آموزش و تربیت نوجوان (دختر و پسر)

دور کردن نوجوانان از مواد مخدر با 6 ترفند واقعا موثر

bestkid b

والدین بیشترین تأثیر را در زندگی فرزندان نوجوان خود دارند. اگرچه ممکن است احساس کنید که فرزندتان در حال منزوی شدن است و خواهان استقلال بیشتری است، اما از اعماق وجودش باز هم می خواهد که شما حامی او باشید. پیوند قوی والدین با فرزندان به ویژه در دوران نوجوانی، به کاهش احتمال رفتارهای ناسالم او کمک می کند و زمینه را برای جلوگیری از مصرف نیکوتین، الکل و مواد مخدر فراهم می نماید. در این مطلب راه های پیشگیری از بدام افتادن نوجوانان در دام اعتیاد آورده شده است. اگر فرزند نوجوانی دارید و بسیار نگران او هستید، در این مطلب با ما همراه شوید.

راه های پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

در زندگی فرزندتان حضور داشته باشید و حامی او باشید

اطلاع از وضعیت نوجوان و پیگیری فعالیت های او (چه آنلاین و چه حضوری)، می تواند به فرزندتان یادآوری کند که چقدر برای شما مهم است و همین امر باعث ایجاد یک رابطه قوی والد و فرزندی می شود. دلیل علاقه ی خود به اطلاع از فعالیت ها و رفت و آمدهای فرزندتان را برای او توضیح دهید تا تاثیر این موضوع دوچندان شود. بعبارت دیگر به فرزندتان نشان دهید که دلیل پیگیری های شما، مزاحمت یا فشارهای بی مورد نیست بلکه به این دلیل است که شما به او علاقه دارید و اهمیت می دهید.

نشان دادن راه درست و غلط و پرورش یک نوجوان سالم، برای بسیاری از والدین سخت و طاقت فرسا است. برای انجام اینکار به ایجاد یک تعادل ظریف میان احترام به استقلال کودک و تعیین قوانین و محدودیت ها نیاز است. دستیابی به این تعادل از طریق ارتباط موثر، مشارکت مداوم و اطلاع از وضعیت زندگی نوجوان امکانپذیر است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: 15 استراتژی موثر برای تربیت بهتر فرزند نوجوان

استفاده از راهکارهای زیر می تواند به ایجاد یک پیوند قوی میان شما و فرزندتان کمک کند:

  • از هر فرصتی برای صحبت کردن در مورد زندگی شخصی خود و فرزندتان استفاده کنید. سعی کنید اینکار را هنگام غذا خوردن، پیاده روی و زمانی که در ماشین یا خانه هستید، انجام دهید. در این زمان تمام وسایل الکترونیکی راه از خود دور کنید تا باعث حواس پرتی نشوند.
  • در مورد نحوه ی سپری کردن روز از فرزندتان سوال کنید. توجه داشته باشید که بجای بازجویی کردن از او، علاقه و اشتیاق خود را نشان دهید. برای مثال از او سوال کنید که “امروز با چه کسی ناهار خوردی؟”، “تمرین فوتبال چطور پیش رفت؟”، “برای امشب چه برنامه ای داری؟”
  • در صورت امکان با دوستان فرزندتان ملاقات کنید و با آنها سلام و احوالپرسی کنید. اینکار به شناخت بیشتر از دوستان نوجوان، کمک زیادی می کند.
  • با والدین دوستان فرزندتان صحبت کنید. اگر هنوز آنها را نمی شناسید، از هر فرصتی برای معرفی خود به آنها استفاده کنید. می توانید به دیدن آنها بروید، پیام بدهید یا تماس بگیرید تا با هم آشنایی کافی پیدا کنید.
  • از معلمان، مربیان و دیگر استادان فرزند خود بپرسید که فعالیت او در مدرسه یا ورزش چگونه است.
  • به عنوان یک داوطلب در بسیاری از فعالیت های مدرسه شرکت کنید و با مسئولان مدرسه ارتباط برقرار کنید.
  • فعالیت های آنلاین و تلفنی و به ویژه رسانه های اجتماعی فرزندتان را بررسی کنید.

نوجوانان ممکن است از این فعالیت ها ناراضی بنظر برسند و خود را منزوی کنند. به آنها کمک کنید تا بفهمند که دلیل پیگیری های شما، تنها عشق و علاقه است و بخاطر بی اعتمادی نیست.

بهترین روش رفتار با نوجوان پسر (راهنمای کامل والدین)

فرصت هایی برای گفتگوی های صمیمی پیدا کنید

به خاطر داشته باشید که والدین تاثیر زیادی در گرایش نوجوانان به مواد مخدر دارند. به همین دلیل بسیار مهم است که با نوجوان خود صحبت کنید و به حرف های او گوش دهید. مکالمات را بصورت مکرر و با صمیمیت دنبال کنید.

در مورد اثرات مخرب نیکوتین، الکل و مواد مخدر بحث کنید. به وضوح اعلام کنید که به شدت با استعمال مواد مخدر مخالف هستید و مانع فرزندتان می شوید. در مورد اثرات کوتاه مدت و بلندمدت مواد مخدر و الکل بر سلامت روانی و جسمی و کیفیت زندگی صحبت کنید. به فرزند خود توضیح دهید که استعمال مواد مخدر یا الکل برای مغز در حال رشد او بسیار خطرناک است.

  • به دنبال یک فرصت مناسب برای صحبت با فرزندتان باشید. بعد از شام، قبل از خواب، قبل از رفتن به مدرسه یا در راه رفتن یا برگشتن از مدرسه و فعالیت های فوق برنامه، فرصت های خوبی برای اینکار هستند.
  • پیاده روی کنید یا با هم به رانندگی بروید. با داشتن تماس چشمی کمتر، نوجوان احساس نمی کند که زیر میکروسکوپ است.

اعتیاد به اینترنت و موبایل: عوارض و روشهای ساده درمان

مکالمات صریحی داشته باشید

  • ذهن خود را باز نگه دارید. اگر می خواهید با نوجوان تان یک گفتگوی سازنده داشته باشید، سعی کنید ذهن باز داشته باشید و کنجکاو و آرام باشید. به این ترتیب فرزندتان به احتمال بیشتری حرف های شما را می پذیرد.
  • سوالات باز بپرسید. برای داشتن یک مکالمه جذاب تر، بهتر است به پاسخ های “بله” یا “نه” اکتفا نکنید و با پرسیدن سوالات باز، جواب بیشتری از او بخواهید.
  • بطور فعال به حرف های فرزندتان گوش کنید. به نوجوان خود بفهمانید که حرف های او را کلمه به کلمه گوش می کنید و آنها را درک می کنید. به تمام حرف های نوجوان گوش کنید و از قطع کردن یا پریدن وسط حرف او بپرهیزید. پس از گوش دادن به حرف های او و جمع بندی آنها، این عبارات را امتحان کنید:
  • “به نظر می رسد که احساس می کنی …”
  • “آیا واقعا اینطور احساس می کنی که …”
  • از عبارات حاوی “من” برای ادامه دادن به مکالمه استفاده کنید. جملات “من” به شما این امکان را می دهد تا بدون احساس قضاوت و سرزنش، احساس خود را بیان کنید. شما می توانید رفتار فرزندتان، احساسی که نسبت به آن دارید و تأثیری که بر شما می گذارد را بطور کامل شرح دهید. سپس آنچه را که می خواهید بگویید، به زبان بیاورید. برای مثال:
  • “وقتی به موقع به خانه نمی آیی، نگران هستم که اتفاق وحشتناکی افتاده باشد. لطفا اگر قرار است دیر به خانه بیایی، با من تماس بگیر تا بدانم حالت خوب است.”
  • “من احساس می کنم که در زمان عصبانیت، حرف های من را درک نمی کنی. این موضوع من را خیلی ناراحت می کند. من باید بعداً و هر موقع آرام شدی، در مورد این موضوع با تو صحبت کنم.”
  • “سوالاتی که من از تو می پرسم، فقط بخاطر عشق و علاقه است. من نمی خواهم که راه اشتباه را در پیش بگیری پس باید مطمئن شوم که تحت هیچ شرایطی سراغ الکل و مواد مخدر نمی روی.”
  • عبارات حاوی “من” به شما امکان می دهد که بدون کنترل یا سرزنش نوجوان، رفتار او را تغییر دهید. این همچنین به فرزند شما امکان می دهد که برای آینده ی خود تصمیم بگیرد و همین امر، روابط شما را بیش از پیش تقویت می کند.

همدلی و حمایت خود را به فرزندتان نشان دهید

به فرزند خود نشان دهید که او را درک می کنید. سال های نوجوانی می تواند سال های سختی باشد. به او بگویید که مشکلات در زندگی تمام افراد وجود دارند اما استفاده از مواد مخدر و الکل راهی مفید یا سالم برای کنار آمدن با آنها نیست. به فرزند خود بگویید که می تواند به شما اعتماد کند.

به فرزند نوجوان تان یادآوری کنید که در هر زمان برای حمایت و راهنمایی او در کنارش هستید و سلامتی و شاد بودن او و گرفتن تصمیم های مناسب، برای شما بسیار مهم است.

مشکلات نوجوانان چیست؟ 12 مشکل و راه حل

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا