آموزش های درسی و دینی

فواید آموزش زبان برنامه نویسی به کودکان (و بهترین زبان برای یادگیری)

bestkid b

شاید آموزش برنامه نویسی مثلا آموزش برنامه نویسی php به کودکان غیر ممکن به نظر برسد اما این بسیار شبیه یادگیری یک زبان کاملاً جدید است! ممکن است برنامه نویسی در ابتدا برای کودکان مشکل باشد و سوالات زیادی در ذهن آنها ایجاد کند. برای مثال آنها ممکن است از خود بپرسند که “آیا برنامه نویسی برای من مناسب است؟ چگونه می توانم برنامه نویسی را برای خود آسان کنم؟ چه زمانی می توانم از این مهارت استفاده کنم؟ “

سوالاتی از این قبیل، مانع از قدم گذاشتن کودکان و نوجوانان در عرصه ی برنامه نویسی می شود.

اگر شما هم قصد دارید برنامه نویسی را آغاز کنید، ابتدا باید برنامه ریزی کنید و سپس یادگیری را شروع کنید. پس از آن باید آنقدر پیشرفت کنید تا برنامه های مد نظر خود را ایجاد کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

ناگفته نماند که شما باید اطمینان داشته باشید که چیزی که یاد می گیرید در نهایت نتیجه خواهد داد. در غیر اینصورت، نمی توانید در اینکار موفق شوید و در این راه قدم بردارید.

برداشتن قدم های بزرگ در ابتدای راه در واقع منجر به ناامیدی بیشتر می شود و حتی شانس موفقیت نهایی را کاهش می دهد. در عوض آموزش آهسته و پیوسته و وقت گذاشتن کافی، می تواند شانس موفقیت را بالا ببرد.

برنامه نویسی برای کودکان چیست؟

برنامه نویسی راه ارتباطی میان انسان و کامپیوتر است. در حقیقت با استفاده از زبان برنامه نویسی، دستورالعمل هایی به کامپیوتر داده می شود که هر کدام وظیفه ی مشخصی دارند. کودکان با استفاده از این مهارت می توانند بازی ها، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلفی ایجاد کنند. هدف از اینکار مشغول کردن ذهن کودکان و کمک به پیشرفت و پرورش مهارت های آنها در آینده است.

در حقیقت کودکان امروزه وقت زیادی را صرف برنامه ها و بازی های رایانه ای می کنند و آموزش برنامه نویسی به آنها نشان می دهد که این برنامه ها چگونه ساخته شده اند. بعبارت دیگر ساخت این بازی ها و برنامه ها نیازی به شعبده و جادو ندارد و آنها هم می توانند با آموزش مهارت برنامه نویسی، برنامه های مفید خود را بسازند.

آموزش برنامه نویسی به کودکان کاری غیرممکن نیست و همه ی کودکان می توانند آن را از سنین کم یاد بگیرند.

همانطور که در بالا هم اشاره شد، برنامه نویسی روشی برای ایجاد ارتباط میان انسان و کامپیوتر است که منجر به ساخت وب سایت ها، بازی ها، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلف می شود.

این ارتباط از طریق چندین زبان مختلف انجام می شود از جمله:

  • اسکرتچ (Scratch): این زبان برنامه نویسی برای کودکان است و نیازی به اینترنت ندارد. در این نرم افزار، انیمیشن ها و بازی های واقعی با استفاده از آپلود تصاویر جدید یا پیشفرض، ایجاد می شود.
  • پایتون (Python): این زبان برنامه نویسی مبتنی بر متن، برای مبتدیان عالی است و در حقیقت یک روش عالی برای معرفی برنامه نویسی به کودکان است.
  • جاوا (Java): این زبان برنام نویسی برای کودکان بزرگتر (بالای 10 سال)، توصیه می شود اگرچه بچه های کم سن تر هم می توانند از آن استفاده کنند.
  • C ++ : این زبان برنامه نویسی برای ایجاد نرم افزار، بازی و موارد دیگر استفاده می شود.

چگونه می توان کودکان را به یادگیری برنامه نویسی وارد کرد؟

شما می توانید از راه های مختلف، فرزندتان را به عرصه ی برنامه نویسی وارد کنید.

ابتدا باید با تمرکز به سمت مسیر مورد نظر خود حرکت کنید. برای اینکار لازم نیست که با قدم های بزرگ شروع کنید و نیازی نیست که خودتان وظیفه آموزش برنامه نویسی را بر عهده بگیرید. در واقع با توجه به موارد فوق، با گام های کوچک آغاز کنید و از منابع مختلف کمک بگیرید.

مهمترین نکته این است که فرزند شما با هر حرکت، پیشرفت را تجربه کند.

در این مطلب با فواید یادگیری برنامه نویسی در کودکان آشنا می شوید. علاوه بر این با تعاریف برنامه نویسی و بهترین زبان های برنامه نویسی موجود برای کودکان آشنا می شوید.

آیا برنامه نویسی برای کودکان خوب است؟

برنامه نویسی یکی از مهمترین مهارت های دنیای مدرن امروزی محسوب می شود. اگر کودک بتواند از دوره ی مبانی برنامه نویسی و کامپیوتر سربلند بیرون بیاید، بدون شک آمادگی لازم برای پیشرفت در این مسیر را خواهد داشت.

در عصر دیجیتال، مشاغل مربوط به کامپیوتر و برنامه نویسی، شغل های بسیار پردرآمدی محسوب می شوند و کسانی که از این مهارت برخوردار باشند، در عرصه های مختلفی مشغول به کار می شوند.

اما مزیت مربوط به یادگیری برنامه نویسی تنها به پیدا کردن شغل مناسب در آینده محدود نمی شود. در حقیقت فراگیری این مهارت می تواند خلاقیت، حل مسئله، همکاری، ارتباطات و سایر مهارت های مورد نیاز کودکان را بهبود ببخشد.

مهمترین فواید برنامه نویسی برای کودکان عبارتنداز:

  • برنامه نویسان فرصت های شغلی زیادی دارند
  • داشتن مهارت های برنامه نویسی، یک مزیت برتر در دانشگاه، حرفه و شغل محسوب می شود
  • دانش برنامه نویسی به دانش آموزان اجازه می دهد جهان را بهتر بشناسند
  • کاری سرگرم کننده و رضایت بخش است
  • باعث افزایش خلاقیت می شود
  • مهارت حل مسئله را بهبود می بخشد
  • موجب افزایش پشتکار می شود
  • همکاری بین افراد را بهبود می بخشد
  • ارتباطات را بهبود می بخشد

در این قسمت، موارد بالا با جزئیات بیشتری توضیح داده شده است.

چرا برنامه نویسی مهم است و فواید آن برای کودکان چیست؟

1- برنامه نویسان فرصت های شغلی زیادی دارند

شغل های مربوط به حوزه ی کامپیوتر و برنامه نویسی، تقاضای زیادی دارند و علاوه بر این، حقوق بالایی دارند و همین امر فرصت مناسبی برای پیشرفت فرزند شما در آینده فراهم می کند و آینده ی شغلی او را تضمین می کند.

2- داشتن مهارت های برنامه نویسی، یک مزیت برتر در دانشگاه، حرفه و شغل محسوب می شود

اگر مهارت مهمی مانند برنامه نویسی دارید که بسیاری از همسالان شما فاقد آن هستند، می توانید از آن در زمینه های مختلف استفاده کنید و رقبای خود را کنار بزنید.

3- دانش برنامه نویسی به دانش آموزان اجازه می دهد جهان را بهتر بشناسند

بسیاری از ما نمیدانیم که تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها، شبکه های اجتماعی و بازی های ویدئویی چگونه ساخته و اجرا می شوند. دانش اولیه برنامه نویسی می تواند نحوه تعامل ما با فناوری هایی را که ما روزانه از آن استفاده می کنیم را تغییر دهد و چشم ما را به امکانات نامحدود برنامه نویسی باز کند.

4- کاری سرگرم کننده و رضایت بخش است

اگرچه برنامه نویسی کار سختی بنظر می رسد اما یک فعالیت فوق العاده خلاقانه است. اگر این مهارت را داشته باشید، می توانید اپلیکیشن ها، بازی ها و وب سایت های مورد علاقه ی خود را بسازید!

5- خلاقیت را بهبود می بخشد

با یادگیری یک زبان جدید، می توانید خودتان را ابراز کنید. این امر در مورد زبان برنامه نویسی هم صادق است. برنامه نویسی به کودکان این قدرت را می دهد که نه تنها از رسانه ها و فناوری دیجیتال استفاده کنند، بلکه خود نیز آنها را ایجاد کنند. کودکان با یادگیری این مهارت می توانند به جای انجام یک بازی ویدئویی یا استفاده از یک برنامه، بازی های ویدیویی خود را بسازند و در مورد نحوه ی ساخت وب سایت ها یا اپلیکیشن ها، اطلاعات لازم را داشته باشند.

6- برنامه نویسی مهارت حل مسئله را بهبود می بخشد

وقتی بچه ها برنامه می نویسند، دستورات پیچیده ای را در نظر می گیرند و آنها را به قسمت های کوچکتر تقسیم می کنند.

به این ترتیب کودکان با تفکر منطقی و محاسباتی، نحوه برخورد با یک مشکل را مانند یک مهندس نرم افزار می آموزند.

بهره مندی از این تفکر منطقی ابزاری قدرتمند در مدرسه، کار و زندگی محسوب می شود.

7- موجب افزایش پشتکار می شود

یادگیری برنامه نویسی مانند هر رشته جدید دیگری، یک چالش است. بنابراین مقابله با مشکلات پیچیده و اشتباه در طول راه می تواند سخت باشد.

برنامه نویسی مهارت ارزشمند پشتکار در مواجهه با چنین چالش هایی را به کودک آموزش می دهد. یادگیری نحوه حل مشکلات و جستجوی راه حل ها از طریق تحقیق و همکاری، موجب پرورش مهارت پشتکار در کودک می شود.

8- همکاری بین افراد را بهبود می بخشد

تمام دانش آموزان از هر نژاد، قومیت و کشوری می توانند مهارت برنامه نویسی را بیاموزند. به این ترتیب دانش آموزان و نوجوانان با هم ملاقات می کنند و یاد می گیرند که چگونه با دیگر همسالان خود همکاری کنند.

کلاس های درس و محیط های دیگر مانندiD Tech ، کودکان را برای همکاری حضوری گرد هم می آورد. بچه هایی که به صورت آنلاین این مهارت را یاد می گیرند نیز می توانند رشد کنند، از یکدیگر سوال کنند و برای حل مشکلات و خلق چیزهای جدید با هم همکاری کنند.

چگونه به کودکان کامپیوتر را اصولی آموزش دهیم؟ (۵ گام)

بسیاری از بازی ها مانندMinecraft ، مزایای آموزشی زیادی ارائه می دهند زیرا زمینه ی برنامه نویسی، همکاری و مشارکت با افراد سراسر جهان را فراهم می نماید.

9- ارتباطات را بهبود می بخشد

ارتباطات قوی یک مهارت کاملاً ضروری در مدرسه، محل کار و زندگی است. افرادی که می توانند ایده های پیچیده را به وضوح و به زبان ساده بیان کنند، در صنایع و اقشار مختلف موفق خواهند بود.

وقتی بچه ها نحوه برنامه نویسی را یاد می گیرند، می آموزند که چگونه با ساده ترین مخاطب موجود یعنی کامپیوتر ارتباط برقرار کنند. همانطور که گفته شد، برنامه نویسی به کودکان می آموزد که چگونه ایده های پیچیده را تجزیه کنند و آن را به گونه ای تنظیم کنند که رایانه بتوانند درک کند.

در این میان ممکن است سوالات مختلفی داشته باشید:

اگر فرزند من علاقه ای به یادگیری برنامه نویسی نداشته باشد، چه کنم؟ آیا بی علاقگی باعث شکست او می شود؟

آیا او هیچ شانسی برای موفقیت در این مسیر ندارد؟

اگر آنها بخواهند X را بیاموزند چطور؟ یا Y؟ یا Z؟ آیا این مانع پیشرفت آنها در آینده می شود؟

اگر فرزندم تنها برنامه نویسی را بیاموزد و هیچ چیز دیگری یاد نگیرد، شانسی برای پیشرفت در آینده دارد؟

بطور کلی می توان گفت که اگر کودکی دارید که به برنامه نویسی علاقه دارد، به او کمک کنید تا این مهارت را یاد بگیرد. اما اگر فرزندتان به برنامه نویسی علاقه ای ندارد و هرگز برنامه نویسی نکرده است و علایق دیگری دارد، از او بخواهید که حداقل یکبار آن را امتحان کند. به این ترتیب حداقل یک شانس به فرزند خود داده اید.

اما در این راه موارد دیگر را فراموش نکنید. به فرزندتان کمک کنید تا “فن آوری” را بیاموزد و در صورت علاقمند شدن به آن، به حیطه های مختلف آن وارد شود. اگر این واقعاً همان چیزی است که کودک می خواهد به عنوان سرگرمی یا حتی شغل آینده انجام دهد، زمینه های پیشرفت او را فراهم کنید.

از فرزندتان بخواهید در بازاریابی، ارتباط، تکنولوژی و … مهارت پیدا کند تا نحوه ی مدیریت را بیاموزد. برنامه نویسی می تواند زمینه های پیشرفت فرزندتان را فراهم کند اما در کنار آن، مهارت های مکملی نیز مورد نیاز است تا باعث شکوفایی خلاقیت او شود.

برای مثال استیو جابز یکی از موفق ترین افراد کره ی زمین محسوب می شود. نه به این دلیل که یک برنامه نویس عالی است، بلکه به این دلیل که مهارت های ارتباطی و دیگر مهارت های او در زندگی واقعا بی نظیر است.

در نهایت می توان گفت که کودکان و نوجوانانی که می خواهند در آینده وارد مشاغل علوم کامپیوتر شوند، باید از امروز دوره های برنامه نویسی را بگذرانند.

آشنایی با برخی اصطلاحات برنامه نویسی

یادگیری یک زبان جدید بدون اطلاع از اصطلاحات آن، بسیار دشوار است.

بنابراین فقط تلفظ صحیح کلمات کافی نیست. در حقیقت شما باید بتوانید معنی هر کلمه را برای ایجاد یک عبارت منطقی درک کنید.

بنابراین بیایید به چند اصطلاح اصلی که کودکان و نوجوانان هنگام شروع برنامه نویسی با آن روبرو می شوند، بپردازیم.

برنامه نويسي (Programming)

برنامه یا Program به معنی یک یا چند دستور است که به کامپیوتر می گوید چه کاری انجام دهد. به این ترتیب به مجموعه دستوراتی که برای انجام یک کار خاص به کامپیوتر داده می شود، برنامه نویسی یا Programming گفته می شود. این دستورات به کامپیوتر می گویند که چه کاری باید انجام دهد. به این ترتیب تمام نرم افزارها، بازی ها و اپلیکیشن های مختلف، با مجموعه ای از این دستورات ساخته شده اند که به کامپیوتر می گویند چه کاری انجام دهد.

دستوراتی که به کامپیوتر داده می شود، شبیه زبان انگلیسی است اما دارای پارامترها و قوانین اضافی است.

دانلود ۷ فیلم آموزش کامپیوتر برای کودکان ۲ تا ۸ ساله به زبان ساده

اگرچه اینکار ممکن است دشوار بنظر برسد اما اگر دستور برنامه نویسی به درستی داده شود، کامپیوتر به آن گوش می دهد و دستورات را اجرا می کند.

برنامه نویسی پایه و اساس رباتیک، بازی های ویدئویی، برنامه ها، گرافیک رایانه ای و موارد دیگر است و هر یک از این برنامه ها مجموعه ای از دستورالعمل ها هستند.

زبان برنامه نویسی (Programming language)

زبانی که بوسیله ی آن می توان با کامیپوتر ارتباط برقرار کرد و به آن دستور داد که چه کاری انجام دهد را زبان برنامه نویسی می گویند. بعبارت ساده تر، برای ارتباط با کامپیوتر باید از زبان و واژه هایی استفاده کنید که کامپیوتر آن را می فهمد.

برای درک بهتر این موضوع به زبان انگلیسی فکر کنید که از واژگان و قواعد مختلفی تشکیل شده است و در آن قوانین و دستورالعمل های متفاوتی در مورد زمان استفاده از فرم خاص کلمات وجود دارد.

یک زبان برنامه نویسی هم از واژگان و مجموعه قوانین خاص خود تشکیل شده است. زبان برنامه نویسی انواع مختلفی دارد. چیزی که اهمیت دارد این است که شما مفاهیم برنامه نویسی و نحوه ی تبدیل خواسته های خود به دستورات کامیپوتری را متوجه شوید.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان کدامند؟

اسکرچ (بهترین برای شروع)

همانطور که در بالا هم اشاره شد، اسکرچ یک روش عالی برای شروع برنامه نویسی کودکان و نوجوانان است. برنامه نویسی بصری یک راه عالی برای جذب دانش آموزان جوان و کم تجربه به برنامه نویسی است.

اسکرچ بسیار ساده است و نیازی به اتصال به اینترنت ندارد. این زبان برنامه نویسی، امکان ساخت بازی های ویدیوئی، داستان های خلاقانه و انیمیشن ها را به کودک می دهد و موجب تقویت مهارت های زندگی مثل تفکر منطقی، داستان سرایی و خلاقیت می شود.

Lua

Lua کمی پیچیده تر از اسکرچ است اما یک زبان برنامه نویسی عالی برای کودکان و نوجوانانی است که می خواهند سریعتر برنامه نویسی را یاد بگیرند.

این زبان برنامه نویسی نسبتا ساده است و برای کاربران نیمه حرفه ای مناسب می باشد. Lua یک زبان برنامه نویسی پرسرعت است که کاملا رایگان بوده و بدون هیچ هزینه ای، برای اهداف مختلف استفاده می شود.

۳ تا از بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی کودکان برای کامپیوتر

اگر فرزند شما به بازی های ویدیوئی علاقه دارد، Lua برای او گزینه ی مناسبی است چون این زبان برنامه نویسی برای افرادیکه علاقمند به استفاده از مهارت های جدید برنامه نویسی در زمینه ی بازی هستند بسیار مناسب است. در حقیقت تعداد کاربرانی که از Lua استفاده می کنند همچنان در حال افزایش است و این به معنای آینده ی شغلی خوب آن است. به این ترتیب دانش آموزانی که از این مهارت برخوردار باشند، فرصت های شغلی گوناگونی خواهند داشت.

کودکان از چه سنی می توانند برنامه نویسی را یاد بگیرند؟

برای شروع برنامه نویسی نمی توان سن دقیقی مشخص کرد چون این امر به خود کودک و میزان علاقه ی او بستگی دارد.

توجه داشته باشید که برای یادگیری برنامه نویسی، درست مانند یادگیری یک زبان خارجی یا ساز موسیقی، باید بیش از یک ساعت در روز به تمرین اختصاص داده شود. بطور کلی توصیه می شود که این راه را از سنین کم پیش روی فرزندتان قرار دهید و آهسته و پیوسته به جلو حرکت کنید.

11 فایده اصلی یادگیری موسیقی برای کودکان و 7 ترفند

همانطور که می دانید، برنامه نویسی در بسیاری از مدارس تدریس نمی شود و آموزش این مهارت به کودک موجب می شود که او نسبت به همسالان خود، از فرصت های شغلی و یادگیری بیشتری برخوردار شود.

آموزش برنامه نویسی به کودکان را چگونه شروع کنیم؟

مطمئناً برخی افراد در زمینه های خاصی به طور ذاتی استعداد بیشتری نسبت به دیگران دارند اما در هر حال همه باید از صفر شروع کنند.

اما سوال اینجاست که اولین مرحله برای آموزش برنامه نویسی به کودکان چیست؟

ابتدا باید از علاقه ی فرزند خود به برنامه نویسی اطمینان حاصل کنید. سپس او را وادار به یادگیری کنید. یادگیری می تواند از نقاط ابتدایی شروع شود و نیازی به انجام کارهای خارق العاده در ابتدای کار نیست. هیچ پیشرفتی را دست کم نگیرید و حتی آشنایی با اصطلاحات اولیه و ساده ی برنامه نویسی را بعنوان یک قدم بزرگ مد نظر قرار دهید.

در مرحله بعد سعی کنید شخصی را پیدا کنید که فرزند شما بتواند با او در مورد آموخته هایش صحبت کند. این ممکن است خود شما یا حتی یک دوست باشد. همانطور که می بینید در این مرحله نیازی نیست که فرزند شما با شخصی که به برنامه نویسی تسلط کامل دارد صحبت کند (اگرچه صحبت کردن با چنین افرادی نیز هیچ اشکالی ندارد).

رژیم غذایی برای افزایش هوش کودک (۷ ماده غذایی موثر)

پس از آن فرزندتان را تشویق کنید که کار جدیدی ارائه دهد. باز هم توجه کنید که پیشرفت های کوچک او را دست کم نگیرید و به تشویق خود ادامه دهید. بهتر است انتظارات واقع بینانه ای داشته باشید. بنابراین ممکن است کودک با یک بازی مقدماتی یا انیمیشن در اسکرچ شروع کند و این خیلی هم خوب است! پس از آن کودکان توجه خود را به چیز بزرگتری معطوف می کنند.

حرف آخر

شاید برخی افراد برنامه نویسی را مهارتی تخصصی و مشکل تصور کنند و آموزش آن به کودکان را امری غیر ضروری و حتی غیرممکن بدانند. اگر شما هم جزء این افراد هستید، احتمالا با خواندن این مقاله متوجه شده اید که این چنین نیست و برنامه نویسی یک مهارت پرمزیت برای کودکان است که باعث افزایش مهارت های فردی و خلاقیت آنها می شود. علاوه بر این فرصت های شغلی زیادی برای آنها در آینده فراهم می نماید.

شما می توانید با زبان های برنامه نویسی ساده مختص کودکان (که در این مطلب به مهمترین آنها اشاره شد)، کار خود را آغاز کنید و به تدریج زمینه های پیشرفت فرزندتان را فراهم نمایید.

چگونه خلاقیت را در دانش آموزان تقویت کنیم؟ (10 روش علمی)

زبان برنامه نویسی در واقع زبان آینده است و یادگیری برنامه نویسی، هرچند به خودی خود بسیار خوب است اما خلاقیت، حل مسئله و مهارت های دیگر را در کودک تقویت می کند.

بنابراین ارزش برنامه نویسی تنها به یادگیری این مهارت محدود نمی شود چون درهای بسیاری را به روی کودکان باز می کند و آینده ی درخشانتری برای آنها رقم می زند.

به عبارت دیگر یادگیری برنامه نویسی بسیار مهم است و امیدواریم که این مطلب به شما و فرزندتان کمک کند تا قدمی رو به جلو بردارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا