نکات سلامتی مادران

8 علائم بارداری قبل از پریود شدن و موقع پریود (و 7 نکته)

bestkid b

تجربه بارداری برای هر خانمی با بقیه متفاوت است و درست به همین شکل، هر زنی قبل از عقب افتادن پریودش به خاطر بارداری، علائم خاص و متفاوت خودش را تجربه می کند. البته احتمالا شما متوجه این علائم اولیه و ریز بارداری نمی شوید و حتی ممکن است به باردار شدنتان هم مشکوک نشوید. ما در این مطلب برخی از علائمی که خانمها قبل از قطع پریودشان تجربه می کنند را ذکر می کنیم. اگر مشکوک به بارداری هستید باید به چنین علائمی دقت کنید.

1- قطع پریود

یکی از معروف ترین علائم بارداری پریود نشدن است. معمولا این علامت همان نشانه ایست که خانمها را به سمت انجام تست بارداری می برد. با این حال باید این را هم بدانید که بدون باردار شدن هم ممکن است پریود شما تاخیر داشته باشد یا کلا قطع شود. استرس، افزایش یا کاهش وزن، نوسانات هورمونی و خستگی همگی از جمله عواملی هستند که می توانند باعث تاخیر یا توقف پریود شوند. اگر پریودتان دیر شده و احتمال بارداری برایتان وجود دارد، توصیه می کنیم آزمایش بارداری انجام بدهید.

2- لکه بینی

یکی دیگر از علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود لکه بینی است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده بعد از لقاح به دیواره رحم می چسبد و باعث لکه بینی می شود. به این لکه بینی خونریزی لانه گزینی می گویند که بین شش تا دوازده روز پس از لقاح تخمک رخ می دهد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

3- ترشح مخاط دهانه رحم

علاوه بر لکه بینی، احتمالا متوجه ترشحات سفید شیری رنگی از واژن می شوید که یکی دیگر از علائم بارداری قبل از قطع پریود است. دیواره های واژن درست بعد از لقاح شروع به ضخیم شدن می کنند و رشد زیاد سلولهای پوشاننده واژن باعث ترشح مخاط سفید رنگ می شود. این مخاط دهانه رحم نشانه طبیعی و سالمی است و ممکن است در طول دوران بارداریتان هم ادامه پیدا کند. اما در صورتی که متوجه هر نوع ترشح همراه با بوی بد یا ترشح همراه با احساس درد و ناراحتی شدید باید به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است به عفونت باکتریایی یا قارچی مبتلا شده باشید.

4- گرفتگی عضلات

یکی دیگر از علائم بارداری، گرفتگی عضلات است. این گرفتگی عضلات مثل درد دوران پریود است، برای همین خیلی از خانمها این علامت به همراه خونریزی لانه گزینی را با نشانه های شروع پریودشان اشتباه می گیرند.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته از کارهایی که قبل از بارداری باید انجام دهید

5- تغییرات سینه

یکی از شایع ترین علائم اولیه بارداری تغییرات سینه است. بعد از لقاح، هورمونهای بدن شما به سرعت تغییر می کنند و این تغییر باعث می شود احساس کنید سینه هایتان پر و سنگین شده اند و مدتی بعد دردناک، متورم و حساس شوند و گزگز کنند.

علاوه بر این، یکی دیگر از علائم بارداری قبل از قطع پریود تیره شدن آرئول یعنی ناحیه دور نوک سینه است. ممکن است برجستگی های کوچکی هم در این قسمت ظاهر شوند که نشان دهنده غددی هستند که سینه های شما را برای شیردهی آماده می کنند. به طور کلی عوامل زیادی باعث تغییر در ظاهر و احساس سینه ها می شوند، اما اگر این تغییرات بخاطر بارداری باشند مدتی بعد بدن شما با تغییرات هورمونی سازگار می شود و این علائم هم کمتر می شوند.

5- تهوع صبحگاهی

با اینکه تهوع صبحگاهی علامت شایعی است، اما همه خانمهای باردار آن را تجربه نمی کنند. عامل اصلی حالت تهوع در دوران بارداری نوسانات هورمونی است. علاوه بر این ممکن است متوجه شوید که هوس غذاهایی را می کنید که هیچ وقت دوست نداشته اید یا دیگر دوست نداشته باشید غذای مورد علاقه تان را بخورید. حتی در دوران بارداری ممکن است به بو هم حساس شوید. اینها همه علائم طبیعی و نرمالی هستند.

بعضی از علائم بارداری که قبل از قطع پریود اتفاق می افتند مثل همین تهوع صبحگاهی ممکن است در طول بارداری با شما باقی بمانند؛ اما در بیشتر موارد بعد از گذشت 14 هفته از بارداری این احساس تهوع کمتر می شود. برای اینکه کمتر در دوران بارداری اذیت شوید بهترین کار مشورت با پزشک است.

6- افزایش دمای پایه بدن

افزایش دمای بدن که به آن دمای پایه بدن هم گفته می شود می تواند اولین نشانه بارداری باشد. معمولا با افزایش میزان هورمون پروژسترون، دمای پایه بدن در روزهای تخمک گذاری افزایش پیدا می کند و بعد از شروع قاعدگی این دما کم می شود. ولی وقتی لقاح صورت می گیرد، دمای بدن شما بعد از تخمک گذاری و در طول بارداری همانطور بالا می ماند. اگر بیشتر از دو هفته است که دمای بدنتان بالا رفته، ممکن است باردار باشید. بهترین کار برای مطمئن شدن از این قضیه استفاده از تست های بارداری خانگی است.

حتما بخوانید: خوردن دوغ، پرتقال، طالبی، جگر و زیتون در دوران بارداری

7- خستگی

احساس خستگی از همان ابتدای بارداری یعنی یک هفته پس از لقاح کاملا طبیعی است. شاید بپرسید چرا احساس خستگی یکی از علائم بارداری به حساب می آید؟ خب، باید بگوییم که عوامل زیادی از جمله افزایش میزان هورمون پروژسترون، قند و فشار خون پایین و غیره باعث ایجاد حس خستگی می شوند.

اگر باردار هستید و احساس خستگی می کنید باید خواب و استراحت کافی داشته باشید. پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از آهن و پروتئین هم به کاهش احساس خستگی شما کمک می کند.

8- نوسانات خلقی

یکی دیگر از علائم آشنای بارداری که قبل از قطع پریود می توان متوجه آن شد تغییر در خلق و خو است. این تغییر به خاطر نوسانات شدید در هورمونها به وجود می آید. نوسانات خلقی به خصوص در سه ماهه اول بارداری خیلی شایع است.

9- تکرر ادرار

به دلیل تغییرات زیاد و قابل توجه در میزان هورمون ها، حدود دو هفته بعد از لقاح احساس می کنید که دچار تکرر ادرار شده اید. در این دوران کلیه ها خودشان را آماده می کنند تا مواد زائد موجود در خون جنین را هم فیلتر کنند، بنابراین کارشان بیشتر می شود. رحم نیز شروع به رشد و بزرگ شدن می کند و به مثانه فشار می آورد. این اتفاق با افزایش میزان هورمون پروژسترون در بدن خانم باردار همراه می شود که تکرر ادرار را در پی دارد.

10- یبوست

میزان بالای پروژسترون در بدن و به هم خوردن تعادل هورمونها باعث یبوست و نفخ می شود و مدفوع و گاز معده را در روده های شما حبس می کند. این هورمون باعث می شود روند پردازش غذا در بدن و روده بزرگ آهسته و کند شود و برای همین دچار یبوست می شوید. در اکثر موارد با اعمال تغییراتی مثل نوشیدن آب زیاد، ورزش و پیروی از رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر می توانید یبوست دوران بارداری را برطرف کنید.

دنبال پیشگیری هستید؟ ۱۱ تا از بهترین روشهای پیشگیری از بارداری

11- سرگیجه و غش

وقتی باردار می شوید، فشار خون و قند شما کاهش پیدا می کند و همین باعث می شود دچار سرگیجه و غش بشوید. هورمونهای ترشح شده در دوران بارداری عروق خونی را شل می کنند و این مساله نیز به نوبه خودش باعث پمپاژ کمتر خون به مغز می شود.

برای جلوگیری از احساس غش و سرگیجه در بارداری حتما آب کافی بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید. علاوه بر این، کارهایی مثل عدم ایستادن طولانی مدت و آرام بلند شدن از حالت درازکش یا نشسته، گردش خون را بهتر می کند و مانع از احساس سرگیجه و غش می شود.

12- کمر درد و سردرد

کمردرد و سردرد جزو علائم رایج بارداری است که خیلی از خانمها دچارش می شوند. در دوران بارداری ستون فقرات شما به خاطر افزایش وزن تغییر حالت می دهد و همین وضعیت نامناسب و تغییرات لگنی باعث بروز کمردرد و سردرد می شود. با کاهش استرس، انجام تمرینات کششی کمر، استفاده از کمپرس گرم و اصلاح وضعیت نشستن و ایستادن می توانید از کمردرد و سردرد دوران بارداری جلوگیری کنید.

چه زمانی باید تست بارداری بدهم؟

برای اینکه آزمایش بارداری شما نتیجه دقیقی نشان بدهد بهتر است دو هفته بعد از تخمک گذاری صبر کنید و سپس تست خانگی بارداری را انجام بدهید؛ حتی اگر برخی علائم بارداری قبل از قطع پریود را تجربه کرده باشید.

تست های بارداری خانگی هورمون hCG (گنادوتروپین جفتی انسانی) موجود در ادرار شما را اندازه گیری می کنند. البته این را هم باید بدانید که خیلی اوقات این تست ها جواب منفی کاذب نشان می دهند. بنابراین اگر پریودتان عقب افتاده بهترین کار مراجعه به پزشک است. بهترین روش برای تشخیص این مساله آزمایش خون بارداری است.

حتما بخوانید: ریزترین علائم بارداری در هفته های اول

جمع بندی

به جز آزمایش خون یا تست مثبت بارداری هیچ راه مشخص و دقیقی برای فهمیدن اینکه باردار هستید یا نه وجود ندارد. امیدواریم مطلب امروز ما به شما در فهمیدن علائم بارداری قبل از اینکه متوجه قطع پریودتان شوید، کمک کرده باشد. در صورت بروز هر نوع سوال یا نگرانی در این زمینه، همیشه بهترین و مطمئن ترین کار مراجعه به پزشک است.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا