نکات سلامتی مادران

ترشحات آبکی واژن در بارداری و 6 روش درمان موثر

bestkid b

وقتی باردار هستید مثانه، سینه ها و کانال واژن شما همگی مایعاتی ترشح می کنند. با اینکه بیشتر این ترشحات جای نگرانی ندارند، اما نشت مایع آمنیوتیک، یعنی همان مایع داخل کیسه آب که کودک شما را احاطه کرده، نگران کننده است.

اگر باردارید و دچار ترشحات واژن شده اید و از خودتان می پرسید چه اتفاقی افتاده و آیا این ترشح خطرناک است یا نه، مطلب امروز ما را بخوانید تا به جواب همه سوالاتتان برسید.

نشت مایع آمنیوتیک چگونه است؟

آمنیوتیک مایعی شفاف، بی بو، بی رنگ، رقیق و به طور کلی شبیه آب است؛ اما گاهی اوقات هم این مایع به رنگهای دیگری دیده می شود. وقتی جنین در شکم مادر مدفوع (مکونیم) می کند، رنگ مایع آمنیوتیک به سبز یا قهوه ای تغییر می یابد. وقتی هم که مایع آمنیوتیک با خون ترکیب شود رنگش قرمز می شود. همچنین این مایع در اثر ترشح مخاطی به رنگ سفید در می آید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

علائم رایج نشت مایع آمنیوتیک چیست؟

احتمالا از خودتان می پرسید که چطور باید متوجه شوید که ترشحاتتان مایع آمنیوتیک است یا ادرار و یا ترشحات خود واژن؟ ادرار به طور کلی بویی شبیه آمونیاک دارد و نشت آن در دوران بارداری اتفاق خیلی شایعیست. رنگ مایع واژن هم معمولاً سفید یا زرد است؛ اما مایع آمنیوتیک معمولاً شفاف (یا قرمز رنگ) است و لباس زیر شما را خیس می کند. علاوه بر این، مایع آمنیوتیک یا اصلا بویی ندارد و یا کمی رایحه شیرین دارد.

اگر نگران نشت مایع آمنیوتیک هستید، تنها راه فهمیدن این قضیه مراجعه به پزشک است. پزشک بعد از معاینه شما و انجام یکسری آزمایشات که شامل یک آزمایش ترکیبی، آزمایش pH و آزمایش رنگ است تشخیص می دهد که ترشحات شما چیست. علاوه بر این ممکن است پزشک از ترشحات واژن شما نمونه گیری و زیر میکروسکوپ آن را بررسی کند، چون ظاهر مایع آمنیوتیک بعد از خشک شدن شبیه برگ سرخس می شود.

چه چیزی باعث نشت مایع آمنیوتیک می شود؟

نشت مایع آمنیوتیک وقتی اتفاق می افتد که در کیسه آب یا همان کیسه آمنیوتیک سوراخ یا پارگی به وجود بیاید. معمولا پارگی کیسه آب به معنی شروع زایمان است. اگر کیسه آب شما قبل از شروع زایمان و بعد از کامل شدن بارداری پاره شود به آن پارگی کیسه آب قبل از زایمان (PROM) می گویند و اگر این پارگی قبل از هفته 37 بارداری رخ بدهد به آن پارگی زودرس کیسه آب (PPROM) گفته می شود که باعث زایمان زودرس می شود.

حتما بخوانید: خوردن دوغ، پرتقال، طالبی، جگر و زیتون در دوران بارداری

اما فقط زایمان باعث پارگی کیسه آب یا همان کیسه آمنیوتیک نمی شود. بعضی از خانمهای باردار در طول سه ماهه سوم بارداریشان دچار نشت مایع آمنیوتیک می شوند که باعث به وجود آمدن حالتی به نام الیگوهیدرآمنیوس (oligohydramnios) یا کاهش مایع آمنیوتیک می شود.

الیگوهیدرآمنیوس به خاطر مشکلات و بیماریهای مادر، مصرف داروها، نقایص مادرزادی، رشد ضعیف جنین، پارگی غشاها و یا دلایل دیگر ایجاد می شود و باعث بروز عوارضی مثل رشد کم جنین، ناتوانی در تحمل زایمان، نقایص مادرزادی و غیره می شود. گزارشها حاکی از آن است که این اتفاق در حدود 4% از بارداریها رخ می دهد. پزشک می تواند در کنترل و مدیریت این وضعیت به شما کمک کند.

 

خبر خوب این است که خوشبختانه در اکثر موارد نشت مایع آمنیوتیک جای نگرانی ندارد، اما یادتان باشد اگر به این قضیه مشکوک هستید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید چون کاهش این مایع باعث فشرده شدن بند ناف می شود و جلوی رسیدن غذا و اکسیژن کافی به جنین شما را می گیرد.

دلیل کاهش پلاکت خون در بارداری، خطرات و روش

در صورت نشت مایع آمنیوتیک چه کار باید کرد؟

درمان نشت مایع آمنیوتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر در هفته 37 یا بیشتر بارداری هستید و دچار نشت کیسه آب شده اید، پزشک اغلب زایمان از طریق سزارین را پیشنهاد می کند. اگر در هفته 34 تا 37 بارداری قرار دارید، ممکن است پزشک زایمان را توصیه کند یا اینکه از شما بخواهد بارداری را به اتمام برسانید و بعد زایمان کنید. در طی این مدت شما باید تحت نظر دقیق پزشک باشید.

در بارداری های کمتر از 34 هفته، تمام تلاش پزشک شما روی کاهش مایع آمنیوتیک و جلوگیری از زایمان زودرس خواهد بود. این کار از طریق مصرف برخی داروها و استراحت در بستر انجام می شود. علاوه بر این ممکن است در بیمارستان بستری شوید تا پزشک از نزدیک مراقب سلامتی شما و جنین باشد.

رژیم غذایی دوران شیردهی (۷ ماده ضروری و بهترین و بدترین ها)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا