سلامت کودکان

شربت گایافنزین برای کودکان، روش استفاده و همه نکات

bestkid b

به طور کلی، گایافنزین دارویی است که برای از بین بردن احتقان قفسه سینه استفاده می شود و برای کودکان بی خطر است. والدین معمولا از گایافنزین برای تسکین احتقان قفسه سینه ناشی از ویروس‌ های سرماخوردگی و آنفولانزا به فرزند شان استفاده می کنند. این شربت یکی از دارو های بدون نسخه درمان سرفه است. با این حال این که این دارو به طور کلی برای کودکان ایمن است، معنایش این نیست که هیچ خطری ندارد. برخی از کودکان ممکن است هنگام استفاده از این دارو مخصوصا در طولانی مدت، دچار عوارض جانبی شوند. در نتیجه شاید بهترین گزینه برای کودکان خردسال نباشد. علاوه بر این جدا از بحث ایمنی احتمال این که این شربت برای تمام مشکلات موثر عمل نکند، وجود دارد.

به طور کلی استفاده از گایافنزین برای کودکان تا زمانی که دوز توصیه شده روی شیشه شربت رعایت و تحت نظر پزشک کودک مصرف شود، بی ‌خطر است. اگر این دارو را بدون نسخه خریداری کرده باشید، می دانید که روی بسته بندی اطلاعات مربوط به دوز مصرفی متناسب با هر سنی نوشته شده است.

شربت افزایش قد کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

به طور مثال برای یک فرد بزرگسال، کودک بالای 12 سال و یک کودک زیر 12 سال دوز مختص رده سنی خودشان قید شده است. معمولا چنین دارو هایی سنی هم که نباید از آن استفاده کنند را مشخص می کنند. از آن جایی که تاثیر این دارو بر روی کودکان با بزرگسالان فرق دارد، معمولا به والدین توصیه می شود تا قبل از دادن این شربت یا هر داروی بدون نسخه دیگری به کودک، حتی اگر معمولا جز دارو های بی خطر هم به حساب می ‌آید، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

این شربت اگر طبق دستور العمل روی بسته بندی و با تأیید پزشک کودک مصرف شود، معمولا بی خطر است اما باز هم می تواند عوارض جانبی داشته باشد. به طور مثال برخی از کودکان ممکن است هنگام مصرف این دارو دچار حالت تهوع و استفراغ شوند. برخی دیگر ممکن است در حین مصرف دچار سر درد، سرگیجه یا خواب آلودگی شوند . عوارض جانبی جدی تر گایافنزین برای کودکان، واکنش های آلرژیک و سنگ کلیه است. از طرفی هم باید حواس تان باشد اگر کودک داروی دیگری مصرف می کند که مواد فعال دیگری دارد، ممکن است عوارض جانبی گایافنزین تشدید شود.

حتما بخوانید: 12 غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

حتما یادتان باشد که گایافنزین معمولا برای کودکان خیلی خردسال توصیه نمی شود مگر این که پزشک استفاده از آن را تأیید کند. مثلا بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که به کودکان زیر چهار سال خود گایافنزین ندهید زیرا ممکن است به عوارض جانبی جدی تری دچار شوند. برخی از عوارض جانبی ممکن است حتی یک کودک را در این سن و سال با خطر مرگ مواجه کند .

دوز مصرفی گایافنزین برای کودکان

حتما یادتان باشد که همیشه دوز مصرفی گایافنزین برای کودکان یکسان نیست. افزودنی ها و میزان غلظت هایی که در برند های مختلف وجود دارد، بر میزان مصرف کودک از این شربت تأثیر می گذارد . همیشه برچسب های روی محصول را با دقت بخوانید و دستورالعمل ها را بر اساس سن و وزن کودک تان دنبال کنید. علاوه بر این، همیشه قبل از دادن هر نوع داروی جدیدی به کودک از جمله این شربت، با پزشک مشورت کنید.

به طور کلی ، دوز های مصرفی توصیه شده برای این شربت به این صورت است:

  • دارو های خوراکی با میزان اثر عادی:
    • نوزادان و کودکان زیر 4 سال نباید از این دارو استفاده کنند.
    • 50 تا 100 میلی گرم هر 4 ساعت یک بار برای کودکان 4 تا 6 ساله
    • 100 تا 200 میلی گرم هر 4 ساعت یک بار برای کودکان 6 تا 12 ساله
    • 200 تا 400 میلی گرم هر 4 ساعت یک بار برای بزرگسالان
  • دارو هایی با میزان اثر بیشتر و آهسته تر :
    • نوزادان و کودکان زیر 4 سال نباید از این دارو استفاده کنند.
    • 300 میلی گرم هر 12 ساعت یکبار برای کودکان 4 تا 6 ساله
    • 600 میلی گرم هر 12 ساعت یکبار برای کودکان 6 تا 12 ساله
    • 600 تا 1200 میلی گرم هر 12 ساعت یک بار برای بزرگسالان

شرایطی هم هست که با وجود علائم بهبودی، پزشک توصیه می کند کودک استفاده از گایافنزین را ادامه بدهد . این کار می تواند به پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در طول بیماری کمک کند. با این حال، بیشتر اوقات والدین باید فقط در صورت نیاز دارو را به کودک بدهند و قبل از دادن دوز بعدی به کودک، علائم را دوباره بررسی کنند.

۴ تا از بهترین شربت های درمان سرفه و سرماخوردگی کودکان

قبل از دادن گایافنزین به کودک تان، بهتر است از او بخواهید که اول یک میان وعده یا غذا بخورد. این کار می تواند به پیشگیری از عوارض جانبی مربوط به گوارش کمک کند. حتما از کودک تان بخواهید که همراه دارو مخصوصا اگر کپسول یا قرص است، آب زیادی بنوشد. مثل هر نوع دارو بدون نسخه و با نسخه دیگری، توجه به زمان و مقدار هر دوز در این دارو هم بسیار مهم است. توجه و پیش رفتن با دستورالعمل ها باعث می شود خطر مصرف ناخواسته بیش از حد خوردن دارو، کم شود .

چه نوع اکسپکتورانتی برای کودک خوب است؟

در حال حاضر، گایافنزین تنها خلط آور بدون نسخه ای است که برای کودکان در دسترس است. دارو های ضد سرفه و ضد احتقان بینی دیگری هم وجود دارند که می توانند به بهبود برخی علائم کمک کنند. با این حال، یک خلط آور یا اکسپکتورانت با این گزینه ها فرق دارد زیرا مخاط را در راه های تنفسی شما شل و رقیق می کند و به توقف سرفه کمک می کند.

گایافنزین اگر طبق دستور مصرف شود ، برای اکثر کودکان بالای چهار سال بی خطر خواهد بود. کسانی که بیماری یا شرایط جدی تری دارند احتمالا برای بهبود علائم شان یک اکسپکتورانت برای شان تجویز می شود. گاهی اوقات یدید پتاسیم برای این منظور تجویز می شود، اما به دلیل عوارض جانبی بالا معمولا استفاده نمی شود.

درمان های دیگر برای کودکان مبتلا به احتقان قفسه سینه

اغلب اوقات، پزشکان والدین را تشویق می‌کنند که از مصرف دارو های سرفه و سرماخوردگی برای کودکان خردسال، به ‌ویژه دارو های ضد سرفه، خودداری کنند. اگر کودکان برای پاکسازی مجاری تنفسی شان از خلط تلاش نکنند، در معرض خطر ابتلا به ذات الریه قرار می گیرند.

بهترین روش درمان سرفه خشک در کودکان چیست؟

خطر مصرف بیش از حد با این نوع دارو ها مخصوصا آن هایی که چند ماده ترکیبی دارند، بیشتر است. والدین معمولا به طور هم زمان به کودک مسکن هم می دهند که برای کودکان کوچک تر واقعا خطرناک است. خوشبختانه، راه‌ های مؤثر دیگری برای مقابله با احتقان قفسه سینه وجود دارد تا کودک ( و والدین ) بدون عارضه بتوانند گرفتگی سینه را تا حدی برطرف کنند.

کودک را با هوای گرم و مرطوب احاطه کنید

بخور و بخار آب گرم می تواند به باز شدن مجاری تنفسی و رقیق شدن مخاط کمک کند . هنگام خواب و در زمان چرت کودک، در اتاقش یک دستگاه بخور بگذارید. حمام آب گرم هم می تواند مفید باشد. یکی از موثرترین راه‌ ها برای درمان گرفتگی قفسه سینه، دوش گرفتن با آب گرم و نزدیک درب حمام است. تا زمانی که فرزندتان می خواهد ؛ در حمام بنشینید و ترتیبی بدهید تا مقدار زیادی هوای گرم و مرطوب تنفس کند.

از او بخواهید که مایعات زیادی بنوشد

کم آبی می تواند احتقان قفسه سینه را بدتر کند، بنابراین تا می توانید به کودک مایعات بدهید. در حالت ایده آل، کودک بیمار شما باید همیشه یک لیوان یا بطری آب همراهش داشته باشد تا بتواند به طور مداوم در طول روز جرعه جرعه از آن بنوشد . لبنیات در واقع می تواند مخاط را غلیظ و گرفتگی سینه را بدتر کند، بنابراین از مصرف شیر خودداری کنید. آب در کنار آب گوشت گرم و چای بدون کافئین گزینه مناسب تری است.

شربت مشابه: شربت سیتریزین برای سرفه کودکان

از ویکس های طبیعی استفاده کنید

پماد هایی که با مواد طبیعی ساخته شده‌ اند ؛ می‌ توانند به باز کردن راه ‌های هوایی و بهتر کردن تنفس، به خصوص در شب کمک کنند. قبل از خوابیدن، مقداری از آن را روی سینه یا پایین پای کودک بمالید . یادتان باشد حتی محصولات طبیعی هم برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود . همیشه اول با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا