تربیت کودکان

کودک شیطان و شلوغ خود را چگونه تربیت کنیم؟ (۱۳ روش موثر)

bestkid b

بچه ها بطور ذاتی شیطان هستند. آنها کنجکاو هستند و دوست دارند همه چیز را آزمایش کنند، لمس کنند، بردارند و با آنها بازی کنند. در طی انجام این کارها ممکن است وسایل را بشکنند، بدرفتاری کنند یا به خود و دیگران صدمه بزنند. اکثر این بچه ها وقتی در انجام کاری ناکام بمانند، ممکن است فریاد بزنند، به وسایل ضربه بزنند و آنها را به اطراف پرت کنند.

آیا شما هم فرزند شیطانی در خانه دارید؟ نگران نباشید چون تنها نیستید. این روزها بسیاری از والدین با این مشکل مواجه هستند. فرزندپروری در حال حاضر کار سختی است و یک بچه شیطان می تواند کار را مشکل تر هم کند. خوشبختانه نکات و پیشنهاداتی وجود دارد که می توانید برای مقابله با کودک شیطان دنبال کنید. در این مطلب با ما همراه باشید چون برخی از بهترین نکاتی که توسط متخصصان برای مقابله با یک کودک شیطان ارائه شده است را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

حتما بخوانید: برای تربیت بهتر، چگونه با بچه ها بطور اصولی رفتار کنیم؟

شیطنت کودک چه تاثیری بر والدین می گذارد؟

والدین ممکن است رفتارهای نادرست کودک را بسیار ناامید کننده بدانند. اما گاهی اوقات این رفتار والدین است که رفتار نامطلوب کودک را به وجود می آورد. شیطنت کودک می تواند تاثیرات زیر را بر والدین بگذارد:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • آزار و اذیت والدین
  • درمانده و خسته شدن
  • فرسوده شدن
  • وحشت و ترس از انجام کارهای خطرناک کودک
  • پریشانی و در عین حال همدردی با کودک

رفتار عادی یک کودک چگونه است؟

رفتار عادی در کودکان به سن، شخصیت و رشد جسمی و عاطفی کودک بستگی دارد. اگر این رفتار با انتظارات خانواده مطابقت نداشته باشد یا اختلال آمیز باشد، رفتار کودک ممکن است مشکل ایجاد کند. رفتار عادی یا “خوب” کودک معمولاً از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و رشدی تعیین می شود. دانستن اینکه از فرزندتان در هر سنی چه انتظاری دارید به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا رفتار او طبیعی است یا خیر.

پیامدهای شیطانی کودک چیست؟

هنگامی که کودک از حالت عادی منحرف شود، این احتمال وجود دارد که دچار مشکل شود و یا دیگران را با مشکل مواجه کند. اگر این مورد به موقع بررسی نشود ممکن است رفتار کودک برای سایر اطرافیان به مشکل تبدیل شود. او ممکن است با کودکان شیطان دیگر ارتباط برقرار کند و با همکاری با آنها، مشکلات بیشتری به بار آورد.

تحمیل نظم و انضباط و تنبیه کردن کودک بدون پی بردن به دلیل اصلی این رفتار، ممکن است اوضاع را بدتر و کودک را لجبازتر کند. کودک در بعضی موارد ممکن است برای فرار از تنبیه والدین، از خانه فرار کند و بعنوان یک شخصیت ضد اجتماعی در جامعه حضور پیدا کند.

نحوه برخورد با یک کودک شیطان

همه ی ما می دانیم که هر کودک متفاوت است. برخی کودکان بطور ذاتی شیطان تر از کودکان دیگر هستند. برای والدینی که چنین فرزندانی دارند، نکات و توصیه هایی موجود است که می تواند به بهتر کردن اوضاع کمک کند. در اینجا چند نکته برای کنترل و نحوه ی برخورد با بچه های شیطان آورده شده است:

۱-سعی کنید به دلایل نهفته ی رفتارهای شیطنت آمیز کودک پی ببرید

قبل از انجام هرگونه اقدامات شدید، مهم است بدانید که دلایل رفتارهای متفاوت کودک چیست. بسیاری از بچه ها برای جلب توجه یا مقابله با احساس بی کفایی، دست به چنین رفتارهایی می زنند. سعی کنید توجه کنید که فرزند شما در موقعیت مختلف چه واکنشی نشان می دهد، به این ترتیب به ریشه و علل شیطانی های او پی می برید.

۲- محدودیت هایی برای کودک اعمال کنید

هر چیزی که فرزندتان می خواهد را قبول نکنید. محدودیت های لازم را اعمال کنید و تصمیم بگیرید که او به چه چیزهایی نیاز دارد یا نیاز ندارد. در مقابل خواسته های کودک کوتاه نیایید. محکم اما ملایم باشید اگر او از شدت عصبانیت وسایل را به اطراف را پرتاب می کند، به او بگویید که با چنین رفتاری نمی تواند آنچه می خواهد را به دست آورد.

۳- از نشان دادن رفتارهای منفی خودداری کنید

باید درک کنید که بچه ها در حالی که بزرگ می شوند، تقریباً همه چیز را از والدین خود یاد می گیرند. فریاد کشیدن سر کودک یا تنبیه بدنی، می تواند بر روان او تأثیر منفی بگذارد. سعی کنید آرام باشید و احساسات خود را به طرز معقول تر و بدون هیچ گونه اثر منفی انتقال دهید.

کودکان می دانند که در زمان بد رفتاری، بزرگسالان ممکن است صدای خود را بالا ببرند. وقتی از کودک در مورد رفتارهای غلطش سوال می کنید، سعی کنید ظاهری آرام و خونسرد داشته باشید. کودکان کوچک و بزرگتر تمایل به تقلید از رفتار بزرگسالان دارند. وقتی ببینند شما با آرامش نسبت به آنها واکنش نشان می دهید، آنها نیز با آرامش عکس العمل نشان می دهند و احتمالا متوجه می شوند که رفتارهای غلط پیامدهای خوبی نخواهد داشت.

۴- مقاوم باشید

هر روز با فرزند خود رفتار متفاوتی نداشته باشید. اگر یک روز قاطعانه با کودک رفتار کنید و به او اجازه ندهید به مدت طولانی تلوزیون تماشا کند و روز دیگر به خاطر مشغله ی خودتان فرزندتان را برای تماشای تلوزیون آزاد بگذارید، پیام های بسیار متفاوتی به او داده اید.سعی کنید در تنظیم و پیروی از قوانین محکم و ثابت قدم باشید.

۵- اجازه دهید کودک تجربه کسب کند

کودک کوچک شما ذهنی بسیار کنجکاو و خلاق دارد و می خواهد همه چیز را امتحان کند.

ممکن است لازم باشد کمی آزادی به فرزندتان بدهید تا چیزهای جدید را امتحان کند. گاهی اوقات تجربه کردن بسیار بیشتر از نصیحت کردن موثر واقع می شود. بنابراین، به کودک خود آزادی بیشتری دهید.

حتما بخوانید: ۱۱ علت اصلی انرژی زیاد کودک و روشهای ساده مدیریت آن در منزل

۶- دسترسی به بازی ویدیویی را محدود کنید

بازی های ویدئویی بیشتر از آنچه تصور می کنید می توانند بر روان کلی فرزند شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، اگر کودک بازی های خشونت آمیزی زیادی انجام دهد، بیش فعالی و رفتارهای مخرب بیشتری در او دیده می شود. اطمینان حاصل کنید که بچه های شما فقط از بازی های مناسب سن خود استفاده می کنند. به راحتی می توانید نوع و محتوای بازی های کودک تغییر دهید یا استفاده از آنها را محدود کنید. تاثیر تبلت، کامپیوتر و موبایل بر کودکان تان طبق تحقیقات جدید

۷- از مورد آزار و اذیت قرار گرفتن کودک، جلوگیری کنید

بسیاری از بچه ها به دلیل اتفاقاتی که در مدرسه یا حتی فضای مجازی اتفاق می افتد، در خانه بدرفتاری می کنند. گزارش شده است که سالانه بیش از ۳ میلیون کودک مورد ضرب و شتم قرار می گیرند. از میان آنها، هزاران نفر نیز به صورت آنلاین مورد آزار قرار می گیرند. نگاهی به پروفایل های فرزند خود در شبکه های اجتماعی بیندازید و نظرات و کامنت ها را بخوانید. مطلع شوید که آیا آنها در فضای مجازی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند یا نه. همچنین در مورد ضرب و شتم در مدرسه نیز از مسئولان مدرسه سوال کنید.

۸- پیامدهای کارهای شیطنت آمیز را برای کودک روشن کنید

به فرزند خود در مورد پیامدهای رفتارهایش هشدار دهید. او باید بداند که اگر اسباب بازی ها را به اطراف پرتاب کند یا به دیگران صدمه بزند، چه عواقبی دارد. به او بگویید که این نوع رفتار غیرقابل قبول است.

۹- به رفتار خوب فرزندتان پاداش دهید

با پاداش دادن و تقویت رفتار مثبت، کودکان یاد می گیرند که در نهایت مقداری کنترل بر رفتارهای خود داشته باشند و می آموزند که رفتارهای قابل قبول چه مواردی را شامل می شود.

حتما بخوانید: دلیل جیغ زدن کودک و ۱۲ کاری که والدین حتما باید انجام دهند

۱۰- در مقابل کودک تسلیم نشوید

اگر فرزند شما مدت طولانی است که گریه می کند، ممکن است شما وسوسه شوید که نسبت به خواسته هایش تسلیم شوید یا به او ترحم کنید. اما خواسته های او را انجام ندهید چون فقط موجب بدتر شدن اوضاع می شود. او فکر خواهد کرد که با گریه یا فریاد می تواند هر چیزی را بدست آورد، بنابراین سعی کنید که گریه های او را نادیده بگیرید. گریه او به خودی خود بعد از مدتی تمام خواهد شد.

۱۱- به علل رفتار ناپسند فرزندتان توجه کنید

بعضی اوقات کودکان رفتارهای ناپسند نشان می دهند زیرا می خواهند توجه شما را جلب کنند یا احساس می کنند که به آنها توجه کافی نمی کنید. یاد بگیرید که به فرزندتان آرام گوش دهید، از او بپرسید که چرا اینگونه رفتار می کند و شما چه کاری می توانید انجام دهید تا جلوی این کار گرفته شود. فرزند شما به خوبی به رفتار مثبت تان پاسخ خواهد داد.

۱۲- عصبانیت خود را سر فرزندتان خالی نکنید

وقتی روحیه بدی دارید و فرزندتان مطابق میل شما رفتار نمی کند، احساسات منفی تان را سر او تخلیه نکنید. اگر وقتی که کودک مقصر نیست سر او فریاد بزنید، از شما عصبانی می شود و ممکن است بدرفتاری کند. آرام باشید و وضعیت را با صبر و حوصله اداره کنید. چنین رفتاری در حافظه ی کودک می ماند و او یاد خواهد گرفت که در لحظه های عصبانیت آرام بماند.

حتما بخوانید: ۱۴ روش عالی رفتار با کودکان پر انرژی و شلوغ

۱۳- قوانین سختگیرانه ای را تنظیم کنید

این قانون طلایی فرزندپروری است. شما باید زمان دقیق شام و نهار، آماده شدن، خوابیدن و غیره را تعیین کنید. شما همچنین باید یک ساعت مشخصی برای بازگشت فرزندتان به خانه اختصاص دهید. همچنین، اگر فرزندتان از این قوانین اساسی پیروی نمی کند، به او در مورد عواقب کارهایش هشدار دهید.

بسیاری از بچه های شیطان تنها ماندن زیاد را دوست ندارند. آنها توجه زیادی را به خود جلب می کنند و دوست دارند در جمع باشند. سعی کنید زمان زیادی را با او سپری کنید یا مطمئن شوید که خواهران و برادران برای بازی با کودک همیشه در کنار او هستند. حتی اگر شما در یک اتاق در حال انجام کارهای خودتان در کنار کودک هستید، کمک کننده است و می تواند نیازهای او را برآورده سازد.

بزرگترین توصیه این است که هرگز به فرزند خود برچسب یا الغاب بد ندهید یا اجازه ندهید که او صحبت های منفی شما یا دیگران را در مورد خود بشنود. این موجب از دست رفتن عزت نفس و احتمالاً تشدید مشکلات رفتاری می شود.

حتما بخوانید: تربیت کودک مودب و حرف گوش کن با ۱۲ روش علمی موثر

از هر فرصتی برای ابراز عشق به فرزندتان استفاده کنید. به آنها این احساس را بدهید که بیش از اشتباهات یا تصمیمات بد خود هستند و ارزش او بسیار فراتر از اینهاست.

خلاقیت کودک را تشویق کنید و فعالیتها و بازی های زیادی در دسترس او قرار دهید.

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید من پسرم خیلی بهم وابسته هست پنج سالش هست تو خونه یه پسر آروم حرف گوش کن مودب هست فقط کافیه یه مهمون بیاد خونمون شخصیتش کلا عوض میشه بی تربیت میشه رفتارهای مسخره شیطنت های الکی مثلا میدوه دور خونه از سرکله مهمونا بالا می‌ره هرچی بهش میگم بس کن اصلا صدامو نمیشنوه کار خودشو می‌کنه منم محبورمیشم تنبیه بدنیش کنم چون خیلی میریزم بهم همه میگن بچت بی تربیتی درصورتی که وقتی تنهاییم خیلی بچه خوب ارومیه میخاستم یه راهکار چیزی بهم بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا