آموزش کودکان

۵ دلیل برای خوابیدن کنار کودک (و یک دلیل برای نخوابیدن!)

bestkid b

به تصویر زیر دقت کنید. آیا خوابیدن کنار کودک به همان اندازه خطرناک است که کودک خود را با یک چاقوی قصابی در رختخواب بگذارید؟

وزارت بهداشت Milkwaukee اینگونه فکر می کند و سال گذشته یک کمپین بحث برانگیز را برای آگاهی مردم جهان از خطرات خوابیدن کنار کودک راه انداخت. آنا بنتون، مدیر بخش سلامت مادران و کودکان در شهر میلواکی می گوید: “خوابیدن کنار بچه خطرناک است”. برخی کارشناسان بر این باورند که هیچ راه ایمن و بیخطری برای به اشتراک گذاشتن رختخواب با کودک وجود ندارد!

خوابیدن همراه کودک به این معناست که محیط خواب خود را با کودک به اشتراک بگذارید. این ممکن است شامل خواباندن کودک در تخت یا رختخواب خود یا حتی قرار دادن یک گهواره ی کودک در نزدیکی تخت تان باشد. خوابیدن کنار کودک نباید در محیط های ناامن، مانند نیمکتها و استخرهای آبی انجام شود. خوابیدن کودک کنار والدین، یک هنجار فرهنگی برای ۹۰٪ از جمعیت جهان است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اما چرا خوابیدن کودک کنار والدین خطرناک است؟ برخی متخصصان هشدار می دهند که خوابیدن والدین در کنار کودکان زیر دو سال خطر بروز مرگ ناشی از خفگی و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب (SIDS) را افزایش می دهد. همچنین به دلیل نداشتن حفاظ تخت، هر لحظه امکان غلط خوردن و افتادن او روی زمین وجود دارد.

با وجود خطرات ذکر شده، برخی معتقدند خوابیدن کودک کنار والدین با رعایت تمام نکات ایمنی، خطر خاصی به دنبال نخواهد داشت.

جالب است بدانید که خوابیدن کنار کودک فوایدی نیز دارد. ۵ فایده ای که وزارت بهداشت Milkwaukee برای کنار هم خوابیدن والدین و کودکان ذکر می کند، عبارتنداز:

دلیل شماره ۱: ضربان قلب کودک تنظیم می شود

نوزادان و مادرانشان ارتباط عمیقی فیزیولوژیکی با یکدیگر دارند. یک مطالعه به بررسی واکنش نوزادان نسبت به مادران و پدران و همچنین غریبه ها پرداخت. در این مطالعه یک دختر شیرخوار به آزمایشگاه آورده شد و روی صندلی پلاستیکی قرار گرفت که از حواس پرتی او جلوگیری شود. ابتدا مادر و سپس پدر و در نهایت غریبه به کودک نزدیک شد.

مانیتور قفسه سینه نوزاد و بزرگسالان نشان داد که کودک هنگام نزدیک شدن به پدر و مادر، ضربان قلب خود را با ضربان قلب پدر و مادرش تنظیم کرد. درصورتیکه ضربان قلب خود را با فرد غریبه همگام نکرد.

این داده ها حاکی از آن است که نوزادان و والدین شان در یک رابطه هموستاستیک آمیخته می شوند و کودک برای رسیدن به تعادل و آرامش، با پدر و مادر خود رابطه برقرار می کند.

جالب نیست؟ نکته ی دیگری که باید بدانید این است که کودکانی که سلامتیشان در معرض خطر است و دارای مشکلاتی مانند بیماری های تنفسی هستند، در کنار والدین شان راحتتر از خواب بیدار می شوند. همچنین کودکانی که در نزدیکی والدین می خوابند، دارای پایداری، ریتم منظم قلب و تنفس عمیق تری نسبت به نوزادانی هستند که به تنهایی می خوابند. این بدان معنی است که کودک از نظر فیزیولوژیکی ایمن تر است.

دلیل شماره ۲: خوابیدن کنار والدین، از بروز خطرات احتمالی برای نوزاد جلوگیری می کند

مادران با نوزادان خود بسیار هماهنگ هستند، این تا جایی ادامه پیدا می کند که چرخه خواب آنها با یکدیگر آنقدر هماهنگ می شود که مادر به طور طبیعی و در عرض چند ثانیه از وضعیت نوزاد خود مطلع می شود. اگر اتفاقی بیفتد، مادر می تواند به سرعت فرزند خود را دریابد.

تحقیقات Dr. James McKenna، مدیر آزمایشگاه خواب مادر-کودک دانشگاه نوتردام، نشان داد که مادران و نوزادانی که نزدیک یکدیگر می خوابند، از الگوهای خواب مشابهی برخوردار هستند. مادران از کودک خود در زمان های ترس و کابوس های شبانه محافظت می کنند. بنابراین می توان گفت مادرانی که در کنار فرزند خود می خوابند، بیشتر از سلامت کودک شان آگاه هستند.

دلیل شماره ۳: کنار هم خوابیدن مادر و کودک، شیردهی را آسانتر می کند

نوزادانی که در کنار مادر خود می خوابند تقریباً بیشتر از آنهایی که به تنهایی می خوابند، شیر می خورند. این به افزایش میزان شیر، تحریک تخمک گذاری مادر و وزن گیری بهتر نوزاد (بخصوص آنهایی که کمبود وزن دارند) کمک می کند. از همه بهتر اینکه لازم نیست که مادر چند بار در طول شب بیدار شود و برای شیردهی به سراغ فرزندش برود. بنابراین بدون نیاز به بلند شدن از روی تخت خواب، می توانید فرزند دلبندتان را شیر دهید.

دلیل شماره ۴: زمان خواب مادر افزایش میابد

محققان دانشکده پرستاری دانشگاه ایالتی Tennessee متوجه شدند که اگرچه نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند خواب کمتری نسبت به نوزادان شیرخشکی دارند، اما مادران شیرده خواب بیشتری نسبت به مادران دیگر دارند.

اگرچه مادران شیرده خواب طولانی تری دارند اما خواب آنها سبک تر از آنهایی ست که به تنهایی می خوابند. در مورد کودک شما نیز همین اتفاق می افتد و دلیل خوبی برای آن وجود دارد:

نوزادانی که به همراه مادران خود می خوابند و شیر مادر می خورند، وقت کمتری برای داشتن خواب عمیق خواهند داشت. تصور می شود خواب سبک از نظر فیزیولوژیکی برای نوزادان مناسب تر و ایمن تر است، زیرا بیدار کردن کودک راحت تر از زمانی است که او در مراحل عمیق خواب قرار دارد. حرکات مادر و بوی شیر مادر در نزدیکی نوزاد باعث می شود که او مدت طولانی تری در خواب بماند.

دلیل شماره ۵: ممکن است واقعاً از خوابیدن کنار فرزندتان لذت ببرید!

یکی از جنبه های مهم فرزند پروری، لذت بردن از حس پدر یا مادر بودن است. این لذت را می توانید از طریق خوابیدن کنار فرزندتان بدست آورید.

بسیاری از والدین دوست دارند در زمان بیدار شدن، با صدای کودک بیدار شوند یا با لبخند زیبای او روز خود را آغاز کنند و این موجب ایجاد حس خوب در آنها می شود.

یک دلیل خوب برای نخوابیدن کنار کودک

بسیاری از سازمانهای بزرگ قبول دارند که خوابیدن کودک و مادر در یک اتاق مفید است و حتی ممکن است خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را به نصف کاهش دهد، اما وقتی صحبت از تخت خواب مشترک می شود، مخالفانی وجود دارد. آکادمی اطفال آمریکا معتقد است خوابیدن کنار کودک هرگز کار درستی نیست در حالی که یونیسف و سازمان بهداشت جهانی آن را مطلقا ممنوع نمی دانند.

بنابراین چه باید کرد؟ به گفته Dr. James McKenna، خوابیدن والدین کنار نوزاد می تواند بیخطر یا پرخطر باشد و این بستگی به وضعیت والدین و شرایط محیط دارد.

سوال اینجاست که چه چیزی باعث خطرناک شدن این موضوع می شود؟ برخی معیارهایی وجود دارد که اکثر متخصصان با آن موافق هستند. بعبارت دیگر در موارد زیر خوابیدن کنار کودک به هیچ وجه توصیه نمی شود:

والدین چاق، والدینی که سیگار می کشند (در دوران بارداری یا در حال حاضر)، والدینی که روی صندلی راحتی، مبل، صندلی یا کاناپه می خوابند، والدینی بر روی بالش های متعدد، تشک نامناسب یا پوست گوسفند می خوابند یا از ملافه های سنگین استفاده می کنند، نباید کنار کودک بخوابند. خوابیدن در اتاقهای بیش از حد گرم نیز توصیه نمی شود. والدینی که تحت تأثیر مواد مخدر یا الکل هستند، نباید کنار فرزندان خود بخوابند. علاوه بر این از قرار دادن حیوانات خانگی کنار کودک اجتناب کنید چون ممکن است صورت کودک را حین خواب بپوشاند و در تنفس او اختلال ایجاد کند.

همچنین باید به این نکته توجه کنید که کودکانی که با شیرخشک تغذیه می شوند هم نباید کنار والدینشان بخوابند.

شواهد نشان می دهد که تغذیه با شیرخشک، بازخورد بیولوژیکی بین مادر و نوزاد را از دو طریق مختل می کند:

  • موقعیت خواب

نوزادانی که با شیرمادر تغذیه می شوند، به طور غریزی در طول شب نزدیک مادران خود می مانند. بوی شیر مادر به عنوان یک بوی آرام بخش، آنها را از خطرات احتمالی و ترس های شبانه دور نگه می دارد.

مطالعات نشان می دهد که بر خلاف تصورات رایج، بیشترین خطر مربوط به خوابیدن کنار کودک، غلتیدن یا افتادن والدین روی آنها نیست بلکه خفه شدن کودک یا گیر افتادن او بین دیوار یا قسمتی از مبلمان و تخت، می تواند خطرات جدی تری محسوب شود.

یکی دیگر از عللی که خوابیدن نوزادان شیرخشکی کنار والدین توصیه نمی شود این است که نوزادانی که از شیرمادر تغذیه می شوند، تمایل دارند در نزدیکی قفسه ی سینه ی مادرشان بخوابند. درحالیکه نوزادان شیرخشکی مایل هستند در موقعیت بالاتر و نزدیک بالش قرار بگیرند. این می تواند موجب وضعیت نامناسب سر کودک و بروز خطرات احتمالی شود.

  • هشیاری در زمان خواب

عامل دوم این است که نوزادان شیرخشکی خواب عمیق تری دارند و کمتر بیدار می شوند. از آنجا که الگوهای خواب مادران اغلب با کودک همگام می شود، این می تواند به کاهش هشیاری مادر از کودک و محیط خواب منجر شود. به همین دلایل، دکتر مک کینا به شدت توصیه می کند که می توانید با فرزندتان در یک اتاق بخوابید اما برای اطمینان بیشتر از خوابیدن روی یک تخت خواب اجتناب کنید.

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا