آموزش های درسی و دینی

12 روش آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی و دبستانی

bestkid b

بیشتر والدین یاد دادن ریاضی را به فرزندان خود کار بسیار پیچیده و سختی تلقی می کنند در صورتی که این گونه نیست و شما باید روش موثر را برای یادگیری ریاضی به فرزندتان بیاموزید و سعی کنید از روش هایی استفاده کنید که کودک را تشویق کند نه اینکه کودک را دلزده و بیزار از ریاضی کنداگر راه را بلد نباشید مسلما برای فرزندتان یاد گیری ریاضی مشکل تر خواهد شد. 

مقدمه

اکثر پدر هاو مادر که خود تجربه ی خوبی از یاد گرفتن ریاضیات ندارند به کودکان خود اینگونه القا می کنند در نتیجه کودک دلزده می شود . به فرزند خود یاد بدهید که از ریاضی در کارهای روز مره اش باید استفاده کند و با شروع مدرسه باید از ریاضیات استفاده کند و از آن زمان باید مهارت های حساب و کتاب را جدی تر یاد بگیرد .

مطب مهم:چطور اعداد را به کودکان ۱ تا ۵ ساله یاد دهیم؟

آموزش اعداد به کودکان در این سه طبقه قرار میگیرد:

۱- آموزش بصری


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲-آموزش جسمانی

۳- آموزش شنوایی 

چگونه ریاضی را به کودکان خود آموزش دهیم؟

  • باکودکتان معامله کنید و وارد خرید فروش بشوید.
  • جابجایی وسایل منزل را به بسپارید
  • از او بخواهید که قد یا وزن تمام اعضای خانواده را جمع بزند
  • در موقعیت های مختلف از او ساعت بپرسید
  • خواندن داستان های ریاضی برای کودک (دانلود ۵ داستان عالی ریاضی برای کودکان-کلیک کنید)
  • استفاده از فلش کارت ها برای یاد دادن اصولی ریاضی به کودک
  • بازی و ریاضی با کودکتان داشته باشید
  • استفاده از اشیائی که در حل مسئله کمک می کند.

روش هایی برای تقویت مهارت ریاضی در کودکان

  • شعر و سرود در مورد اعداد برای بچه هایتان بخوانید .
  • کتاب بسازید و تصاویر را برای کودکتان بشمارید.
  • از کودک بخواهید که وسایل در منزل را دسته بندی کنند و آنها را بشمارند .
  • به جای اینکه خودتان شماره ی کسی را بگیرید وبا او صحبت کنید اجازه دهید که کودکتان اینکار را انجام دهد.
  • در محیط اطراف خود اشکال هندسی را از او بپرسید و بخواهید که آنها را بکشد .

آموزش درست نوشتن اعداد ۰ تا ۹ را در این ویدئو ببینید:

رفتار ریاضی چیست؟

رفتار ریاضی اعمالی است که دانش آموز بعد از تعلیم ریاضی به دستور معلم از خود نشان می دهد این رفتار به گونه های مختلف و بسیار زیاد در سطوح مختلف متفاوت است و گاهی قابل مقایسه با سایر رفتار های انسانی دیگر نیست .در صورتی که نیاز دارید در مورد روانشناسی آموزش ریاضی بدانید این فایل را دانلود کنید.

دانلود فایل pdfآموزش روانشناسی ریاضی :روانشناسی آموزش ریاضی

آموزش اعداد به کودکان به واسطه ی شعر خود یکی از موثر ترین کارهایی است که پدر هاو مادر می توانند آن را انجام دهند و در یادگیری کودک خیلی موثر است. کودک علاوه براینکه باید اعداد را یاد بگیرد باید مفاهیم بالا و پائین ،چپ و راست و داخل و خارج را هم یاد بگیرد یاد دادن این مفاهیم به کودک تاحدی کار دشواری است. ولی با تکرار و تمرین در عرض چند ماه می توان این مفاهیم را به کودک آموزش داد.

پست مهم :چگونه به کمک بازی های سرگرم کننده، ریاضی را به کودکان آموزش دهیم؟

والدین گرامی باید یک مورد را در نظر داشته باشند آموزش ریاضی به کودک قبل از دبستان باید همراه با هنر باشد مبادا اینکه در آینده از ریاضی متنفر شود.در هنگام یاد دادن اعداد به کودکان ممکن است بار ها و بار ها عصبانی وناراحت شوید در این مواقع باید صبور باشید و فرزند خود را سرزنش نکنید در صورتیکه فرزند خود را ملامت کنید یعنی در واقع دارید راه یاد دادن را برای خودتان مشکل تر می کنیدو همچنین راه یاد گرفتن را برای فرزندتان.

بخش دوم-مراحل آموزش مفاهیم ریاضی

آموزش مفاهیم ریاضی در سه مرحله به شرح زیر ارائه می‌شود.

  • مرحله آموزش مجسم (آموزش به وسیله اشیا)
  • مرحله آموزش نیمه مجسم (به وسیله تصاویر و اشکال)
  • مرحله مجرد (آموزش به نمادهای ذهنی)

۱-مرحله آموزش مجسم (آموزش به وسیله اشیا):

این مرحله اساسی‌ترین مرحله آموزش محسوب می‌شود. مربی مفاهیم ریاضی را با استفاده از اشیای مختلفی که در محیط آموزشی وجود دارد، به شیوه ای عینی و محسوس به کودک ارائه می‌کند.

۲-مرحله نیمه مجسم (آموزش به وسیله تصاویر و اشکال):

در مرحله نیمه مجسم، مربی به منظور استمرار و پیشرفت یادگیری، مفاهیم را در قالب تصاویر و با استفاده از الگوهای گوناگون به کودک ارائه می‌دهد.

۳-مرحله مجرد (آموزش به وسیله نمادهای ذهنی):

این مرحله بر شناخت کودک تکیه دارد. پس از آموختن مفاهیم با استفاده از اشیا، اشکال و تصاویر مربی سعی دارد بین اشیای عینی از یک سو و تصاویر همان اشیا از سوی دیگر رابطه‌ای ایجاد کند.

در این مرحله، کودک تصویر شیء را به جای خود شیء در نظر می‌گیرد. بدین ترتیب، شیوه آموزش از حالت عینی و مجسم به سوی مفاهیم ذهنی سوق پیدا می‌کند و تصاویر جای اشیا را می‌گیرند. سپس علائم به جای تصاویر می‌نشینند و در نتیجه، آموزش از مرحله مجسم به نیمه مجسم و در نهایت، به مفاهیم ذهنی سیر می‌کند.

kids-learning-math1


بخش سوم-برخی روش‌های آموزش مفاهیم ریاضی

به منظور آموزش برخی از مفاهیم ریاضی و یا هر نوع مفهوم دیگر، مربی می‌بایست ابتدا در کودکان انگیزه کافی ایجاد کند. این هدف می‌تواند با تعریف یک داستان مربوط به واحد کار انجام شود. در کلاس‌های پیش از دبستان ساعت خاصی به ریاضی اختصاص ندارد.

بنابراین، مربی سعی می‌کند در خلال آموزش‌های دیگر، مفاهیم ریاضی را به صورت عینی و ملموس آموزش دهد و برای انتقال هر چه بهتر این مفاهیم از هر آنچه در اطراف خود دارد استفاده می‌کند تا کودکان از مفاهیم ریاضی تصوری دور از ذهن نداشته باشند و بین مفاهیم ریاضی و زندگی روزمره خود ارتباطی مطلوب برقرار کنند.

۱-آموزش مفهوم داخل- خارج:

مربی می‌تواند در داخل حیاط یک گردی بکشد و از کودکان بخواهد که به داخل گردی بروند و بعد، از آن بیرون بیایند.

۲-آموزش مفهوم بالا- پایین:

در این قسمت مربی یک کتاب در بالای میز و یک توپ در پایین میز می‌گذارد. سپس از کودکان می‌پرسد که کتاب کجای میز است و کودکانی که از قبل مفهوم بالا و پایین را کسب کرده‌اند، پاسخ صحیح را ارائه می‌کنند.

سپس می‌پرسد: «توپ در کجای میز قرار دارد؟» کودکان پاسخ می‌دهند.«پایین میز.» به این طریق، کودکان دیگر نیز مفهوم بالا و پایین را فرا می‌گیرند و سپس نوبت به تمرین می‌رسد. مربی از کودکان می‌خواهد کتاب هایشان را بالای و کیف هایشان را پایین میز قرار دهند.

۳-آموزش مفهوم راست و چپ:

دقت کنید که مربی ابتدا می بایست تشخیص دهد که کدامیک از کودکان چپ دست و کدامیک راست دست اند. سپس به کودکان می‌گوید: «بچه ها، بیشتر آدم‌ها مداد را با دست راست می‌گیرند و می‌نویسند، مثل شما. دستی که شما با آن نقاشی می‌کنید راست است و دست دیگرتان چپ، ولی بعضی‌ها هم با چپ می‌نویسند.»یا می‌گوید: «بچه‌ها، شما که طرف پنجره نشستید سمت راست کلاس هستید و آنهایی که سمت در نشسته‌اند، سمت چپ کلاس‌اند. پس پنجره سمت راست شماست و در، سمت چپ شما.»


بخش چهارم-فیلم آموزشی نحوه یاد دادن ریاضی به کودکان

۱-روشی استاندارد آموزش ریاضی به کودکان دبستانی:

۲-نحوه آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی:

نکات مهم دیگر برای آموزش ریاضی به کودک

  • سعی کنید احساس شخصی شما نسبت به ریاضی ، شناخت کودک را از دنیای اعداد و محاسبات تحت تاثیر قرار ندهد. زمان روش های آزار دهنده ای برای آموزش مفاهیم ریاضی سپری شده و نگاه جدید سعی در هر چه بیشتر کاربردی تر ساختن این آموزش دارد تا آموخته های کودکان با جهان واقعیت سازگارتر باشد .
  • با کاربرد روزمره ریاضی در زندگی ، کودک به اهمیت این مهارت پی خواهد برد. مثلا به هنگام پرداخت صورت حساب خرید یا اندازه گیری متراژ منزل یا محاسبه وزن مواد غذایی در آشپزی ، می توان کودک را به کمک طلبید . با توضیح شغل های مختلف مثل مهندسان ، دارو سازان و ستاره شناسان ، دید گاه او به کاربرد ریاضی گسترده تر خواهد شد.
  • با صدای بلند حساب کردن در منزل یا فروشگاه ، که روند محاسبه را به کودک نشان می دهد نیز روش موثری است . مثلا ، وقتی کودک از شما تقاضای شیرینی می کند با گفتن اینکه ” خوب ، اگر از این پنج شیرینی یکی را تو بخوری و یکی هم خواهرت بخورد برای من و پدرت چند تا باقی می ماند؟ ” از او بخواهید که او هم با صدای بلند حسابش را به شما بگوید . مهمتر از جواب درست یا نادرست او ، روالی است که او برای رسیدن به جواب استفاده می کند .
  • بسته به علاقه کودک و البته نظر معلم او ، گاهی و نه همیشه ، ماشین حساب و نرم افزار های رایانه ای برای ایجاد هیجان نسبت به مفاهیم ریاضی و محاسبات مفید خواهد بود.

اگر که سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح کنید . اگر تمایل دارید که با ما در ارتباط باشید روی بهترین کودک  کلیک کنید .

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام. با تشکر از مطالب مفیدتون. لطفا سن مناسب برای یادگیری مفاهیمی مثل چهار عمل اصلی، حجم، محیط، مساحت و جذر و توان رو بیان کنین. ممنون میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا