روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

۹ راهکار ترک مکیدن انگشت در کودک (تحقیقات جدید)

bestkid b

آیا فرزند شما دائما انگشت شست خود را می مکد؟ مکیدن انگشت شست اگرچه یک رفتار طبیعی در کودکان است اما اگر به یک عادت طولانی مدت تبدیل شود، مشکلاتی بهمراه خواهد داشت. در این مطلب با ما همراه باشید تا با عواقب مکیدن انگشت شست توسط کودکان آگاه شوید و با روش های ترک این عادت آشنا شوید. اما قبل از هر چیز ابتدا به یاد داشته باشید که مکیدن انگشت شست توسط نوزادان و کودکان کاملاً طبیعی است.

آیا مکیدن انگشت شست توسط کودکان طبیعی است؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد، نگرانی والدین از مکیدن انگشت در کودکان در اغلب موارد بی مورد است. حقیقت این است که این عادت کاملا طبیعی و شایع است و در کودکان و نوزادان زیادی مشاهده می شود. در حقیقت گاهی اوقات جنینی که در رحم مادر است نیز انگشت خود را می مکد.

مکیدن انگشت شست توسط نوزاد نشانه ی وجود مشکل نیست. این عادت حتی در بین کودکان 2 تا 3 ساله هم دیده می شود و جای نگرانی ندارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علت بوی بد دهان کودکان و ۱۳ روش درمان در منزل

مکیدن انگشت شست که اغلب از آن به عنوان مکیدن غیر مغذی نیز یاد می شود، در واقع فواید مختلفی هم برای کودک دارد. بنابراین در مورد مکیدن انگشت شست توسط کودک نیازی به نگرانی نیست زیرا:

  • این یک روش طبیعی برای کنترل احساسات است
  • موجب ایجاد حس امنیت و راحتی در کودک می شود
  • به تمرکز و آرامش کودک کمک می کند

عادت مکیدن انگشت شست در اکثر بچه ها به طور طبیعی با افزایش سن از بین می رود. با این حال برای برخی می تواند پس از دوران کودکی نیز ادامه یابد و به یک عادت ناسالم تبدیل شود، به ویژه هنگامی که به خواب می روند یا نیاز به آرامش دارند. در اکثر موارد مکیدن انگشت شست بدون نیاز به مداخله از حدود دو سالگی متوقف می شود. اما ادامه یافتن این عادت پس از چهار سالگی چندان معمول نیست.

چه زمانی باید نگران مکیدن انگشت شست توسط کودک باشید و چه زمانی باید مداخله صورت بگیرد؟

اگرچه مکیدن انگشت توسط نوزاد کاملاً طبیعی است اما اگر این عادت همچنان ادامه پیدا کند، می تواند برای پوست انگشتان او مضر باشد. همچنین خطر ابتلا به مشکلاتی مانند ترک پوست یا تشکیل پینه را افزایش می دهد. مکیدن طولانی مدت انگشت شست حتی می تواند موجب تغییر شکل فک شود، موجب کج در آمدن دندان ها شود و احتمال عفونت ناخن و دیگر بیماری های عفونی را بالا ببرد. علاوه بر این می تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان های فک پایین و بالا شود.

میزان این موارد به شدت، دفعات و مدت زمان مکیدن انگشت بستگی دارد. اگر کودک تا قبل از 4 سالگی مکیدن انگشت شست خود را متوقف کند، به احتمال زیاد این مسائل هیچ اثر طولانی مدتی نخواهند داشت. بنابراین اگر می بینید فرزندتان در حال مکیدن انگشتان خود است، آرام باشید. دیدن مکیدن انگشت توسط کودک، بخشی از شیرین کاری های اوست و هیچ جای نگرانی ندارد.

اگرچه مکیدن انگشت شست برای کودکان خردسال بی ضرر است اما باید قبل از رویش دندان های دائمی، متوقف شود. مداخله برای ترک این عادت، ترجیحاً باید از سن 3 سالگی شروع شود. این بدین دلیل است که مکیدن انگشتان در سنین 3 تا 4 سالگی، موجب ایجاد فاصله میان دندان های بالا و پایین می شود و رشد فک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مسائل در اغلب موارد باعث بروز مشکلات گفتاری می شود. علاوه بر این ممکن است رشد ماهیچه های زبان کودک نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و باعث بروز مشکل در تلفظ صداهایی مثل “ث” و “س” شود. اگر این مشکل تا زمان رویش دندان های دائمی حل نشود، می تواند منجر به حالت دندان خرگوشی شود.

12 غذای عالی برای تقویت حداکثری سیستم ایمنی بدن کودک

به طور خلاصه می توان گفت که مکیدن انگشت توسط کودک مشکلی ندارد و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما اگر این عادت پس از 3 سالگی و تا زمان رویش دندان های دائمی ادامه پیدا کند، می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی شود.

روش های ترک مکیدن انگشت در کودکان چیست؟

موارد زیر به شما کمک می کند که عادت مکیدن شست توسط کودک را از بین ببرید:

  • بطور ساده به کودک توضیح دهید که مکیدن شست برای کودکان کوچک اشکالی ندارد اما برای بچه های هم سن و سال او خوب نیست و به همین دلیل باید این عادت را برای همیشه کنار بگذارد.
  • زمانی که کودک شست خود را نمی مکد، به او پاداش دهید تا تشویق شود. خواندن یک داستان یا رفتن به پارک، گزینه های خوبی برای تشویق کردن کودک هستند.
  • فرزندتان را متقاعد کنید که او می تواند این عادت را برای همیشه کنار بگذارد.
  • روش های جایگزینی برای تسکین و آرامش کودک در نظر بگیرید به عنوان مثال وسایل نرمی مانند اسباب بازی های مناسب در اختیار او قرار دهید.
  • تقویمی در اتاق خواب کودک نصب کنید و میزان پیشرفت او را روی آن یادداشت کنید. با چسباندن یک ستاره روی تقویم در روزهایی که کودک انگشت شست خود را نمی مکد، رفتار مثبت او را تشویق کنید. روزهایی که کودک مجددا انگشت شست خود را می مکد، رفتار تند و واکنش غیر معمولی نشان ندهید. بجای آن سعی کنید به آرامی، به کودک یادآوری کنید که اینکار را متوقف کند.
  • اگر این روش ها بی اثر بودند، می توانید این موضوع را با یک دندانپزشک در میان بگذارید. امروزه وسایل دندانپزشکی مختلفی در بازار وجود دارد که می توان آنها را در دهان کودک قرار داد تا به طور مداوم به او یادآوری شود که باید مکیدن انگشت شست را متوقف کند.

دیگر روش ها برای جلوگیری از مکیدن انگشت شست

اکثر والدین برای متوقف کردن مکیدن انگشت شست باید از چند روش مختلف استفاده کنند. اگر هنوز در فکر این هستید که چگونه مکیدن انگشت شست را متوقف کنید، در اینجا چند گزینه دیگر وجود دارد:

  • از یکی از افراد مورد علاقه ی کودک بخواهید که در این مورد با او صحبت کند. گاهی اوقات تنها چیزی که کودک به آن نیاز دارد این است که او از زبان افراد دیگر (غیر از پدر و مادر)، بشوند که مکیدن انگشت چقدر بد است.
  • به کودک اسباب بازی های جویدنی بدهید. این اسباب بازی ها، لذتی مشابه مکیدن انگشت شست را به کودک می دهد بدون اینکه عواقبی بهمراه داشته باشند.
  • از محافظ انگشت شست استفاده کنید. این محافظ ها روی شست را می پوشانند و مانع از مکیدن انگشت توسط کودک می شوند. محافظ های انگشت شست عموماً تا روی مچ بچه قرار می گیرند و تا انگشت شست او را می پوشانند. این محافظ ها از پلاستیک یا پارچه ساخته شده اند.
  • زمان هایی که کودک علاقه ی بیشتری به مکیدن شست خود نشان می دهد را تعیین کنید. برای مثال اگر می بینید که کودک در زمان تماشای کارتون های مورد علاقه اش، شست خود را می مکد، تلویزیون را برای چند دقیقه خاموش کنید.
  • راه دیگر این است که انگشت شست کودک را با چیزی مثل باند بپوشانید. باند را طوری ببندید که خیلی تنگ نباشد و از طرفی کودک نتواند آن را باز کند. برای رعایت بهداشت سعی کنید باند را دو بار در روز تعویض کنید.
  • اگر با وجود بستن باند، کودک همچنان شست خود را می مکد، سعی کنید کمی سرکه یا لیمو روی آن بزنید تا طعم آن بد شود و بتدریج اینکار را کنار بگذارد.
  • شما می توانید برای یادآوری کردن به کودک، یک نوار چسب ضد آب روی انگشت شست او قرار دهید. این نوار چسب را زود به زود تعویض کنید و تا زمانی که کودک این عادت را بطور کامل کنار نگذاشته است، اجازه دهید روی انگشت شست بماند. مانند روش قبل می توانید چسب را با محلول ها یا مواد مختلف، بد طعم کنید تا کودک برای مکیدن مجدد انگشت شست خود وسوسه نشود.

اگر فرزند شما مایل است مکیدن انگشت شست خود را متوقف کند اما نمیداند که چطور باید اینکار را انجام دهد، باید به او کمک کنید و از راه های ملایم و مختلف، ترک این عادت را به او یادآوری نمایید. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

  • از وسایل مختلف ترک عادت استفاده کنید تا کودک بتواند راحت تر اینکار را کنار بگذارد.
  • هنگامی که فرزندتان به رختخواب می رود، دست های او را با جوراب یا دستکش بپوشانید.
  • یک محافظ پلاستیکی یا بانداژ مخصوص روی انگشت شست او قرار دهید.

نکات و ترفندهای نهایی برای اطمینان از ترک عادت مکیدن انگشت توسط کودک

  • کودک را جلوی دیگران خجالت زده نکنید و سر او داد نزنید. بجای استفاده از مجازات های سنگین، از تشویق و پاداش مثبت استفاده کنید.
  • اگر مکیدن انگشت شست به پوست کودک آسیب رسانده است، او را سرزنش نکنید.
  • اگر هیچ کدام از روش های ذکر شده موثرواقع نشد، از یک مشاور کمک بگیرید. به این ترتیب از جدی تر وعمیق تر شدن این مشکل جلوگیری کنید.

ترک کردن عادت مکیدن شست را با سرزنش کردن کودک در ملاء عام سخت تر نکنید. بجای آن سعی کنید از روش های مثبت و ملایم تر استفاده کنید و فرزندتان را متقاعد کنید که ادامه دادن به این عادت، عواقب بدی مانند نامنظم شدن دندان ها برای او بهمراه خواهد داشت.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باسلام دخترم 7سالشه هرروشی تونستم انجام دادم ولی بازم شصتشومیخوره خواهشمندم کمکم کنین هم فکش داره فاصله می افتدهم اینکه دندوناش بددرمیادوغذاهم کم میخوره ایاشربت آرام بخشی هست بدون عوارض بهش بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا