تربیت کودکان

سن مناسب برای مدرسه رفتن کودکان از چه سنی است؟

bestkid b

بسیاری از والدین هنوز درگیر این هستند که باید فرزندشان را زود به مدرسه بفرستند یا خیر.

مطالعه اخیر نشان داده که این مسئله واقعا والدین را نگران و تصمیم گیری را برای شان سخت کرده است. طبیعی هم هست؛ زیرا اولین سال تحصیل یک کودک می تواند مسیر زندگی اش را تغییر بدهد. (منبع کمکی)

به همین دلیل در این پست به برخی از پیامد های زودتر رفتن به مدرسه و این که چه طور می توانید بهترین تصمیم را برای فرزندتان بگیرید، می پردازیم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چرا والدین دوست دارند فرزندان شان زودتر مدرسه را شروع کنند؟

بسیاری از والدین می بینند که فرزندشان سواد خواندن و نوشتن ، شمارش اعداد یا سایر مهارت های شناختی مناسب سنش را دارد. همین ممکن است باعث شود آن ها او را با سایر بچه های هم سن و سال شان یا خواهر و برادرشان در همان سن مقایسه کنند و انتظارات شان از کودک بالا برود.

این والدین نه تنها احساس می کنند که فرزندشان آماده رفتن به مدرسه است، بلکه ممکن است نگران این بشوند که مبادا دیر شده باشد.

حتما بخوانید: بهترین سن فرستادن کودکان به کلاس زبان

برای بسیاری از والدین، مشکل بزرگ دیگری هم هست و آن هم اینست که یک سال دیرتر رفتن بچه ها به مدرسه می تواند والدین را از برگشتن به کار باز دارد و هزینه های اضافی مراقبت از کودک را بر آن ها تحمیل کند.

چرا برخی از والدین نمی خواهند فرزند شان زود به مدرسه برود؟

دکتر آماندا مرگلر، روانشناس می گوید: ” بسیاری از والدین نگران تأثیر پایین بودن سن مدرسه فرزندشان را در سال های بعد هستند. ”

والدین معمولا انتظار دارند فرزندشان در سنین نوجوانی، دانش آموز بالغی باشد و بتواند با چالش‌ های نوجوانی مثل تاثیر همسالان، مصرف نوشیدنی ها الکلی و سختی تکالیف درسی کنار بیاید.

برخی از والدین هم زمان مدرسه رفتن خودشان را به یاد می آورند. دکتر مرگلر می گوید: ” والدینی که از کوچک ترین عضو کلاس بودن خاطره خوبی ندارند یا از بزرگترین فرد کلاس بودن تجربه خوبی داشته اند، با دیر رفتن موافق ترند .”

شروع زود هنگام مدرسه چه پیامد هایی دارد؟

نگرانی اصلی این جا است؛ با اینکه کودک ممکن است از نظر فکری برای مدرسه آماده باشد، اما شاید از نظر عاطفی آماده نباشد. مدرسه فقط جای یادگیری دانش نیست ، بلکه در مورد یادگیری نحوه معاشرت، کار در یک محیط سازمان یافته با دیگران و پیروی از دستورالعمل ها هم هست.

با این که یک کودک 4 ساله می تواند در خلوت خودش به خوبی کتاب داستان بخواند ؛ اما شاید در مدتی که در مدرسه است نتواند آن طور که باید تمرکز کند.

حتما بخوانید: بهترین مدارس تهران

اکثر بچه های خیلی پر انرژی نمی توانند آن طور که در مدرسه از آن ها انتظار می رود، سر جای شان بنشینند و برای مدت طولانی ساکت باشند.

بلوغ عاطفی نه فقط برای سازگار شدن با جو کلاس، بلکه برای تمرکز و پیروی از دستورالعمل های معلم واقعا مهم است.

دنی کافمن روانشناس می گوید: ” توانایی های شناختی یک کودک باهوش ممکن است در عملکرد یا رفتار او در مدرسه خودش را نشان ندهد؛ زیرا هنوز از نظر عاطفی آماده بودن در این محیط نیست.”

مسلما اگر کودک نتواند بنشیند و تمرکز کند و آنچه معلم می گوید را انجام بدهد، نمی تواند در کلاس پیشرفت کند.

این فقط روی یادگیری خواندن و شمارش تاثیر نمی گذارد ، بلکه روی توانایی نشستن و تمرکز و توجه کودک در دراز مدت تاثیر دارد.

حتما بخوانید: بهترین سن یادگیری موسیقی برای کودکان

از نظر اجتماعی، اگر کودکی در سطح بلوغ همکلاسی هایش نباشد، ممکن است دوست پیدا کردن هم برایش دشوار باشد.

این ناپختگی می تواند از نظر عاطفی، رشدی و تحصیلی روی تجربه ای که کودک از دوران مدرسه به دست می آورد هم تاثیر بگذارد.

فواید دیرتر رفتن به مدرسه چیست؟

دانی می گوید: ” به طور کلی، همه روی دیرتر رفتن کودک به مدرسه اتفاق نظر دارند. اگر کودکی هنوز آماده نیست، بهتر است دیرتر شروع کند تا به رشد عاطفی لازم هم برسد. ”

بسیاری از روانشناسان و کارشناسان آموزش هم به “یادگیری مبتنی بر بازی” معتقدند.

این نوع یادگیری که قبل از رفتن به مدرسه و در پیش دبستانی، مهد کودک و خانه اتفاق می افتد.

دیوید وایت برد، محقق کمبریج، در این باره اینطور توضیح می دهد که: ” تحقیقات به عمل آمده هم دائما نشان داده اند که یادگیری از طریق بازی بهتر از رویکرد های دستوری آموزشی نتیجه می دهد.”

بازی‌ های فیزیکی، ساختنی و گروهی به کودکان در رشد مهارت ‌های “خود تنظیمی” فکری و عاطفی که در یادگیری و رشد اولیه بسیار مهم هستند ، کمک می‌کند.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده بازی و سلامت روان به هم ربط دارند.

بهترین سن فرستادن فرزندمان به مهد کودک چه زمانی ست؟

از آن جا که از اواسط دهه 1950 به این طرف ، فرصت بازی برای کودکان به طور قابل توجهی کاهش یافته است، سطح استرس و اضطراب در کودکان افزایش یافته است.

علاوه بر این ها، شروع دیرتر مدرسه ممکن است از نظر تحصیلی مزایایی هم داشته باشد .

مطالعه ای در نیوزلند دو گروه از کودکان را با هم مقایسه کرد :

گروهی آموزش رسمی را در سن 5 سالگی و گروه دیگری در سن 7 سالگی آغاز کردند.

در سن 11 سالگی ، هیچ تفاوتی در سطح خواندن بین دو گروه وجود نداشت.

اعتیاد به اینترنت و موبایل: عوارض و روشهای ساده درمان

با این حال، آن دسته از کودکانی که از 5 سالگی آموزش را شروع کرده بودند، نسبت به کودکانی که دیرتر شروع کرده اند، به خواندن تمایلی نشان نمی دادند و در درک متن ضعیف ‌تر بودند.

بنابراین، چه راهکاری برای بچه هایی که می خواهند زودتر به مدرسه بروند یا والدینی که احساس می کنند فرزند کوچکتر شان آماده رفتن به مدرسه است، وجود دارد؟

یک ارزیابی بی طرفانه به والدینی که دچار مشکل هستند، می تواند به کاهش نگرانی شان در تصمیم گیری کمک کند.

برای والدین تشخیص این که فرزندشان آماده است با خیر، دشوار است. ملاحظات ذهنی ، احساسی و بسیار پیچیده ای هستند که باید در نظر گرفته شود. پس جای تعجب نیست که والدین چر از این تصمیم عذاب می کشند !

ارزیابی آماده بودن کودک برای رفتن به مدرسه توسط یک روانشناس آموزش دیده می تواند بهترین معیار برای گرفتن تصمیم درست باشد.

در طی چند جلسه بر اساس رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی کودک مشخص می شود که آیا او آماده رفتن به مدرسه هست یا خیر.

از چه سنی برای کودکان موبایل بخریم؟ (و چه نوع گوشی ای؟)

در پایان این ارزیابی، والدین می توانند از زمان شروع مدرسه برای فرزند شان مطمئن شوند و خیال شان از بابت این که کودک مهارت های اولیه لازم برای شکوفا کردن استعدادهایش را دارد ، راحت شود.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا