تغذیه کودک

۵ تا از بهترین غذاهای انگشتی برای کودکان زیر 7 سال

bestkid b

غذاهای انگشتی غذاهایی هستند که یک کودک بتواند خودش به راحتی آنرا با دست برداشته و در دهانش بگذارد و بخورد. در ادامه شما را با ۵ تا از بهترین غذاهای انگشتی برای کودکان زیر ۴ سال آشنا می کنیم.

مقدمه:

بدون شک تمام والدین به تغذیه کودکان خود اهمیت می دهند چون اولین عامل مؤثر در رشد و پرورش کودکان نوع تغذیه آنهاست. اگر کودک شما هم جزو آن دسته از بچه هایی است که به خوردن غذاهای انگشتی علاقه نشان می دهد می توانید با آموزش هایی که در این مطلب به شما ارائه می دهیم آنها را برای کودک خود تهیه و در اختیار وی قرار دهید. با اینکه کودکان غذا خوردن را از ۶ ماهگی شروع می کنند اما در این زمان فقط باید غذاهای سبک و آبکی که هضم راحت تری دارند به وی داد. بعد کم کم در سن بین ۸ تا ۹ ماهگی کودک در حین غذا خوردن سعی میکند که قاشق رو به دستش بگیره یا با دستای کوچولوش غذای خودش رو می خوره که البته بیشترش رو هم می ریزه. این زمان بهترین وقت برای شروع دادن غذای کمکی به کودک است اما باید دقت کنید که تکه های بزرگ غذا را قورت ندهد.

فیلم معرفی ۱۰ غذای انگشتی برتر برای کودکان:

پست مشابه : ۵ تا از بهترین و مقوی ترین غذاها برای نوزادان ۷ تا ۱۱ ماهه به تفکیک

معرفی بهترین غذاهایی انگشتی برای کودکتان:

تمام نوزادان موقعی که شروع به غذا خوردن می کنند یا دندان ندارند و یا به طور کامل دندون هاشون در نیومدن، بنابراین باید موادی رو برای غذای او انتخاب کنید که به راحتی در دهانش حل بشن و کاملا پخته شده و نرم باشن. به یاد داشته باشید که یادگیری کودک در رابطه با بافت غذا، رنگ و عطر همگی به شما بستگی داره. پس سعی کنید که از انواع مواد غذایی و غنی از مواد مغذی برای او استفاده کنید و از خوردن شیرینی های پرچرب و تنقلاتی مانند پفک و چیپس جلوگیری کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۱- انواع سبزیجات:

سبزیجات-برای-کودک

تکه‌های کوچکی از سبزیجات مانند هویج، نخود فرنگی، کدو سبز، سیب‌زمینی و …  که به‌خوبی پخته شده باشد را در ظرف زیبا و رنگارنگی ریخته و جلو کودک بگذارید تا میل نماید؛ البته در روزهای اول ممکن است بیشتر و یا تمام غذا را روی زمین بریزد این امر به علت عدم عماهنگی اعضای بدن وی می باشد که به مرور خوب می شود شما باید حوصله به خرج بدهید و عصبانی نشوید. می توانید برای تمیز ماندن خانه جای ثابتی برای غذا خوردن کودک اختصاص دهید و یا از زیر انداز مخصوص استفاده نمایید.

۲- تخم‌مرغ آب پز:

تخم-مرغ۲

چنانچه خواستید تخم مرغ آب پز به کودکتان بدهید بگذارید تخم‌مرغ سفت شود و سپس خرد کنید و در ظرف مخصوصی که دارد به وی بدهید تا نوش جان کند. شما می توانید به شکلهای مختلفی تخم مرغ را تزیین نمایید تا کودک ترغیب به خوردن شود.

بلد باشید: 8 خوراکی مفید برای کودکان (و روش تشویق او به سالم خوری)

۳- ماکارونی پیچی پخته‌شده:

ماکارونی-برای-بچه-ها-و-کودکان-

تنها نکته ای که در مورد این غذا باید بدانید این است که ماکارونی ها باید کاملاً پخته و نرم شده باشند و سپس ماکارونی‌ها را به قطعات کوچک تقسیم کنید.

۴- کلم بروکلی یا گل کلم به همراه تکه های کوچک گوشت :

کلم-بروکلی-با-گوشت

می توانید از کلم بروکلی خوب پخته شده و یا گل کلم به همراه قطعات خیلی ریز (اندازه نخود) مرغ پخته، گوشت گاو یا بوقلمون، و یا دیگر گوشت های نرم مخلوط کرده و به کودک دهید. البته می توانید گل کلم رابا پنیر و مقدار خیلی کی لیمو برای کودک درست کنید که مانند شکل زیر می شود.

گل-کلم-با-پنیر

همچنین بخوانید : آموزش تصویری طرز تهیه غذای سالم و خوشمزه برای کودک ۲ ساله

۵- غذای مینی قلقلی:

مینی-قلقلی

یکی از بهترین و مقوی ترین غذاها برای کودکان غذای مینی قلقلی است که خردن آن همربرای کودکان آسان و راحت است. این غذا برای کودکانی که درباره طعم غذا سخت گیرند ( کودکان بدغذا ) مناسب است. با مقادیر زیر ۲۵ عدد مینی قلقلی درست می شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا :

در جدول زیر مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا  بهمراه مقدار مورد نیاز آورده شده است.

شماره مواد مورد نیاز مقدار مواد اولیه
۱ روغن زیتون ۲ قاشق چایخوری
۲ پیازخرد شده ۱ عدد متوسط
۳ سیر ۱ حبه
۴ گوشت چرخ کرده بدون چربی گاو ۲۰۰ گرم
۵ جعفری خرد شده ۱ قاشق چایخوری
۶ پوره گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
۷ نان ساندویچی خرد شده ۴۵ گرم
۸ سیب زمینی رنده شده یک عدد کوچک
۹ تخم مرغ زده شده ۱ عدد
۱۰ روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم
۱۱ پنیر پارمزان رنده شده (اختیاری) ۱۵ گرم

طرز تهیه:

روغن را در ماهیتابه ریخته و پیاز را کمی در آن تفت دهید تا نرم شود (حدودا ۳ دقیقه). سپس سیر را به آن اضافه نموده ۳۰ پانیه تفت دهدید و حرارت را خاموش نموده، اجازه دهید خنک شود. تمام مواد را در کاسه ای ریخته و خوب با هم مخلوط کنید. قلقلی های کوچکی از مخلوط فوق درست نموده و در روغن سرخ کنید تا قهوه ای شده و داخل آن کاملا پخته شود. قلقلی های سرخ شده را روی دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود.

نکته : در کنار این قلقلی ها سبزیجات بخارپز مثل هویج و بروکلی مناسب است.

بلد باشید: 4 فایده مصرف روغن زیتون برای کودک و روش مصرف

2 غذای انگشتی جدیدتر برای کودک

 

چه موقع کودک خودش غذا بخورد؟ (و 10 روش یاد دادن به او)

دوستان گرامی شما می توانید سؤالات مرتبط خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا