روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

درمان خود ارضايي کودکان در طب سنتی (و 6 وظیفه والدین)

تعریفِ خود ارضایی تحریک اندام تناسلی برای لذت بردن و ارضا شدن توسط خود شخص است. کودکان ممکن است خود را با یک دست یا اشیا دیگر ارضا کنند. خود ارضایی چیزی فراتر از وارسی طبیعی اندام تناسلی است که معمولا کودکان 2 ساله در حمام محض کنجکاوی انجام می ‌دهند. در طول خود ارضایی، کودک معمولا گیج، پریشان و بر افروخته به نظر می ‌رسد. کودک ممکن است چندین بار در روز یا فقط یک بار در هفته خود ارضایی کند. این کار بیشتر زمانی اتفاق می ‌افتد که کودک خواب‌آلود، خسته، در حال تماشای تلویزیون یا تحت استرس است.

چرا فرزندم خود ارضایی می ‌کند؟

خود ارضایی گهگاهی یک رفتار طبیعی است که از بسیاری از کودکان نوپا و پیش‌دبستانی سر می ‌زند. حدودا یک سوم کودکان در این گروه سنی خود ارضایی را وقتی در حال کشف بدن شان هستند نیز، کشف می‌ کنند. اغلب آن ها به خود ارضایی ادامه می‌ دهند فقط به این دلیل که احساس خوبی دارند. برخی از کودکان خود ارضایی می ‌کنند زیرا از چیزی مثل ندادن پستانک، ناراضی هستند. برخی هم به تنبیهی که والدین برای متوقف کردن خود ارضایی انجام می‌دهند، شدیدا واکنش نشان می‌ دهند.

حتما بلد باشید: توجه کودکان به دستگاه تناسلی و مسائل جنسی: چطور پاسخ دهیم؟

خود ارضایی هیچ دلیل پزشکی ندارد. تحریک در ناحیه تناسلی باعث درد یا خارش می ‌شود و باعث خود ارضایی نخواهد شد.

خود ارضایی کودک چقدر طول می ‌کشد؟

هنگامی که کودک شما خود ارضایی را کشف می‌ کند، به ندرت این کار را به طور کامل کنار می ‌گذارد. اگر هر گونه واکنش تند یا مشکلی که عامل خود ارضایی کودک است، برطرف شود، ممکن است دیگر این کار را انجام ندهد. در سن 5 یا 6 سالگی، اکثر کودکان می ‌توانند خودشان را کنترل و فقط در خلوت خود ارضایی کنند. خود ارضایی در بلوغ در پاسخ به افزایش طبیعی هورمون‌ ها و میل جنسی تقریبا در بین اکثر افراد شایع است. (منبع)

آیا خود ارضایی بعدها در زندگی مشکل ایجاد خواهد کرد؟

خود ارضایی هیچ آسیب فیزیکی به بدن وارد نمی ‌کند. این کار خیلی غیر عادی و ناهنجار نیست مگر این که پس از سن 5 یا 6 سالگی توسط کودک عمدا در مکان ‌های عمومی انجام شود. این بدان معنا نیست که کودک شما بعدها بی ‌بند و بار یا منحرف جنسی خواهد شد. در صورتی که بزرگسالان به خود ارضایی کودک بیش از حد واکنش نشان دهند و آن را عمل شنیع و ناخوشایندی بدانند، بدتر باعث آسیب عاطفی مثل به وجود آمدن عذاب وجدان و تنفر پیدا کردن از رابطه جنسی شود. در آموزش های دینی نیز شدیدا نسبت این عمل نکوهش شده است و توصیه به خودداری از آن گردیده است.

بلد باشید: 3 روش آموزش پیشگیری از سوء استفاده جنسی کودک 

چگونه می ‌توانم به فرزندم کمک کنم؟

1-اهداف واقع ‌بینانه داشته باشید.

حذف خود ارضایی غیر ممکن است. این واقعیت را بپذیرید که فرزند شما دیگر در مورد خود ارضایی می‌ داند و از آن لذت می ‌برد. تنها چیزی که می ‌توانید کنترل کنید جایی است که او این کار را انجام می ‌دهد. یک کار منطقی این است که فقط در اتاق خواب و حمام به او اجازه انجام این کار را بدهید. اگر شما به طور کامل خود ارضایی کودک را نادیده بگیرید، دیگر برایش مهم نیست که کجا این کار را انجام دهد و فکر می‌ کند که می ‌تواند آزادانه در هر محیطی خود ارضایی کند.

2- خود ارضایی کودک در مواقع چرت زدن و زمان خواب را نادیده بگیرید.

کودک تان را در این مواقع تنها بگذارید و او را چک نکنید. کودک را از دراز کشیدن بر روی شکم منع نکنید و نپرسید که آیا دست ‌هایش بین پاها قرار دارد یا خیر.

بلد باشید: بهترین روش آموزش نظم و قانون به کودکان

3- در مواقع دیگر حواس کودک را از خود ارضایی پرت و تنبیه ‌‌اش کنید.

اول سعی کنید کودک را با یک اسباب ‌بازی یا فعالیت سرگرم کنید. اگر این کار با شکست رو به رو شد، به کودک تان توضیح بدهید: “اشکالی ندارد که این کار را در اتاق یا حمام انجام بدهی، اما این کار را در بقیه جاهای خانه یا زمانی که دیگران هستند انجام نده.” زمانی که کودکان به 4 یا 5 سالگی می ‌رسند، به واکنش دیگران حساس می شوند و درک می ‌کنند فقط زمانی که تنها هستند باید خود ارضایی کنند. گاهی هم ممکن است مجبور شوید کودکان کوچک تر را برای خود ارضایی به اتاق شان بفرستید.

4- در مورد این مسئله با مسئولین مهد کودک یا پیش دبستانی کودک تان صحبت کنید.

از مراقب یا معلم کودک تان بخواهید که اول حواس فرزندتان را از خود ارضایی پرت کند. اگر جواب نداد، توجهش را با گفتن “عزیزم دوست داریم تو هم پیش ما باشی ” جلب کند. خود ارضایی هرگز نباید در مدرسه انجام شود که هرگز اتفاق درستی نخواهد بود.

5- بیشتر با کودک تان تماس فیزیکی برقرار کنید.

برخی از کودکان اگر در طول روز در آغوش گرفته شوند و بیشتر نوازش شوند، کم تر خود ارضایی می ‌کنند. سعی کنید حتما حداقل یک ساعت در روز به او محبت کنید و در آغوش تان نوازشش کنید.

حتما بخوانید: آموزش نحوه تربیت جنسی نوجوانان

6- اشتباهات رایج را مرتکب نشوید.

شایع‌ ترین اشتباهی که والدین مرتکب می‌شوند اینست که سعی می‌کنند خود ارضایی را به طور کامل ممنوع کنند. این امر منجر به ایجاد تنش بین کودک و والدین می ‌شود و نهایتا این پدر یا مادر هستند که شکست می‌ خورند. کودکان نباید به خاطر خود ارضایی مجازات فیزیکی شوند و به خاطرش سرشان داد زده شود. خود ارضایی را کار زشت، شیطانی یا گناه‌ آلود نبندید و کودک تان را تنبیه یا محدود نکنید. همه این رویکرد ها تنها منجر به مقاومت و احتمالا بی ‌توجهی او به نیاز جنسی می ‌شود و در آینده پیامدهای خوبی را به همراه نخواهد داشت.

چه زمانی باید با یک مشاور صحبت کنم؟

تحت شرایط زیر می ‌توانید نزد مشاور بروید:

  • کودک هم چنان جلوی دیگران به خود ارضایی ‌اش ادامه می‌ دهد.
  • گمان می ‌کنید که کسی خود ارضایی را به فرزندتان یاد داده است.
  • کودک تان دیگران و بخصوص دوستانش یا خواهر و برادر خود را وادار به خود ارضایی می ‌کند.
  • احساس می‌ کنید فرزندتان ناراحت است.
  • با هر گونه خود ارضایی از جانب فرزندتان کنار نمی ‌آیید.
  • علی‌رغم متد هایی که برای کنترل خود ارضایی کودک به کار برده ‌اید، یک ماه است که بهبودی حاصل نشده است.
  • سوالات یا نگرانی ‌های دیگری دارید.

حتما بخوانید: تربیت کودک مودب و حرف گوش کن با ۱۲ روش علمی موثر


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا