آموزش و تربیت نوجوان (دختر و پسر)

اتاق خواب نوجوان را با این 6 نکته بهتر طراحی کنید

bestkid b

در این مطلب نکات مفیدی برای طراحی اتاق خواب نوجوانان آورده شده است که می توانید به راحتی از آنها استفاده کنید و یک اتاق زیبا و مد روز برای فرزندتان درست کنید.

6 قانون مهم برای طراحی اتاق خواب نوجوانان

1- بهترین رنگ برای مبلمان سفید است. این رنگ کاملاً خنثی است و ترکیب آن با رنگ های دیگر، جلوه ی خاصی به دکوراسیون می دهد. علاوه بر این تمرکز لازم برای درس خواندن و مطالعه را فراهم می کند. رنگ های خنثی برای تمام سبک های طراحی مناسب هستند چون گرد و غبار روی آن مشخص نیست و بسیار آرامش بخش هستند.

2- نوجوانان عاشق این هستند که دکوراسیون اتاق خواب خود را انتخاب کنند. برخی دکوری های کوچک و وسایل قابل تعویضی وجود دارد که فرزندتان می تواند براساس طرح ها و رنگ های مورد علاقه ی خود، از آنها استفاده کند. اینکار رنگ ها و جلوه ی بیشتری به اتاق خواب می دهد و تعویض آنها نیز هزینه ی زیادی لازم ندارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

3- نورپردازی را هدف اصلی طراحی خود قرار دهید. استفاده از نورهای تزئینی، جلوه ای زیبا و جذاب به اتاق خواب می دهد و نوجوانان به آن علاقه ی زیادی دارند. ریسه های LED مخفی، چراغ های کف، جا شمعی های دیواری، نور ال ای دی RGB و… از مواردی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. علاوه بر این سعی کنید برای فراهم کردن فضای مناسب مطالعه برای فرزندتان، از چراغ مطالعه و آباژور نیز استفاده کنید.

4- از طراحی و تزئین بیش از حد اتاق خودداری کنید. از شلوغ کردن بیش از حد اتاق بپرهیزید و اجازه دهید نوجوان شما، برای دکوراسیون اتاقش نظر بدهد و آن را طبق سلیقه ی خود بچیند.

5- تا حد ممکن از کمد دیواری ها و کمدها استفاده کنید. هر چه اتاق خواب کمدهای بیشتری داشته باشد، مرتب تر بنظر می رسد.

6- اتاق خواب را مطابق سبک های طراحی مد روز بچینید. نظر من این است که اتاق یک نوجوان باید مطابق مد روز باشد. بهترین طرح های مدرن عبارتند از اسکاندیناوی، مینیمال و ​​ لافت.

در این قسمت ایده هایی برای طراحی اتاق خواب نوجوانان ارائه شده است.

چگونه استعداد کودک و نوجوانان را کشف کنیم؟ (9 فعالیت)

5 ایده ی عالی برای طراحی اتاق خواب نوجوانان

شما می توانید ایده های زیر را به فرزندتان پیشنهاد کنید تا در دکوراسیون اتاق خواب خود بکار ببرد.

  • از ساعت دیواری های وینیل رکورد برای تزئین دیوار استفاده نمایید.
  • از کولاژ عکس و پوستر روی دیوار استفاده کنید.
  • طاقچه ی پنجره را پهن تر بگیرید تا بتوانید روی آن بنشینید یا حتی دراز بکشید. اینکار باعث می شود که طاقچه، به یک فضای زیباتر و کاربردی تر تبدیل شود.
  • از وسایل مناسب سن و جنسیت کودک استفاده کنید. برای مثال آینه های آرایشی چراغ دار برای دختران و کیسه بکس برای پسران گزینه های مناسبی هستند.

علاوه بر این فراموش نکنید که هرگونه وسیله ای (هر چقدر هم که کم ارزش باشد) که برای نوجوان معنا و خاطره ای خاصی دارد، می تواند بعنوان عنصری در طراحی کلی اتاق بکار برود.

اهمیت نورپردازی و روشنایی را دست کم نگیرید!

نور یکی از عناصر کلیدی برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق نوجوان است. تا حد امکان از انواع نورهای مختلف استفاده کنید. هرچه بتوانید بدون استفاده از چراغ سقفی اصلی، قسمت هایی از اتاق و دیوار یا هر چیز دیگری را برجسته کنید، بهتر خواهد بود. از نورپردازی ای قابل کنترل و انعطاف پذیر استفاده کنید و سعی کنید در این کار تعادل را نیز رعایت نمایید. نورهای شب را طوری انتخاب کنید که ملایم باشند و فضای مناسبی برای خوابیدن فراهم کنند. از چراغ ها و نورهای کنار تخت نیز بطور جداگانه استفاده نمایید.

برای فراهم کردن نور ملایم در شب، می توانید از رنگ سفید یا زرد یا ریسه های نئون استفاده کنید. همه ی نوجوانان فارغ از جنسیت خود این نورپردازی ها را دوست دارند.

می توانید از ریسه های LED مخفی به عنوان منبع دیگری برای روشنایی ثابت استفاده کنید. آنها باید از قبل در دکوراسیون اتاق کار گذاشته شوند.

برخی منابع نور مثل شب خواب یا آباژور نیز منابع نور قابل حمل و مناسبی هستند. شما می توانید هر زمان که مایل هستید، آنها را به دکوراسیون اتاق خواب نوجوان اضافه کنید. برای اینکار سعی کنید پریزهای زیادی در قسمت های مختلف اتاق قرار دهید.

مشکلات نوجوانان چیست؟ 12 مشکل و راه حل

نکاتی برای انتخاب مبلمان

اگر فرزند شما بالای 12 تا 14 سال سن دارد، نیازی به استفاده از مبلمان مخصوص کودکان ندارید. شما باید بر سلیقه و نیازهای نوجوان تان تمرکز کنید:

  • مکانی راحت برای خوابیدن نوجوان فراهم کنید و از یک تخت و تشک مناسب استفاده نمایید. سعی کنید از تشک های بادوام استفاده کنید که نیازی به تعویض مداوم آنها نباشد. رشد نوجوانان خیلی سریع است بنابراین سعی کنید از تخت هایی با اندازه ی بزرگ و استاندارد استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که شما در حال ساخت اتاق خواب برای یک نوجوان هستید نه یک مهد کودک برای یک نوزاد! بنابراین از طرح های کودکانه استفاده نکنید.
  • نوجوانان باید زمان زیادی از روز را به مطالعه بپردازند. بنابراین قرار دادن میز مطالعه یا کار (با رایانه یا لپ تاپ) را فراموش نکنید.
  • تعداد زیادی کمد دیواری و قفسه برای نگهداری وسایل فرزندتان فراهم کنید. کمد دیواری هایی که تا سقف هستند، مرتب تر و شیک تر بنظر می رسند و فضای کمتری از اتاق را اشغال می کنند.
  • علاوه بر این قرار دادن یک آینه ی بزرگ برای نوجوانان دختر یا پسر مناسب است.
  • اگر کمد دیواری ندارید، از کمدهای مجزا و کتابخوانه ها استفاده کنید تا نظم بیشتری در اتاق ایجاد شود.

رنگ مبلمان باید سفید یا خاکستری روشن باشد. ترکیب رنگ خاکستری تیره و مشکی نیز خوب است اما چندان کاربردی نیستند زیرا گرد و غبار روی آنها قابل مشاهده است.

اگر فضای اتاق خواب فرزندتان کم است، می توانید از تخت های جک دار یا کشو دار نیز استفاده کنید و بسیاری از وسایل فرزندتان را در آن بچینید.

15 استراتژی موثر برای تربیت بهتر فرزند نوجوان

استفاده از نکات ارایه شده در این مطلب، به شما کمک می کند تا یک اتاق خواب زیبا برای نوجوان خود طراحی کنید. اما فراموش نکنید که اجازه دهید فرزندتان نیز در این باره نظر بدهد. اگر فکر می کنید فرزندتان در این مورد تجربه ای ندارد، او را از نکات اصولی دکوراسیون اتاق خواب آگاه کنید تا علاوه بر بکار بردن سلیقه ی شخصی، محیط مناسبی نیز برای خوابیدن و درس خواندن او فراهم کنید.

در ادامه بخوانید: روانشناسی نوجوانان: ویژگی های ذهنی شان و نکات کاربردی

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا