نکات سلامتی مادران

بارداری در سن 32 تا 37 سالگی: همه نکاتی که باید بدانید

bestkid b

با وارد شدن به سن 30 سالگی، شانس باردار شدن شما بالا می ‌رود. از هر 4 زن در اوایل 30 سالگی، 1 نفر در طول یک سیکل معین باردار می ‌شود. با نزدیک ‌تر شدن به سن ۴۰ سالگی، از نظر بیولوژیکی باردار شدن دشوارتر می ‌شود و ممکن است خطر سقط جنین، مشکلات کروموزومی و سایر عوارض بارداری افزایش یابد. اما اکثر زنان در دهه 30 زندگی شان با مشکل کمی باردار می ‌شوند. اگر شما هم قصد باردار شدن دارید، راه‌ های زیادی برای تقویت باروری و داشتن یک بارداری سالم وجود دارد.

چرا زنان بیشتری در 30 سالگی باردار می ‌شوند؟

طی چندین دهه، بالاترین نرخ زایمان مربوط به زنان بین 25 تا 29 سال بود. اما در یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2016، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) فهمید که برای اولین بار، زنان در 30 سالگی نسبت به زنان در 20 سالگی نوزادان بیشتری دارند . یک مطالعه دیگر در سال 2018 نشان داد که میانگین سنی برای مادران بار اول از 21 سال در دهه 1970 به 26 سال (و از 27 به 31 برای پدران) افزایش یافته است. (منبع)

حتما بخوانید: ماساژ صورت نوزاد تازه متولد شده: فواید و روش درست انجام

بنابراین، چرا زنان بیشتر در دهه 30 زندگیشان بچه‌دار می ‌شوند؟ چند دلیل دارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • امور مالی: بر اساس یک نظرسنجی در سال 2020، دلیل شماره یک تاخیر زنان در زایمان پول است. در واقع، 60 درصد از پاسخ‌ دهندگان به این نظرسنجی قصد داشتند قبل از این که بچه‌ دار شوند، پول بیشتری پس ‌انداز کنند. 51 درصد می‌ خواستند اول حقوق شان بیشتر شود. هزینه بچه ‌دار شدن زیاد است و در بالاترین سطح ممکن است به 23380 دلار در سال به هزینه‌های دیگر اضافه کند.
  • افزایش راه‌های پیشگیری. دسترسی بیشتر به روش های کنترل بارداری قابل اعتماد به زنان امکان انتخاب این که چه زمانی باردار شوند را می ‌دهد.
  • هنجار های اجتماعی. برخی از زنان می‌ خواهند قبل از تشکیل خانواده شغل ثابتی داشته باشند یا به عنوان خاصی در حرفه‌ شان دست ‌یابند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که زنان بعد از بچه ‌دار شدن تا 20 درصد کم تر از همتایان مردشان از حرفه ‌شان کسب درآمد می ‌کنند.
  • پیشرفت فناوری ‌های کمک باروری (ART). در طول سال ‌ها (و تا حدی به لطف رسانه ‌های اجتماعی)، درمان ناباروری کم تر تابو شده است. زنان بیشتر از گزینه‌ های موجود آگاه هستند که می ‌تواند کمک شان کند به کمک انجماد تخمک بچه ‌دار شوند (البته اگر توانایی مالی برای انجام این کار را داشته باشند).

با این که شانس شما برای بارداری سالم در اواخر دهه 30 و 40 سالگی کاهش می ‌یابد، اما شانس موفقیت تان با استفاده از تخمک ‌های جوان ‌تر و فناوری کمک باروری خیلی بالاتر است. برخی از زنان زودتر از زمانی که قصد باردار شدن دارند، تخمکهای شان را در بانک می ‌گذارند تا اگر با افزایش سن نتوانستند به صورت طبیعی باردار شوند و یا خواستند لقاح آزمایشگاهی (IVF) انجام بدهند ، مشکلی نداشته باشند.

بهترین زمان بارداری چه زمانی ست؟ (تحقیقات جدید)

آیا باردار شدن در 30 سالگی سخت ‌تر است؟

در یک کلام، شاید! اوج باروری یک زن در سنین نوجوانی و 20 سالگی است. در سن 30 سالگی، باروری به آرامی شروع به کاهش می‌ کند. اکثر زنان در اوایل دهه مشکلی ندارند. در واقع، حتی با نزدیک شدن به اواخر 30 سالگی، شانس بارداری شما در عرض یک سال حدود 65 درصد است. سن 37 سالگی زمانی است که باروری با سرعت بیشتری کاهش می ‌یابد.

برای باردار شدن در 30 سالگی باید نسبت به یک سری خطرات آگاه باشید. اما یادتان باشد هنوز هم احتمال این که در دهه 30 زندگی به راحتی باردار شوید، به خصوص در اوایل 30 سالگی بسیار زیاد است.

احتمال موفقیت بارداری در هر سن

سن احتمال بارداری در سال احتمال ناباروری احتمال سقط جنین
۲۰ تا ۲۴ سال ۸۶% ۳% کمتر از ۱۰%
۲۵ تا ۲۹ سال ۷۸% ۵% ۱۰ تا ۱۵%
۳۰ تا ۳۴ سال ۶۳% ۸% ۲۰%
۳۵ تا ۳۹ سال ۵۲% ۱۵% ۲۰ تا ۳۵%
۴۰ تا ۴۴ سال ۳۶% ۳۲% ۴۰%
بالای ۴۵ سال ۵% ۶۹ تا ۹۹% ۵۰%

فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی (و غذاهای نامناسب)

سقط جنین

خطر سقط جنین در اوایل 30 سالگی به آرامی افزایش می ‌یابد، اما در حدود 35 سالگی، همه چیز تغییر می‌ کند. در سن 35 سالگی، در هر بارداری حدود 20 درصد خطر سقط جنین وجود دارد. در سن 40 سالگی، این خطر حدود 40 درصد است و تا 45 سالگی نزدیک به 80 درصد افزایش می ‌یابد. بیشتر سقط ‌های جنین به دلیل تعداد کروموزوم ‌های غیر طبیعی ایجاد می ‌شود. احتمال این اتفاق با افزایش سن تخمک ( و مسلما افزایش سن زن ) افزایش می ‌یابد.

بر خلاف مردان که در طول عمرشان به تولید اسپرم ادامه می ‌دهند، زنان با تمام ذخیره تخمک‌ هایی که برای یک عمر است متولد می ‌شوند که با افزایش سن، کیفیت و کمیت این تخمک ‌ها کاهش می ‌یابد.

با بالا رفتن سن، باردار شدن زنان سخت ‌تر می ‌شود و احتمال بارداری با تخمک غیر طبیعی افزایش می ‌یابد که می‌ تواند منجر به سقط جنین یا نوزادی با ناهنجاری ‌های کروموزومی مثل سندرم داون شود. خطر ناهنجاری ‌های کروموزومی در جنین ‌ها بعد از 35 سالگی به شدت افزایش می‌ یابد. در سن 25 سالگی، خطر ابتلا به سندرم داون حدود 1 در 1400 است. در سن 35 سالگی ، شانس حدود 1 در 350 است. در سن 40 سالگی، این خطر به 1 در 100 افزایش می ‌یابد.

حاملگی خارج از رحم و سایر عوارض سلامتی

زنان 35 سال و بالاتر هم بیشتر از زنان جوان تر احتمال حاملگی خارج رحمی دارند و در معرض خطر بیشتری برای عوارضی مثل فشار خون و دیابت بارداری هستند. بسیاری از زنان در این گروه سنی قبل از باردار شدن به بیماری ‌هایی مثل چاقی، فشار خون بالا و دیابت مبتلا هستند.

از آن جایی که ناهنجاری ‌های کروموزومی با افزایش سن افزایش می ‌یابد، بعد از باردار شدن، پزشک گزینه ‌های غربالگری ژنتیکی بارداری را مورد بررسی قرار می ‌دهد. بسیاری از والدین می ‌خواهند بدانند که آیا بارداری شان با کمبود یا افزایش یک کروموزوم (مثل سندرم داون) همراه خواهد بود خیر . آزمایش‌ های ارائه شده شامل آزمایش ‌های غیرتهاجمی مثل آزمایش خون DNA جنین بدون سلول و سونوگرافی پیشرفته است .

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری 

آمنیوسنتز و CVS هم برای برخی از زنان در معرض خطر ارائه می ‌شود. اپراتور آزمایشگاه در مورد این گزینه‌ ها با شما صحبت خواهد کرد و توضیح می ‌دهد که آزمایش ‌ها چه طور انجام می‌ شوند، هزینه آن ها چقدر است، شیوه تفسیر نتیجه به چه صورت هست و نتایج چه معنایی برای بارداری تان دارند. شما باید تصمیم بگیرید که آیا آزمایشات برای تان مناسب هستند یا خیر.

زایمان به روش سزارین

میزان سزارین برای زنان بالای 35 سال هم بیشتر است . زنان در این سن حدود 43 درصد شانس سزارین دارند در حالی که این احتمال برای مادران 20 ساله تقریبا 30 درصد است. کارشناسان بر این باورند این افزایش نرخ سزارین ناشی از مشکلات بارداری مثل پریشانی جنین یا زایمان طولانی مدت در مرحله دوم است که برای مادران مسن ‌تر شایع ‌تر است.

۱۵ آزمایش ضروری قبل از بارداری که باید برای چکاپ انجام دهید

چند قلوزایی

زنان 35 تا 39 ساله حتی بدون درمان‌ های باروری هم احتمال چندقلوزایی شان بیشتر است.

به طور معمول، شما در هر سیکل قاعدگی یک تخمک آزاد می‌ کنید. اما با افزایش سن، سطح هورمون محرک فولیکول (FSH) افزایش می ‌یابد . با FSH بالاتر، احتمال این که در طول یک سیکل بیش از یک تخمک آزاد کنید بیشتر است. البته این اتفاق احتمال چند قلویی زایی و در برخی موارد، بارداری پر خطر را افزایش می ‌دهد.

مزایای باردار شدن در 30 سالگی

با این که از نظر بیولوژیکی بچه‌دار شدن در 20 سالگی آسان‌تر است، اما این که در 30 سالگی بچه ‌دار شوید، به دلایلی بهتر است . شما احتمالا دلایل خودتان را برای این که چرا می‌ خواهید در این سن باردار شوید دارید، اما چند مزیت دیگر هم وجود دارد که بد نیست بدانید:

  • احتمالا درآمد و امنیت مالی بیشتری دارید زیرا زمان بیشتری برای توسعه شغل تان داشته ‌اید.
  • مطالعات نشان داده است زنانی که برای اولین بار در سن 33 سالگی یا بعد از آن مادر شدند، شانس بیشتری برای زندگی تا سن 95 سالگی دارند ( در مقایسه با مادران جوان تر ).
  • مطالعات همچنین نشان داده است که فرزندان مادران بزرگ تر نسبت به فرزندان مادران جوان مشکلات رفتاری ، اجتماعی و عاطفی کم تری دارند و این مادران کم تر به تنبیه کلامی یا فیزیکی فرزندان شان متوسل می ‌شوند.

در کنار این مطلب بخوانید: بهترین سن بارداری و داشتن بچه سالم

چه طور شانس باروری در 30 سالگی را به حداکثر برسانیم؟

شما نمی ‌توانید ساعت بیولوژیکی تان را کُند کنید، اما می ‌توانید برای به حداکثر رساندن باروری تان در دهه 30 زندگی، سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید. مثلا کار های زیر را انجام بدهید:

1-مصرف کافئین را محدود کنید

هنگام تلاش برای باردار شدن لزوما نیازی به ترک کامل کافئین ندارید، اما توصیه می ‌شود در حد اعتدال مصرف کنید. یادتان باشد ممکن است باردار باشید و تا چند هفته متوجه نشوید، بنابراین بهتر است احتیاط کنید و کافئین را در حد اعتدال مصرف کنید. مطالعات همچنین نشان داده‌ اند که نوشیدن بیش از 300 میلی‌گرم کافئین در روز، می ‌تواند باردار شدن را هم سخت ‌تر کند.

2-به طور کلی یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

هنگامی که قصد باردار شدن دارید، مصرف غذا های فرآوری شده پر از چربی اشباع شده را کاهش دهید و مصرف غذا های مفید و سرشار از آنتی اکسیدان مثل غلات کامل، میوه‌ ها، سبزیجات ، ماهی و پروتئین‌ های گیاهی را افزایش دهید. تغذیه سالم در حین تلاش برای باردار شدن به شما کمک می ‌کند تا وزن و شاخص توده بدنی (BMI) سالمی داشته باشید. مطالعات نشان داده ‌اند زنانی که BMI خیلی بالا یا خیلی پایینی داشته‌ اند، باردار شدن شان دشوار تر بوده است.

3-مصرف ویتامین‌ های دوران بارداری را شروع کنید

بهتر است زنان در هر سنی حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری، مصرف مکمل های ویتامین بدون نسخه را شروع کنند. به دنبال مکملی باشید که حاوی اسید فولیک برای جلوگیری از نقص لوله عصبی و آهن برای جلوگیری از کم‌ خونی در بارداری باشد. پزشک شما همچنین ممکن است یک مکمل اضافی مثل ویتامین D یا Coq10 را هم تجویز کند. کوکیوتن یکی دیگر از ویتامین ‌های بدون نسخه است که تحقیقات نشان داده ‌اند کیفیت تخمک را تقویت می‌ کند.

حتما بخوانید: بارداری بعد از 40 سالگی (10 باور اشتباه، ریسک ها و سلامت نوزاد)

به اندازه کافی بخوابید

مطالعه ‌ای که توسط انجمن پزشکی باروری آمریکا (ASRM) انجام شد، نشان داد زنانی که خواب کم‌ کیفیتی داشتند، نسبت به زنانی که خواب با کیفیتی داشتند، تقریبا به این دلیل که خواب به تعادل هورمون ‌ها کمک می ‌کند، نرخ لقاح کم تری در طول IVF داشتند. به علاوه، هر چه بیشتر خسته و استرس داشته باشید، احتمال ورزش کردن و تغذیه سالم کم تر می‌ شود. سعی کنید 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید تا شانس باردار شدن تان را افزایش بدهید.

4-تا می ‌توانید استرس را از خودتان دور کنید

مشخص نیست که آیا ناباروری باعث استرس می ‌شود یا استرس باعث ناباروری می ‌شود، اما مطالعات نشان داده است که زنان مبتلا به افسردگی دو برابر بیشتر در معرض ناباروری هستند.

خیلی مهم است که تا حد امکان در آرامش باشید. یوگای دوران بارداری، مدیتیشن ، پیاده‌ روی، بیرون رفتن، طب سوزنی، درمان ، یادداشت کردن وقایع روزانه و معاشرت با یک دوست همگی راه‌ های خوب و سالمی برای ایجاد آرامش هستند. هنگام تلاش برای باردار شدن، خود مراقبتی برای سلامت روان تان ضروری است.

5-حواس تان به سیکل قاعدگی تان باشد

سیکل قاعدگی شما ممکن است بعد از رسیدن به 30 سالگی تغییر کند، بنابراین بهتر است سیکل تان را در زمانی که قصد بارداری دارید زیر نظر بگیرید تا زمان مناسب برای داشتن رابطه جنسی را بدانید. می ‌توانید از یک برنامه یا تقویم قدیمی برای پیگیری استفاده کنید و کیت‌ های پیش بینی تخمک گذاری (OPK) که هورمون‌های تان را اندازه‌گیری می‌ کند و می‌ تواند به پیش ‌بینی روز های باروری شما کمک کند را تهیه کنید و در خانه داشته باشد.

روز اول سیکل شما روز شروع پریودی است. برای زنانی که سیکل ‌های منظم و 28 روزه دارند، تخمک‌گذاری در حدود روز های 12 تا 14 اتفاق می ‌افتد. بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی برای باردار شدن حدود دو روز قبل از تخمک‌گذاری است.

بارداری در پنجاه سالگی (همه نکاتی که باید بدانید)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا