تربیت کودکان

دخالت دیگران در تربیت فرزند: ۶ روش برخورد با آن

bestkid b

دخالت دیگران در تربیت کودک، یکی از دغدغه های اصلی والدین است. اینکار موجب افزایش استرس و اضطراب در مادر می شود و برای کودک هم عواقب بدی بهمراه دارد. کودکی که در چنین شرایطی قرار می گیرد، احساس امنیت نمی کند و نمی تواند شخصیت مستقل خود را شکل دهد. بنابراین والدین باید بدانند که در زمان هایی که دیگران در تربیت فرزندشان دخالت می کنند، چه رفتاری داشته باشند و چه بگویند. در این مطلب یاد می گیرید که چگونه از دخالت های دیگران و ورود آنها به حریم شخصی خود و فرزندتان، جلوگیری کنید.

روبرو شدن با افرادیکه در تربیت کودک دخالت می کنند، در همه جا ممکن است. برخی افراد در موقعیت های گوناگون مثل زمین بازی، فروشگاه، میهمانی و یا در مناسب های مختلف، در تربیت کودکان دیگر دخالت می کنند. این افراد بر خلاف میل والدین، وارد حریم خصوصی آنها می شوند و توصیه هایی در مورد فرزندپروری ارایه می دهند. در این مواقع برخی والدین نمی دانند که چه جوابی بدهند و چگونه رفتار کنند. اما نگران نباشید. اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که از دخالت دیگران در تربیت فرزندتان به ستوه آمده اید و نمی دانید که به این افراد فضول چه جوابی بدهید، فقط کافی ست از نکات زیر استفاده کنید:

۱- پس از “لبخند، سر تکان دادن و موافقت”، جواب معقولی بدهید

بدون اینکه به اطرافیان خودتان بی احترامی کنید و از لحن تندی استفاده کنید، ابتدا حرف او را محترمانه تایید کنید و سپس دقیقاً همان کاری که می خواستید را انجام دهید. اگرچه این روش به دخالت ها پایان نمی دهد ولی تا حدودی موضوع را فیصله می دهد. کودکان آیینه ی رفتار والدین هستند و اگر شما به دیگران بی احترامی کنید، اولین کسی که از رفتار شما تقلید می کند، فرزندتان خواهد بود و حتی ممکن است در آینده چنین رفتاری را در مقابل خودتان نشان دهد. بنابراین رعایت ادب و نزاکت، اولین نکته ای ست که باید در نظر بگیرید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- می توانید بگویید “پیشنهاد شما جالب است اما من در جایی خواندم که…”

سعی کنید از منابع مهم و ارزشمندی برای دفاع از عقاید خود استفاده کنید. به فرد مقابل نشان دهید که عقاید همه ی افراد یکسان نیست و شما روش منحصر بفردی برای تربیت فرزندتان انتخاب کرده اید. شاید فرد مقابل تان هنوز هم روی نظر خود پافشاری کند اما شما باید همچنان پایدار و ثابت قدم باشید و بعنوان یک فرد بزرگسال و بالغ، به دنبال تایید دیگران نباشید.

علت لجبازی در کودکان، تعریف روانشناسی و ۱۰ روش درمان موثر

۳- می توانید بگویید “ببخشید، این یک مکالمه خصوصی بین من و فرزندم است”

به کسی اجازه ندهید به حریم شخصی شما و فرزندتان وارد شود. همانطور که در بالا هم اشاره شد، بدون اینکه به دیگران توهین کنید، به آنها بگویید که حریم شخصی بین شما و فرزندتان را رعایت کند و به آن احترام بگذارد. تنها به خاطر ترس از ناراحت شدن دیگران، تربیت فرزندتان را تغییر ندهید.

۴- می توانید بگویید “اگر به سبک تربیت من احترام بگذارید، ممنون می شوم”

شاید گفتن این جمله به دیگران بخصوص عزیزانتان، برای شما آسان نباشد اما راه ساده ای برای جلوگیری از دخالت دیگران است.

۵- در مواقع مورد نیاز، قاطعانه تر رفتار کنید

گاهی اوقات رک بودن، تنها چیزی است که به آن نیاز دارید. در مورد دخالت های تهاجمی یا مستقیم، یا هر چیزی که فکر می کنید کودک را ناراحت می کند، هیچ ملایمتی به خرج ندهید. وقتی می بینید که دیگران پای خود را از حد و حدودهایی فراتر می گذارند و رفتار درستی ندارند، لازم است که مثل خودشان با آنها رفتار کنید.

۳ علت شیطنت کودکان و ۱۰ روش کنترل آنها

۶- گاهی اوقات می توانید از نظریات دیگران هم استفاده کنید

بدون شک عزیزانتان صلاح شما و فرزندتان را می خواهند پس همیشه دست رد به سینه ی آنها نزنید. بعبارت دیگر بهتر است بعضی وقت ها هم به توصیه های دیگران گوش کنید و از آنها استفاده نمایید. هیچ انسانی کامل نیست و شما هم بعنوان والدین، نقص هایی دارید که باید آنها را برطرف کنید. همچنین می توانید از افراد مورد علاقه ی کودک بخواهید که گاهی اوقات با فرزندتان صحبت کنند و برخی مسایل را به او آموزش دهند. بنابراین گاهی اوقات استفاده از تجربیات افراد دلسوز، می تواند کمک زیادی به شما بکند.

حرف آخر…

اگر فکر می کنید که دخالت دیگران، مانع از تربیت صحیح کودک می شود، بهتر است دست بکار شوید. حفظ حریم خصوصی، به معنای توهین یا بی احترامی به دیگران نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به بهترین شکل ممکن از دیگران بخواهید که وارد حریم خصوصی شما و دیگران نشوند. برای انجام اینکار، از تکنیک های ارایه شده در این مطلب استفاده کنید و به دخالت های بی مورد دیگران پایان دهید!

این ۱۸ مهارت ضروری را به کودکان تان آموزش دهید

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    من وقتی در جمع هستم شخصی سر کل بچه ها داد میزنه بقیه پدر مادر ها براشون اصلا مهم نیست و خود بچه ها هم عادت دارن و توجهی نشون نمیدن ولی دختر من حسابی می‌ترسه چند بار مستقیم هم گفتم که اگ بچه من کار اشتباهی میکنه به خودم بگو یا بهش عصبانی نشو ولی این ماجرا اصلا تمومی نداره و تکرار میشه بنظرتون چیکار کنم ؟انگار خوشش میاد دخترم ازش حساب ببره و بترسه بشینه یجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا