آموزش های درسی و دینی

چگونه استعداد کودک را کشف کنیم؟ (9 فعالیت برای فهمیدن استعداد کودک)

bestkid b

کشف علایق کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی در موفقیت آنها در آینده دارد. در حقیقت افرادیکه در زمینه های مختلف علمی و هنری به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده اند، علایق و توانایی های منحصر بفردی داشتند و توانسته اند آنها را کشف و شکوفا کنند.

برخی افراد به غلط فکر می کنند که کار، عملی معنی دار یا رضایت بخشی نیست. اما حقیقت این است که همه ی ما برای ایفای نقش منحصر به فردی خلق شده ایم و برای انجام اینکار، تنها باید علایق و توانایی های خود را کشف نماییم.

انجام کارهایی که به آنها علاقه دارید، باعث کشف علایق شما می شود و موجب می گردد که بتوانید در این دنیا نقش خود را بخوبی انجام دهید. در این مطلب با روش های کشف و پرورش علایق کودکان آشنا می شوید اما قبل از آن بهتر است کمی با مفهوم علایق فردی و اهمیت آن آشنا شوید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چرا کشف علایق و خواسته ها اهمیت زیادی دارد؟

پیدا کردن مسیر درست زندگی برای کسانی که با علایق خود آشنا نیستند، بسیار سخت است. اینگونه افراد نمی دانند که به چه چیزی علاقه دارند و همین امر انتخاب های آنها را با مشکل مواجه می کند و باعث می شود که در مسیر اشتباهی قرار بگیرند. پا گذاشتن در یک مسیر بدون هدف و علاقه، باعث شکست می شود و موجب می گردد که از کاری که انجام می دهیم راضی و خشنود نباشیم.

اما پی بردن به علایق و خواسته های فرزندان از سنین کم، می تواند مسیر زندگی آنها را برای همیشه تغییر دهد. پی بردن به علایق کودک موجب می شود که بتوانند در مسیر درست قرار بگیرند و در آینده از کار و حرفه ی خود لذت ببرند. بهترین راه برای انجام این کار این است که ابتدا بفهمید فرزندتان به چه چیزی علاقه دارد.

علایق و اشتیاق را با چیزهای دیگر اشتباه نگیرید!

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که منظور ما از علایق، موارد زیر نیست:

  • سرگرمی ها: منظور ما از علایق در این مطلب، کشف علایق و توانمندی های حرفه ای است. بعبارت دیگر منظور ما سرگرمی هایی که به آنها علاقه دارید نیست و علایق حرفه ای همان چیزی ست که شما را به کار و حرفه ی خود علاقمند می کند.
  • مهارت ها یا استعدادها: این دو مورد نیز مهم هستند و گاهی اوقات می توانند به علایق شما مربوط شوند اما نه همیشه. خوب بودن در کاری همیشه به این معنا نیست که شما علاقه زیادی به آن دارید. بنابراین اگر کاری را دوست ندارید، تمام وقت و انرژی خود را صرف آن نکنید.

علایق به سادگی به معنی کاری ست که دوست دارید انجام دهید. با وارد شدن به این مسیر، شما عمیقا متعهد خواهید شد که کار خود را به نحو احسن انجام دهید. اگرچه اینکار تلاش زیادی می طلبد اما موجب شادی و رضایت شما از زندگی می شود و در دراز مدت خواهید دید که ارزشش را دارد.

2 سوالی که به شما کمک می کند علایق فرزند خود را پیدا کنید

با پاسخ به دو سوال زیر می توانید درک بهتری از علایق و خواسته های فرزندتان پیدا کنید.

1- چه کاری فرزندم را هیجان زده و خشنود می کند؟

به عبارت دیگر چه کاری باعث می شود فرزند شما از زندگی خود احساس رضایت کند؟ به وظایف و عملکرد خود و همچنین نقشی که در محل کار خود ایفا می کنید، فکر کنید. وقتی به این کارها فکر می کنید و روی آنها متمرکز می شوید، چه احساسی پیدا می کنید؟ آیا با فکر کردن و انجام دادن آن کارها احساس شادی، خشنودی و انرژی می کنید؟ اگر چنین است، شما علایق فردی خود را دنبال می کنید.

2- فرزندم چه نوع کاری متعهد هستم؟

وقتی به کار خود فکر می کنید یا آن را انجام می دهید، آیا دوست دارید که آن را حتی در روزهای سخت زندگی نیز ادامه دهید؟ حتی وقتی احساس خوبی ندارید و کارهای استرس زای زیادی در حال وقوع است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، به این معناست که شما به کار خود تعهد دارید.

اگر احساس و تعهد زیادی نسبت به چیزی دارید، بدان معناست که چیزی را پیدا کرده اید که به آن علاقمند هستید. برای پایبند شدن به یک کار، شما به هر دوی این موارد نیاز دارید.

بهترین روش آموزش آواز به کودکان با استعداد +فیلم

پس از اینکه به سوالات بالا پاسخ دادید، می توانید از اطرافیان و نزدیکان خود نیز در مورد استعدادهای تان سوال کنید. بسیاری اوقات اطرافیان ما نشانه هایی را در ما مشاهده می کنند که خودمان از آنها آگاهی نداریم!

حال که با اهمیت کشف علایق و خواسته های فردی آشنا شدید، بهتر است با فعالیت هایی که به کشف علایق کودکان کمک می کند اطلاع پیدا کنید. با انجام فعالیت های زیر، می توانید به فرزندتان کمک کنید تا علایق فردی خود را هر چه زودتر بشناسد و آینده ی درخشان تری برای خود رقم بزند.

9 فعالیت برای کشف علایق کودک

کشف علایق بخصوص در کودکانی که هنوز جنبه های مختلف زندگی را تجربه نکرده است، کار آسانی نیست. اما شما به عنوان والدین ​​باید در کنار فرزندتان باشید و بعنوان یک راهنما به او کمک کنید تا جنبه های مختلف زندگی و اهداف خود را درک کند. اگرچه اینکار ممکن است مشکل نظر برسد اما می توان آن را به چندین مرحله کوچک تقسیم کرد و در نهایت به کودک کمک کرد که قسمت های بیشتری از زندگی را تجربه کند.

1- به فرزندتان کمک کنید تا در مورد جهان و محیط اطراف خود چیزهای زیادی بیاموزد

بزرگترین مانع برای کودکی که به دنبال کشف علایق و استعدادهای خود است، نداشتن تجربه می باشد. بعبارت دیگر هنوز بخش های زیادی در زندگی وجود دارد که تجربه نکرده اند. شما به عنوان والدین نمی توانید فرزندتان را به تجربه مستقیم برخی چیزها هدایت کنید اما قطعا می توانید از راه های مختلف به او کمک کنید. در نتیجه شما باید فرزندتان را به فعالیت های مختلف وارد کنید و با درگیر کردن او در زمینه های متنوع، تجربیاتش را گسترش دهید. این کار باعث می شود کودک شما به خود اطمینان بیشتری داشته باشد و در بلند مدت، آمادگی لازم را برای پیدا کردن علایق خود بدست آورد.

2- علایق منحصر به فرد فرزندتان را بشناسید

ممکن است فرزند شما در مورد انتخاب شغل آینده ی خود، سردرگم باشد. اگرچه انتخاب شغل از سنین کم کار آسانی نیست اما پیدا کردن علایق کودک، راهی عالی برای تعیین سرنوشت و مسیر شغلی آینده او می باشد. برای یافتن توانایی ها و علایق فرزندتان، باید سعی کنید او را در برنامه های مختلف و فعالیت های فوق برنامه ثبت نام کنید. در عین حال باید به او اجازه دهید تا در مورد آینده ی خود تصمیم گیری کنند. به این ترتیب می توانند علایق خود را کشف کنند و در مسیر درست قرار بگیرند. نتیجه ی اینکار این است که فرزند شما در دراز مدت تجربه بیشتری خواهد داشت و می تواند علایق خود را شکوفا کند.

3- رهبر و الگوی فرزندتان باشید

​​بهترین راه برای الگوبرداری و ترغیب کودک به یافتن علایق خود این است که از والدین خود پیروی کنند. به عنوان مثال به جای شرکت نکردن در هیچ یک از فعالیت های خارج از منزل، می توانید به باشگاه ها یا سازمان هایی بپیوندید که با علایق شما مطابقت دارند. اگر بتوانید علایق خود را به فرزندان تان نشان دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که در فعالیت های متناسب خود شرکت کنند یا حتی به علایق شما توجه نشان دهند.

آموزش تفکر خلاق به کودکان با ۱۶ روش موثر

4- به فرزندتان در یافتن شغل پاره وقت کمک کنید

شغل پاره وقت یک راه عالی برای مشارکت فرزند شما در شغل های گوناگون است. هیچ ریسکی در امتحان کردن شغل های پاره وقت وجود ندارد و در عین حال می توانند به پیدا کردن اشتیاق و علایق فرزند شما نیز کمک کنند. این امر باعث می شود که کودک، علایق خود را در زمینه های تخصصی امتحان کند و بفهمد که به چه چیزهایی علاقه دارد. پیدا کردن علایق، به رشد و شکوفایی علایق کودک در آینده کمک می کند. در هر صورت ، شما باید فرزند خود را تشویق کنید که در کنار شغل های پاره وقت، به تحصیلات خود نیز ادامه دهد.

5- به فرزندتان کمک کنید که از فعالیت های فرهنگی لذت ببرد

اگرچه ممکن است بی ربط بنظر برسد اما شرکت در فعالیت های فرهنگی هم می تواند به کودکان در یافتن شغل مورد علاقه خود کمک کند. استفاده از تجربیات فرهنگی در وهله ی اول به فرزند شما کمک میکند تا تشخیص دهد که از فرهنگ های مختلف لذت می برد یا در محیط های متمرکز بر مردم. علاوه بر این، تجربیات فرهنگی فرزند شما را در تماس با افراد مختلف و متنوع قرار می دهد که راه خوبی برای یافتن علایق محسوب می شود. فرزند شما می تواند با عضویت در گروه های فرهنگی، علایق گوناگون خود را تجربه کند و گامی مهم در جهت یافتن شغل مورد نظر خود بردارد.

6- یک مربی خوب برای فرزندتان پیدا کنید

پیدا کردن یک مربی برای تعیین اهداف و علایق فرزند شما بسیار مهم است. اگرچه می توان اینکار را به تنهایی هم انجام داد اما داشتن یک مربی، فرزند شما را در یک مسیر خاص و درست قرار می دهد. داشتن یک مربی خوب در زندگی به اندازه ی داشتن هدف بسیار مفید است. علاوه بر این یک مربی می تواند به فرزند شما کمک کند تا در مسیر خاص خود رشد کند و به او این امکان را بدهد که همه چیز را سریعتر و بهتر یاد بگیرد. یک مربی همچنین می تواند به تعیین نقاط قوت فرزندتان کمک کند و شما را در مورد نحوه کمک به او راهنمایی کند.

استفاده کودکان از موبایل خوب است یا بد؟ تاثیر امواج آن؟

7- به فرزندتان اجازه ی تصمیم گیری بدهید

شاید به عنوان والدین برایتان سخت باشد که به فرزند خود اجازه دهید برحسب علایق خود برای آینده اش تصمیم بگیرد. با این حال کودک شما همان کسی ست که باید تصمیم بگیرد چه چیزی را دوست دارد و از چه چیزی لذت نمی برد. بهترین راه برای انجام این کار این است که بجای اینکه فرزند خود را مجبور به انجام فعالیت یا کاری کنید، به او اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد در چه فعالیت هایی شرکت کند و راه خود را انتخاب نماید. شاید در ابتدا مخالف تصمیم گیری های فرزندتان باشید یا از او ناراحت شوید اما در نهایت این فرزند شما است که متوجه می شود از راهی که انتخاب کرده است لذت می برد یا خیر. در نهایت مطمئن باشید که فرزندتان قدردان شما خواهد بود و می تواند هدف ایده آل و مسیر شغلی خود را تعیین کند.

8- چشم انداز مناسبی ترسیم کنید

تعیین چشم انداز و مسیر دقیق به فرزند شما کمک می کند که هدف گذاری مطلوبی داشته باشد. وقتی کودک از آینده ی خود چشم انداز زیبایی تعریف کند، به سمت رشد و شکوفایی پیش خواهد رفت. به عنوان مثال اگر فرزند شما از یک فعالیت خاص یا فوق برنامه لذت می برد، می توانید فعالیت های مشابه یا مسیر شغلی احتمالی را برای او ترسیم کنید. اینکار موجب می شود که فرزندتان از منفی گرایی دور شود و با اشتیاق فراوان برای دستیابی به خواسته هایش تلاش کند.

9- فرزندتان را به چالش بکشید

اجازه دادن به کودک برای مشارکت در فعالیت های مختلف، برای کشف علایق کافی نیست. در حالی که برخی افراد ممکن است در اوایل کار هدف خود را پیدا کنند اما این فرصت برای بسیاری از افراد پیش نمی آید. بنابراین شما باید فرزند خود را تشویق کنید تا فعالیت های دیگری را نیز امتحان کند و روش های جدیدی برای لذت بردن از آنها کشف نماید. به عنوان والدین ​​می توانید فرصت های جدیدی پیش روی فرزندتان قرار دهید و به او کمک کنید تا هر زمان که می تواند به گروه های جدید بپیوندد. تا زمانی که کودکان را با امتحان کردن چیزهای جدید به چالش بکشید، آنها به کشف علایق بالقوه خود ادامه می دهند.

رژیم غذایی برای افزایش هوش کودک (۷ ماده غذایی موثر)

این ویدیو را حتما ببینید

 

حرف آخر…

یافتن علایق بخش مهمی از زندگی است و پی بردن به آنها در مراحل اولیه ی زندگی می تواند بسیار سودمند باشد. اگر علایق خود را بدانید، پیدا کردن شغل و کشف سرگرمی ها و استعدادها بسیار ساده تر می شود. شما به عنوان والدین ​​می توانید با استفاده از روش های ارایه شده در این مطلب، فرزند خود را برای یافتن هدف در زندگی و تعیین علایق واقعی خود راهنمایی کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا