نکات سلامتی مادران

علل زایمان زودرس، عوارض آن و ۴ روش پیشگیری موثر

bestkid b

با آغاز انقباضات رحمی در هفته‌های ۲۰ تا ۳۷ بارداری و به دنبال آن تغییر، باز و نازک شدن دهانۀ رحم مادر باردار، پزشک تشخیص زایمان پیش از موعد می‌دهد. به دنیا آمدن نوزاد زودتر از موعد طبیعی ممکن است عوارضی برای کودک به دنبال داشته باشد.

برخی از کودکان بعد از زایمان دچار مشکلات تنفسی میشوند و برخی دچار زردی و گاهی ناتوانی های ذهنی میشوند. معمولا زایمان زودرس براثر یک مشکل رحمی، عفونت و گاهی تنش و استرس اتفاق می افتد. زایمان زودرس میتواند استرس شما را برای به دنیا آوردن نوزاد نارس دو چندان کند. ما در این مقاله علل و علائم آن را بررسی کردیم تا نسبت به این اتفاق آگاهی لازم را داشته باشید و سپس روش های پیشگیری از آن را بررسی کردیم.

علائم زایمان زودرس

۷ راهکار برای زایمان طبیعی راحت تر (کاملا موثر)

دلایل زایمان زودرس

سابقه زایمان زودرس مشکلات رحم، دهانه رحم یا جفت
مصرف سیگار یا مواد مخدر مایع آمنیوتیک بسیار زیاد (پلی هیدرامنیوس)
وجود نقص مادرزادی در جنین وقایع استرس زا در زندگی مانند مرگ یک دوست
بارداری های دوقلو و یا چند قلو برخی از بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت
خونریزی واژن در دوران حاملگی برخی عفونت ها، به ویژه عفونت مایعات آمنیوتیک و دستگاه تناسلی

عوارض زایمان زودرس برای نوزاد

تشخیص زایمان زودرس

۱- پزشک با معاینه لگن استحکام و حساسیت رحم و اندازه و موقعیت جنین را ارزیابی میکند. اگر کیسه آب زنان باردار پاره نشده است و جای نگرانی در مورد موقعیت جفت وجود نداشته باشد، معاینه لگن انجام می گیرد. علاوه بر آن احتمال دارد خون ریزی رحم را مورد بررسی قرار گیرد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- ممکن است یک سونوگرافی خارج واژن برای اندازه گیری طول دهانه رحم زنان باردار استفاده شود.

۳- پزشک می تواند از معاینات رحمی برای اندازه گیری مدت و فاصله انقباضات استفاده کند.

۴- یک نوبت از ترشحات واژینال برای وجود برخی عفونت ها و فیبرنکتین جنین بررسی می شود. فیبرنکتین جنین ماده ای است که مانند چسب بین کیسه جنین و بافت رحم عمل می کند و در حین زایمان تخلیه می شود

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

پیشگیری از زایمان زودرس

۱- دارو درمانی

داروهای توکولیتیک در صورتی تجویز میشوند که مادر و جنین در وضعیت مناسبی باشند این دارو برای ریلکس کردن ماهیچه های رحم و پیشگیری از زایمان زودرس استفاده می شود. تربوتالین، نیفدیپین و ایندومتاسین از جمله این داروها می باشند. داروهای توکولیتیک زایمان را برای چند ساعت و نهایتا تا ۴۸ ساعت متوقف خواهد کرد.

گلوکوکورتیکوئیدها ترکیبات استروئیدی می باشد که روند رشد ریه جنین را تقویت می کنند. این ترکیبات اغلب در طول وضع حمل زودرس استفاده می شود. استروئیدها به بلوغ ریه ها کمک کرده و ریسک خونریزی مغزی و سایر عوارض موثر بر روده و سیستم گردش عروق خونی را کاهش می دهد. استروئیدها در شرایطی استفاده می شود که مادر در هفته ۲۳ تا ۳۴ بارداری قرار داشته باشد.

۲- جراحی

جراحی سرکلاژ سرویکس یا بستن دهانه رحم می تواند به زنانی که به دلیل کوتاه بودن دهانه رحم دچار زایمان زودرس می شوند، کمک کند. در طی این روش، دهانه رحم با بخیه های قوی بسته می شود. به طور معمول، بخیه ها پس از ۳۶ هفته کامل بارداری برداشته می شوند.

بهترین سن بارداری و داشتن بچه سالم برای خانم ها چقدر است؟

۳- خودمراقبتی

۱- مادران باردار نیاز به اضافه کردن وزن دارند، اما این اضافه وزن باید در محدودۀ طبیعی و مناسب وزن‌گیری هنگام بارداری باشد تا مشکلی برای آنها و کودکشان به وجود نیاید. سعی کنید وزن خود را مدیریت کنید. چاقی شرایط زایمان زودرس را مستعد میسازد.

۲- مصرف سیگار و سایر محصولات دخانی، علاوه بر وقوع زایمان زودرس، خطرات دیگری برای شما و کودکتان به دنبال خواهد داشت. الکل وسیگار دو ماده خطرساز در دوران بارداری هستند.

۳- پیشگیری از عفونت‌های دهان و دندان حائز اهمیت است و از ورود باکتری ها و عفونت ها به بدن جلوگیری میکند.

۴- در صورت ابتلا به این عفونت‌های ادراری باید تحت درمان قرار بگیرید، این عفونت احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. با رعایت بهداشت ناحیه تناسلی و مصرف آب زیاد از بروز این عفونت ها پیشگیری کنید.

زایمان طبیعی در هفته چندم اتفاق می افتد و چه کنیم تا زایمان سریعتر شود؟

۵- خانم های باردار باید در طول دوران بارداری خود، بیشتر بدنشان به صورت افقی باشد تا عمودی؛ زمانی که به حالت عمودی هستند به رحم بیشتر فشار وارد می‌شود و همین مسئله یکی از عوامل بروز زایمان زودرس است. بنابراین استراحت داشته باشید.

۶- در صورتی که شاغل هستید، فعالیت های روزانه خود را متعادل سازید.

۷- مکملها و ویتامین های بارداری را به طور مرتب مصرف کنید.

۸- از استرس های محیطی، تنش ها و فشارهای روانی دوری کنید و سعی کنید بارداری آرامی داشته باشید.

۹- ورزشهای دوران بارداری در صورتی که پرهیز بارداری ندارید زیر نظر یک متخصص انجام دهید.

۴- رژیم غذایی متعادل

۱- رژیم غذایی مادران باردار باید غنی از ویتامین C باشد.

۲- خوردن انواع توت ها و میوه های خانواده مرکبات می تواند کمک کننده بوده و باعث شود که کیسه آب سالم و دست نخورده ی شما، برای مدت طولانی تری حفظ شود.

۳- مصرف موادغذایی حاوی اسید فولیک، کلسیم، آهن علاوه بر تامین نیازهای مادر و جنین از زایمان زودرس نیز پیشگیری میکند.

۴- نوشیدن آب و یا آبمیوه های غنی شده بدن را هیدراته نگه میدارد و از انقباضات زود رس پیشگیری میکند.

جلوگیری از زردی نوزاد قبل از تولد با چند روش ساده

نتیجه

در اغلب موارد زایمان در ۳۶ هفتگی انتخاب درستی نیست و اغلب کودکانی که کمتر زود به دنیا می آیند، به دلیل زایمان زودرس و یا پاره شدن آب اتفاق می افتند. نوزادانی که کمتر نارس هستند را به واحد مراقبت های ویژه نوزادن (NICU) انتقال میدهند. نوزدان پسر نسبت به دخترهای کمتر نارس، دچار مشکلات بیشتری خواهند شد. در طول دوران بارداری ارتباط خود را با پزشک تان قطع نکنید. به او مراجعه کنید و روند رشد جنین و علائم عمومی بدن خود و جنین تان را بررسی کنید. با کنترل بیماری‌های مادر و کنترل تغذیه و تأمین شرایط مناسب برای حاملگی می توان از تولد نوزاد نارس جلوگیری کرد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا