سلامت کودکان

شربت آزیترومایسین ۲۰۰ کودکان برای چیست؟ روش مصرف

bestkid b

زیتروماکس (آزیترومایسین) یک نوع آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌ های باکتریایی در بزرگسالان و کودکان استفاده می‌‌‌ شود. معمولا برای عفونت ‌های گوش و سینوسی، ذات‌الریه و گلو درد استرپتوکوکی هم تجویز می ‌شود. برای کودکان 6 ماهه یا بزرگ تر تایید شده است و گزینه خوبی برای کودکانی که به پنی ‌سیلین آلرژی دارند به حساب می‌ آید.

آزیترومایسین که معمولا به صورت دارو Z-Pak (یک دوره پنج روزه) یا یک Tri-Pak ( به عنوان یک دوره سه روزه) شناخته شده است، برای کودکانی که قادر به بلعیدن قرص نیستند، به صورت شربت عرضه می ‌شود. می ‌توان آن را با یا بدون غذا مصرف کرد.

موارد مصرف آزیترومایسین برای کودکان

با این که آزیترومایسین برای استفاده کودکان مجاز است، اما ایمنی و اثربخشی آن در کودکان زیر 6 ماه ثابت نشده است. مصرف این دارو برای درمان کودکانی با شرایط زیر مجاز است:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • اوتیت مدیا حاد (عفونت گوش داخلی)
  • سینوزیت حاد باکتریایی ( عفونت سینوسی )
  • پنومونی اکتسابی از جامعه
  • گلودرد استرپتوکوکی

زیتروماکس (Zithromax) اغلب برای سایر عفونت ‌های خفیف تا متوسط ​​کودکان که توسط باکتری ‌های حساس از جمله ذات الریه سرپایی (Walking Pneumonia) و سیاه سرفه به‌کار می‌ رود، ایجاد می ‌شوند.

زیتروماکس معمولا به عنوان داروی اصلی تجویز نمی ‌شود مگر این که آنتی ‌بیوتیکی که اول تجویز شده است اثر نکند یا کودک به داروی تجویز شده حساسیت داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر طبق تحقیقات جدید

به خاطر بالا رفتن میزان مقاومت بدن به آزیترومایسین، این دارو باید به طور کلی به عنوان دارو های بعدی استفاده شود. برای گلو درد استرپتوکوکی، پنی ‌سیلین در اولویت است. به طور مشابه، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) آموکسی ‌سیلین را به عنوان اولین و مناسب ‌ترین دارو برای عفونت گوش توصیه می ‌کند.

اشکال مختلف آزیترومایسین برای کودکان

زیتروماکس نوعی آنتی ‌بیوتیک ماکرولید است. این آنتی ‌بیوتیک دسته‌ ای از دارو ها را در برمی ‌گیرد که شامل اریترومایسین، روکسی ترومایسین و کلاریترومایسین هم می‌ شود و برای کودکانی که به پنی‌سیلین حساسیت دارند انتخاب خوبی است. می ‌توان آن را با یا بدون غذا، اغلب در یک دوز مصرف کرد.

زیترومکس به این دلیل که همیشه کمی ارزان تر از بسیاری از آنتی ‌بیوتیک‌ های تجاری دیگر بوده است، حتی قبل از این که به عنوان یک آنتی ‌بیوتیک عمومی در دسترس قرار گیردهم بسیار پر طرفدار بوده است.

زیتروماکس در اشکال مختلفی موجود است:

  • شربت زیتروماکس
  • قرص زیتروماکس Z-Pak 250 میلی‌گرم (دوره 5 روزه)
  • قرص زیتروماکس Tri-Pak 500 میلی‌گرم (دوره سه روزه)
  • Zmax( با فرمولاسیون آهسته رهش)

زیتروماکس را می ‌توان در دمای اتاق منتهی باید دور از گرما، سرما یا رطوبت بیش از حد نگهداری شود. زیتروماکس را حتی به صورت شربت هم در یخچال یا فریز نگه ندارید. اگر زیتروماکس به صورت پودر داده می ‌شود، قبل از دادن دوز مناسب به کودک، آن را با آب مخلوط کنید.

حتما بخوانید: انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

دوز زیتروماکس برای کودکان

بسته به شرایط درمان، پزشک شما معمولا دوز را بر اساس قد و وزن کودک تان (برحسب کیلوگرم) تجویز می ‌کند. دوز های معمول برای عفونت‌ های مختلف عبارتند از:

  • عفونت گوش : دوز مصرف برای این عفونت mg/kg30 است که می ‌توان در سه روز (در هر روز mg/kg 10) یا کل مقدار را در پنج روز مصرف کرد، یعنی روز اول با mg/kg 10 شروع کنید و مقدار را در چهار روز بعد به mg/kg 5 کاهش دهید.
  • عفونت سینوسی: دوز مصرف برای این عفونت هم mg/kg30 است که باید در هر روز mg/kg 10 و به مدت سه روز مصرف شود.
  • پنومونی اکتسابی از جامعه : برای تکمیل دوز 30 میلی ‌گرمی بهتر است به مدت پنج روز با mg/kg 10 در روز اول شروع کنید و در چهار روز بعد دوز مصرف را به mg/kg 5 کاهش دهید.
  • گلو درد استرپتوکوکی یا ورم لوزه: باید زیتروماکس برای این عفونت هر روز mg/kg 12 به مدت 5 روز مصرف شود.

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را به کودک بدهید، مگر این که دوز بعدی ظرف 12 ساعت باشد. در چنین حالتی، دوز را نادیده بگیرید و دوز بعدی را طبق معمول به کودک تان بدهید. هرگز دوز مصرف را دو برابر نکنید زیرا ممکن است خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

حتی اگر کودک شما حالش بهتر شده است، سعی کنید دوره مصرف زیتروماکس را حتما دقیقا طبق دستور تجویز شده تکمیل کنید. انجام ندادن این کار، خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش می ‌دهد و دفعه بعد که کودک تان بیمار شد؛ باعث می‌ شود تا اثر دارو به مراتب کم تر شود.

حتما بخوانید: عوامل استرس زا در دانش آموزان و چند راهکار ساده درمان

اگر کودک شما در عرض یک ساعت بعد از مصرف یک نوبت استفراغ کرد، احتمالا باید یک نوبت دیگر مصرف کنید. برای راهنمایی با پزشک اطفال تماس بگیرید.

عوارض جانبی آزیترومایسین در کودکان

برای کودکانی که یک دوره پنج روزه زیتروماکس مصرف می ‌کنند ، شایع ‌ترین عوارض جانبی عبارتند از:

  • اسهال و شلی مدفوع
  • درد شکم
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • کهیر
  • سر درد

هنگامی که این دارو به صورت یک دوز تجویز می‌ شود، خطر ابتلا به استفراغ یا اسهال بیشتر خواهد بود. اگر عوارض جانبی شدید یا مداوم هستند، با پزشک تان مشورت کنید . در موارد نادر، کودک ممکن است یک آلرژی شدید و خطرناک به نام آنافیلاکسی را تجربه کند.

حتما بخوانید: علائم کمبود آهن در کودکان ۳ تا ۷ ساله و نکات مهم

چه زمانی باید با اورژانس تماس بگیرید؟

اگر فرزندتان پس از مصرف زیترومکس دچار تنگی نفس ، خس خس سینه، ضربان قلب سریع، سرگیجه، استفراغ یا تورم صورت، زبان یا گلو شد، با 115 تماس بگیرید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام دکتر برای پسر ۱۰ ساله ام آزیترو ۲۰۰ هر ۸ ساعت ۱۰ سی سی تجویز کرده ۲۴ کیلو هم وژنش هست این مقدار زیاد نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا