سلامت کودکان

دارو برای استرس کودکان (تنها 3 داروی تایید شده توسط FDA)

bestkid b

اختلالات اضطرابی هم مثل بقیه مشکلات پزشکی، معمولا مزمن هستند مگر این که درست درمان شوند. بیشتر بچه ها متوجه می شوند که برای کنترل و غلبه بر اضطراب نیاز به کمک دارند.

چند روش درمانی اثبات شده و موثر علمی برای کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی وجود دارد . دو روشی که بیشتر به کودکان کمک می کند، درمان شناختی – رفتاری و دارو درمانی است.

حتما بخوانید: علایم و راههای جدید درمان اضطراب های خفیف و شدید در کودکان کدامند؟

پزشک یا درمانگر ممکن است یک یا ترکیبی از این متد ها را برای کودک تجویز کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

هیچ روش درمانی خاصی نیست که همه کودکان از آن جواب بگیرند. ممکن است یک کودک بهتر یا زودتر از یک کودک دیگر به یک روش خاص پاسخ دهد.

درمان شناختی – رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری یا CBT نوعی گفتگو درمانی است که از نظر علمی در درمان اختلالات اضطرابی موثر شناخته شده است . CBT مهارت ها و تکنیک هایی را به فرزند شما می آموزد که می تواند از آن ها برای کاهش اضطرابش استفاده کند.

فرزند شما یاد خواهد گرفت که الگو ها و رفتار های منفی گرایانه را شناسایی کرده و با الگو های مثبت جایگزین کند. علاوه بر این یاد خواهد گرفت که افکار واقع بینانه را از غیر واقعی جدا کند و برای تمرین چیز هایی که در طول درمان آموزش می بیند ، “تکلیف” به او داده می شود. این ها تکنیک هایی هستند که کودک شما می تواند بلافاصله و در سال های آینده از آن ها استفاده کند.

مطلب کاربردی: افسردگی در کودکان ابتدایی و عوارض آن را بشناسید (دیدگاه فوق تخصص)

درمانگر برای این که مطمئن شود کودک در خانه و مدرسه این تکنیک ها را پیاده سازی می کند، می تواند با والدین همکاری کند. علاوه بر این می تواند کل خانواده را در مورد این که چه طور می توانند علائم اضطراب کودک را به بهترین شکل مدیریت کنند، راهنمایی کند.

CBT به طور کلی کوتاه مدت است و جلساتش حدود 12 هفته طول می کشد . اما مزایای ماندگار و دراز مدتی دارد.

سایر اشکال درمانی

  • درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا ACT از استراتژی ‌های پذیرش و خودآگاهی به عنوان راهی برای مقابله با افکار ، عواطف و احساسات ناخواسته استفاده می‌ کند.
  • رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT بر مسئولیت پذیری فرد در قبال مشکلات او تاکید دارد و به کودکان کمک می کند نحوه برخورد با شرایط ناسازگار و احساسات منفی را یاد بگیرند.

حتما بخوانید: درمان کم خونی در کودکان با تغذیه: بهترین غذاها و مکملها

دارو

دارو های تجویزی می توانند در درمان اختلالات اضطرابی موثر باشند. آن ها اغلب در کنار یک متد درمانی استفاده می شوند. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که ترکیب CBT با یک داروی ضد افسردگی برای کودکان 7 تا 17 ساله بهتر از هر دو درمان به صورت مجزا جواب می دهد .

دارو بسته به این که علائم کودک شما چه قدر شدید است و چطور به درمان پاسخ بدهد، می تواند یک روش درمانی کوتاه یا دراز مدت باشد.

علاوه بر این لازم است که پزشک تان را در مورد بقیه دارو هایی که کودک تان مصرف می کند ؛ حتی برای یک مدت کوتاه، مطلع کنید.

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) در حال حاضر دارو های مناسب برای درمان اختلالات اضطرابی دوران کودکی و بزرگسالی هستند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده ( FDA ) استفاده از برخی ازSSRI ها را برای درمان اختلال وسواس فکری – اجباری کودکان تایید کرده است.

دنبال درمان طبیعی هستید؟ علائم استرس در کودکان و ۵ ترفند ساده برای درمان

مقاله ای که در The Lancet منتشر شد ، جامع ترین مقایسه را در مورد دارو های ضد افسردگی که تا به حال تجویز شده اند، ارائه می دهد. طبق این بررسی اکثر دارو های ضد افسردگی موجود برای کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی شدید ناکارآمد هستند ، و برخی ممکن است حتی خطرناک باشند. به نظر نمی رسد حتی اگر خطرات و فواید دارو های ضد افسردگی با هم برابر باشند ( البته به جز فلوکستین ) فایده خاصی برای کودکان و نوجوانان داشته باشند. پزشکان توصیه می‌کنند کودکان و نوجوانانی که دارو های ضد افسردگی مصرف می‌ کنند ، مخصوصا موقع شروع درمان باید با دقت تحت نظر باشند.

انواع دیگر دارو ها مثل دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای و بنزودیازپین ها، کم تر برای درمان کودکان استفاده می شوند.

هشدار FDA

سازمان غذا و دارو ایالات متحده در اکتبر 2004 هشداری مبنی بر این که دارو های ضد افسردگی، از جمله SSRIها، ممکن است افکار و رفتار خودکشی را در تعداد کمی از کودکان و نوجوانان افزایش دهند، صادر کرد. با این حال، FDA این داروها را ممنوع یا حذف نکرده است و هیچ خودکشی در بررسی هایی که منجر به این هشدار شده ؛ گزارش نشده است .

لزوما نباید از دادن دارو به فرزندتان امتناع کنید، اما باید مراقب علائم افسردگی باشید و در صورت هر گونه نگرانی با پزشک یا درمانگر فرزند تان صحبت کنید. اختلالات اضطرابی درمان نشده در کودکان خطر افسردگی، انزوای اجتماعی ، سوء مصرف مواد و خودکشی را افزایش می دهد.

عوارض جانبی

SSRI ها معمولا عوارض جانبی کمی دارند . شایع ترین عوارض جانبی فیزیکی گزارش شده سر درد، معده درد یا حالت تهوع و مشکل در خواب است.

قبل از تجویز دارو، پزشک کودک تان باید وجود علائم فیزیکی که ممکن است به مشکلات پزشکی مربوط یا نشان دهنده اضطراب باشد را برای تان مشخص کند . پزشک باید قبل از شروع SSRI عوارض جانبی را با شما و فرزندتان در میان گذاشته و علائم را در ویزیت های بعدی بررسی می کند.

عوامل استرس زا در دانش آموزان و چند راهکار درمان

یادتان باشد تعداد کمی از کودکان ممکن است دچار عوارض جانبی جدی تری مثل افکار مرتبط با خودکشی شوند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا