به گره های موی کودکتان بی اعتنا باشید ممکن است او دچار طاسی نقطه ای شود.
  • موقع شستن موهای کودک از آب گرم و شامپوی ملایم استفاده کنید.
  • موهای کودک را به آرامی و با برس مناسب شانه کنید. (منبع)

در ادامه بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا