روانشناسی نوجوانان پسر و دختر

نحوه برخورد با اشتباهات نوجوانان (8 نکته ضروری)

bestkid b

همه ما می‌ خواهیم که از فرزندانمان مراقبت کنیم و دلمان نمی خواهد حتی یک نکته کوچک را هم از دست بدهیم. می‌ خواهیم در هر لحظه کنار آن ها باشیم و حال شان را بفهمیم؛ اما ممکن است که بیش از حد آنها را تحت کنترل بگیریم. هدف بلند مدت برای پدر و مادر این است که فرزندان شان را برای آینده به بهترین شکل ممکن آماده کنند.

خب بهتر است کمی در مورد این قضیه فکر کنید. اگر بخواهید فرزندتان را برای آینده خوب بسازید و آماده کنید.، قطعا باید اجازه دهید که او از اشتباهاتش یاد بگیرد. زمانی که اشتباه می کند و خودش متوجه می شود که چه خطایی انجام داده است، قطعاً اطلاعات و آگاهی اش افزایش پیدا کرده و از آن موضوع تجربه کسب می‌ کند. پس با در نظر گرفتن راهکار های زیر یاد بگیرید که اجازه یاد گرفتن از اشتباهات را به فرزندتان بدهید.

1-آرام باشید

بله. باید یاد بگیریم که آرامش خودمان را حفظ کنیم. باید روی خودمان و احساساتمان کنترل داشته باشیم. احساس خشم و اضطراب را از خودمان دور کنیم. ترس و وحشت نداشته باشیم. دیسیپلین خود را حفظ کنیم. با آرامش حرف خود را بزنیم و اگر فرزندمان اشتباه کرد و نظر ما را در این باره پرسید، از او بپرسیم که او چه فکری می کند و نظرش چیست.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

2- صبر کنید تا آرام شود

لازم نیست همان لحظه که او متوجه اشتباهش شد و بی قرار یا عصبانی و مضطرب بود، بخواهید شرایط را برایش توضیح دهید. باید صبر کنید تا او به حد آرام و متعادل خودش نزدیک شود و بعد با هم صحبت کنید.

حتما بخوانید: دور کردن نوجوانان از مواد مخدر با 6 ترفند واقعا موثر

3- عتاب و خطاب نکنید

نصیحت کردن یا عتاب و خطاب به فرزند، شبیه به شعله‌ور کردن یک آتش است. آن ها معمولاً این نتایج را گوش نمی کنند و شاید برعکس آن را انجام دهند. در واقع ما باید کاری کنیم که فرزندمان خودش نتیجه گیری کرده و راه حل پیدا کند تا بتواند تجربه های بهتری داشته باشد و تصمیم‌ گیری‌ های موثرتری را به انجام برساند.

4- او را گناهکار نکنید

لازم نیست بخواهید حرف هایی بزنید که به او حس پشیمانی بدهد یا باعث ایجاد حس گناه در او شود. با انجام این کار او را سرخورده می کنید. پس بهتر است که این رفتار را کنار بگذارید و هرگز کاری نکنید که فرزندتان حس گناه داشته باشد.

5- این جمله را تکرار نکنید که “من به تو گفته بودم”

بله. درست است که شما به عنوان والدین سن و تجربه بیشتری از فرزندتان دارید . حتماً هم قبلاً به او اشتباهاتش را گوشزد کرده اید اما او کار خودش را انجام داده است و کم تر متوجه شده که اشتباه کرده است. اکنون زمان خوبی نیست که بخواهید او را سرزنش کنید و مدام تکرار کنید که من به تو گفته بودم. او خودش متوجه اشتباهش شده است. پس اگر بخواهید مدام این جمله را به او یادآوری کنید، اعتماد به نفسش را نشانه می‌ گیرید که قطعاً موفقیتش را خدشه‌ دار می‌ کند.

حتما بخوانید: 15 استراتژی موثر برای تربیت بهتر فرزند نوجوان

6- شنونده باشید

سعی کنید برای حرف ‌هایش شنونده باشید . او باید بتواند به شما اعتماد کند. پس توانایی کار کردن روی مشکلات و مسائل را بالا ببرید. به حرف ها و مشکلاتش گوش دهید و سعی کنید که در کنار او همفکری کنید، نه اینکه ادای بزرگ ترها را در بیاورید.

7- عشق بی قید و شرط داشته باشید

همیشه در هر حالتی‌، فرزندتان باید بداند که شما دوستش دارید، حتی اگر بزرگ ترین اشتباهات را کرده باشد. شما نیز به او یادآوری کنید که همیشه فرصت برای بخشش هست و می‌ تواند اشتباهاتش را جبران کند. عشق بی قید و شرط به معنای پذیرش بی قید و شرط نیست. شما مجبور نیستید هر رفتار بدی از فرزندتان را بپذیرید ؛ اما باید به او نشان دهید که در هر شرایط دوستش دارید. انجام این کار باعث می شود که انگیزه بیشتری برای جبران خطا ها و اشتباهاتش پیدا کند.

بهترین روش رفتار با نوجوان پسر (راهنمای کامل والدین)

8- از اشتباهات، نکته بیرون بیاورید

اجازه دهید که فرزندان تان از اشتباهات شان یاد بگیرند. زمانی که آن ها خودشان اشتباه کرده و تجربه کسب کنند، یاد می‌ گیرند که بهترین تصمیمات را چگونه در زندگی اتخاذ کنند. همیشه برای بهتر شدن خودشان تلاش می‌ کنند و در حال ارتقای خود می باشند و این قطعا به نفع شان خواهد بود .

ویدیوی آموزشی نحوه برخورد با اشتباه نوجوان

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا