تربیت کودکان

چه زمانی به روانشناس کودک مراجعه کنیم؟

bestkid b

زمانی‌که پای سلامتی در میان است، هر دقیقه به‌عنوان یک لحظه حیاتی محسوب می‌شود. حتی یک دقیقه زودتر دست به‌کار شدن هم منجر به ایجاد یک زندگی بهتر می‌شود. سلامتی، چه در ابعاد جسمانی و چه روانی، بسیار ارزشمند است. بزرگ‌ترها معمولا به سرعت مشکلات را می‌شناسند و به پزشک مراجعه می‌کنند، اما کودکان ممکن است مشکلات را نادیده بگیرند یا از بیان آن‌ها بپرهیزند. بنابراین، داشتن اطلاعات دقیق درباره این که چه زمانی به روانشناس کودک مراجعه کنیم بسیار مهم است.

“من بچمو می‌شناسم، خودم می‌تونم درمانش کنم” بزرگترین اشتباه والدین!

در گذشته، افراد به کودکان به عنوان “بزرگسالان کوچک” اشاره می‌کردند و اصولا تفاوت بین آنها و بزرگسالان را تنها در ابعاد جسمانی می‌دیدند. اما این روزها، نظریه‌های روان‌شناسی به‌شکل دیگری ارائه می‌شود. بر اساس دیدگاه ژان پیاژه، پدر بنیان روان‌شناسی کودک مدرن، رفتار و تفکر کودکان از بزرگسالان متفاوت است و آنها دنیا را با زاویه دید متفاوتی نسبت به ما می‌بینند.

اگر چنین است که دنیای آنها با ما متفاوت است، برای درک و برخورد مناسب با کودکان نیازمند کمک متخصصان مربوط به کودک و نوجوان هستیم. این یعنی هرچقدر هم که شما کودکتان را بشناسید، باز هم نمی‌توانید آن را کاملا صحیح درک کنید!


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

کودکان به‌دلیل مهارت‌های کمتر کلامی و ارتباطی، به‌طور طبیعی قابلیت تشخیص مشکلاتشان با روش‌های معمول مصاحبه بزرگسالان را ندارند. به‌همین دلیل، روان‌شناسان از روش‌های خاصی مانند تفسیر نقاشی‌ها و بازی‌درمانی استفاده می‌کنند تا مشکلات زیربنایی شخصیت کودکان را تشخیص دهند. بنابراین، برای درک بهتر مشکلات فرزندان و راهنمایی در برخورد صحیح با آنها، مراجعه به روان‌شناس کودک ضروری است.

آیا کودکم به روانشناس احتیاج دارد؟

قطعا ما نمی‌دانیم که چه زمانی به روانشناس کودک مراجعه کنیم، اما یک زمان‌های خاصی است که از خودمان می‌پرسیم آیا واقعا نیاز است که فرزندم را به یک کلینیک روانشناسی ببرم؟ برخی از افراد فکر می‌کنند که اگر بگویند فرزندشان نیاز به روانشناس دارد، ممکن است وجهه خوبی نداشته باشد!

این موضوع صددرصد که هیچ، هزار برابر غلط است! همان‌طور که به هنگام بروز یک بیماری جسمی نیاز به مراجعه به پزشک داریم، برای درمان روح و مشکلاتی که قطعا زندگی عادی کودکمان را مختل کرده است نیز باید به روانشناس مراجعه کنیم.

در پاسخ به این سوال که کی به مشاوره کودک مراجعه کنیم، نشانه‌هایی را برای شما می‌گوییم که با مشاهده آن‌ها، بهتر است وقت را برای مراجعه به روانشناس کودک تلف نکنید.

کودکتان زیاد از حد شلوغ است: بیش فعالی

بیش فعالی یکی از مشکلاتی است که در برخی از کودکان مشاهده می‌شود و به فعالیت بیش‌ازحد طبیعی آنها اشاره دارد. این کودکان معمولا دارای سطح انرژی بالا، کنجکاوی بیش از حد و حرکت‌پذیری زیادی هستند. بیش فعالی احتمالا به مشکلاتی مانند عدم تمرکز، ناتوانی در کنترل حرکات و رفتارهای غیرمنظم منجر شود. برخی از علل بروز این مشکل ممکن شامل عوامل ژنتیکی، محیطی و نقص‌های مغزی باشد. مشاوره با متخصصین مربوطه می‌تواند به والدین در مدیریت این ویژگی کودکان کمک کند.

کودکم زود از کوره در می‌رود و حرف‌های ناپسند می‌زند: عدم کنترل رفتار

کودک من متاسفانه مشکلی با عدم کنترل رفتار دارد. او اغلب به سرعت از کوره در می‌رود و حرف‌های ناپسندی می‌زند. این وضعیت برای والدین چالش برانگیز و نگران‌کننده است. قطعا در این‌طور مواقع باید تلاش داشته باشید تا با روش‌های تربیتی و مشاوره‌های لازم او را در مسیر صحیح هدایت سازید.

اما گاهی اوقات این روش‌ها پاسخگویی صحیحی ندارد، زیرا این دسته از کودکان معمولا اعتنایی به صحبت والدین نمی‌کنند. از این‌رو، بهترین روانشناس کودک می‌تواند شما را از این وضعیت نجات دهد. این شخص با استفاده از روش‌های مختلف مشکل دقیق عدم کنترل رفتار کودک شما را درک می‌کند و پس از درمان آن، به سراغ موضوعات دیگر می‌رود.

کودکم به شدت مضطرب است، طوری که نمی‌تواند به‌درستی رفتار کند: اضطراب و استرس بیش از حد

یکی از پاسخ‌ها برای این سوال که چه زمانی به روانشناس کودک مراجعه کنیم، دقیقا همین است! زمانی‌که استرس و اضطراب بیش از اندازه را در کودکمان حس می‌کنیم. اگر اضطراب‌های کودک شما درمان نشده باقی بمانند، با گذشت زمان، شدت آنها افزایش می‌یابد و زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر کودکتان به‌طور مداوم احساس نگرانی و بی‌اشتهایی دارد یا عملکرد مدرسه‌اش تحت تاثیر قرار می‌گیرد، مشاوره با یک روان‌شناس ضروری است. به‌ویژه در سنین ابتدایی، ترس‌ها ممکن است شدیدتر شوند و مشکلاتی مانند فوبیا به‌وجود آید. بنابراین باید این موضوع را جدی بگیرید و به سرعت برای درمان آن اقدام کنید.

در گذشته اتفاق ناگواری برای کودکم رخ داده که در حال حاضر در زندگی او تاثیرگذار است: تروما

شدت برخی از رویدادهای دردناک، سبب ایجاد اختلالات استرس پس از ضربه (تروما) می‌شود. سوء استفاده جنسی یا از دست دادن پدر یا مادر می‌تواند بر کودکان به‌شدت تاثیرگذار باشد. اگر فرزندتان پس از تجربه‌ چنین واقعه‌هایی با مشکلات هیجانی مانند بدخوابی روبرو شد، حتما به روان‌شناس بالینی کودکان و نوجوانان مراجعه کنید.

عدم درمان این اختلالات در دوران کودکی، می‌تواند خطرات جدی از جمله افسردگی، اضطراب و حتی خودکشی را در دوران نوجوانی و بزرگسالی افزایش دهد. حفظ سلامت روانی و ارائه درمان مناسب به کمک کودکان در مواجهه با تروماهای زندگی بسیار حیاتی است.

جمع‌بندی

در نتیجه، چه زمانی به روانشناس کودک مراجعه کنیم؟ هرگاه کودک مشکلاتی مانند اضطراب، اختلالات خواب، مشکلات رفتاری یا اجتماعی، مشکلات تحصیلی، تغییرات ناگهانی در رفتار یا خلق و خو کودک یا هرگونه نگرانی در والدین نسبت به رفتار و روند رشد کودکان داشته باشد، مراجعه به روانشناس ضروری است. مراجعه به روانشناس کودک در این موارد می‌تواند به تشخیص و درمان مشکلات روانی کودک کمک کند و والدین را در ایجاد روابط سالم و مثبت با فرزندان خود یاری کند.

از همین رو کلینیک روانشناسی آگاه، دارای روانشناسان خبره در حوزه کودک می‌باشد؛ که برای کودکان خود می‌توانید از خدمات این کلینیک کمک بگیرید. کلینیک آگاه دارای دو شعبه در شیراز و تهران است که اگر ساکن سایر شهرهای ایران هستید، می‌توانید از خدمات آنلاین آنها استفاده نمایید. شعبه اصلی این کلینیک در شهر شیراز می‌باشد که برای کمک گرفتن از یک روانشناس کودک شیراز، بهترین گزینه است. به این خاطرکه تمامی مشاوران کودک این کلینیک زیر نظر دکتر سرافراز، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز فعالیت می‌کنند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا