سلامت کودکان

عفونت ریه در کودکان چقدر طول می کشد؟ (خطرناک است؟)

‏یکی از بدترین چیزها در مورد ذات‌الریه این است که مدت زیادی طول می‌کشد تا خوب شود؛ مخصوصا برای کودکان. حتی بعد از این که دوره بحرانی این بیماری را پشت سر می ‌گذارید و به روال عادی زندگی تان برمی‌ گردید، هنوز هم ممکن است سرفه کنید و همین باعث می‌شود که حس کنید هنوز بیمار هستید. اما چه مدت طول می ‌کشد تا کودک شما به طور کامل از عفونت ریه رهایی یابد؟‏

معمولا فهمیدن این که عفونت ریه یا ذات‌الریه چه مدت طول می ‌کشد می ‌تواند دشوار باشد؛ چرا که زمان شروعش دقیقا مشخص نیست. در واقع ذات‌الریه اغلب به عنوان یک عفونت ثانویه ظاهر می ‌شود، یعنی زمانی که سیستم ایمنی بدن مشغول مبارزه با عفونت دیگری است، مخفیانه وارد عمل می ‌شود. کودکان ممکن است در پایان یک دوره آنفولانزا یا حتی پس از یک سرماخوردگی ساده دچار ذات‌الریه شوند. علائم اصلی این بیماری، تب و سرفه است.

فرزند پروری موفق (11 عادت مهم که والدین باید در خود ایجاد کنند)

تشخیص این که چه زمانی علائم عفونت اول به پایان می ‌رسد و عفونت دوم شروع می‌ شود دشوار است. ممکن است در ابتدا متوجه نشوید که کودک تان ذات‌الریه دارد. معمولا هستند والدینی که کودکی را نزد پزشک می ‌برند تا ببینند چرا سرفه یا سرماخوردگی فرزندشان طولانی‌ تر از حد معمول شده است، اما آنجاست که متوجه می ‌شوند کودک به ذات‌الریه مبتلاست. اگر کودک شما با گذشت چند روز از مدت سرماخوردگی بهتر نمی ‌شود یا به نظر می ‌رسد که علائم آنفولانزا در او بیشتر از یک یا دو هفته طول کشیده است، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائم شدید هستند؛ باز هم باید به فکر درمان و مراقبت‌ های پزشکی باشید.

علائم پنومونی چقدر طول می ‌کشد؟

پنومونی (Pheumonia) اصطلاحی است که وقتی عفونت در عمق ریه‌ ها نفوذ می‌ کند، به کار برده می ‌شود. این اصطلاح به شما می ‌فهماند که عفونت در کجا قرار دارد، اما دقیقا مشخص نمی ‌شود که چه چیزی باعث عفونت شده است. پنومونی می ‌تواند توسط انواع مختلفی از باکتری ‌ها و ویروس ‌ها ایجاد شود. نوع ذات‌الریه کودک شما ممکن است که بر روی علائم و مدتی که طول می ‌کشند تاثیر بگذارد.

بهترین روش درمان خانگی-گیاهی آسم کودکان چیست؟

عوامل دیگری هم می ‌توانند بر زمان بهبودی ذات‌الریه در کودکان تاثیر بگذارد، از جمله:

  • سن آن ها
  • وضعیت سلامتی و سایر مشکلات مثل آسم یا مشکلاتی که در سیستم ایمنی وجود دارد.
  • چقدر این مشکل روی آن ها تاثیر می‌ گذارد و آیا عوارضی برای شان دارد یا خیر.
  • آیا آن ها به سرعت درمان می‌ شوند و درمان ‌ها چقدر موثر هستند (به عنوان مثال، آنتی ‌بیوتیک ‌ها در برابر ذات‌الریه باکتریایی جواب می ‌دهند یا خیر).

با این حال، برای اکثر کودکان علائم ذات‌الریه حدود 2 تا 4 هفته طول می‌ کشد. اگر علائم بهبود نمی ‌یابد یا سرفه بیش از 4 هفته طول می ‌کشد، باید با پزشک مشورت کنید.

عفونت ریه کودک خطرناک است؟

متاسفانه بله، عفونت ریه در کودکان می‌تواند جدی و گاهی خطرناک باشد، به خصوص اگر به موقع تشخیص داده نشود یا درمان نشود. عفونت‌های ریوی می‌توانند شامل برونشیت، برونشیولیت و ذات‌الریه باشند و علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، تب و بی‌حالی را ایجاد کنند.

چرا عفونت ریه در کودکان جدی است؟

  1. سیستم ایمنی ناپخته: کودکان، به ویژه نوزادان و خردسالان، دارای سیستم ایمنی ناپخته‌ای هستند که ممکن است نتواند به طور مؤثر با عفونت‌ها مقابله کند.
  2. عوارض جانبی: عفونت‌های ریوی می‌توانند به سرعت پیشرفت کنند و عوارض جدی ایجاد کنند، از جمله مشکلات تنفسی، انتشار عفونت به دیگر بخش‌های بدن و نارسایی تنفسی.
  3. تأثیر بر رشد و توسعه: عفونت‌های مکرر یا شدید ریوی می‌توانند بر رشد و توسعه کودک تأثیر منفی بگذارند.

پنومونی تا چه مدت مسری است؟

پنومونی به اندازه برخی از بیماری ‌ها (مثل انفولانزا) مسری نیست زیرا عفونت در عمق ریه ‌ها است. در واقع بسیار نادر است که ذات‌الریه از فردی به فرد دیگر سرایت کند، مخصوصا که عفونت باکتریایی باشد و نه ویروسی. پس اگر شما از یک کودک مبتلا به ذات‌الریه مراقبت می ‌کنید، بعید است که شما هم مبتلا شوید. اما بهتر است دست‌های تان را مخصوصا اگر دستمال کاغذی ‌های استفاده شده را جمع می ‌کنید یا به نوعی مخاطی که بیمار سرفه کرده است در تماس هستید، مرتب بشویید.

حساسیت ریه در کودکان: 9 روش درمان بسته به علت آن

برخی از افراد بیشتر احتمال دارد که ذات‌الریه بگیرند یا در صورت ابتلا حال شان وخیم شود. بنابراین ایده خوبی است که کودک تان را از سایر کودکان خردسال، سالمندان یا هر کسی که از نظر سلامتی مشکلات جدی دارد، دور نگه دارید. کودک شما تا زمانی که علائمش در حدود 2 تا 4 هفته از بین برود، می ‌تواند ناقل باشد. وقتی که تب کاهش می ‌یابد و سرفه خلط ‌دار کودک متوقف می ‌شود، ملاقات با افراد دیگر خطری نخواهد داشت.

چه زمانی کودک شما به طور کامل بهبود می ‌یابد؟

اگر چه ممکن است فکر کنید که کودک شما با از بین رفتن علائم کاملا خوب شده است، اما پیامد ‌های ذات‌الریه می‌ تواند طولانی ‌تر شود. کودکان با وجود از بین رفتن عفونت، ممکن است احساس ضعف و خستگی کنند. بدن آن ها برای از بین بردن عفونت به قدری تحت فشار بوده است که ممکن است برای بازگشت به حالت عادی به زمان نیاز داشته باشد. معمولا انتظار می ‌رود که حدود 6 تا 8 هفته طول بکشد تا کودک شما احساس کند که به حالت عادی بازگشته است.

پنومونی همچنین می ‌تواند اثرات طولانی مدت بر روی ریه ‌ها داشته باشد. برخی از کودکان حتی وقتی عفونت از بین می ‌رود هم تا مدتی سرفه می ‌کنند. گاهی اوقات علتش این است که هم چنان مقداری از مخاط یا بقایای عفونت در ریه باقی مانده است. با این حال، می ‌تواند عادت هم باشد.

اگر کودک شما در خواب یا زمانی که روی چیز دیگری تمرکز می ‌کند، سرفه نمی ‌کند که احتمالا همان چند بار هم از روی عادت است. کودکان چون برای مدت طولانی سرفه می‌کرده ‌اند، به این کار عادت کرده‌ اند. البته یادتان باشد که آن ها این کار را عمدا انجام نمی‌ دهند و معمولا این اتفاق ناخودآگاه رخ می ‌دهد. یک پزشک باتجربه می ‌تواند با کودک شما کار کند تا این عادت را از سرش بیندازد.

بلد باشید: 12 غذای عالی تقویت حداکثری سیستم ایمنی بدن کودک

ذات‌الریه ممکن است اثرات دیگری هم بر روی ریه‌ ها بگذارد که ممکن است تا مدتی پس از بهبودی کودک هم چنان ادامه یابد. ممکن است کودک گاهی اوقات خس خس یا احساس تنگی نفس کند. این معمولا نشانه چیز جدی نیست، اما بهتر است اگر نگران هستید با پزشک تان مشورت کنید.

حتی اگر عفونت از بین رفته باشد، ممکن است ماه‌ ها طول بکشد تا کودک به طور کامل از ذات‌الریه خلاص شود. اگر کودک هنگام بیماری درگیر مشکلات دیگری علاوه بر این بیماری شده باشد، زمان بهبودی می ‌تواند طولانی ‌تر شود.

برای سریع تر خوب شدن بیماری چه کاری می ‌توان انجام داد؟

بهبودی عمدتا به سیستم ایمنی بدن کودک شما بستگی دارد، اما چند کار هست که می ‌توانید انجام دهید تا کودک پس از گذراندن دوره ذات‌الریه احساس بهتری داشته باشد:

حتما به پزشک مراجعه کنید. درمان ممکن است بهبودی را تسریع کند. به عنوان مثال اگر عفونت باکتریایی باشد، آنتی ‌بیوتیک ‌ها می‌توانند کمک ‌کننده باشند.

شربت معروف این بیماری: شربت مبندازول برای کودکان (طریقه مصرف و نکات)

حتما شرایطی را فراهم کنید تا کودک به قدر کافی استراحت کند. کودک نه فقط در زمان بیماری بلکه در هفته و ماه ‌های بعد هم که بدنش ریکاوری می ‌شود، باید استراحت کند. بچه ‌ها ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشند. تا مدتی هم نباید به سراغ فعالیت ‌های سنگین مثل ورزش بروند.

یک رژیم غذایی خوب برای برگرداندن قدرت ، سطح انرژی و سیستم ایمنی کودک ضروری است. حتما مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی به آن ها برسانید.

3 نکته مهم تکمیلی

  • تشخیص و درمان زودهنگام: در صورت مشاهده علائمی مانند تنگی نفس، سرفه مداوم، تب بالا و از دست دادن اشتها، باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.
  • پیگیری دقیق دستورات پزشکی: در صورت تشخیص عفونت ریوی، دنبال کردن دقیق دستورات پزشک و تکمیل دوره درمان بسیار مهم است.
  • پیشگیری و اقدامات حمایتی: اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون، حفظ بهداشت دست‌ها و اجتناب از تماس با افراد بیمار می‌تواند به کاهش خطر عفونت ریوی کمک کند.

با توجه به خطرات احتمالی، هرگونه علامت مشکوک یا ادامه‌دار در کودک باید به دقت ارزیابی شود. بنابراین، همیشه در صورت داشتن نگرانی‌های مربوط به سلامت تنفسی کودک، مشورت با پزشک ضروری است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا