تغذیه کودک

چرا به نوزادان نباید عسل داد؟ نشانه های مسمومیت با عسل در نوزاد

bestkid b

خداوند برکت را در عسل قرار داده است چرا که درمان دردها، در آن است و بارها در قرآن از خواص بی شمار عسل یاد نموده است. بد نیست بدانید که واژه‌ «شفاء» در قرآن، درباره‌ خوردنی‌ها به کار نرفته است، مگر برای عسل و همچنین هفتاد پیامبر دوام سودمندی عسل را از خداوند خواسته اند.

مقدمه:

عسل با اینکه یک درمانگر قوی و سالمی می باشد اما مصرف آن برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود و پزشکان مصرف عسل برای این کودکان را ممنوع اعلام کرده اند. اما مادران شیرده می توانند با خوردن عسل، خواص این ماده مغذی را از طریق شیر مادر به نوزاد خود برسانند. در ادامه با دلیل اصلی عدم دادن عسل به نوزادان زیر یک سال و همچنین خواص درمانی عسل برای کودکان بالای یکسال آشنا می شوید.

عسل برای نوزادان،خواص درمانی ومصلح آن(فیلم):

پست مشابه: در دوران شیردهی عسل مصرف کنیم یا نه؟ به چه علت؟


چرا به نوزادان نباید عسل داد؟

دستگاه گوارش نوزادان هنوز بطور کامل رشد نیافته و در حال تکامل است برای همین هم نمی توانند مانند بزرگترها هر نوع غذایی را بخورند. از آنجایی که عسل یک محصول طبیعی و استرلیزه نشده است، ممکن است تخم باکتری ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم را در خود داشته باشد. البته هر عسل خام یا غیر خامی دارای این باکتری نیست، فقط ممکن است بعضی اوقات تخم آن در بعضی عسل ها یافت شود. این باکتری میتواند بدون تولید سموم در عسل دوام بیاورد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

دادن عسل به نوزاد زیر یک سال باعث بروز مسمومیت بوتولیسم Botulism می شود. بوتولیسم در اثر اسپورهای باکتری بوتولینم بوجود می آید. اسپورهای این باکتری به مقدار زیادی در خاک ، گرد و غبار و عسل وجود دارد. اگر این اسپورها توسط افراد بزرگسال بلعیده شوند، تأثیر بدی بر آنها ندارند. ولی اگر وارد بدن نوزاد شوند، در مجرای گوارشی او تکثیر می یابند و باعث تولید سم بوتولینوم Botulinum می شوند. حتی اگر برای شیرین شدن سر پستانک نوزاد، عسل به آن بمالید، چنین واکنشی را در بدن او ایجاد خواهد کرد.سم بوتولینوم به عنوان کشنده ترین سم برای انسان شناخته شده است. مقدار کشنده آن یک ده میلیونیم میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است که این مقدار با چشم غیرمسلح دیده نمی شود.

مسمومیت-نوزادان

چنانچه همین مقدار بسیار کم وارد جریان خون نوزاد شود، در کمتر از چند دقیقه با فلج کردن عضلات تنفسی باعث مرگ فرد می شود. دادن عسل به نوزاد زیر یک سال باعث بروز مسمومیت بوتولیسم می شود. بوتولیسم نوزادان، در تمام قاره ها به جز آفریقا وجود دارد. بوتولیسم می تواند توسط خاک یا گرد و غبار ( به خصوص گرد و خاک کیسه جارو برقی) در نوزاد ایجاد شود، ولی خوردن عسل، مهم ترین عامل بروز این مسمومیت است. مسمومیت بوتولیسم در نوزادان زیر یک سال اتفاق می افتد، ولی بیشتر تا سن ۶ ماهگی است. خوشبختانه در بیشتر موارد، مقدار سم آنقدر کم است که مسمومیت غیرقابل تشخیص است.

نشانه های مسمومیت حاصل از خوردن عسل در نوزادان:

یبوست نوزاد اولین علامت بوتولیسم در آنهاست (البته یبوست در بسیاری از نوزادان شایع است و خطری هم ندارد) که ۳ تا ۳۰ روز بعد از خوردن عسل بروز می کند. در طی روزهای بعدی نوزاد دچار ضعف، بی میلی به غذا، کاهش اشتها و گریه کردن ضعیف می شود. اگر بیماری پیشرفت کند،نوزاد کمتر و کمتر حرکت می کند و آب از دهانش می ریزد.عمل مکیدن و بازکردن دهان کاهش می یابد. عدم کنترل سر نیز از علائم جدی این بیماری است. حتی تنفس ضعیف ممکن است به تدریج یا بطور ناگهانی بروز کند.

پس اگر کودک سالمی دچار علائم بالا شد یعنی یبوست همراه با ضعف در مکیدن و گریه کردن یا نفس کشیدن، باید او را نزد پزشک ببرید ، زیرا ممکن است دچار بوتولیسم شده باشد، مگر اینکه علت دیگری برای این ضعف وجود داشته باشد.اگر پزشک تشخیص داد که کودک دچار بوتولیسم شده است، بایستی برای مدت یک ماه در ICU تحت مراقبت ویژه باشد (با سیستم تهویه خودکار و غذاخوردن متناوب از راه لوله).

بعد از آن برای مدت دو هفته هم در بیمارستان بستری شود. اگر پزشک بوتولیسم را به درستی و فوری تشخیص دهد و نوزاد هم سریعاً تحت درمان و مراقبت قرار بگیرد، هیچ خطری سلامتی نوزاد را تهدید نخواهد کرد و می تواند کاملاً بهبود یابد. میزان مرگ ناشی از این مسمومیت در نوزادان بستری در بیمارستان کمتر از یک درصد است. اخیراً یک پادزهر برای این مسمومیت کشف شده است که می تواند مدت زمان بستری شدن در بیمارستان و ICU را کاهش دهد. مؤثرترین روش برای جلوگیری از مسمومیت بوتولیسم در نوزاد، ندادن عسل به اوست. شیر مادر نیز شدت بوتولیسم را کاهش می دهد.بنابراین علی رغم فواید فراوان عسل، مصرف آن در کودکان زیر یک سال مجاز نمی باشد و برای سلامتی آنها مضر است.

خواص عسل برای کودکان بالاتر از یک سال:

عسل-برای-کودکان

اخیراً محققان تأثیر عسل و شربت سینه را روی کودکانی که دچار سرماخوردگی و سرفه هستند مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدند که عسل بهتر از شربت سینه، سرفه‌ کودکان را درمان می‌کند. آنان دریافتند که کودکانی که قبل از خواب یک قاشق عسل خورده‌اند کمتر سرفه می‌کنند و خواب راحت‌تری داشتند. برخی از مهمترین خواص عسل برای کودکان عبارتند از:

  1. عسل به علت داشتن آهن بالا و بالطبع قدرت افزایش هموگلوبین در خون، در رفع کم خونی بچه ها مفید است. همچنین به علت خواص ضد عفونی کنندگی، مصرف عسل برای درمان اسهال خونی خفیف کودکان مفید می باشد.
  2. برای کودکانی که از شیر مادر محرومند، به جای شکر در شیر گاو میتوان از عسل استفاده کرد و این باعث تقویت کودک می شود. این نوشیدنی آرامش بخش و ضد نفخ است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.
  3. از دیگر خواص عسل برای کودکان میتوان جلوگیری از شب ادراری را نام برد، زیرا غلظت خون را بالا می برد و مقدار کمتری از آب در هنگام شب توسط کلیه ها جذب می شود.
  4. برای درمان شب ادراری کودکان صبح و شب یک قاشق چایخوری عسل داده شود.
  5. برای درمان شاش بند و یا سختی ادرار ۵۰ گرم گل آقطی را در یک لیتر آب سرد به مدت ۲ ساعت خیسانده سپس ۵ دقیقه جوشانده و ۱۵ دقیقه دم کرده پس از سرد شدن با عسل شیرین نموده هر ۴ تا ۶ ساعت یک لیوان بنوشد.
  6. برای رشد کودکان هفته ای سه بار، روزی دو بار یک یا دو قاشق عسل را با شیر مخلوط نموده و بنوشد . البته به کودکان زیر ۱ سال نباید عسل داده شود، بلکه مادر کودک از عسل استفاده نماید و از طریق شیر مادر به کودک انتقال یابد.
  7. عسل خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و به ویژه برای ضد عفونی و التیام زخم ها و برفک دهان و گلوی اطفال، به صورت مزمزه با قرقره بسیار مفید است.
  8. کودکانی که مرتب با یک یا دو قاشق چایخوری عسل در روز تغذیه می شوند، نفخ نمی کنند و از رشد بهتری برخوردارند.
  9. علاوه بر فوایدی که ذکر شد عسل در ساختن کلسیم و منیزیم که در رشد بچه ها تأثیر خوب و مشهودی دارد، بسیار مفید و مؤثر است، به ویژه اگر آن را همراه با رژیم غذایی مخصوص کودکان مبتلا به نرمی استخوان (راشیتیسم) بگنجانند.
  10. عسل طبیعی تاثیر چشمگیری در رفع خستگی و ضعف عمومی کودکان دارد، در هر حال اگر کودکان میل به مصرف عسل ندارند می توانید از شربت عسل و آبلیموی تازه استفاده کنید. نحوه ی تهیه شربت عسل و آبلیمو : یک عدد لیمو ترش تازه را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی در یک لیوان آب حل کرده و بنوشید. بهتر است آب زیاد سرد نباشد.
  11. عسل علاوه بر خواص غذایی و دارویی، خاصیت آرام کنندگی کودکان پرجنب و جوش و زود به خواب رفتن آن ها را نیز دارند.
  12. جهت سلامتی بدن و شادابی کودکان روزانه ۳۰ تا ۴۰ گرم (۳ قاشق چایخوری در ۳ نوبت) عسل طبیعی مصرف شود.

البته باید دقت شود که عسل مورد مصرف باید خام و پاستوریزه نشده باشد زیرا که آنزیم های لازم به هنگام عمل پاستوریزه به علت حرارت دیدن از بین می‌رود.

نکته ای که بزرگترها باید رعایت کنند: ۱۵ خوراکی مضر و بی خاصیت که برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع است!

میزان مصرف عسل برای کودکان:

برای کودکان بین ۲ تا ۵ سال: نصف قاشق چای‌خوری

برای کودکان ۶ تا ۱۱ سال: یک قاشق چای‌خوری

برای بچه های بزرگ‌تر از ۱۱ سال: دو قاشق چای‌خوری عسل

مخاطبین گرامی! چنانچه سؤالی در این مورد دارید در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا