سلامت کودکان

علت گوش درد کودکان زیر 2 ساله و 3 ساله و بهترین روش درمان آن

bestkid b

شاید برای شما هم تاکنون پیش آمده باشد که دیده باشید کودک شما گاهی گوش خود را می گیرد و شروع به گریه کردن می کند. در اینگونه مواقع ممکن است به این نکته پی برده باشید که شاید گوش کودک به درد آمده است اما دلیل آنرا نمی دانید. به همین منظور در ادامه این مطلب به بررسی علت گوش درد کودکان زیر ۳ سال و بهترین روش درمان آن می پردازیم.

مقدمه:

گوش درد در طول شبانه روز شبها بیشتر احساس می شود. بی قراری و بی اشتهایی کودکان در این مواقع طبیعی است که شاید اگر کودک علائمی چون مشکلات تعادلی، شنوایی یا واکنش به صداها، تب و یا تورم داشت ممکن است مشکل جدی‌تری وجود داشته باشد که حتما و فورا باید به پزشک مراجعه کنید. نگهداری صحیح و حفظ سلامت جسمانی و روانی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در صورت بی توجهی به این اصل مهم آثار زیانباری به جا خواهد گذاشت که شاید غیر قابل جبران باشند. در ادامه نظرات متخصصان را در مورد گوش درد نوزادان مطالعه خواهید کرد.

ویدئوی درمان گوش درد کودکان با تکنیک های ماساژ تراپی:

حتماً بخوانید: ۴ علت اصلی گوش درد کودکان کمتر از ۴ سال و جدیدترین راه درمان آن

نشانه های گوش درد کودکان زیر ۳ سال چیست؟

معمولا کودکانی که قادر به صحبت کردن هستند می توانند مشکل خود را بیان کنند اما کودکان زیر ۳ سال مشکل خود را با گریه کردن بروز می دهند. گوش درد و عفونت گوش در نوزادان با بی‌قراری، تب و اسهال یا شیر نخوردن همراه است. در نوزادان هم تشخیص درد گوش با دقت والدین چندان مشکل نیست. از جمله این علائم، گریه‌های گاه‌وبیگاه بخصوص در شب است که اگر با ناآرامی مداوم و حرکت دادن دست به سوی گوش همراه شود، می‌توان احتمال داد کودک از مشکلی در این ناحیه رنج می‌برد و برای معاینه بهتر و دقیق‌تر از سوی پزشک اقدام کرد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

گوش‌دردهای عفونی علامت‌های واضح‌تر دیگری نیز دارد که مشخص‌ترین آنها تب در کودکان است. این نوع از مشکلات در حالت‌های اولیه با اختلال در خواب و اشتها نیز نمود پیدا می‌کند. کودک ممکن است بارها از خواب بیدار شود و شروع به ناآرامی کند یا برای خواب سرش را به دفعات به این سمت و آن سمت متمایل کند، رغبتی به خوردن شیر نشان ندهد یا اگر بزرگ‌تر است حرکت دادن فک برای جویدن غذا باعث احساس ناراحتی و درد در قسمت گوش وی شود و در نتیجه اشتهایی در خوردن نشان ندهد. هرقدر سن کودک کمتر باشد و مشکل شدیدتر، گریه کردن او به عنوان علامت و نشانه وجود مشکل بیشتر است.

شاید جالب باشد بدانید یکی از علائمی که حین ابتلا به گوش‌درد بخصوص از نوع چرکی یا عفونی در بسیاری از کودکان مشاهده می‌شود، اختلال در حفظ تعادل است. این مشکل عمومیت ندارد، اما احتمال و اتفاقی بسیار شایع است و نشان از گسترش عفونت دارد. دردهای قسمت گوش در کودکان گاهی خود را با التهاب و قرمزی پوست ناحیه گوش نشان می‌دهند که این مورد هم می‌تواند علامت خوبی برای والدین باشد. بوییدن گوش کودک هرازگاه از سوی والدین برای اطمینان از سلامت وی یا پیگیری معاینه و مراحل درمان قبل از وخامت بیماری می‌تواند راهکاری مفید باشد و در صورت خروج مایع از گوش حتی بدون علامت‌های مذکور همچون درد و… معاینه او را به تاخیر نیندازید. پس تا کنون دریافتیم که علائم گوش درد عبارتند از:

  • ممکن است کودکان گوش خود را بکشند یا بمالند.
  • ممکن است نوزادان گرم و تحریک‌پذیر شوند.
  • اختلالات خواب و بی‌قراری در هنگام شب
  • کم‌اشتهایی در نوزادان و کودکان
  • تب بالا بیش از ۳۸ درجه
  • سرفه و آبریزش بینی
  • اختلالات شنوایی
  • اختلالات تعادلی

علامتعلت گوش درد کودکان چیست؟

همان گونه که درد ناشی از گوش درد به طرق مختلف بر کودک اثر می‌گذارد ممکن است به دلایل مختلفی نیز ایجاد شود. برخی از این علل مستقیماً بر گوش اثر می‌گذارند و برخی بیماری‌ها نیز ممکن است بر اطراف گوش تأثیر داشته باشند. دلایل شایع ابتلا به گوش درد کودکان عبارتند از:

  • عفونت گوش
  • وجود جسم خارجی در گوش
  • وجود جرم و آلودگی در گوش
  • ریشه زدن دندان های شیری
  • انسداد شیپور استاش (لوله استاش همراه با گوش میانی فشار هوا را در هر دو طرف پرده گوش متعادل می‌کنند.)

گوش-درد

علامتدرمان عفونت گوش:

در اغلب موارد، اوتیت خود به خود درمان می‌شوند. کافی است راه بینی را باز نگه‌دارید و از قطره سدیم کلراید ۹ درصد استفاده کنید.

۱- مصرف مایعات: کودکان مبتلا به عفونت گوش باید مایعات زیادی بنوشند.

۲- مصرف دارو: ابتدا لازم به ذکر است که حتی الامکان از خود‌درمانی پرهیز کنند و اگر علایم بیش از ۲۴ ساعت طول کشید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.در ۲۰ درصد موارد برای درمان، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود که در رده اول آن آموکسی‌سیلین یا آموکسی‌کلاو قرار دارد. در صورتی که دلیل اوتیت آلرژی باشد، باید از درمان‌های کمکی ضدآلرژی استفاده کرد. برای کاهش درد گوش کودک می توان از استامینوفن و بروفن استفاده کرد. داروهایی مانند پاراسِتامول یا ایبوپروفن. پاراسِتامول بطور مثال در آلوِدون و پانودیل موجود است. ایبوبروفن بطور مثال در ایپرن و ایبومتین وجود دارد.

۳- استفاده از کمپرس گرم: کمپرس گرم (مثل حوله گرم) هم اگرچه درد را کاهش می‌دهد، اما می‌تواند باعث احتقان شود و احتمال سوراخ شدن پرده گوش را افزایش می‌دهد.

۴- حالت سر هنگام خوابیدن: موقعیت خواب فرزند شما، می تواند درد گوش را تشدید یا کاهش دهد. گاهی خوابیدن ممکن است احساس فشار و درد در گوش آلوده را بدتر کند. از این رو، توصیه می شود موقعیت خواب را تغییر دهید. برای بچه های بزرگتر، یک بالش اضافی زیر سر قرار دهید و آنها را تشویق کنید ،که به سمت گوشی که درد نمیکند بخوابند.

خواب در طرف آسیب دیده، درد ناشی از عفونت گوش را تشدید می کند. برای بچه های کوچکتر، با قرار دادن یک یا دو بالش، سر او را بالا بیاورید.

۵- مکیدن یا جویدن: یکی از دلایل اصلی درد گوش در نوزادان و کودکان تغییر در فشار هوا است که اغلب می تواند در هنگام سفر با هواپیما یا رانندگی در ارتفاعات بالاتر رخ دهد. برای نوزادانی که تحت مراقبت هستند ،میتوانید از بطری شیر یا پستانک استفاده کنید. بچه های بزرگتر می توانند، آب نبات بمکند یا سرفه کنند. بچه های بالای ۴ سال می توانند آدامس بجوند ،تا گوششان باز شود.

۶- دستگاه رطوبت ساز: اگر گوش درد کودک ناشی از سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است، استفاده از دستگاه بخور یا رطوبت ساز در اتاقی که کودک می‌خوابد، کمک زیادی خواهد کرد. تنفس در هوای مرطوب کمک می‌کند از التهاب راههای هوایی دستگاه فوقانی تنفس کاسته شده و از فشار وارد بر پرده‌ی گوش کاسته شود و در نتیجه گوش درد تسکین پیدا کند. می‌توانید دستگاه رطوبت ساز تهیه کنید یا یک کاسه آب در اتاق بگذارید تا رطوبت هوا بیشتر شود. از هر کدام که استفاده می‌کنید حتما آن را جای مطمئنی قرار دهید و ضمنا آن را تمیز نگه دارید تا کپک نزند.

۷- بخار گرم: یکی از بهترین راهکارهای خانگی برای تسکین گوش درد ناشی از احتقان یا عفونت سینوسی در بچه‌ها، استنشاق بخار گرم است. بخار کمک می‌کند گرفتگی بینی کمتر شده و با عفونت سینوسی نیز مبارزه می‌کند که می‌تواند تنفس را تا حدودی آسان‌تر کند. گرمای رطوبت، ترشحات را نیز رقیق‌تر کرده و دفع آن را راحت‌تر می‌کند. برای بچه‌های کوچک‌تر، دوش آب گرم را باز کنید و در را ببندید تا بخار فرار نکند. کودک را در حمام پُر از بخار نگه دارید و بگذارید دست کم ۳۰ دقیقه این هوا را تنفس کند. برای بچه‌های بزرگ‌تر نیز می‌تونید یک کاسه‌ی بزرگ آب جوش تهیه کرده و از کودک بخواهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بخار را تنفس کند. این کار را روزی یک تا دوبار انجام دهید.

۸- سیر: سیر یک راهکار موثر خانگی است که گوش درد بچه‌ها را فورا تسکین می‌دهد. خاصیت درد کُش و ضد باکتریایی سیر کمک می‌کند گوش درد عفونی تا حدودی تسکین بیابد. یک قاشق چایخوری سیر خرد شده را همراه با دو قاشق غذاخوری روغن کنجد حرارت دهید، خنکش کنید و روغنش را جدا کنید. دو یا سه قطره از این روغن سیردار شده را در گوش بریزید. می‌توانید از این قطره‌ی خانگی گوش، ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید. برای پیشگیری از گوش درد بچه‌ها خیلی خوب است که هر روز یک حبه سیر بخورند

۹- استفاده از محلول آب نمک جوشیده: همچنین میتوانید برای امتحان بینی را با محلول نمک جوشیده شستشو دهید. میتوانید محلول نمک جوشیده را به صورت آماده به شکل قطره یا اسپری از داروخانه خریداری نمائید. همچنین شما میتوانید محلول نمک جوشیده را خودتان با مخلوط کردن مقداری جزئی نمک در یک دسی لیتر آب تهیه کنید. این محلول باید جوشانده و خنک شود. برای اینکه بتوانید محلول نمک جوشیده را داخل بینی نمائید میتوانید از یک دستگاه مخصوص شستشوی بینی یا یک سرنگ پلاستیکی کوچک استفاده کنید. هر دوی اینها را میتوانید از داروخانه خریداری نمائید.

۱۰- استفاده از قطره: مهمترین مسئله در درمان اگزمای مجرای شنوائی رعایت بهداشت مجرای شنوائی است. در بعضی مواقع حفظ بهداشت، کار درمان را انجام میدهد. در بعضی مواقع میتوانید قطرۀ گوش را با نسخه بگیرید. آنها اغلب ترکیبی از آنتی بیوتیک، کورتون و مواد کشندۀ قارچ می باشند. چنانچه عفونت همراه باکتری دارید، آنتی بیوتیک کمک خواهد کرد و کورتون التهاب را، که موجب خارش میشود، و همچنین تورم را رفع می نماید. چنانچه مجرای شنوائی بسیار متورم باشد میتوانید یک کمپرس که به مادۀ ضد تورم آغشته است در داخل مجرای شنوائی قرار دهید. نام کمپرس تامپوناد می باشد. وقتی تورم رفع شد میتوانید درمان با قطرۀ گوش را شروع نمائید

گوش-درد-کودکان

درمانهای پیشنهادی دیگر

  • استفاده از زنجبیل: عصاره زنجبیل را کمی گرم کنید و در لایه بیرونی گوش بمالید (نه داخل گوش)
  • عصاره ی سیر که خواص قوی تسکین درد و ضدعفونی دارد را در لایه بیرونی گوش کودک بمالید.
  • مصرف مسکن هایی مثل ایبوبروفن
  • استفاده از قطره های درمانی طبیعی
  • کمپرس آب سرد و گرم
  • پرت کردن حواس کودک به جاهای دیگر
  • وقتی کودک می خواهد بخوابد یا استراحت کند، سر او را کمی بالاتر از حالت معمول قرار دهید و بخوابانید.
  • چکاندن قطره های روغن داخل گوش
  • یکی از درمان هایی که برای گوش درد کودک می تواند خیلی موثر باشد دوشیدن شیر مادر در گوش او است.

مطلب مشابه: حتما بخوانید! منظور از بدفرمی گوش نوزاد چیست و چه باید کرد؟

راههای پیشگیری از گوش درد کودکان

  • برای تمیز کردن داخل گوش چیزی در گوش خود فرو نکنید.
  • از کودکان در برابر سرماخوردگی به خصوص در اولین روزهای پس از تولد محافظت کنید. بیشتر عفونت‌های گوش با سرماخوردگی شروع می‌شوند. به آنها آموزش دهید که میکروب‌ها را گرفته، آنها را دور بیندازند و سپس از بین ببرند و بهداشت دست‌های خود را رعایت کنند.
  • عفونت‌های گوش غالباً پس از ابتلا به آنفولانزا ایجاد می‌شوند. کودکانی که در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند باید سالیانه چک آپ شوند.
  • قدیمی‌ها در گوش کودکانی که گوش درد داشتند دود سیگار فوت می کردند، اما از این کار نیز باید خودداری کرد، زیرا سیگار، شدت و تناوب ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.
  • بهترین روش تغذیه کودکان در بدو تولد استفاده از شیر مادر است. آنتی‌بیوتیک‌های موجود در شیر مادر احتمال ابتلا به عفونت‌های گوش را کاهش می‌دهند.
  • اگر کودک به وسیله شیشه شیر تغذیه می‌شود، زاویه شیر دادن به او را مورد توجه قرار دهید. در صورتی که کودک در هنگام شیر خوردن در حالت افقی قرار داشته باشد ممکن است مایع وارد لوله‌های گوش او شود.
  • برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از پستانک ممکن است احتمال ابتلا به عفونت گوش را در کودکانی که مستعد ابتلا به بیماری‌های گوش هستند افزایش می‌دهد.
  • ادنوئیدها نیز ممکن است احتمال ابتلا به گوش درد کودکان را افزایش دهند که در این صورت باید به متخصص مراجعه شود.
  • عفونت شدیدی که درمان نشده باشد، می‌تواند پرده گوش را پاره کند. البته این پارگی اغلب اتفاق نمی افتد و در صورت بروز التیام می‌یابد، اما باید مرتبا نزد پزشک بروید تا از برطرف شدن عفونت و التیام یافتن گوش، اطمینان حاصل کنید. عفونت‌های بسیار مکرر می‌توانند موجب زخم شدن گوش و از دست دادن شنوایی نیز شوند. در موارد بسیار نادر عفونت گوش درمان نشده می‌تواند به عفونت جمجمه در پشت گوش (ماستوئید) یا مننژیت منجر شود.

فیلم در مورد عفونت مزمن گوش و راه های درمان آن

پاسخگوی سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا