نکات سلامتی مادران

علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح و 7 نکته کاربردی

bestkid b

یکی از سوال هایی که اغلب ذهن خانم ها را درگیر می کند؛ این است که آیا ممکنِ باردار باشم؟ تست بارداری تنها راهی است که می توانید مطمئن شوید. اما اگر برای انجام آزمایش خیلی زود است ، باید حواس تان به علائم اولیه باشد. شاید هم برخی از آن ها را تجربه کرده باشید.

اما چه علائمی نشان می دهند که باردار هستید؟ در ادامه این مقاله به این سوال و سوالات دیگر پاسخ می دهیم.

تا چه حد زود می شود تشخیص داد که باردار هستید؟

مجددا تاکید می کنیم که برای گرفتن نتیجه دقیق باید در زمان مناسب آزمایش بارداری انجام بدهید. اما اگر هدف تان تشخیص از روی علائم است؛ باید بگویم که این نشانه ها در هر فردی با دیگری متفاوت است. برخی از افراد یک هفته بعد از لقاح متوجه تغییرات می شوند، برخی هم ممکن است تا زمانی که پریودشان عقب نیفتد، متوجه چیزی نشوند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: ۱۰ نکته از کارهایی که قبل از بارداری باید انجام دهید

چه زمانی باید تست بارداری داد؟

معمولا توصیه می ‌شود که بعد از عقب افتادن قاعدگی، آزمایش بارداری بدهید. علت هم این است که آزمایش ‌های بارداری سطح گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) یا همان هورمونی که هنگام بارداری تولید می شود را اندازه گیری می کنند. از اولین روز آخرین قاعدگی حدود سه تا چهار هفته طول می کشد تا HCG کافی در بدن شما برای مشخص شدن در آزمایش تولید شود.

اولین علائم بارداری چیست؟

شایع ترین علامت اوایل بارداری چیست؟ عقب افتادن پریود !

چرخه قاعدگی بدن شما را برای یک بارداری احتمالی در هر ماه آماده می کند. به طور مثال بخشی از آن ضخیم شدن دیواره رحم است تا تخمک بارور شده برای شروع بارداری در آن جا کاشته شود.

اگر باردار نباشید، با پریود شدن رحم شما این پوشش اضافی را بیرون می ریزد . اگر باردار باشید، این پوشش سر جایِ خود می ماند و مثل روال همیشه پریود نمی شوید . به همین دلیل است که تاخیر در قاعدگی معمولا اولین نشانه بارداری است.

8 علائم بارداری قبل از پریود شدن و موقع پریود (و 7 نکته)

البته تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی همیشه به معنای باردار بودن نیست. اگر بدن شما تحت استرس زیادی باشد یا عدم تعادل هورمونی داشته باشید ، ممکن است چرخه قاعدگی تان نامنظم شود و به هم بریزد .

چه علائم دیگری می تواند از نشانه های اولیه بارداری باشد؟

هر فرد بارداری با دیگری متفاوت است؛ بنابراین اگر باردار هستید، احتمالا ترکیبی از علائم متداول و غیر متداول را تجربه خواهید کرد. ممکن هم هست این علائم زودتر یا دیرتر از حد انتظار ظاهر شوند. در ادامه به 11 نشانه اولیه بارداری که احتمال دارد برای تان اتفاق بیفتد، می پردازیم.

1-لکه بینی یا خون ریزی کم

بسیاری از زنان نمی دانند که لکه بینی یا خون ریزی خفیف می تواند نشانه اولیه بارداری باشد، اما حدود یک سوم زنان آن را تجربه می کنند. این حالت معمولا خون ریزی لانه گزینی نامیده می شود ، زیرا پزشکان معتقدند زمانی که تخمک بارور شده تان به دیواره رحم متصل می شود (یا لانه گزینی می کند) اتفاق می افتد. این نوع خون ریزی با آن چیزی که ممکن است در سقط جنین رخ بدهد و معمولا شدیدتر است ، فرق دارد.

چه زمانی خون ریزی لانه گزینی رخ می دهد؟

خون ریزی لانه گزینی معمولا 10 تا 14 روز بعد از لقاح رخ می دهد که دقیقا قبل یا مصادف با پریود شدن شما است. بنابراین، ممکنِ فکر کنید که پریود شده اید.

اما خون ریزی لانه گزینی معمولا سبک است که احتمالا طی یک دوره چند روزه شروع و متوقف می شود. طیف رنگ هایی هم که می تواند داشته باشید؛ وسیع است اما به احتمال زیاد صورتی، قهوه ای یا قرمز روشن خواهد بود.

از طرفی هم ممکن است دوره پریودی شما با رنگ روشن و خون ریزی کم شروع شود ، اما بعد از چند روز شدیدتر شده و به رنگ زرشکی تغییر پیدا کند و تا یک هفته یا حتی بیشتر هم طول بکشد.

2- درد یا گرفتگی زیر شکم

با این که گرفتگی عضلات و درد در قسمت پایین شکم می تواند نشانه پریود شدن در چند روز آینده باشد، اما می تواند نشانه ای از لانه گزینی تخمک هم باشد.

گرفتگی شکم که حاصل لانه گزینی تخمک است، چه حسی دارد؟

این نوع گرفتگی می تواند با یا بدون لکه بینی یا خون ریزی اتفاق بیفتد و ممکن است با درد شکم پریودی اشتباه گرفته شود. به طور مثال ممکن است احساس خفیف تا متوسط ​​گزگز کردن، کشیدن یا سوزن سوزن شدن داشته باشید که در طی چند روز به وجود می آید و از بین می رود.

اما درد های قاعدگی معمولا مثل یک درد ضربان دار یا مبهم است و معمولا یک یا دو روز قبل از قاعدگی شروع می شود.

ترشحات آبکی واژن در بارداری و 6 روش درمان موثر

3- بالاتر رفتن دمای پایه بدن

اگر دمای پایه بدن تان (BBT) را برای افزایش شانس باردار شدن زیر نظر گرفته اید، احتمالا می دانید که BBT بلافاصله بعد از تخمک گذاری کمی افزایش می یابد. اگر باردار هستید ، دمای بدن شما هم ممکن است به جای پایین آمدن، بالا برود.

البته ممکن است به دلایل دیگری هم گرمازده شده باشید، اما اگر بیش از چند هفته طول بکشد احتمال بارداری هست.

4- تغییر در مخاط دهانه رحم

اگر قبلا مخاط دهانه رحم تان را بررسی کرده اید تا بفهمید چه زمانی بیشترین احتمال باروری را دارید، بهتر است دوباره این بررسی را انجام بدهید. در چند هفته اول بارداری ، میزان ترشحات دهانه رحم افزایش می یابد و چسبناک تر و سفیدتر می شود.

5- حساس شدن سینه، تورم یا سوزن سوزن شدن

اگر باردار باشید، بدن شما تغییرات زیادی در هورمون ها به وجود می آورد و شاهد افزایش استروژن و پروژسترون خواهید بود. افزایش این هورمون ها برای نگه داشتن از جنین در حال رشد است . این تغییر در هورمون ها می تواند خیلی از علائم، از جمله حساسیت سینه را در پی داشته باشد.

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

معمولا حساس تر شدن سینه ، تورم یا سوزن سوزن شدن آن چند روز قبل از عقب افتادن قاعدگی توجه تان را جلب خواهد کرد.

اگر معمولا حساسیت سینه ‌ها را قبل از شروع قاعدگی یا مدت کوتاهی بعد از شروع آن هم تجربه می‌ کنید، این حالت در بارداری احتمالا شدیدتر از آنچه به آن عادت دارید ، خواهد بود . علاوه بر این ممکن است درد نوک سینه را هم تجربه کنید.

6- خستگی

خستگی در اوایل بارداری شایع است و برخی از زنان ممکن است قبل از این که بفهمند باردارند ؛ متوجه آن بشوند. در واقع، خستگی ممکن است یک هفته بعد از لقاح اتفاق بیفتد. این حالت به خاطر تغییرات ناگهانی در سطوح هورمون ها به ویژه افزایش پروژسترون است.

7- تکرر ادرار

اگر بیش از حد معمول به دستشویی بروید، ممکن است نشانه بارداری باشد.

مطمئنا نوشیدنی هایی که مصرف می کنید ؛ نقش مهمی در تعداد دفعات ادرارتان در روز دارد. اما با این وجود، بارداری مقدار خون را در بدن شما افزایش می دهد که به همین دلیل مایع بیشتری برای فیلتر کردن و دفع مواد زائد وارد کلیه ها می شود.

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که باید بدانید

پس اگر باردار هستید، احتملا متوجه این که زیاد ادرار می کنید ؛ خواهید شد. این علامت می ‌تواند در اوایل بارداری شروع و متاسفانه در طول این دوره ادامه پیدا کند.

8- حالت تهوع یا استفراغ

تهوع صبحگاهی ممکن است شناخته ‌شده‌ ترین علامت بارداری باشد که در برخی از افراد با متنفر شدن از غذا یا حالت تهوع و حتی استفراغ ظاهر می‌ شود. این علامت می تواند تا دو هفته بعد از لقاح، یعنی حدود هفته چهارم بارداری و درست زمانی که در صورت بارداری پریود نخواهید شد ، ظاهر شود.

اما برخی افراد ممکن است اصلا حالت تهوع یا استفراغ را تجربه نکنند. البته این تهوع صبحگاهی برخلاف اسمش می تواند در هر زمانی از روز یا شب اتفاق بیفتد.

فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی (و غذاهای نامناسب)

9- تیره شدن هاله دور نوک پستان

وقتی باردار هستید، آرئول ها ( نواحی دور نوک سینه ) به احتمال زیاد بزرگ تر و تیره تر می شوند. معمولا این تغییرات تدریجی بوده و در طول بارداری ادامه خواهد داشت. با این حال، برخی از زنان با در نظر گرفتن بقیه علائم خیلی زود متوجه این تغییرات می شوند.

10- نفخ یا یبوست

همه ما هر از گاهی نفخ یا یبوست را تجربه می کنیم، اما هر دوی این مشکلات در دوران بارداری خیلی بیشتر اتفاق می افتند. باز هم مقصر اصلی هورمون ها هستند زیرا روند هضم را کند می کنند که همین می تواند باعث تجمع هوا در روده و در نتیجه یبوست شود.

در اوایل بارداری، نفخ یا یبوست ممکن است خفیف باشد و با سایر علائم بارداری خودش را بروز بدهد. اما احتمالا در کل بارداری با شما خواهد بود.

11- به وجود آمدن طعم فلزی در دهان

بسیاری از زنان در دوران بارداری طعم فلز را در دهان شان حس می کنند. بله، باز هم هورمون ها باعثش هستند، مخصوصا استروژن!

بهترین زمان بارداری چه زمانی ست؟ (تحقیقات جدید)

معمولا این علامت و همین طور تغییرات کلی که در طعم غذا حس می کنید، در سه ماهه اول شایع است، اما ممکن است در مواقع دیگر از جمله قبل از عقب افتادن قاعدگی هم رخ بدهد .

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا