نکات سلامتی مادران

علت درد آپاندیس در بارداری و 5 درمان موثر

bestkid b

آپاندیسیت در بارداری یکی از مشکلاتی ست که معمولا نادیده گرفته شود. در حقیقت این یکی از شایع ترین بیماری های جراحی غیر مرتبط با زنان و زایمان در دوران بارداری است. تشخیص آپاندیسیت در زنان باردار به دلیل علائم مشابه بارداری مانند درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، بسیار دشوار است. تشخیص دشوار آپاندیسیت در بارداری موجب افزایش احتمال پارگی آپاندیس و بخطر افتادن سلامتی مادر و جنین می شود. اگر این مشکل به موقع درمان نشود، احتمال سقط جنین به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

آپاندیسیت در بارداری

آپاندیس زایده ای نازک و انگشتی شکل است که به روده بزرگ متصل است و در قسمت پایین و سمت راست شکم قرار دارد. آپاندیسیت به معنای التهاب و ورم آپاندیس است که یک درد شدید در سمت راست پایین شکم ایجاد می کند. آپاندیسیت یک اورژانس پزشکی است چون می تواند موجب ترکیدن با پاره شدن آپاندیس شود. آپاندیسیت می تواند هر کسی در هر سنی از جمله زنان باردار را مورد حمله قرار دهد.

بروز آپاندیسیت در دوران بارداری می تواند عوارض جدی بهمراه داشته باشد. از آنجاییکه تشخیص این وضعیت در حاملگی بسیار مشکل است، میزان سوراخ شدن آپاندیس در زنان باردار بیشتر است و این امر بر سلامت مادر و جنین تأثیر می گذارد. به نظر می رسد بروز آپاندیسیت در بارداری در 6 ماه اول (سه ماهه اول و دوم) به میزان قابل توجهی بیشتر است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اگر این وضعیت به موقع درمان نشود، در نهایت ممکن است منجر به پارگی آپاندیس و عفونت حفره های داخل شکم شود (که به آن پریتونیت گفته می شود). این عوارض تهدید کننده زندگی احتمال زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش می دهند.

علائم و نشانه های آپاندیسیت در بارداری

درد شکم در بارداری شایع است. این درد معمولاً در اثر انبساط رحم و کشش رباط ها ایجاد می شود. با این وجود تشخیص دقیق آپاندیسیت به دلیل علایم طبیعی بارداری مانند درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، بسیار مشکل است. با رشد رحم در دوران بارداری، روده جابجا می شود و آپاندیس حرکت می کند. درد آپانتیس ممکن است با معاینه شکم قابل تشخیص نباشد. با افزایش سن حاملگی، ممکن است درد به سمت راست بالای شکم کشیده شود و محل آپاندیس تغییر کند.

از آنجاییکه تشخیص آپاندیسیت در بارداری بسیار مشکل است، این وضعیت تنها باید توسط پزشکان باتجربه و متخصص تشخیص داده شود. علائم آپاندیسیت علاوه بر درد شکم، شامل حالت تهوع، کاهش اشتها، نفخ شکم و حساسیت شکمی نیز می باشد.

دردهای زایمان را از زبان مادران بشنوید!

آلوده شدن آپاندیس باعث ایجاد تب و لرز می شود. آپاندیس ملتهب در صورت عدم درمان، سرانجام می ترکد یا سوراخ می شود و مواد عفونی را به داخل حفره شکم می ریزد و باعث درد شدید شکم می شود. اگر در بارداری مشکوک به آپاندیسیت هستید، باید فوراً به یک پزشک متخصص باتجربه مراجعه کنید.

تشخیص آپاندیسیت در بارداری

آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص آپاندیسیت در زنان باردار استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • گرفتن سابقه پزشکی بیمار برای افتراق علائم و نشانه های سایر بیماری های احتمالی با آپاندیسیت.
  • معاینه کامل بدنی و معاینه شکم برای بررسی سفتی و حساسیت شکم. میزان تجربه ی پزشکان متخصص برای تشخیص آپاندیسیت ضروری است.
  • آزمایش خون (CBC) برای بررسی سطح گلبول های سفید. سطح بالای این گلبول ها ممکن است نشاندهنده ی عفونت باشد. اگرچه میزان آنها در زنان باردار بالاتر از حد طبیعی است.
  • آزمایش ادرار برای شناسایی وجود گلبول های قرمز و گلبول های سفید خون در ادرار که معمولاً در زمان ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری مشاهده می شود.
  • آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی از قسمت فوقانی شکم. برای کمک به تشخیص آپاندیسیت در زنان باردار، ممکن است به اسکن ام.آر.آی نیز نیاز باشد، به خصوص وقتی با آزمایش های دیگر، تشخیص قطعی حاصل نشود.

اقداماتی که باید قبل از درمان آپاندیسیت در زنان باردار مورد توجه قرار داد

در صورت بروز درد شکم و مشکوک شدن به آپاندیسیت، باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود. زنان باردار باید توجه داشته باشند که از روش های خوددرمانی مانند مصرف داروها و مصرف غذا و نوشیدنی بیشتر برای تسكین موقتی درد، به شدت اجتناب کنند. در مواقع اضطراری که به جراحی نیاز است، خوردن آب و غذا توصیه نمی شود.

درمان آپاندیسیت در بارداری

پس از تأیید آپاندیسیت در زنان باردار، به احتمال زیاد برای برداشتن آن جراحی انجام می شود. پزشکان در زمان جراحی با متخصصان زنان و زایمان برنامه ریزی و مشورت می کنند تا از سلامت مادر و جنین و داشتن یک عمل موفقیت آمیز، اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این در اکثر زنانی که به آپاندیسیت مبتلا می شوند، انجام عمل سزارین برای زایمان لازم نیست. با این وجود بسته به شدت، عوارض و وضعیت سلامتی مادران، روش های درمان در افراد مختلف، متفاوت است.

از آنجاییکه احتمال پارگی آپاندیس در زنان باردار بیشتر است و احتمال آسیب رسیدن به سلامت مادر و جنین وجود دارد، باید فوراً عمل جراحی انجام شود.

درد استخوان لگن در بارداری نشانه چیست؟ روش درمان

عمل جراحی که برای برداشتن آپاندیس انجام می شود، آپاندکتومی نامیده می شود. آپاندکتومی دو نوع است: آپاندکتومی باز و آپاندکتومی لاپاراسکوپی. در روش جراحی باز، یک برش در سمت راست پایین شکم ایجاد می شود و جراح آپاندیس را پیدا می کند و بر میدارد. اما در لاپاروسکوپی، از چند برش کوچک و دوربینی به نام لاپاراسکوپ برای دیدن داخل شکم استفاده می شود و با کمک آن جراح اقدام به برداشتن آپاندیس می کند.

بنابراین روش دوم جدیدتر است و نسبت به جراحی باز، ترجیح داده می شود. آپاندکتومی لاپاراسکوپی معمولاً به دلیل برش های کمتر، خونریزی کمتر، درد و زخم کمتر، زمان بهبودی سریعتر و همچنین کاهش خطرات و عوارض بعد از عمل (مانند کاهش میزان عفونت)، روش بسیار بهتری برای برداشتن آپاندیس محسوب می شود.

فناوری های پیشرفته جراحی برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن در جراحی نقشی اساسی دارند. جراحی پیشرفته لاپاراسکوپی سه بعدی به جراحان اجازه می دهد تا با سرعت و دقت بیشتری عمل کنند و در نهایت به نتایج بهتری نیز دست پیدا کنند. دوربین لاپاراسکوپی به 2 لنز با کیفیت بالا وصل شده است. با استفاده از جدیدترین سیستم جراحی لاپاراسکوپی سه بعدی، جراحان با کمک عینک های سه بعدی می توانند روی یک مانیتور تصویری با وضوح بالا و کیفیت full HD، دید سه بعدی طبیعی داشته باشند و روند کار را بخوبی مشاهده کنند.

همه مشکلات شایع دوران بارداری و روش پیشگیری

با توجه به پیشرفت های انجام شده در ابزار لاپاراسکوپی4K ، جراحان قادرند تا حفره های شکم ازجمله اندام های داخلی، رگ های خونی و اعصاب را که در صفحه مانیتور جراحی 55 اینچی نشان داده می شود، بطور واضح ببینند. فناوری 4K در مقایسه با Full HD، دقت و کیفیت بالاتری دارد و در نتیجه ایمنی جراحی بسیار بیشتر خواهد بود. با این حال پیچیدگی روش لاپاراسکوپی، شامل تعیین موقعیت آپاندیس و عوارض احتمالی جراجی است.

آپاندیسیت در بارداری می تواند سلامت مادران باردار و نوزادان را تحت تأثیر قرار دهد. اگر این وضعیت به موقع درمان نشود، ممکن است عوارض جدی و خطرناکی بهمراه داشته باشد. آپاندیسیت مسئله ای نیست که بتوان آن را در زنان باردار نادیده گرفت. در صورت مشکوک بودن به آپاندیسیت، باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

منبع 1 منبع 2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا