تغذیه کودک

۴ روش طرز تهیه پوره هویج برای نوزاد +نکات مهم

bestkid b

پوره هویج یکی از بهترین غذاهای اولیه برای کودکان است. تهیه غذاهای کودک در خانه بسیار آسان است. غذاهای خانگی، سالم و تازه، همیشه بر غذاهای آماده و پردازش شده ارجحیت دارند.

هویج به طور طبیعی شیرین و ملایم است و برای کودک بسیار مناسب می باشد. علاوه بر این، سرشار از مواد مغذی اساسی است و به عنوان یک ماده غذایی کودک به راحتی قابل استفاده می باشد.

هویج

هویج سرشار از ویتامین A است که برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و همچنین قلب، ریه ها و کلیه ها لازم است. علاوه بر این از سلامت چشم، به ویژه شبکیه، غشای چشم و قرنیه پشتیبانی می کند. نوزادان زیر شش ماه به ۴۰۰ میکروگرم ویتامین A در روز نیاز دارند و نوزادان بین شش ماه تا یک سال به ۵۰۰ میکروگرم در روز نیاز دارند.

هویج منبع خوبی از ویتامین های دیگر مانند ویتامین K است که به لخته شدن صحیح خون کمک می کند. علاوه بر این حاوی ویتامین B6 هم هست که برای سلامت پوست، مو، چشم و کبد لازم است.

اگر فرزندتان را با غذای کم فیبر مانند غلات کودک تغذیه می کنید، به فیبر بیشتری نیاز دارید. هویج منبع خوبی از فیبر است.

راههای طبخ هویج بسیار متنوع است. شما می توانید آنها را بخارپز، آبپز (جوشاندن در آب بسیار کم برای حفظ مواد مغذی)، بو داده یا حتی سرخ کرده مصرف کنید! با این حال تحقیقات نشان می دهد که آبپز کردن با آب کم احتمالا سالم ترین گزینه است زیرا بسیاری از مواد مغذی هویج را حفظ می کند و در واقع مقادیر برخی آنتی اکسیدان ها را نیز افزایش می دهد.

کودکان از چه زمانی می توانند خوردن هویج را آغاز کنند؟

گرچه هویج اغلب اولین غذای کودک است، اما توصیه های مربوط به زمان مصرف آن به دلیل مسئله نیترات تا حد زیادی متفاوت است. هویج را می توان بین سن ۶ تا ۸ ماهگی به کودک معرفی کرد. توصیه می شود درمورد مسائل مربوط به تغذیه با پزشک متخصص اطفال به طور کامل صحبت کنید.

آلرژی به هویج

آلرژی هویج رایج نیست. اما اگر کودک شما به گرده توس یا گرده ماگورورت حساسیت دارد، ممکن است به هویج نیز حساسیت داشته باشد. هنگامی که غذای جدیدی را به کودک خود معرفی می کنید، آن را با غذای جدید دیگری مخلوط نکنید و همچنین سه تا پنج روز صبر کنید تا ببینید که آیا واکنش آلرژیک ایجاد می شود یا خیر. مراقب علائمی مانند استفراغ و اسهال باشید، همچنین علائم خفیف تری از جمله بثورات را نیز مد نظر داشته باشید. اگر شما یا شخص دیگری در خانواده تان حساسیت غذایی دارد، بیشتر مواظب باشید.

نکاتی در مورد آماده سازی هویج برای مصرف کودکان

  • هنگام تهیه پوره هویج برای کودک خود، هویج هایی با رنگ نارنجی روشن و دارای حداقل جوانه در بالا را انتخاب کنید.
  • از هویج هایی که موهای زیادی دارند استفاده نکنید. این نشاندهنده ی تازه نبودن هویج است.

بهترین راه برای حفظ عطر و طعم، شادابی و محتوای بتاکاروتن موجود در هویج، قرار دادن آنها در یخچال است.

دستور العمل های تهیه ی پوره هویج

در اینجا چند پیشنهاد برای آماده سازی پوره هویج برای کودکان آورده شده است:

۱- پوره هویج

هویج یکی از سبزیجات ضروری برای کودکان است. بیشتر کودکان عاشق طعم شیرین هویج هستند. پوره هویج برای کودکان بسیار روان است. می توانید آن را با غلات مخلوط کنید و یا به یک سوپ گرم اضافه کنید.

مواد لازم:

  • ۱ هویج بزرگ پوست کنده و خرد شده
  • کمی آب

طرز تهیه:

۱- برای تهیه ی پوره هویج، ابتدا هویج ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس آنها را خرد کنید.

۲- هویج ها را در زودپز بریزید و مقدار بسیار کمی آب به آن اضافه کنید. زودپز هویج ها را بسیار سریع می پزد. پس از حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، زودپز را خاموش کنید و اجازه دهید هویج ها سرد شوند. هویج ها را در بخارپز نیز می توانید قرار دهید.

۳- همچنین می توانید هویج را در یک تابه در دار بپزید تا نرم شوند. با این حال، پخت آنها در زودپز نه تنها سریعتر است بلکه بخاطر پخت سریع، مواد مغذی موجود در آن نیز حفظ می شود.

۴- بعد از اینکه قطعات هویج به خوبی پخته شد، آنها را در مخلوط کن بریزید و یک پوره یکدست درست کنید. برای رسیدن به قوام روان تر و نرم تر، آب بیشتری اضافه کنید.

۵- پس از ساخت قوام مورد نظر با آب، پوره را به فرزند دلبندتان بدهید تا نوش جان کند.

۲- برنج و پوره هویج برای نوزادان

یکی دیگر از دستور العمل های تهیه ی غذای کودک با هویج زمانی است که او می تواند برنج بخورد (تقریباً ۱ سالگی).

مواد مورد نیاز:

  • ۸۰ گرم برنج
  • ۲ عدد هویج
  • ۱ قاشق غذا خوری روغن زیتون

طرز تهیه:

۱- مواد را با دقت انتخاب کنید: دو هویج به اندازه خوب و حدود ۸۰ گرم برنج ارگانیک.

۲- پوست هویج ها را گرفته و با آب بشویید.

۳- هویج را ریز خرد کنید. برنج ها را با استفاده از یک صافی بشویید و بگذارید چند دقیقه خشک شود.

۴- هویج را در یک قابلمه کوچک قرار دهید و آب قابل شرب اضافه کنید (حدود ۱ لیتر). هویج ها برای پخت به زمان بیشتری نسبت به برنج نیاز دارند. هویج را حدود ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس برنج را اضافه کنید.

۵- بسته به شعله، هویج و برنج را ۲۰ دقیقه دیگر بجوشانید و بپزید. اطمینان حاصل کنید که آب کافی در قابلمه وجود دارد (در صورت لزوم مقداری اضافه کنید). مواظب باشید که برنج خشک نشود تا پوره به اندازه کافی ملایم و نرم شود. همیشه احتیاط کنید، کودک را از قابلمه دور کنید و مواظب آب جوش باشید.

در نهایت برنج پخته شده را با هویج و روغن زیتون در یک مخلوط کن بریزید و کاملا میکس کنید.

۳- پوره هویج و موز

اگر به دنبال یک غذای جدید برای فرزند کوچک خود هستید، پوره هویج و موز یک ترکیب کامل است. این پوره نوعی غذای خوشمزه، سالم و آسان است.

مواد مورد نیاز:

  • ۱ موز بزرگ و رسیده
  • ۳ هویج بزرگ شسته شده، پوست کنده و خرد شده

طرز تهیه:

۱- هویج را به مدت ۱۰ دقیقه بخار کنید.

۲- هویج و موز را درون مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا یکدست شود.

پوره هویج و موز بمدت سه روز در یخچال و حدود سه ماه در فریزر تازه می ماند.

۴- پوره هویج

مواد مورد نیاز:

  • ۲ عدد هویج خرد شده
  • نمک درشت و فلفل دلمه ای تازه
  • ۱ قاشق غذاخوری کره
  • یک چهارم فنجان خامه ترش

طرز تهیه:

۱- هویج را در یک قابلمه بزرگ بریزید، آب بریزید بصورتیکه روی آن را بپوشاند و ۱ قاشق چایخوری نمک اضافه کنید.

۲- مواد را به جوش بیاورید، سپس حرارت را کم کنید تا هویج ها حدود ۳۰ دقیقه نرم شوند.

۳- هویج پخته شده را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و کره و خامه را اضافه کنید.

۴- تا زمانیکه نرم و یکدست شوند، آن ها را مخلوط کنید و سپس به فرزند عزیزتان بدهید.

بسیار کاربردی برای تغذیه و سلامت کودک

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا