تغذیه کودک

چگونه کودک را به شیشه شیر عادت دهیم؟با نوزادی که شیشه نمی گیرد چه کنیم؟

bestkid b

کودکان در مسیر تغییر قرار دارند و تغذیه و میزان اشتهای آنها دستخوش همین تغییرات است. هر چند شیر مادر بهترین و اصلی ترین غذا برای نوزادان است اما برخی مادران بنا به دلایل مختلفی مجبورند تا کودک خود را با شیرخشک تغذیه کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه کودک را به شیشه شیر عادت دهیم و با نوزادی که شیشه نمی گیرد چه کنیم؟

مقدمه:

گاهی اوقات گریه کودکان به دلیل گرسنه بودنشان است. برخی کودکان به خوردن شیشه شیر علاقه ای نشان نمی دهند. طبق نظر متخصصان، همه کودکان به اندازه نیاز خود غذا می خورند. کودکانی که وزن بیشتری دارند به انرژی بیشتری هم نیاز دارند و کودکان لاغر که به انرژی کمتری نیاز دارند در نتیجه غذا یا شیر کمتری هم می خورند. تغذیه خوب نوزادان سلامتی آینده آنها را تضمین می کند و اثر مثبت آن حتی در دوران کودکی دیده می شود. پس با توجه به راهکارهایی که در ادامه می خوانید می توانید به تغذیه بهتر کودکتان کمک کنید.

چگونه کودک را به شیشه شیر عادت دهیم؟(کلیپ):

حتماً بخوانید: ۴ علت اصلی بی قراری نوزاد هنگام شیر خوردن و راه حل درمان

روش‌های آشنایی کودک با شیشه‌شیر حاوی شیر خشک:

شیشه-خوردن-نوزاد

نوزادتان برای کنار آمدن با شیشه‌شیر به کمی زمان نیاز دارد اما نگران نباشید، زیرا کودک به زودی این نوع روش تغذیه را یاد می‌گیرد و به آن عادت می‌کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

هر روشی را که برای آشنایی کودک با شیشه‌شیر انتخاب می‌کنید، خیلی زود تغییر ندهید، بلکه آن را چند بار امتحان کنید و بعد از گذشت مدتی و در صورت موفق نشدن روش دیگری را امتحان کنید. از هر روشی که استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که کودک شما برای عادت کردن به شرایط و حس‌های جدید به زمان نیاز دارد، پس مدتی فقط از یک نوع سرشیشه و شیشه‌شیر و یکی از این روش‌ها استفاده کنید و اگر مؤثر نبود مدل و روش جدیدی را امتحان کنید. توصیه‌هایی برای کمک به مادران در این زمینه وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • ابراز محبت به کودک:

هنگام تغذیه نوزاد با شیر خشک ، همانند تغذیه طبیعی، باید نوزاد را به‌گرمی در آغوش گرفت، او را نوازش نمود و در چشمان او نگاه کرد. کسی که نوزاد را شیر می‌دهد باید با روی باز این کار را انجام دهد و خوشحالی خود را به کودک نشان بدهد. ارتباطی، که ضمن تغذیه بین پرستار و نوزاد برقرار می‌شود، به اندازه تغذیه نوزاد اهمیت دارد.

  • دادن شیشه قبل از گرسنگی نوزاد:

لازم است شیشه‌شیر را با مشاهدۀ اولین علائم گرسنگی در کودک و قبل از این که او خیلی گرسنه شود به او بدهید. اگر خیلی گرسنه باشد، چیز جدیدی مثل یک سرشیشه حتماً کلافه‌اش می‌کند.

  • تغییر دمای شیر:

اقدام دیگر برای جلب توجه نوزاد، تغییر دادن دمای شیر یا شیرخشک است. بعضی از نوزادان سر شیشه گرم را بیشتر دوست دارند، در این صورت سر شیشه را زیر آب گرم بگیرید تا گرم شود. بعضی از آن‌ها نیز که در حال درآوردن دندان هستند، شیر سرد را ترجیح می‌دهند. سوراخ‌های سر شیشه نیز ممکن است گشاد یا تنگ‌تر از اندازه مناسب باشد. این سوراخ‌ها باید طوری باشد که اگر شیشه پر از شیر را قبل از هم زدن آن، وارونه کنید؛ در هر ثانیه یک قطره از آن بچکد.

  • اجازۀ بازی با سرشیشه:

 اگر کودک فقط سرشیشه را می‌جود، فعلاً مانع این کارش نشوید و آن را از دهانش بیرون نکشید. این کار یک جور آشنایی برای کودک محسوب می‌شود و ممکن است بعد از این کار شروع به مکیدن و خوردن شیر کند.

  • وضعیت نگه داشتن شیشه شیر:

بعضی نوزادان دوست دارند شیشه شیر را در وضعی مشابه سینه مادر نگه دارند و برخی دیگر وضعیت متفاوتی را ترجیح می‌دهند. علت آن است که وقتی برای این نوزادان شیشه را مانند سینه نگه می‌دارند، در آن‌ها انتظار شیر خوردن از پستان مادر به‌وجود می‌آید و وقتی خلاف انتظارشان شیر خشک به آن‌ها داده می‌شود، آن را نمی‌پذیرند و با ناراحتی پس می‌زنند. همچنین بعضی کودکان دوست ندارند در حالت نشسته به آن‌ها شیر خشک داده شود. در این وضعیت، چون شیر خوردن از پستان مادر را به یاد می‌آورند، شیر خشک را نمی‌پذیرند. اگر با این مشکل روبه‌رو شدید، نوزاد را در ساک مخصوص حمل نوزاد بگذارید یا او را بغل کنید و ضمن راه رفتن سر شیشه را در دهان او بگذارید. قبل از این که به او شیر خشک بدهید او را تکان دهید تا آرام بگیرد و نظرش برای شیر خوردن جلب شود.

  • استفاده از سرشیشۀ مشابه پستانک:

اگر پستانک نوزادتان از جنس لاتکس است، از یک سرشیشۀ لاتکس به جای نوع سیلیکونی استفاده کنید و اگر پستانکش از جنس سیلیکون باشد، بهتر است از یک سرشیشه با جنس سیلیکون استفاده کنید. همچنین می‌توانید کمی آب گرم روی پستانک سرشیشه بریزید تا کودک حس بهتری داشته باشد.

انتخاب نوع شیر درون شیشه:

نوع شیر خشک یا غذای کودک که در شیشه می‌ریزید نیز برای ذائقه نوزاد اهمیت دارد. در شیشه می‌توانید شیر مادر، شیر خشک، غذای کودک ، آب سیب رقیق شده با آب یا آب قند بریزید. بهترین آن‌ها شیر مادر است که از قبل دوشیده و ذخیره شده باشد. اگر نمی‌توانید از شیر خودتان به کودک بدهید، باید با امتحان انواع شیر خشک و غذای کودک ، غذای مناسب و مورد علاقه کودک را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که همیشه شیر خشک و غذاهای آماده را طبق دستور تهیه نمایید. رقیق کردن این فرمول‌های غذایی و شیر خشک اشکالی ندارد، ولی هرگز غلیظ‌تر از آن چه دستور قوطی توصیه می‌کند، مصرف نکیند.

  • ریختن چند قطره شیر مادر روی سرشیشه:

اگر کودک را با شیر خودتان نیز تغذیه می‌کنید، با آغشته کردن پستانک سرشیشه به شیر مادر، ممکن است کودک برای به دست آوردن شیر بیشتر شروع به مکیدن کند. اما از ریختن عسل یا مواد غذایی شیرین دیگر روی سرشیشه خودداری کنید، زیرا می‌تواند در کودکان کمتر از یک سال باعث بوتولیسم اطفال شود.

  •  دادن شیشه‌شیر به کودک توسط شخص دیگری غیر از مادر:

کودک ممکن است شیر خشک را از دست مادر قبول نکند، زیرا کودک بوی شما را می‌شناسد و منتظر سینۀ شماست، بنابراین شیشه‌شیر را قبول نمی‌کند یا حتی ممکن است از این کار شما تعجب کند و گیج شود. پس بهتر است شخص دیگری شیشه شیر را به کودک بدهد. کسی که به کودک شیر خشک می‌دهد، باید مثل مادربزرگ یا پرستار بچه، با نحوه بغل کردن و گرفتن شیشه شیر آشنایی و تجربه کافی داشته باشد. این شخص به خاطر تجربه‌اش، دارای اعتمادبه‌نفس است و نوزاد هم به نحوی این تجربه و اعتمادبه‌نفس را احساس می‌کند. برعکس، اگر مادر بخواهد تغذیه نوزاد را با شیر خشک شروع کند، این کار برایش امری غیرعادی و عجیب به شمار می‌آید و نوزاد هم ممکن است تردید مادر را حس کند. پس از این که نوزاد شیر خشک را از دست شخص دیگری قبول کرد و به آن عادت کرد، پدر می‌تواند وظیفه تغذیه کودک را به عهده بگیرد.

  • دادن شیشه‌شیر در ساعت‌های دیگر:

اگر کودک شما شیر مادر می‌خورد و در طول روز از گرفتن شیشه‌شیر حاوی شیر خشک امتناع کرده است، آن را در شب به او بدهید و اگر شب‌ها شیشه‌شیر را قبول نمی‌کند، در طول روز به او شیشه‌شیر را بدهید.

شیشه-خوردن-نوزاد۱

توصیه مهم!

در مواقعی که کودک را با شیشه شیر تغذیه می کنید هرگز نوزاد را با شیشه شیر در تخت یا کالسکه تنها نگذارید، زیرا این روش ناامن و خطرناک است. اگر نوزاد برای گرفتن شیشه بی‌میلی نشان می‌دهد، ابتدا دهان او را مانند تغذیه طبیعی، با سر شیشه تحریک کنید و سر شیشه را به دهانش بزنید تا با آن آشنا شود. می‌توانید سر شیشه‌های مختلف را که بعضی نرم‌تر و بلند هستند، امتحان کنید. نوزاد ممکن است به سر شیشه‌ای که مطابق ساختمان دهان او ساخته شده و با حالت لب و دهان او جورتر است، علاقه نشان دهد.

توصیه هایی برای کودکانی که بطری نمی گیرند

بطری نگرفتن کودک می تواند ناامید کننده باشد اما چیزی که به آن نیاز دارید، کمی صبر و پشتکار است.

دل کندن کودک از شیر مادر می تواند برای او هم دشوار باشد. بخصوص در مواقعی که مدت زمان زیادی با شیر مادر تغذیه شده باشد. بعد از این مدت، استفاده از بطری توسط کودک می تواند او را مضطرب کند. در زیر توصیه هایی برای بطری دادن به کودک آورده شده است:

  • بطری دادن را زودتر شروع کنید: اگر قصد دادن بطری به کودک دارید ، اینکار را زودتر شروع کنید. اگر کودک زمان زیادی با شیرمادر تغذیه شده باشد، گرفتن بطری سختتر می شود.
  • کودک را مجبور نکنید: کمی به کودک فرصت دهید تا به بطری عادت کند. در ابتدا این می تواند سخت باشد اما بتدریج و با صبر و حوصله مشکل حل خواهد شد.
  • از مارک های بطری باکیفیت استفاده کنید: از بطری هایی استفاده کنید که شکل و فرم سر آن ها شبیه به نوک سینه باشد. به این ترتیب پذیرش بطری توسط کودک راحتتر خواهد شد.
  • از بطری های مختلف استفاده کنید: اگر هیچ یک از موارد بالا کارساز نبود، سعی کنید از بطری های مختلف استفاده کنید تا ببینید کودک به کدام یک از آنها علاقه ی بیشتری نشان می دهد. این میتواند هزینه بر باشد ولی ارزشش را دارد. به این ترتیب بطری مورد علاقه ی فرزندتان را انتخاب خواهید کرد.

همچنین بخوانید: مصرف شیرخشک نوزاد را چاق می کند یا لاغر؟ نتایج تحقیقات جدید

دندان در آوردن کودک و حساس شدن لثه های او که باعث می شود خوردن شیر برایش دردناک شود. همچنین ممکن است مادر دچار استرس باشد و نوزاد متوجه این حالت روانی می شود. در این مواقع بهتر است کودک را با استفاده از شیشه شیر تغذیه سعی کنید. پس روی ارتباطتان با نوزاد تمرکز و کمکش کنید تا زودتر شیشه‌ شیر را قبول کند.

آماده پاسخگویی به سؤالات مرتبط شما هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام نوزادسه ماهم دوقلو هستن پسرم تادوماه نیمه گی هم شیرخودمامیخوردهم شیشه شبراما بعدش شیرخودماخورد وشیشه شیر ول کرد منم شیرم خیلی کمه دارم کلافه میشم هرچی میکنم شیشه نمیگره توروخداکمک کنید

  2. سلام من پسرم۵روزه۵ ماهگی روتموم کرده تاحالاشیرخودموخورده الان شیرم کم شده هرکاری میکنم شیشه شیرونمیگیره کلافم کرده لطفایه کمکی بکنید🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا