آموزش های درسی و دینی

6 روش آموزش حروف الفبا به کودکان+ 4 ویدیوی مفید

bestkid b

ما پدر و مادرها می دانیم که چقدر مهم است بچه هایمان حروف الفبا و خواندنشان را یاد بگیرند. این مهارت پایه و اساس اصلی خواندن و نوشتن است. حالا این سوال پیش می آید که چطور به بچه ها کمک کنیم الفبای فارسی را بدون زحمت و دردسر یاد بگیرند؟ ما در این مطلب نکات موثر و مفیدی برای آموزش الفبای فارسی به کودکان به روش های سرگرم کننده و جذاب در اختیارتان می گذاریم.

نام و صدای ساده هر حرف الفبا را آموزش بدهید

وقتی حرف از آموزش حروف الفبا به بچه ها می شود، باید این را بدانید که هیچ راه غلط و درستی وجود ندارد. شما می توانید از روشهای مختلف برای این کار استفاده کنید. می توانید اسم و شکل حروف الفبا را با صدای هر حرف به کودکتان یاد بدهید. روی یک حرف تمرکز کنید و وقتی کودک آن را به خوبی یاد گرفت سراغ حرف بعدی بروید. این روش باعث می شود بچه ها کمتر گیج بشوند و راحتتر یاد بگیرند که هر حرف چه صدایی می دهد. مثل این اپلیکیشن آموزش زبان ترکی.

اول حروف بزرگ را آموزش بدهید و بعد حروف کوچک

خیلی از پدر و مادرها ترجیح می دهند اول شکل کوچک حروف الفبا را به بچه ها یاد بدهند، چون در متنهایی که می خوانیم یا می نویسیم بیشتر از حروف کوچک استفاده می شود تا حروف بزرگ. اما توصیه ما این است که اول شکل بزرگ هر حرف را به کودکتان یاد بدهید. فایده این کار تشخیص راحتتر و سریعتر حروف الفبا در متن است. علاوه بر این، چون شکل بزرگ حروف ساده تر است و به چیزی هم متصل نمی شود، نوشتن آنها هم برای بچه ها راحتتر است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

ما در زبان فارسی 29 واج داریم که 23 تای آنها صامت (بیصدا) و 6 تایشان مصوت (با صدا) هستند. این مصوتها خودشان به دو دسته مصوتهای کوتاه (فتحه، کسره و ضمه) و مصوتهای بلند ( آ ، ایـ ( ای ) ، او)، تقسیم می شوند. حروفی که به یک شکل تلفظ می شوند (مثل ص،ث، س) هم یک صامت محسوب می شوند.

بلد باشید: نحوه آموزش حروف الفبا، اعداد، رنگ ها و ساعت به کودکان

توصیه می کنیم کار را با آموزش مصوتهای کوتاه شروع کنید و بعد سراغ مصوتهای بلند بروید.

از کتابها و برگه های تمرین حروف الفبا استفاده کنید

برگه های تمرین حروف الفبا راه بسیار خوبی برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن کودک شما به حساب می آیند. این تمرینها باعث رشد مهارتهای تشخیص حروف، هماهنگی دست و چشم و مهارتهای حرکتی ظریف (Fine motor skills) در کودک شما می شوند.

خوشبختانه در اینترنت هزاران نسخه رایگان و قابل چاپ از حروف الفبای فارسی وجود دارد که می توانید آنها را پرینت بگیرید و برای آموزش و تمرین دادن به کودکتان استفاده کنید. این آموزشهای مصور و رنگی برای بچه ها جذاب هستند و روند آموزش را سرگرم کننده می کنند.

با کودکتان کتابهای مربوط به حروف الفبا بخوانید

می توانید از همان سنین خردسالی برای کودکتان کتابهایی بخوانید که مربوط به حروف الفبای فارسی هستند. تکرار الفبا به فرزندتان کمک می کند تا از سنین پایین با این حروف آشنا شود. کتابهای مفید زیادی وجود دارند که به شکل سرگرم کننده ای الفبا را به بچه ها یاد می دهند. فقط کافیست سری به کتابفروشیها بزنید و یک کتاب خوب با تصاویر رنگی و شاد برای کودکتان پیدا کنید.

حتما بخوانید: سن مناسب یادگیری کامپیوتر و زبان انگلیسی برای کودکان؟

از شعر و قافیه سازی استفاده کنید

بچه ها شعر خواندن را دوست دارند، پس چه بهتر که از این روش برای آموزش الفبا به آنها استفاده کنید. قرار نیست حتما شعر بلندبالایی بسازید. می توانید کمی خلاقیت به خرج بدهید و برای آموزش هر حرف یک جمله قافیه دار بسازید.

مثلا:

(آ) هستم و (آ) هستم. من (آ) اول هستم

قد بلندی دارم شکل قشنگی دارم

کلاهی خیلی زیبا بالای سرم می ذارم

یا:

اسمت چیه؟ (آ) هستی؟

نه نه نه (ب) هستم

من (ب) آخر هستم شبیه قایق هستم

اگر گشتی در اینترنت بزنید شعرهای آموزش الفبای مخصوص بچه ها را پیدا می کنید. اگر هم خودتان ذوق و قریحه خوبی برای شعر گفتن دارید حتما از آن استفاده کنید تا جلسات آموزشیتان جذاب شود.

دانلود رایگان ۳ نرم افزار برتر آموزش الفبای فارسی به کودکان

با کودکتان فعالیتهای چندحسی انجام بدهید

فعالیتهای چند حسی کارهایی هستند که از حواس مختلف برای تقویت یادگیری استفاده می کنند. این فعالیتها روند یادگیری کودک را موثرتر می کنند، چون بچه ها در حین انجامشان چند حس مختلف را به کار می گیرند. یادتان باشد که سرعت یادگیری کودکان با هم فرق دارد. بعضی از بچه ها خیلی سریع و زود یاد می گیرند اما ممکن است بچه های دیگر به زمان و تکرار بیشتری برای یادگیری الفبا احتیاج داشته باشند. معمولا وقتی پدر و مادرها فعالیتهای چندحسی را وارد جریان آموزش الفبا می کنند، بچه ها بهتر و سریعتر یاد می گیرند.

چند نمونه از فعالیتهای چندحسی شامل موارد زیر می شود:

  • چشایی: موقع آموزش حرف “ه” می توانید یک هویج به کودکتان بدهید تا گاز بزند و بگوید: “ه” مثل هویج.
  • بویایی: بازی حدس زدن راه بیندازید و از حس بویایی کودک برای حدس زدن استفاده کنید. مثلا موقع آموزش حرف “پ”، چشمهایش را ببندید و یک پرتقال جلوی بینی اش بگیرید تا حدس بزند چه میوه ایست.
  • لامسه: می توانید با خمیر بازی شکل حروف الفبا را بسازید و بعد آنها را در یک ظرف بریزید. چشمهای کودکتان را ببندید و بعد از او بخواهید یک حرف را بردارد و با لمس کردنش حدس بزند کدامیک از حروف الفباست.

این ویدیوها را هر روز 3 بار برایش پخش کنید

سعی کنید هم خودتان هم او با صدای بلند آن را تقلید کنید و همزمان کودک به تصاویر حروف نگاه کند. بعد از دو هفته کودک شروع به یادگیری حروف الفبا خواهد کرد:

 

 

 

حتما دانلود کنید: دانلود ۵ نرم افزار آموزشی برتر کودکانه اندروید (برای کودکان زیر ۷ سال)

با کمک بسته آموزشی زیر با اهنگ و شعر به راحتی الفبای فارسی و انگلیسی و کلمات پیشرفته تر را کودک یاد میگیرد بدون نیاز به هیچ چیز دیگری! فوق العاده کاربردی و مهم

در طول روز با کودکتان الفبا را تمرین کنید

می توانید از وسایل خانه برای آموزش یک حرف یا کل حروف الفبا به فرزندتان استفاده کنید. یکی از کارهای سرگرم کننده و ساده این است که یک حرف را انتخاب کنید و از کودکتان بخواهید اشیائی که با این حرف شروع می شوند را پیدا کند. یا از او بخواهید موقع شستن دستهایش شعر حروف الفبا را بخواند و یا اینکه چیزهایی که یاد گرفته را به خواهر و برادرش هم یاد بدهد.

فرصتهای زیادی برای آموزش الفبا به کودکان در خانه وجود دارد. فقط کافیست کمی خلاقیت به خرج بدهید تا این روند به یک جریان شاد و سرگرم کننده برای کودکتان تبدیل شود.

دانلود رایگان ۳ نرم افزار برتر آموزش الفبای انگلیسی به کودکان ۱تا ۶ ساله

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا