نکات سلامتی مادران

از هفته چند بارداری باید به دکتر مراجعه کرد؟ چند وقت یک بار؟

bestkid b

ممکن است زمانی که این خبر خوب را دریافت می ‌کنید، حس خوشحالی و نگرانی را با هم تجربه کنید، اما یکی از اولین کار هایی که باید هنگام اطلاع از بارداری انجام بدهید، وقت گرفتن از یک پزشک متخصص است.

باید سلامتی شما و کودک در حال رشدتان در اوایل بارداری توسط پزشک بررسی شود. حتی اگر قبلا باردار بوده‌ اید، این بارداری فرق دارد و باید به محض اطلاع از بارداری به پزشک مراجعه کنید.

بعد از عقب افتادن قاعدگی خیلی دست دست نکنید و تست بارداری بدهید. اکثر تست‌ های بارداری می ‌توانند هورمون بارداری hCG را اگر پریودی عقب افتاده باشد، شناسایی کنند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

اگر سیکل نامنظمی دارید، ممکن است متوجه دیر شدن قاعدگی ‌تان نشوید زیرا در زمان ‌های مختلف پریود می ‌شوید. در این مورد مراقب سایر علائم بارداری مثل حالت تهوع صبحگاهی، دردناک شدن سینه‌ ها، تکرر ادرار یا تغییر در حس چشایی و بویایی‌ تان باشید. اگر برخی از علائم رایج بارداری را دارید، یک تست بارداری خانگی انجام بدهید. (منبع)

بهتر است اولین مراجعه‌ تان به پزشک قبل از هفته هشتم بارداری باشد. در صورت عقب افتادن قاعدگی ، اگر سیکل تان یک چرخه منظم 28 روزه باشد، یعنی الان شما در هفته پنجم بارداری تان هستید. علتش این است که هفته بارداری شما از اولین روز آخرین قاعدگی تان محاسبه می ‌شود. بنابراین آخرین قاعدگی (lmp) هفته اول به حساب می‌ آید. تا زمان پریودی بعدی تان، چهار هفته تمام می ‌شود.

حاملگی از آخرین دوره قاعدگی شما محاسبه می ‌شود، زیرا نمی ‌توان دقیقا فهمید که چه زمانی اتفاق می ‌افتد.

چرا باید بلافاصله بعد از آزمایش بارداری به پزشک مراجعه کنم؟

اگر تست بارداری خانگی تان نتیجه مثبت را نشان بدهد و به پزشک مراجعه کنید، پزشک تان کار های زیر را انجام می ‌دهد:

  • تاریخ زایمان تان را محاسبه کرده و این که چند وقت است باردارید را بررسی می ‌کند.
  • عوامل ژنتیکی، شخصی یا عوامل مرتبط با سن که ممکن است خطر بارداری ایجاد کنند را بررسی خواهد کرد.
  • آزمایش ‌های متعددی تجویز می ‌کند تا اول بارداری تان را تایید کند و سپس خطرات احتمالی سلامتی مربوط به بارداری تان را تشخیص بدهد.
  • به شما در مورد مکمل ‌های قبل از بارداری که باید به محض باردار شدن مصرف کنید، توضیح می ‌دهد.
  • این که دهانه رحم بسته شده باشد را چک می ‌کند. در اوایل بارداری، دهانه رحم (دهانه رحم) با مخاط غلیظی بسته می ‌شود که به آن پلاگ مخاطی می ‌گویند. این پلاگ مخاطی رحم شما را می ‌بندد و به عنوان یک مانع عمل و از دسترسی هر گونه باکتری، قارچ یا هر چیز دیگری از واژن به رحم شما جلوگیری می ‌کند. این پلاگ مخاطی معمولا تا زمانی که بدن شما برای زایمان آماده شود در دهانه رحم باقی می ‌ماند.
  • اگر در هفته ششم بارداری باشید، پزشک ممکن است ضربان قلب کودک تان را هم بررسی ‌کند.

در دوران بارداری به چه دکتری مراجعه کنم؟

پزشکانی که مراقب سلامت زنان باردار هستند، متخصص زنان و زایمان نامیده می ‌شوند. متخصص زنان پزشکی است که از سلامت کلی باروری و جنسی یک زن مراقبت می ‌کند. متخصص زنان و زایمان در سلامت بارداری و زایمان تخصص دارد.

اگر به پزشکی که فقط متخصص زنان و بیماری های زنانه است مراجعه کرده ‌اید، باید وقتی باردار می ‌شوید پزشک تان را به پزشکی که متخصص زنان و زایمان هم هست تغییر بدهید .

حتما بخوانید: ۷ کاری برای داشتن زایمان طبیعی راحت

در اولین ویزیت در دوران بارداری چه اتفاقی می ‌افتد؟

در این ویزیت پزشک شما:

  • بارداری تان را با آزمایش ادرار تایید می ‌کند.
  • ادرار را از نظر سطح گلوکز و پروتئین بررسی می‌ کند تا دیابت بارداری یا فشار خون بالا در بارداری را چک کند.
  • تاریخ زایمان تان را با استفاده از تقویم چرخه پزشکی تخمین می ‌زند.
  • شما را برای اولین ویزیت بیمارستانی معرفی می ‌کند.
  • فرم ‌های مربوط به زایمان و نوزاد را سازماندهی می ‌کند.

پزشک شما احتمالا در این ویزیت به ضربان قلب کودک تان گوش نمی‌ دهد، زیرا ممکن است آنقدر زود باشد که نتواند آن را بشنود. با این حال، معمولا از داپلر برای بررسی این مورد در ویزیت های بعدی استفاده می ‌کند.

در ادامه بخوانید: 20تا از سوالات قبل از بارداری که اکثر مادران می پرسند

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا