آموزش و تربیت نوجوان (دختر و پسر)

بهترین روش رفتار با نوجوان پسر (راهنمای کامل والدین)

bestkid b

شما هم مثل خیلی ها نمی دانید چطور با پسر نوجوانتان رفتار کنید؟ یا نمی دانید به طور کلی چطور باید فرزندان نوجوانتان را پرورش بدهید؟ خیلی از والدین دنبال مشاوره برای درک بهتر و بیشتر پسران نوجوانشان هستند.

بزرگ کردن نوجوانان همیشه کار راحت و آسانی نیست و رفتار پسران نوجوان می تواند چالش برانگیز باشد؛ اما این تقصیر خودشان نیست. نوجوانان خودشان نمی خواهند رفتار بد یا دشواری داشته باشند، بلکه عملکرد و نگرش آنها نتیجه تلاطم فیزیولوژیکی و عاطفیشان در سال های نوجوانی است. اگر به قضیه به این شکل نگاه کنید آن وقت جواب دادن به این سوال که چطور می توانید با فرزند نوجوانتان به شکلی صحیح برخورد کنید راحت تر می شود. بچه ها واقعا به چه چیزهایی احتیاج دارند؟ و چطور می توانیم برای ایجاد ارتباطی قابل اتکا و درست با نوجوانمان به شکلی آگاهانه عمل کنیم؟

مبانی نحوه تعامل با پسران نوجوان

چند مورد کلیدی در نحوه برخورد با فرزند نوجوان وجود دارد: اکثر مواقع با او در ارتباط باشید، تا حد امکان کارها را با هم انجام بدهید و به او عشق بی قید و شرط بورزید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

البته همیشه حرف زدن راحت تر از عمل کردن است؛ ولی اگر با روند رشد و نمو نوجوانتان آشنا شوید و او را درک کنید در تعامل با او مشکل کمتری خواهید داشت.

حتما بخوانید: بهترین حیوانات خانگی برای نوجوانان +۵ نکته مهم

یادتان باشد که نوجوانان در این مرحله از همه نظر رشد می کنند؛ بنابراین با او با شفقت و حمایت برخورد کنید. علاوه بر این تلاش برای یادگیری رویکردهای جدید در مورد والدین پسران می تواند در این امر کمک کننده باشد.

اول از همه بیایید روند رشد جسمی یک نوجوان را با هم بررسی کنیم.

چه اتفاقاتی در بدن و مغز یک پسر نوجوان رخ می دهد؟

بسیاری از رفتارهای پسران نوجوان توسط تغییرات هورمونی و بیولوژیکی زیادی که در دوران بلوغ اتفاق می افتد کنترل می شود. فرایند بلوغ در پسران بین سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی شروع می شود و آنها از نظر جسمی در حدود ۱۵ یا ۱۶ سالگی بالغ می شوند. در مرحله بلوغ، پسرها قد بلندتر می شوند، عضلاتشان رشد می کند و صدایشان بم می شود.

در کنار تغییرات جسمی، پسران نوجوان دچار تغییرات عاطفی و رفتاری هم می شوند. بلوغ برای نوجوانان یک بازه زمانی هیجان انگیز و پر از عواطف و احساسات جدید است. این مساله روی رفتار پسران نوجوان و همینطور علاقه شان برای برقرار رابطه جنسی و ارتباط با جنس مخالف نیز تاثیر می گذارد.

حتما بخوانید: فیلم آموزش نحوه تربیت جنسی نوجوانان

علاوه بر اینها، مغز نوجوانان در طول سال های نوجوانی هنوز در حال رشد و تکامل است و ناحیه ای از مغز که مسؤلیت قضاوت و تصمیم گیری به عهده دارد به تکامل ادامه می دهد. این ناحیه که در قشر جلویی مغز قرار دارد تا اواسط دهه ۲۰ کاملا بالغ نمی شود. برای همین پسران نوجوان در دوران بلوغ بیشتر در معرض تغییر انگیزه ها و احساسات قرار می گیرند و نحوه برخورد شما با فرزندتان هم پیچیده تر می شود.

پسران نوجوان و رفتارهای خطرناک

وقتی والدین درباره “نوجوان مشکل دارشان” صحبت می کنند منظورشان اغلب رفتارهای مخاطره آمیز نوجوانشان است. پسران نوجوان ممکن است در این دوران درگیر برخی رفتارهای پرخطر از جمله موارد زیر شوند:

  • رانندگی بی احتیاط و بی پروا مثل سرعت داشتن یا استفاده از گوشی موقع رانندگی
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • زیاده روی در نوشیدن مشروبات الکلی
  • سیگار کشیدن
  • رفتاری که ممکن است منجر به خشونت یا جراحت شود مثل دعوا، حمل سلاح یا شرکت در فعالیت های تفریحی ناامن

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شوند پسران نوجوان به سمت رفتارهای پر خطر سوق داده شوند. یکی از آنها بخشی از مغز است که کنترل تکانه ها را بر عهده دارد و هنوز بالغ نشده است. از طرف دیگر این رفتارهای پر خطر می تواند راه غلطی باشد که نوجوانان به واسطه آنها احساس استقلال می کنند. فشار همسن و سالان نیز یکی دیگر از دلایل این مساله است. علاوه بر این، استرس ها و فشارهای خارجی هم می تواند پسران نوجوان را به سمت رفتارهای پرخطر سوق دهد تا تنش و فشار را از خودشان دور کنند.

استراتژی های مدیریت رفتار نوجوانان

زمانی که والدین در صدد مقابله با رفتارهای پر خطر نوجوانشان بر می آیند باید محدودیت های واضح و عواقب موثری برای این رفتارها در نظر بگیرند. برای همین مهم است که هنگام یادگیری نحوه برخورد صحیح با فرزند نوجوانتان و به کارگیری استراتژی های مدیریت رفتار نوجوانان، رویکرد مستقیمی در پیش بگیرید.

حتما بخوانید: جدیدترین راههای جلوگیری از افسردگی در کودکان و نوجوانان چیست؟

۵ نکته کلیدی برای برخورد صحیح با رفتارهای پسران نوجوان

  • محدودیت ها را تعیین کنید. اول از همه پدر و مادر و پسر نوجوان باید یک سری مرزها و قوانینی ایجاد کنند که هر دو طرف روی آنها توافق دارند. این قوانین باید مبتنی بر ارزش های مشترک در رابطه با ایمن ماندن و هماهنگی در خانواده باشد.
  • قوانین را بنویسید. علاوه بر تعیین حد و مرزها، خانواده ها باید پیش نویسی کتبی از توافق نامه شان تهیه کنند. به این ترتیب دستورالعمل ها و مرزها برای همه مشخص می شود.
  • درباره عواقب با هم توافق کنید. در مرحله بعد، والدین و فرزندان باید درباره عواقب زیر پا گذاشتن قوانین با هم توافق کنند و متناسب با سن و سال افراد تنبیهاتی در نظر بگیرند. مثلا یکی از پیامدهای شکستن مرزها می تواند محروم شدن از استفاده از ماشین یا زودتر به خانه آمدن باشد. این عواقب با متناسب سن فرد در نظر گرفته شوند.
  • از روش جبران کردن استفاده کنید. علاوه بر تنبیه می توان از راه جبران یا ترمیم هم استفاده کرد. این کار باعث می شود نوجوان شما درصدد جبران نقض قوانین بربیاید. مثلا اگر موقع رانندگی جریمه شد، خودش به تنهایی جریمه را بپردازد یا بعد از دعوا، خودش برای بهبود روابط اقدام کند. در نتیجه، نوجوان می تواند از این طریق اعتماد والدینش را جلب کند.
  • از مجازات شدید خودداری کنید. یادتان باشد مجازات و تنبیه شدید در هیچ شرایطی بهترین روش برخورد با نوجوان نیست. در حقیقت مجازات می تواند اوضاع را بدتر کند. در چنین شرایطی ممکن است پسر نوجوانتان احساس ناراحتی و طرد شدن کند و به همین خاطر بیشتر از والدینش دور شود.

تحقیقات نشان می دهند وقتی والدین به شیوه ای گرم و حمایت کننده با فرزندشان برخورد می کنند و در عین حال سفت و سخت روی قوانینشان پابرجا می مانند، نوجوانشان نیز بهتر عمل می کند.

خود مراقبتی در نوجوانان

معمولا پسران نوجوان به این معروفند که اصلا مراقب خودشان نیستند. خیلی از پسرهای نوجوان به اندازه کافی نمی خوابند. علاوه بر این، آنها غذاهای بدرد نخور می خورند و نوشیدنی های پر قند مصرف می کنند. ممکن است دیر به دیر حمام کنند، ورزش نکنند و مدام با تلفن همراهشان مشغول باشند.

این عدم خود مراقبتی نوجوانان تا حدودی از آگاهی شان درباره تغییرات بدنی شان ناشی می شود. رشد جسمی در طی دوران بلوغ باعث ایجاد مسائلی مثل عزت نفس و تصویر بدنی می شود. برای همین نوجوانان نمی دانند چطور باید با آکنه، بوی بدن و یا چربی موهایشان کنار بیایند. همه این مسائل با بلوغ همراهند.

تاثیر بازی های ویدیویی روی پسران نوجوان

طبق نظر سنجی ملی انجام شده توسط پروژه Pew Internet & American Life، ۹۹ درصد از پسران ۱۲ تا ۱۷ ساله بازی ویدئویی انجام می دهند و اکثر وقتشان را با این بازی ها می گذرانند. در واقع نیمی از نوجوانان شرکت کننده در این تحقیق گفته اند که روز گذشته بازی ویدئویی بازی کرده اند.

علاوه بر این، یکی از تحقیقات جدید نشان می دهد که نگاه کردن به صفحه نمایش می تواند علائم اختلال ADHD (اختلال کم توجهی- بیش فعالی) در نوجوانان را افزایش بدهد. از این رو پسران نوجوانی که هر روز ساعت ها بازی می کنند و از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند در معرض خطر هستند. این مساله می تواند برای برخی والدین چالش های دیگری هم در خصوص نحوه تعامل درست با فرزند نوجوانشان ایجاد کند.

حتما بخوانید: بهترین روش رفتار پدر با پسر +همه نکات مهم

این رفتار پسران نوجوان را می توان با تنظیم برنامه روزمره شان در مورد تغذیه سالم، ورزش و بهداشت خوب و خواب کافی در کودکی شان بهتر کرد تا عادت کنند از یک برنامه منظم پیروی کنند. علاوه بر این پسران نوجوان به اطلاعات اساسی و کافی درباره نظافت و مراقبت از خود در دوران بلوغ نیاز دارند. اگر والدین راحت نیستند که این مسائل و اطلاعات را با فرزندشان به اشتراک بگذارند می توانند در عوض از طریق معرفی کتاب و جزوه های مرتبط این کار را انجام بدهند. پدر و مادر می توانند این کتاب ها یا جزوه ها را در اتاق پسرشان بگذارند تا هر وقت آمادگی داشت آنها را بخواند. نیازی نیست این مساله را بزرگ و پیچیده کنید. یادتان باشد نوجوانان خیلی زود خجالت می کشند. بعدا و در زمان مناسب از او بپرسید که آیا سوالی در مورد مطالبی که خوانده است دارد یا خیر.

این تحقیق نشان داد نوجوانانی که از رسانه های دیجیتال استفاده می کردند، دو برابر بیشتر از دیگران علائم اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) از خود نشان می دهند. به همین دلیل، نوجوانانی که ساعت ها بازی ویدئویی می کنند دچار افزایش بی تحرکی، عدم تمرکز و ناتوانی در تمرکز برای یک دوره پایدار می شوند. اکثر والدین به سختی با این رفتارها کنار می آیند و تصور می کنند فرزندشان مشکل دارد.

تنظیم محدودیت در مدت زمان بازی کردن برای پسران نوجوان

حالا این سوال مطرح می شود که پدر و مادرها چه کاری می توانند انجام بدهند تا پسر نوجوانشان کمتر به بازی های ویدیویی مشغول باشد؟ وقتی بچه ها کوچکترند والدین می توانند برایشان محدودیت زمانی تعیین کنند؛ اما با بزرگتر شدنشان انجام این کار دشوار می شود.

بنابراین والدین باید با فعالیت های دیگری مثل دور هم غذا خوردن، فعالیت های خانوادگی و دور بودن از وسایل دیجیتالی وقتشان را با کودکانشان بگذرانند. آنها باید با دوری کردن از تلفن های همراه و سایر وسایل الکترونیکی، این رفتار را برای فرزندانشان الگو کنند.

حتما بخوانید: طرز تربیت پسران نوجوان

علاوه بر این پدر و مادر می توانند پس از یک ساعت مشخصی در شب WiFi را خاموش کنند تا نوجوانشان نتواند از اینترنت استفاده کند. او باید بداند که این کار مجازات نیست؛ بلکه نگاه کردن به مانیتور یا صفحه گوشی باعث اختلال در خواب می شود و برای همین مهم است که یک یا چند ساعت قبل از خواب از این وسایل دور شویم تا سیستم عصبی مان آرامش بگیرد.

از طرف دیگر، درست مثل عادت های خود مراقبتی، عادت های خوب در صورت زود بیدار شدن از خواب بهتر ایجاد می شوند و نوجوان آنها را بهتر یاد می گیرد. پدر و مادر می توانند از طریق روش های زیر به نوجوانشان کمک کنند تا عادت کند از بازی های ویدئویی یا گوشی همراهش دور شود:

  • گذراندن وقت خارج از منزل
  • ارتباط با دوستان در دنیای واقعی
  • ورزش، دویدن یا سایر فعالیت های بدنی
  • فعالیت های داوطلبانه
  • کشف خلاقیت و استعداد مثل نواختن یک ساز موسیقی یا نقاشی کردن

روابط بین مادران و پسران

با بزرگ شدن پسران، ممکن است روابط آنها با مادرانشان کمی سخت شود چون مادرها و پسرها باید حد و مرزهای مناسبی در روابطشان ایجاد کنند. مستقل شدن از مادر بخشی از بلوغ پسران نوجوان را تشکیل می دهد. به همین دلیل ممکن است بی احترامی کردن یک پسر نوجوان به مادرش نشانه ای از استقلال طلبی او و این مساله باشد که می خواهد یاد بگیرد چطور از خودش مراقبت کند.

معمولا پدرها با انجام کارهای مختلف به همراه فرزند نوجوانشان با او ارتباط برقرار می کنند؛ ولی این علاقه همکاری بین مادران و پسرانشان کمتر است. برای همین، مادرها باید ضمن اینکه فضا و حریم خودشان را دارند، راه هایی هم برای گذراندن وقت با پسر نوجوانشان پیدا کنند چون این مساله بخش مهمی از درک فرزندان نوجوان و نیازهای آنها را تشکیل می دهد.

حتما بخوانید: چگونه با پسر بچه ها رفتار کنیم؟ (راهنمای کامل والدین)

تحقیقی که توسط انستیتوی ملی بهداشت آمریکا انجام شده ثیر روابط مادر و پسر را بر رفتار نوجوانان بررسی کرده است. در این تحقیق محققان دریافتند پسرانی که درگیری و چالش زیادی با مادرانشان داشته اند بیش از سایر نوجوانان گرفتار رفتارهای بزهکارانه شده اند اما نوجوانانی که رابطه صمیمی و نزدیکی با مادرانشان داشته اند در طول دوره نوجوانی شان با دوستانشان هم روابط بهتری را تجربه کرده اند.

این تحقیق در نهایت مشخص کرد که سازگاری موفقیت آمیز در حین گذر از کودکی به نوجوانی به روابط نزدیک و صمیمی فرزندان و والدین نیاز دارد. در کنار این مساله، به حداقل رساندن درگیری و چالش نیز ضروری است. روابط خوب بچه ها با پدر و مادرشان آنها را به سمت داشتن روابط خوب و بدون مشکل در خارج از خانواده پیش می برد.

نحوه برقراری ارتباط با پسران نوجوان

معمولا پسران نوجوان خیلی مهارت برقراری ارتباط با دیگران ندارند و اغلب آنها به سختی می توانند احساساتشان را در قالب کلمات به زبان بیاورند. درک کردن و فهمیدن یک پسر نوجوان دقیقا از همین نقطه شروع می شود که شما بدانید ممکن است او نتواند به راحتی افکار و احساساتش را با پدر و مادرش به اشتراک بگذارد.

این اتفاق می تواند باعث شود والدین احساس ناامیدی کنند و تصور کنند نادیده گرفته شده اند. به جای این افکار توصیه می کنیم روش های زیر را امتحان کنید:

  • موقع صحبت با فرزندتان کوتاه و شیرین حرف بزنید. اگر فکر می کنید او باید چیزی را بداند، آنها را به صورت یک سری نکات روش و واضح به او بگویید و متعاقبا به او هم اجازه بدهید پاسخ بدهد.
  • بیش از حد تماس چشمی برقرار نکنید. با اینکه اغلب توصیه می شود موقع برقراری ارتباط با دیگران حتما با آنها تماس چشمی داشته باشید؛ ولی این مساله درباره فرزند نوجوان شما صدق نمی کند چون این کار ممکن است باعث ترس و واهمه او شود. به همین دلیل صحبت کردن با نوجوانتان موقع رانندگی زمان خوبی برای این کار محسوب می شود.
  • هنگام انجام کار با او صحبت کنید. خیلی از پسرهای نوجوان وقتی همزمان مشغول کار دیگری هستند راحت تر و بهتر می توانند ارتباط برقرار کنند. برای همین توصیه می شود موقع بازی کردن، شام خوردن و یا پیاده روی کردن با او حرف بزنید.
  • آرام باشید. موقع حرف زدن با پسر نوجوانتان اجازه ندهید کنترل احساساتتان از دستتان خارج شود. نشان دادن عصبانیت یا ناامیدی می تواند فرزند شما را به اعماق درونش سوق بدهد و او دیگر روی پشتیبانی و حمایت شما حساب نکند.
  • به او زمان پردازش بدهید. خیلی از پسران نوجوان برای فکر کردن درباره مکالمات و گفتگوهای مهم به چند ساعت یا حتی چند روز نیاز دارند. بنابراین اگر پسر نوجوانتان فورا رفتار یا نگرشش را تغییر نداد ناامید نشوید. اجازه بدهید او اطلاعات را در دست بگیرد و آن را در زمان خودش پردازش کند.

حتما بخوانید: جدیدترین تحقیقات در زمینه بلوغ پسران و ۸ نکته بسیار مهمی که باید بدانید!

در نهایت اینکه هرگز قدرت والدین را دست کم نگیرید

بعضی اوقات ممکن است والدین احساس کنند فرزند نوجوانشان هیچ علاقه ای به آنها ندارد؛ اما آنها نباید اجازه بدهند چنین افکاری فریبشان بدهد. والدین باید به برقراری تعامل با فرزندشان ادامه بدهند.

به طور خلاصه می توان گفت شواهد به وضوح روی اهمیت ادامه تعاملات بین والدین و فرزندان نوجوان تاکید می کند. تداوم این رابطه از سلامت روانی نوجوانان حمایت می کند و خطر سوء مصرف مواد را کاهش می دهد. علاوه بر این، برقراری روابط درست و سالم والدین با نوجوانان به آنها کمک می کند تا در بزرگسالی و جوانی مستقل و قدرتمند باشند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫45 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر و خدا قوت
    پسر 12 ساله ای که بیش از حد روی وسایل و لوازم خودش حساس است بطوری که وقتی برادر بزرگش دستگاه بازی را شکست، بسیار عصبانی شد و درگیری فیزیکی پیش آورد و حتی با وجود اینکه پول خرید دستگاه جدید در اختیارش قرار گرفت ، باز همچنان با برادر بزرگش درگیر بود و دائم می گفت چرا دست زدی چرا شکاندی و تقریبا حدود یک ساعت این درگیری و دنبال هم کردن ادامه داشت . به عنوان اولیا چگونه با این فرزند رفتار کنیم تا اینقدر برروی وسایلش حساس نباشد .
    ممنون از راهنمایی شما

    1. سلام پسری سیزده ساله دارم ک زود عصبانی میشود وجواب ب بزرگترها میده ،هر چ باهش صحبت میکنم حریمه اش میکنم میگه ببخشید ببخشید و باز دوباره همون کارها رو انجام میده انگار ن انگار ک معذرت خواهی کرده?
      اگه امکانش هست راهنماییم کنید

      1. سلام پسری دارم چهارده ساله که کلاس نهم هست امسال انتخاب رشته میکنه الان دوسال هست که به حیوانها مخصوصا مرغ وخروس علاقه مند شده به زور درس میخونه به درس خواندن اهمیت نمیده بیشتر وقت رو با اونها میگذرونه هر تشویقی بگید انجام دادم باهاش صحبت کردم پدرش که همکاری نمیکنه میگه خودش که بچه نیست من موندم که چکار کنم اگه اینطوری بره آینده اش خراب میشه با پسرم که حرف میزنم میگه درس میخونم در آینده معلم مهندس میشم میگه اما نمیخونه لطفا کمکم کنید

  2. باسلام خدمت شما.من دوفرزند دارم یه پسر ۱۴ ساله ویک دختر ۴ ساله اینا همدیگر را دوست دارند اما در ظاهر اصلا با هم نمی سازند دخترم وقتی داداشش نیست همش ازش میپرسه احساس ناراحتی میکنه اما وقتی داداشش میاد همش ازیتش میکنه…پسرم هم حوصلش نمی‌کشه وباهاش یکی به دو میکنه…وقتی به پسرم میگم اون کوچک است وتو باید مواظبش باشی ….قبول نمیکنه به نظر پسرم دخترم خیلی بزرگه وهمه چیزو میفهمه……گاهی باعث شده من بخاطر دخترم با پسرم دعوا کردم که این منو خیلی خیلی ناراحت میکنه…این و بگم که پسرم هنوز دوست داره پیش من بخوابه وبسیار وابسته به منه وفکر میکنه خواهرش جاش را گرفته…لطفا راهنماییم کنید که رفتار مناسب چیه

    1. باسلام پسر شما فکر میکنه خواهرش یه رقیب برای او هست وتلاش میکنه این رقیب را از صحنه بیرون کنه ورفتار شما والدین نیز باعث تقویت این موضوع برای اقا پسر شما شده همین که میفرمایید شما بزرگتر از خواهرت هستی وباید مواظبش باشی وبهتر هست که شما والد محترم حس استقلال را در فرزند خود ارتقا بدهیدو در حضور او به خواهرش زیاد محبت نکنید وبه اومسولیت کوچک بدهید تا امادگی انجام وظایف بیشتر که مواظبت از خواهرش است را یاد بگیرد

    2. سلام خدمت شمادوپسر ۱۳ و۷ساله دارم پسر ۱۳ ساله ام خیلی پرخاشگری می‌کند داد می‌زند خیلی عصبی هست شب ها خواب ندارد اصلا از من حساب نمی‌برد فقط از پدر می‌ترسد حتی اگر عصبی شود دست روی من بلند می‌کند دقیق پسر ۷ساله ام هم همین رفتارهارا یاد گرفته حتی چاقو کنار خود می‌گذارد چند دفعه هم با مشاور حرف زدم البته ناگفته نماند من خودم هم اعصاب ندارم
      چون خیلی این دوپسر اذیت میکنن حتی بازوهایشان هم درگیری دارند باهم
      لطفا ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. سلام خسته نباشید بنده دارای دوفرزند که دقلو هستند می‌باشم که تا چند ماه دیگه 18 ساله میشن دخترم از همه نظر حرف گوش کن تر هستش اما پسرم بتازگی کارهایی میکنه که اعصابم رو داغون میکنه از جمله اینکه متوجه شدم سیگار میکشه در خوندن درسش کوتاهی میکنه علیرغم اینکه بسیار بچه باهوشی هستش و وقتی بیرون میره خیلی وقتا شده دیر میاد خونه. خلاصه اینکه نگرانم نمیدونم چکار کنم که سیگار شو کنار بذاره دارم دیوونه میشم لطفا منو راهنمایی کنید

  4. با سلام و احترام
    خانم ۴۳ ساله ای هستم . من و همسرم هر دو شاغل هستیم . از ساعت ۶ صبح خانه را ترک کرده و ساعت ۳ بعد از ظهر به خانه بر میگردیم پسر ۱۴ ساله ای داریم که در این مدت در خانه تنها می‌ماند. به خاطر افزایش وزنش با من حتی برای یه پیاده روی ساده بیرون نمیاد . و هر بار هم که با زور من بیرون میاد احساسش اینکه همه دارن به او نگاه میکنن و این فکر او رو آزار میده بنابر این زیاد تمایلی به بیرون آمدن از خانه نشون نمیده . اخیرا که با من صحبت می‌کرد متوجه شدم علائم افسردگی داره مثل (گریه کردن در تنهایی) هیچ دوستی هم نداره
    چیکار کنم ؟؟؟؟

    1. باید علت افسردگی را پیدا کنید. اگر مشکل فقط تنهایی ست، بایستی از تنها گذاشتن کودک خودداری کنید. در این مدت در جایی که بتواند یا ورزش کند یا نقاشی، همراه با حداقل دو نفر دیگر باشد. او را به هیچ وجه در موقعیت های پرتنشی که فرمودین قرار ندهید. هرچند توصیه روانشناسان استفاده کمتر از داروها و درمان افسردگی به روش طبیعی است، اما در صورت لزوم می توان با تجویز پزشک برخی از داروهای ضد افسردگی را مصرف کرد

      1. سلام جناب دکتر
        پسرم 24 ساله و دانشجو ست بی میل نیست که در مقابلم بایسته در حالیکه من پدری مهربان وعاطفی ام بعضی مواقع باهام جر وبحث های میکنه و من کوتاه میام که تقابلی پیش نیاد از خدمتتون راهنمایی میخواستم

    2. بگردید از همسایه ها و فامیل و دوست و آشنا یه دختر خوب از خودش کوچکتر پیدا کنید و تشویقش کنید و بهش جرات بدید با اون دختر دوست بشه و تا یه دوست و همدم برای خودش پیدا کنه

  5. با سلام
    خانمی چهل و یک ساله هستم فرزند پسر پانزده ساله ای دارم که شدیداااااا بد شده، بسته بسته سیگار می کشه و کنترلش از دست ما خارج شده دوست دختر داره و به قدری بهش وابسته ست که نمی تونه ازش جدا بشه، دختره هم می دونه و آزارش می ده حتی بهش می گه غذا نباااید بخوری، برای من رنج آوره، سعی کردم با محبت و درک کمکش کنم و ازش بخوام سیگار رو کم و کمتر کنه تا اینکه بتونه ترک کنه، اما بهم دروغ می گه، پول مدرسه شو سیگار می گیره، درس نمی خونه، با دختره حرفش شد و داد و هواااار می کشید من کنترلم رو از دست دادم و به دختره زنگ زدم که البته جواب نداد، اما پسرم روزگارم سیاه کرد، دو تا در خونه‌ رو خورد کرد، من نمی دونم چی کار کنم، لطفا کمکم کنید

    1. سلام من داری یک پسر ۱۴ ساله هستم و بسیار پرخاشکر و فحاشی می کنه.در شبکه های اجتماعی بدنبال افراد لات و بی سرپاس. و کسانیکه لایو می گزارن و قلیان می کشن انها را فالو می کنه. هر روز به غدا های فست فودی و نوشیدن های انرژی زا علاقمند است و با اصرار انها را مصرف میکنه . علاقه با غذاهای خانگی نداره. با زور در مدرسه حضور پیدا میکنه. تا جاییکه با دعوا درس هاش را بدون علاقه و ذوق می خوانه.به مادرش حرف های و ناپسند می زنه.لطفا راهنمایی بفرما

      1. سلام ضمن اینکه خوراک سالم در این سن بسیار مهم هست (انرژی زا قطعا باعث پرخاشگری در سنین بالاتر هم خواهد شد) باید حلقه دوستان نزدیک فرزند را بازبینی کنید. در کناراین موضوع بحث کنترل فضای مجازی بسیار مهم است. به هر نحوی شده باید میزان استفاده از فضای مجازی را کاهش دهید. پیشنهاد می کنم این مطلب ما را نیز مطالعه کنید

  6. سلام .یه خانم ۴۱ ساله هستم که یک پسر ۱۵ ساله دارم.۹ ساله جداشدم.پسرم با من زندگی میکنه.البته پدرش رو هم میبینه.بینشونم مشکلی نیست.پسرم بشدت درونگراست.سعی میکنم بهش گیر ندم و باهاش دوست باشم.درس خون هست و دائم با دوستاش بازی آنلاین میکنه و با من حرف نمیزنه.میگم بیا صحبت کنیم منم تو خونه تنهام.میگه من باتو حرفی ندارم بزنم.دلم میشکنه ناراحت میشم.میگم من جز تو کسیو ندارم.میگه مظلوم نمایی نکن.خیلی بهش محبت میکنم.یکی از مسئولین سرشناس یکی از رشته های رزمی شهرمون هستم.خواستم کمکم کنید.ممنون

    1. سلام. متشکرم بابت نظرتون. در این سن کاملا طبیعی ست که نوجوانان کم کم به سمت دوستان خود گرایش پیدا می کنند-به دلیل تغییرات هورمونی و ذهنی و فیزیکی و …- و نسبت به والدین کمی دورتر خواهند شد. واقعیت تلخی ست اما در مورد این سن کاملا صادق است. باید روش تربیتی و رفتار خود با فرزند را با تغییرات او مطابقت دهید. دو موضوع که باید رعایت کنید، دادن فاصله و فضا به او و جلب اعتماد اوست. در واقع به جای مهربان بودن الان باید محکم تر و قانون مدار تر باشید. به او اعتماد کنید اما تا حدی که عاقلانه است. سعی کنید از فضای مجازی کمی دورش کنید، فعالیت های فیزیکی، ورزش یا حتی کار می تواند کمک کننده باشد. قوانینی برای او تعیین کنید که مثلا روزانه 2 ساعت بیشتر حق حضور در فضای مجازی را نداری، یا روزانه یک ساعت با دوستان و .. و به آن پایبند باشید (منبع کامل)

      1. سلام
        دکتر برادر ۱۷ ساله ای دارم که به رانندگی با سرعت بالا با آهنگ پر تنش علاقمنده ، و هیچ اهمیتی به درس و کتاب نمیده و وقتی باهاش حرف میزنم گوش نمیده و اهمیتی براش نداره خیلی آدم نا آرامی هست ، من چه کنم که بتونم دوست و همراه خوبی براش باشم؟؟

  7. سلام من یه دختر ۲۲ ساله هستم
    ۶سال قبل پدر مادرم از هم جدا شدن یه برادر ۱۲ساله دارم که موقع جدایی خیلی کوچیکه بود و آسیب های زیادی دیده دعواهای شدید ،کمبود های مادی و معنوی …، بعد چندین سال اعتراف کرده به مادرم که پدرم به من تجاوز می‌کرده …………….از طرف دیگه مادرم اصلا شرایط روحی و … خوبی نداره اصلا برای بچه وقت نمیزاره غذا نمیپزه احساس مسوولیتی نداره جز اینکه نگهش داره چون مادرم افسرده هست و مشکلات آسیب زیادی بهش وارد کردن که خودشو با دیگران سرگرم می‌کنه به خانوادش توجهی نمیکنه …
    خیلی نگران برادرمم ، دلم جز جز می‌کنه …خواهش میکنم راهنماییم کنید چه کار هایی برای برادرم انجام بدم تا حالش خوب بشه افسردیگیش ،اسیب هاییکه زده شده بهش جبران بشه
    خیلی زرنگه باهوشه اما متاسفانه ۶ساله درساش عقب افتاده شده کسی بهش رسیدگی نکرده خیلی پرخاش گره یه شخصیت ظالم. چیه شخصیت خیلی معصوم داره هرروز دارم میمیرم زنده میشم خیلی ضعیف شده یه تیکه استخون اصلا تمرکز نداره داد میزنه هزار بار باید حرفمو بزنم تا بشنوه حالیش بشه خواهشاً راهنماییم کنید !

  8. خانمی هستم ک همسرم فوت شده دوتا پسر ۱۴ و ۷ ساله دارم با پسر بزرگم ک حرف من و گوش نمیکنه اکثر مواقع اختلاف داریم من چطوری باهاش رفتار کنم خواهشن راهنماییم کنید

  9. سلام من پسر ۱۸ ساله دارم که امسال کنکور داره و اضطراب وسواسی داره از ترس،قبول نشدن درس نمی خونه و خیلی باهوش هست معدلش ۱۹ هست و درسش خوبه ولی نا امید شده و مدام تو خونه بازی می کنه و وقتشو هدر میده من خیلی تحت فشارم نمی دونم چه رفتاری باهاش بکنم امروز از خونه بیرونش کردم بره تو پارک بازی کنه الان خیلی ناراحت هستم لطفا راهنماییم کنید

  10. باسلام واحترام پسربچه ۱۳ ساله ای داریم که ازهمه لحاظ امکانات مالی و وسایل بازی وکامپیوترگوشی فراهم کرده ام وتاجایی که توانستم کم نذاشتم براش اما الان چندوقت هست که کارش فقط شده با گوشی بازی کردن واصلا به حرف مادرش گوش نمیده درس نمیخونه وفقط بازی میکنه لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

  11. باسلام من مادر۳۰ ساله هستم که یک پسر ۱۲ ساله دارم که معنی بعضی از رفتارهاش رو نمی فهمم رابطش بابرادر کوچکش که ۸سالشه درلحظه تغییر میکنه یه دفعه همش بغلش میکنه وهی میبوستش تاحدی که باعث اعتراض برادرش میشه یه دفعه هم باهاش دعوا میکنه وزدو خوردکه میترسم یه بلایی سرش بیاره جدیدان رابطش بامن وپدرش هم خوب نیست از همه چیز شکایت داره ازهیچ راضی نیست هرکاری روازش میخوایم انجام بده مخالفه وباناراحتی انجامش میده لطفا راهنمایم کنید .ممنون

  12. با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر
    آقای دکتر پسر ۱۹ ساله دارم.الان ۳ سال میشه با پدر بچه ها جدا زندگی میکنیم و دوتا بچه هام پیش من هستن.پسرم از ۱۷ سالگی سرخود،پرخاشگر،حرف گوش نکن،دعواکار با دوستاش بیرون،دوستباز و حرف رفیق سند،و و و من هم تنها هستم کسی نیست کمکم کنه با من رابطه ی خوبی نداره شاغل هستم،اصلا جز حرف خودش و رفیقش هیچ حرفی رو قبول نداره نمیکنه،درسشو دوازهم طرم آخر ول کرد نخوند،سربازی نمیره علاقه نداره،دوتا دعوا شدید داشته دیه میاد بش،فقط راه نجات میخوام

  13. سلام من خانم ۴۲ ساله هستم وهمسرم ۲ ساله فوت کردن پسرم ۱۵ سالشه از وقتی پدرش فوت کرده خیلی پرخاشگره بد دهنه متاسفانه ، چون اکثر کارهای خونه به عهده منه خرید بیرون کارهای اداری و زیاد خونه تنها میمونه ، درس هم اگه بالا سرش باشم خوب میخونه ، مشگل جدیدم اینکه تازه متوجه شدم با یک دختر ۱۴ ساله داره حرف میزنه و خودش بهم گفت ۴ ماه از تو مخفی کردم نمیدونم الان چه رفتاری باهاش بکنم چیکار کنم تا به درسهاش لطمه نزنه ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام وقتتون بخیر بنده مادری39ساله هستم پسرم 19سالشه نوه ی اول خانواده ی شوهرم وتک فرزنده تا16سالگی پسرم باپدرشوهرومادرشوهرزندگی کردم به همین خاطرپسرم وحشتناک به مادرشوهرم وابسته اس طوری که گاهی وقتا مامان صداش میزنه پسرم اصلارابطه ی خوبی بامن نداره بیشترین دلیلش هم اینه که مادرشوهرم خیلی زیادبدگویی من میکنه مثلا میگه مادرت چون میره سرکارتورودوست نداره به فکرتونیست حتی حرفای زشت هم میزنه درموردمن هرکاری میکنم نمیتونم به پسرم نزدیک بشم خیلی بهم دروغ میگه بارهاسعی کردم بهش نزدیک بشم حرف بزنم ولی نمیشه پسرم ازمن می‌ترسه میگه هرچی میگم تودعوام میکنی ودادمیزنی درصورتی که الان اصلا این رفتاروندارم خواهش میکنم راهنماییم کنین

      1. سلام پسری دارم چهارده ساله که کلاس نهم هست امسال انتخاب رشته میکنه الان دوسال هست که به حیوانها مخصوصا مرغ وخروس علاقه مند شده به زور درس میخونه به درس خواندن اهمیت نمیده بیشتر وقت رو با اونها میگذرونه هر تشویقی بگید انجام دادم باهاش صحبت کردم پدرش که همکاری نمیکنه میگه خودش که بچه نیست من موندم که چکار کنم اگه اینطوری بره آینده اش خراب میشه با پسرم که حرف میزنم میگه درس میخونم در آینده معلم مهندس میشم میگه اما نمیخونه لطفا کمکم کنید

  14. سلام
    برادر ۱۷ ساله ای دارم که مادر و پدرم با مهربانی و محبت کامل و صبر باهاش رفتار میکنند ولی متاسفانه براش قانون تعیین نکردند برادر من رفتار های پر تنشی از قبیل
    1_حرف بد میزنه و بی احترامی میکنه به من که ۴ سال ازش بزرگترم (با توجه به اینکه ما توی خونه حرفی که موجب بی احترامی بشه نمیزنیم )

    2_هیچ علاقه ای به درس نداره (مثلا امتحان داره ولی هیچی نمیخونه)

    3_علاقمند به اشخاصی هست که با اعتقادات انسانی ما مطابقت ندارن ( اونا رو الگو قرار داده)

    3_علاقمند به رانندگی با سرعت بالا و آهنگ های پر تنشه.

    4_ وقتی باهاش حرف میزنم به حرفام اهمیتی نمیده

    لطفاً جواب بدید ?

    1. سلام وقتتون بخیر من مادر 32ساله ام جدا از شوهرم با 3فرزندم زندکی میکنم معتادهستم بجه های خوبی دارم اما به حرفم گوش نمیدن یعنی مدام میخان توکوچه بازی کنن یکیش 12سالش اون پسرم هم 10هردوشون عین هم هستن برمبنای اعتیادم چیکارکتم که بهم اعتماد کنند

  15. سلام خدمت شما
    پسر ۱۶ ساله ای دارم که کل زندکی و وجود خود را در گوشی موبایل می بیند
    می خواهد با آتو گرفتن از من به خواسته های خود برسد تا میگم که به بابات میگم که در درست کوتاهی کردی به من می گه منم به بابام میگم نو چی میگی حالا شما راهنمایی کنید اینجانب رو ممنون میشم

  16. سلام بنده یک پسر ۱۴سال ونیمه دارم که از لحاظ درسی خیلی عالی بوده اما طی دوسال گذشته که کلاس هفتم و هشتم رفت خیلی افت کرده رابطه خودم هم باهاش خیلی جالب نیس و اکثرا بحث و جدل داریم تورو خدا راهنماییم کنید که چه جور باهاش رفتار کنم

  17. درضمن اختلاف سنیمون هم ۱۷سال هست غیراز این آقا پسر ۳فرزند هم دارم دوست پسر و یک دختر

  18. باسلام
    پسر 14 ساله ای داریم که در بخش نظافت فردی اصلن گوش به حرف نمی‌دهد مخصوصأ در دستشویی رفتن و آب زیختن تمامی ترشحات ادرار او باقی می ماند و از دمپایی استفاده نمی‌کند و مدام با پای برهنه رفته و می آید، چندین بار تذکر داده ایم ولی باز کار خود را انجام می‌دهد.

  19. من دختر 15 ساله ای هستم دوست دارم واسه پیشرفتم تلاش کنم و موفق شوم ولی بیشتر اوقات احساس تنهایی یا اینکه هیچ کس منو درک نمیکنه منو ب شدت ازار میده من تنهام و با وجود خواهرم همیش اخساس تنهایی دارم همش دوست دارم پسر باشم و رفتار پسران را ترجبح میدم به رفتار لوس دختر ها از همه ی حرکات دخترها بدم میاد از خودمم گاهی اوقات متنفر میشوم از خواهرمم بخاطر اینکه دختره و لوس هست به شدت بدم میاد از دختر بودن اجزم ولی خودمو دوست دارم و میخوام قدرت واقعی و تک باشم! این حس منو شاد میکنه ولی اطرافیانم همه فکر میکنند پسرم و….!!!!

  20. پسر ۱۳ ساله ی من تو مدرسه دوستی داره که اذیتش میکنه اسمش رو مسخره میکنه بهش میگه تو چاقی و دائم داره مسخرش میکنه و میخنده و پسر من هیچی بهش نمیگه ولی میاد خونه و از این بابت ناراحته چند روز پیش که اذیتش کردبدون اینکه به مدرسه اطلاع بده اومد خونه از ناراحتی و من که جویا شدم علت رو بهم گفت منم بردمش مدرسه و به مدیر توضیح دادم و مدیر هم دوستش رو خواست از اون موقع اون با پسرم قهر کرده و گفته چرا به مدیر گفتی به خودم میگفتی و از این موضوع پسر من ناراحته من نمیدونم چطور باید بهش آموزش بدم که با این موضوع چطور رفتار کنه ما ایران نیستیم و سیستم اینجا یه کم پیچیده است

  21. با سلام و احترام
    فرزند پسرم 21 ساله است و دانشجو قبلا خيلي به نماز اهميتي نمي داد اما اخيرا نمازش را مرتب مي خواند
    اما با شرايط خواص بنحوي كه بابت هر نماز شايد يك ساعت و نيم تا دو ساعت وقت صرف مي كند و
    اين باعث نگراني ما شده لطفا راهنمائي كنيد كه اين شرايط تا كي ادامه خواهد داشت و رفتار والدين بايد
    چگونه باشد با تشكر

  22. با سلام و عرض ادب
    پسر بچه ۱۲ ساله ای دارم که ازطرف مدرسه مطلع شدیم ،به هم سرویسی خودش دست زده و او به خانواده اطلاع داده وآنها به مدرسه گفتن و الان من نمی‌دانم با پسرم چطور رفتار کنم چه چیزی بگویم لطفا راهنمای بفرمایید
    با تشکر

  23. اگر فرزند عنوان کرد برای اولین بار در سن 16 سالگه من عاشق شدم وطرف هم اصلا قابل قبول روحیات ما نیست اولین برخورد ما چگ.نه باشد

  24. سلام من داود هستم پسری 18 ساله دارم که به شدت از ما دور شده و به دنبال علاقه به یک دختری که با مخالفت شدید ما همسو شده از خانه فراری شده است و جواب نمیدهد ، الان باید چیکار کنم

  25. سلام
    من یک پسر ۱۴ ساله دارم اصلا به درس علاقه نداره
    جواب همه رو با بی ادبی میده ، با دوستاش یکسره بیرون هست بعضی اوقات کافه میره با دوستاش و‌ویپ میکشه،جدیدا گذاشتم سرکار ولی اونجام چون حقوقی دریافت نمیکنه اول کار خیلی علاقه به موندن نداره،و درضمن من ۱۰سال جدا شدم و با پسرم خونه پدری زندگی میکنم

  26. سلام پسر 16 ساله دارم فقط به درس خوندن اهمیت نمیده سرش بیشتر تو گوشی هست لطفا راهنماییم کنید چه کار کنم به درسش اهمیت بده و با جدیت درس بخونه سرسری نگیره خودشم بهم میگه مامان من ارزش خودم را با کارهای بد پایین نمیارم خیلی مغرور هست ولی بیشتر اقتصادی فکر میکنه از همین سن بره سرکار و پولدار بشه کمبودی هم نداره ولی خیلی بلند پروازهست.

  27. سلام جناب دکتر خسته نباشید پسری دارم ۱۲ساله چند وقتی است خیلی پرخاشگر شده ،خواهر بزرگترش میزنه،همیشه تو شبکه های لاتی هسته ،الان نزدیک بیست روز هسته به من که پدرش هستم گفته یا تو باید از خانه بری یا من میرم اگر نری خودم را میکشم ،قبل از این خیلی یا من خوب بود همیشه هر جا میخواستم برم من همراهی میکرد اما حالا میگه اصلا تو رو نمی‌خوام ،من بخاطر اینکه یه خودش آسیب نزنه چند روزی خانه نمی‌رم اما باز یا مادرش وخواهرش پرخاشگری می‌کنه و وسایل وشیشه خانه رو می‌شکنه میشه لطف کنید راهنمایی کنید

  28. سلام پسری دارم چهارده ساله که کلاس نهم هست امسال انتخاب رشته میکنه پسر زرنگیه ولی متاسفانه از خرداد رفیق 2 تا دوست بد شده یک ماه بود که هر روز درگر بود که باید به پارک بره پیش دوستاش ، که از همین جا خیلی کارهای بدش شروع شد. از این زمان هر حرف زشتی را در محیط خونه به منو و خواهرش که از خودش کوچکتر میگه ، دست بزن پیدا کرده، علاقش به ورزش که از 6 سالکی می رفت کم شده و هر یک بار در میان میگه حسش نیست.
    علاقش به مطالعه کمتر شده و خیلی بازی میکنه.
    از اون بجه هایی که همواره برای درس امتحان خیلی خیلی اهمیت میده.
    من چکاتر کنم علاقش مثل گذشته به دری زیاد بشه ، چون برنامه داره واسه تیز هوشان ولی اصلا نمی تونه روی مطالعه بمنونه
    لطفا راهنماایی کنید سپاسگزارم

  29. سلام من پسرم 15 سالشه دائما عصبی و پرخاشگره و بد دهنه. همش تو خونه است و سرش تو گوشیه. مدرسه هم نمیره هیچ دوست و رفیقی هم نداره همه اش گله و شکایت می کنه کم حوصله و زود رنجه. عصبی که میشه همه را فحش میده هر چی دم دستش باشه گوشی تلویزیون ظرف ظروف و… میزنه میشکنه خیلی خسارت زده بعضی وقت ها دست بزن هم داره از هیچ کسی ترسی نداره از هیچ کسی هم حرف شنوی نداره حتی از مشاور و روانشناس. یک ساله دکتر روانپزشک می بریم میگن اضطراب و یه کمی افسردگی داره قرص هم میخوره تاثیری آنچنانی نداره خیلی باهاش مهربانی و مدارا می کنیم فایده ای نداره واقعا موندیم چکار کنیم همه اش میگن بزرگ شه درست می شه میترسیم اتفاق ناگواری بیفته. خواسته های نا معقول و غیر منطقی داره همه اش زندگی لاکچری میخواد گواهینامه نداره ماشین میخواد یه بار ماشین برده تصادف کرده که واقعا خدا رحم کرده ماشین داغون شده خودش چیزی نشده باز هم اصرار داره ماشین بهش بدیم اصلا حالیش نیست و هیچ منطق و درکی از شرایط نداره یکساله اینجوری شده فوق العاده بی ادب و گستاخه. میگن تو این شرایط آخرین راهکار شوک الکتریکی به مغزه که اونهم عوارض خودشو داره فعلا داریم تحمل می کنیم شاید خوب شه و نیازی به شوک نباشه لطفا راهنمایی کنید چکار کنیم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا