آموزش و تربیت نوجوان (دختر و پسر)

افزایش قد در نوجوانی به چه عواملی بستگی دارد؟ (جدیدترین تحقیقات)

bestkid b

شاید احساس کنید که دوستانتان به طور ناگهانی قد کشیده اند ولی شما به همان اندازه مانده اید. شاید بقیه اعضای خانواده شما واقعاً قدبلند باشند ولی خودتان از این مزیت بهره مند نباشید. حقیقت این است که قد یک شخص بیشتر توسط چیزهایی خارج از کنترل او مانند ژن ها تعیین می شود. اما عوامل اثرگذار زیادی وجود دارد که می تواند در طول سالهای نوجوانی کنترل شود، از جمله رژیم غذایی و سطح فعالیت.

چه عواملی بر قد شخص تأثیر می گذارد؟

اصلی ترین عامل تأثیرگذار بر قد فرد، ژنتیک است. با این حال، بسیاری از عوامل دیگر از جمله تغذیه، هورمون ها، سطح فعالیت و شرایط پزشکی می توانند بر قد فرد تأثیر بگذارند.

دانشمندان بر این باورند که آرایش ژنتیکی یا DNA در حدود ۸۰٪، تعیین کننده ی اندازه ی قد یک فرد است. این بدان معنی است که افراد قد بلند احتمالا فرزندان قد بلندی خواهند داشت.

معمولاً افراد تا رسیدن به ۱۸ سالگی رشد می کنند. قبل از رسیدن به این سن، طیف وسیعی از عوامل محیطی می توانند بر افزایش قد آنها تأثیر بگذارد.

روشهای داشتن قد بلند

۱- رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

افراد چاق بسیار کوتاه تر به نظر می رسند. علاوه بر این، داشتن تغذیه ی مناسب باعث سلامتی و حس خوب می شود! برای داشتن تغذیه س سالم، به نکات زیر توجه کنید:

مقدار زیادی پروتئین کم چرب بخورید. پروتئین کم چرب به رشد ماهیچه ها و استخوان های سالم کمک می کند. کربوهیدراتهای ساده مانند پیتزا، کیک، شیرینی و نوشابه چیزهایی هستند که باید از آن دوری کنید. برخی غذاهای سرشار از پروتئین شامل موارد زیر هستند:

  • گوشت
  • مرغ
  • غذاهای دریایی
  • تخم مرغ
  • حبوبات
  • آجیل و دانه

مقدار زیادی کلسیم بخورید. کلسیم به تقویت استخوانهای سالم کمک می کند. برخی غذاهای سرشار از کلسیم شامل موارد زیر هستند:

  • ماست
  • شیر
  • پنیر
  • کلم بروکلی
  • گل کلم
  • سویا
  • پرتقال
  • ساردین
  • سالمون

به مقدار کافی روی مصرف کنید. نتایج برخی مطالعات نشان میدهد، بین کمبود روی و کوتاه قدی پسران، رابطه وجود دارد. منابع خوب روی شامل جوانه گندم، کدو تنبل و دانه کدو و بادام زمینی است.

حتما بخوانید: شربت افزایش قد کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

به میزان کافی ویتامین D مصرف کنید. ویتامین D باعث رشد استخوان و عضلات کودکان می شود و کمبود آن به دلیل توقف رشد، موجب افزایش وزن در دختران نوجوان می شود. مقادیر کمی ویتامین D را می توان در یونجه و قارچ و همچنین غذاهای غنی از ویتامین D مانند برخی از شیرها و غلات یافت. با این حال، بخش عمده ای از ویتامین D بدن از طریق نور خورشید دریافت می شود. قرار گرفتن روزانه ۱۵ دقیقه در آفتاب، می تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را فراهم کند.

۲- در طول سالهای نوجوانی و در بلوغ ورزش کنید.

ورزش منظم ممکن است به شما کمک کند که در سالهای نوجوانی قد بلندتر شوید. حداقل ۶۰ دقیقه یا یک ساعت در روز را به ورزش اختصاص دهید و عضلات خود را بکار گیرید.

  • به سالن ورزشی بروید. رفتن به سالن ورزشی به شما کمک می کند تا به بسیاری از ابزارهای عالی برای ورزش و عضله سازی دسترسی پیدا کنید. همچنین باعث می شود انگیزه خود را برای ورزش کردن حفظ کنید (اگر به باشگاه بروید و ورزش نکنید، احساس حماقت خواهید کرد).
  • به یک تیم ورزشی بپیوندید. افرادی که به تیم های ورزشی می پیوندند می توانند از رقابت طبیعی خود برای سوزاندن کالری اضافی استفاده کنند و به قد بلندتری دست یابند. نکته جالب در مورد ورزش تیمی این است که نیمی از زمان، شما حتی نمی دانید که درحال ورزش کردن هستید!
  • اگر امکاناتی ندارید، قدم بزنید. اگر وقت و امکانات کافی برای ورزش ندارید، بلند شوید و قدم بزنید. به فروشگاه مواد غذایی بروید یا پیاده به کتابخانه و مدرسه بروید.

۳- یوگا تمرین کنید.

شاید یکی از کارآمدترین روش های افزایش قد بدون تکنیک های مصنوعی، شیمیایی یا جراحی، تمرین منظم یوگا باشد. یوگا نه تنها به شما در افزایش قد کمک می کند بلکه موجب رسیدن به وزن مطلوب بدن نیز میشود. همچنین باعث می شود احساس آرامش و تمرکز داشته باشید. در اصل، یوگا می تواند منجر به بهبود سلامت جسمی و روحی شود.

چندین حرکت یوگا به طور خاص روی عضلات ستون فقرات و پشت متمرکز می شود. در چنین قسمتهایی، تنش آزاد می شود و باعث می شود استخوان های بدن قوی تر شوند و بنابراین به تقویت بدن کمک می کنند تا رشد را تقویت نماید.

۴- هر شب خواب کافی داشته باشید.

خواب زمان رشد بدن است. بنابراین داشتن مقدار زیادی خواب، معادل داشتن زمان بیشتری برای رشد بدن است. اگر زیر ۲۰ سال یا نوجوان هستید، بین ۹ تا ۱۱ ساعت خواب شبانه داشته باشید.

هورمون رشد انسان (HGH) بطور طبیعی در بدن ما بخصوص در هنگام خواب ایجاد می شود. HGH از غده هیپوفیز ترشح می شود. خواب خوب و باکیفیت باعث تحریک تولید این هورمون می گردد.

۵- بدن خود را هیدراته نگه دارید.

آب یکی دیگر از موارد مهم و با ارزش برای تحریک افزایش قد است. آب یکی از بی نظیر ترین داروهای خانگی افزایش دهنده قد است. جالب است بدانید که آب تاثیر کمتری از مکمل های افزایش وزن ندارد.

آب برای بدن بسیار مهم است. بدن حاوی سموم زیادی است که باید خارج شوند و آب به این فرآیند کمک می کند. هنگامی که بدن شما به درستی کار میکند، می توانید تفاوت آنی در سلامت و در نتیجه میزان رشد خود مشاهده کنید.

حتما بخوانید: راه حل های جدید طب سنتی برای افزایش قد کودکان زیر ۳ سال

توصیه می شود روزانه ۲ لیتر آب بنوشید. این امر باعث می شود بدن به خوبی هیدراته شود و متابولیسم خوبی نیز داشته باشد. بدن برای رسیدن به قد دلخواه، باید متابولیسم مناسبی داشته باشید. متابولیسم نادرست از رشد قد ممانعت می کند.

۶- سعی کنید از رشد خود غافل نشوید.

ممکن است کارهای زیادی برای افزایش قد انجام ندهید، اما می توانید گام هایی بردارید تا مطمئن شوید که قد طبیعی شما تحت تأثیر عوامل محیطی کوتاه نمی شود. تصور می شود که در جوانان، مصرف مواد مخدر و الکل در رشد مغزی نقش دارد و سوء تغذیه می تواند شما را از رسیدن به قد دلخواه خود باز دارد. در زیر به برخی سوالات متداول در این زمینه پاسخ داده شده است:

  • آیا کافئین واقعاً از رشد شما جلوگیری می کند؟ یک مطالعه علمی نشان می دهد که خیر، کافئین مانع از رشد نمی شود. با این حال، کافئین مانع از داشتن خواب سالم و منظم می شود. کودکان و نوجوانان به ۹ تا ۱۰ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند و کافئین ممکن است به توانایی فرد در خوابیدن کافی آسیب برساند.
  • آیا سیگار کشیدن واقعاً رشد شما را تحت تأثیر قرار می دهد؟ اثرات استعمال دخانیات و دود دست دوم بر شاخص توده بدنی (BMI)، ضد و نقیض است. براساس اطلاعات بهداشت دانشگاه کلمبیا، “اگرچه نتایج مطالعاتی که انجام شده است قاطعانه نیست، اما تحقیقات موجود نشان می دهد کودکانی که سیگار می کشند یا در معرض دود دست دوم قرار دارند، کوتاهتر از کسانی هستند که سیگار نمی کشند یا بچه های افراد غیر سیگاری هستند.
  • آیا استروئیدها واقعاً از رشد جلوگیری می کنند؟ بله. استروئیدهای آنابولیک، رشد استخوان در کودکان و نوجوانان را کاهش می دهند، همچنین موجب کاهش تعداد اسپرم، کاهش سایز پستان، افزایش فشار خون و قرار گرفتن در معرض خطر حمله قلبی می شود. کودکان و نوجوانانی که از آسم رنج می برند و از اسپری های حاوی بودزونید استروئید استفاده می کنند، به طور متوسط ​​چند سانتیمتر(حدودا ۲ سانت) کوتاهتر از کسانی است که با استروئیدها درمان نشده اند.

راههای بلندتر نشان دادن قد چیست؟

۱- وضعیت بدنی خوبی داشته باشید

همیشه به جای قوز کرد، صاف بایستید. شانه های خود را کمی به سمت عقب بکشید. داشتن یک وضعیت خوب باعث می شود قد شما بلندتر به نظر برسد!

۲- لباس های تنگ بپوشید

لباس های تنگ تر خطوط بدن شما را برجسته می کنند. اگر لباس های گشاد بپوشید، آن خطوط از بین می روند و باعث می شوند کوچکتر به نظر برسید. لباس هایی مناسب و اندازه بپوشید که باعث شود احساس خوبی در مورد خودتان داشته باشید.

۳- کفش پاشنه بلند بپوشید

همیشه می توانید کفش پاشنه بلند بپوشید. از پوشیدن کفش صاف و اسپرت خودداری کنید.

حتما بخوانید: بهترین و جدیدترین راههای گیاهی-غذایی برای افزایش قد کودکان بعد از بلوغ

۴- بهترین ویژگی های بدن خود را نشان دهید

اگر پاهای بلندی دارید، شلوارک کوتاه یا دامن کوتاه بپوشید تا پاهای خود را نشان دهید. سعی کنید از پوشیدن ساپورت یا ساق شلواری که پاها را کوتاه تر نشان می دهد، خودداری کنید.

۵- لباس های تیره بپوشید

بعضی اوقات، افراد بلندتر، لاغر تر هم به نظر می رسند. اگر بتوانید باریک تر به نظر برسید، قد بلند تری خواهید داشت. رنگ هایی مانند سیاه، آبی تیره و سبز یشمی همگی می توانند ظاهر فرد را باریک تر و بلندتر نشان دهند.

۶- لباس هایی با خطوط عمودی بپوشید

پوشیدن لباس با خطوط عمودی می تواند قد شما را بلندتر نشان دهد. نوارهای افقی نتیجه ی برعکسی دارند، بنابراین از پوشیدن لباس با خطوط افقی خودداری کنید.

آیا بزرگسالان می توانند قد خود را افزایش دهند؟

پس از رسیدن به بلوغ، صفحات رشد، استخوان جدیدی نمی سازند. آنها موجب توقف رشد فرد می شوند. این بدان معناست که وقتی فرد به ۱۸ سالگی برسد، قادر به افزایش قد خود نیستند.

تمرین وضعیت خوب بدن و صاف نگه داشتن عضلات کمر یا صاف ایستادن، می تواند به فرد اجازه دهد که محکم تر بایستد و قد بلندتر به نظر برسد.

حتما بخوانید: علل اصلی کوتاهی قد کودکان و جدیدترین راههای افزایش آن از دید متخصصان

حرف آخر…

قد تا حد زیادی توسط DNA مشخص می شود. با این حال، عوامل محیطی مانند تغذیه و ورزش می توانند بر رشد تأثیر بگذارند.

با بزرگتر شدن کودکان، آنها به تغذیه مناسب و ورزش فراوانی نیاز دارند تا بدن خود را در تولید هورمون های مورد نیاز برای رشد یاری دهند. نوجوانان در دوران بلوغ توقف رشد را تجربه خواهند کرد. پس از ۱۸ سالگی، استخوان های آنها از رشد متوقف می شود و قد بلند نمی شود.

تغذیه مناسب در دوران بارداری همچنین برای سلامت آینده استخوانها و رشد کودک بسیار مهم است.

ویدیوی کاربردی افزایش قد

 

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا