آموزش های نگهداری از نوزاد

8 فایده کتاب خواندن برای کودکان کمتر از 5 سال (تحقیقات علمی)

bestkid b

کتاب خواندن برای کودک فوایدی زیادی دارد. مثلا یکی از آن ها این است که به تحریک و رشد مغز او کمک می شود. کتاب خوانی یک راه فوق العاده برای برقراری ارتباط با کودک هم هست. هیچ وقت فواید کتاب خواندن را دست کم نگیرید. این کار یک سرگرمی ارزشمند برای همه افراد در هر سنی است.

با ادامه این مطلب ما همراه باشید تا ببینیم دانشمندان در مورد کتاب خواندن برای کودکان و نوزادان چه نظری دارند.

کتاب خواندن برای کودک شما را با او صمیمی تر می کند

دور هم جمع شدن و با هم خواندن یک کتاب فرصتی فوق العاده برای صمیمی تر شدن با کودک تان فراهم می کند. زندگی با یک نوزاد ممکن است گاهی اوقات پر جنب و جوش باشد ، مخصوصا اگر بخواهید دور و برش باشید. در اولویت قرار دادن کتاب خوانی به هر دوی شما زمان می دهد تا در طول روز بیشتر با هم وقت بگذرانید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتی می توانید قبل از خواب با هم از کتاب خواندن لذت ببرید یا زمان مشخصی را در روز به این کار اختصاص بدهید. هیچ زمان خاصی برای این کار تعریف نشده و این کاملا به خود شما بستگی دارد.

آنچه درباره نوزادان و اولین بچه باید بدانیم (۲۰ نکته)

جایی آرام و به دور از مزاحمت را پیدا کنید و در هر حالتی که راحت تر هستید ، قرار بگیرید. کتاب را طوری در دستان تان بگیرید تا کودک تان بتواند تصاویر را ببیند و به چیز هایی که در صفحات می بینید، اشاره کنید.

نگران این که صدای تان برای بلند خواندن خوب نیست، نباشید. شما قرار نیست نمره بگیرید! کودک شما عاشق گوش دادن به صدای شما و شنیدن کلمات جدید است .

خواندن باعث صمیمی تر شدن تان می شود زیرا شما کودک را بغل می کنید و همین لمس کردن باعث به بیشتر شدن محبت می شود. کودک شما به دور از تمام عوامل حواس پرت کننده ، می ‌تواند روی صدای شما تمرکز و در کنارتان احساس امنیت کند.

حتما بخوانید:  آشنایی با ۱۰ راه صحیح آموزش نحوه استفاده کودکان از اینترنت

وقتی کودک تان بزرگ تر می شود، کم کم عکس ها را با دست نشان می دهد و صدا ها را تکرار می کند. این تعاملات رابطه تان را محکم تر می کند و کودک تان را تشویق می کند که حرف بزند و از نظر رفتاری و ذهنی زودتر رشد کند.

خواندن باعث رشد مغز می شود

همان طور که گفتیم، کتاب خواندن کمک می کند تا کودک تان زودتر رشد کند. گوش دادن به داستان ها به نفع نوزادتان است. هر چه کودک شما هر روز تعداد کلمات بیشتری بشنود ، مهارت های زبانی اش بیشتر تقویت می شود. زودتر آشنا شدن با زبان به نفعش است.

هر چه کودک لغات بیشتری را از زبان تان بشنود، ذهنش بیشتر درگیر می شود و یاد می گیرد کلمات بیشتری را به زبان بیاورد.

با کتاب خواندن ، چیزی برای صحبت کردن با کودک تان دارید

برخی از والدین صحبت با نوزادان را احمقانه می دانند. آن ها نمی دانند که چه بگویند و در نتیجه گفتگو با نوزادشان به طور طبیعی انجام نمی شود . با این حال، گپ زدن با کودک در طول روز برای تقویت توانایی های شناختی کودک ضروری است. شما می ‌توانید خیلی راحت درباره کاری که انجام می ‌دهید صحبت کنید، به چیز هایی در خانه اشاره کنید یا درباره روزی که گذرانده ای با او صحبت کنید . کتاب خواندن در تقویت مهارت صحبت کردن با کودک به شما کمک می کند.

با خواندن داستان چیزی برای گفتن به کودک تان دارید. تصاویر کتاب ها بهانه ای برای صحبت کردن به شما می دهد و خود داستان ها هم که جذابیت خاص خودشان را دارند.

از چه زمانی باید کتاب خواندن برای کودک را شروع کنید؟

شما باید از همین الان شروع به خواندن برای کودک تان کنید. خواندن برای کودک فواید زیادی دارد که هر چه زودتر شروع شود، بهتر است. کودک شما از یک جلسه کتاب خوانی روزانه هم کلی چیز یاد می گیرد و هم برای آینده آماده تر می شود.

خواندن با صدای بلند را بخشی از برنامه روزانه تان قرار دهید . هر چه زودتر شروع کنید، این عادت مفید زودتر در زندگی روزمره تان جاری خواهد شد. هم شما و هم کودک تان از زمانی که برای خواندن کتاب صرف می کنید، بهره خواهید برد.

چه طور برای کودک کتاب بخوانیم: نکات

اگر قبلا برای کودکی با صدای بلند کتاب نخوانده اید، ممکن است در ابتدا دستپاچه و خجالت زده شوید. واقعا نباید این طور باشید. کتاب خواندن به کودک کمک می کند بدون استرس از مغزش کار بکشد.

وای فای چه ضرری برای نوزادان دارد؟ (روش کاهش تاثیر)

کار هایی که شما باید انجام بدهید:

1-یک مکان آرام پیدا کنید

لازم نیست حتما به یک جای اختصاصی برای مطالعه داشته باشید، اما بد نیست قبل از شروع مطالعه، مکانی آرام پیدا کنید. تلویزیون را خاموش و یک جای راحت برای نشستن پیدا کنید . وقتی کودک شما بزرگ می شود، برای این که کتاب مورد علاقه اش را بخوانید راغب تر خواهد شد.

2- کتابی را برای خواندن انتخاب کنید

ممکن است از قبل مجموعه ای از کتاب های کودکان را در اختیار داشته باشید. اگر ندارید، به کتابخانه محله تان بروید و کتاب به امانت بگیرید.

کتاب داستان های کوتاه که تصاویر جالبی دارند برای کودکان کوچک تر مناسب هستند. شما می توانید کتاب های مصور، کتاب شعر های مهد کودک یا کتاب هایی که اشیا آشنایی دارند را برایش بخوانید . با بزرگ تر شدن کودک می توانید کتاب هایی با شخصیت های مختلف و طرح های پیچیده تر برای خواندن انتخاب کنید.

کتاب های مقوایی ایده آل هستند زیرا کودک شما نمی تواند آن ها را راحت پاره کند. اگر از خواندن چند باره یک کتاب خسته شده اید، روی چند کتاب جدید سرمایه گذاری کنید . از دوستان و خانواده تان بخواهید که برای عیدی و تولد کتاب های کودکانه هدیه بدهند.

3- بخوانید و صحبت کنید

داستان را برای کودک تان بخوانید. حتما در مورد تصاویری که می بینید با او صحبت کنید. به حیوانات، رنگ ها و اشیاء ساده اشاره کنید . این کار به ایجاد دایره لغات کودک کمک می کند. کودک شما هر چه بزرگ تر می شود، توانایی اش در تکرار کلماتش هم بیشتر می شود.

نکات مراقبت از نوزاد: مراقبت از نوزاد با 8 روش اولیه (داشتن نوزاد شاد و سالم)

4- با او حرف بزنید

اگر کودک تان حرف شما را قطع و شروع به غر زدن کرد، حتما با او صحبت کنید. استفاده از هر فرصتی برای گپ زدن با کودک ، حتی زمانی هم که فقط نغ می زند، به رشد اجتماعی اش کمک می کند. حرف ها و شیرین زبانی های کودک تان را با هم تکرار کنید. خیلی زود به خودتان می آیید و می بینید که با او وارد یک مکالمه بچه گانه شده اید.

5- مختصر کنید

اگر به مدت طولانی کتاب بخوانید به احتمال زیاد کودک خسته می شود . حتما حواس تان به او باشد و اگر دیدید که خسته شده است، دست از کتاب خواندن بردارید . شاید دیدن چنین رفتاری از سوی کودک مخصوصا زمانی که او مدام کتاب ها را نصفه نیمه رها می کند، نا امید کننده باشد، اما توجه به سر نخ هایی که فرزندتان به شما می دهد ؛ کمک تان می کند تا کاری کنید از این کار بیشتر لذت ببرد.

چه زمانی برای کودک تان کتاب بخوانید

برخی از افراد خواندن کتاب را به عنوان برنامه قبل از خواب شان انتخاب می کنند. این خیال کودک تان را راحت می کند که بعدش قرار است بخوابد و بعد از کلی جست و خیز روزانه استراحت کند . با این حال، اگر کتاب خواندن موقع خواب تاثیری ندارد، شاید بد نباشد در طول روز این کار را انجام بدهید.

کتاب ها وسیله ای عالی برای سرگرم کردن کودک هستند . یک کودک شلوغ یا بی حوصله را می توان به راحتی با یک داستان در یک کافه یا در سفر با ماشین سرگرم کرد.

کتاب خوانی فعالیتی عالی برای صمیمی تر شدن با کودک است. شاید بد نباشد به سایر اعضای خانواده هم پیشنهاد کنید که آن ها این کار را برای کودکتان انجام بدهند. پدربزرگ ‌ها و مادربزرگ ‌ها عاشق بلند کتاب خواندن برای نوه شان هستند. خواهر و برادر های بزرگ ‌تر هم وقتی مسئول خواندن داستان‌ های قبل از خواب می‌ شوند، احساس بزرگ تری می ‌کنند.

آیا باید برای نوزاد تازه متولد شده کتاب خواند؟

صد در صد! کودک شما عاشق شنیدن صدای شما خواهد شد. نوزادان با صدای پدر و مادر آرام می شوند و احتمالا این یکی از صدا های مورد علاقه شان در جهان است. هر چه بیشتر صدای تان را بشنوند ؛ بهتر است. ممکن است نوزاد تازه متولد شده کلماتی که می گویید را متوجه نشود، اما از الگوی حرف زدن و صدا هایی که می شنود، لذت خواهد برد.

۱۰ نکته مراقبت نوزاد تازه متولد شده تا ۴ ماهگی که باید بدانید

فواید خواندن برای بچه داخل رحم

کودک وقتی در داخل شکم مادر است هم می تواند صدا هایی را از دنیای بیرون بشنود. نوزاد هنگامی هم که به دنیا می آید، می تواند صدای شما را تشخیص دهد و به سمت آن برگردد . شگفت انگیز نیست؟

کتاب خواندن برای نوزاد داخل رحم، فرصت های زیادی را فراهم می کند تا کودک صدای تان را بشنود. در چنین شرایطی لازم نیست، کتاب های مصور یا داستان های بچه گانه بخوانید. حتی می توانید با صدای بلند داستان های مورد علاقه خودتان یا کتاب های راهنمای هفته به هفته بارداری را بخوانید.

برخی از پدران هم دوست دارند برای کودک متولد نشده شان کتاب بخوانند. آن ها هم می خواهند که کودک صدایشان ها را هم تشخیص بدهد. سخت نگیرید و اجازه بدهید پدر هم با صدای بلند برای بچه کتاب بخواند . ممکن است صحبت کردن با یک شکم برآمده احمقانه به نظر برسد، اما این یادتان باشد که کودک شما می تواند تقریبا از 10 هفته قبل از تولد همه صدا ها را بشنود.

کتاب خواندن برای کودک نوپا

وقتی فرزندتان بزرگ شد، قرار نیست کتاب را کنار بگذارید. کودکان نوپا و بزرگ تر هم از شنیدن داستان های بچه گانه لذت می برند . فواید زبانی و لغوی که کتاب خواندن به همراه دارد، تا مدت ها باقی می ماند. پس لطفا به این کار ادامه دهید.

کتاب خواندن برای کودکان نوپا تعداد لغاتی که هر روز می شنوند را بیشتر می کند . علاوه بر این کلماتی که در سال های ابتدایی عمرشان می شنوند هم افزایش پیدا می کند . قرار گرفتن در معرض کلمات جدید برای درک و بزرگ تر شدن دایره لغات کودکان عالی است. آن ها هر چه بیشتر بشنوند، بیشتر می فهمند.

بلد باشید: مراحل رشد نوزاد از 1 تا 12 ماهگی (و نکات مهم)

با هم کتاب خواندن روشی عالی برای تشویق کودک نوپا به صحبت کردن است .

تحقیقات و بررسی های انجام شده در مورد کتاب خواندن برای نوزادان

مطالعات و مقالات تحقیقاتی زیادی وجود دارد که فواید کتاب خواندن برای نوزادان را ثابت می کنند . تحقیقات نشان می دهد که کتاب خوانی برای کودک به رشد مغز او کمک می کند.

مزیت های علمی کتاب خواندن برای نوزادان که ثابت هم شده اند ، عبارتند از:

کتاب خواندن مهارت های زبانی را تقویت می کند

یک بررسی در سال 2006 نشان داد که کتاب خواندن برای نوزادان و کودکان نوپا زبان و دایره لغات شان را در این دوران تقویت می کند. کودکانی که مادران شان به طور منظم برای آن ها کتاب می خوانند، حتی چند ماه بعد هم از نظر مهارت ‌های زبانی و لغوی در سطح خوبی هستند.

کتاب خواندن ، مهارت های مربوط به سواد ابتدایی را تقویت می کند

کودکان خانواده های کم‌ درآمد بیشتر در مهارت ‌های زبانی و سواد آموزی ضعف نشان می ‌دهند. ارائه کتاب های داستان و راهنما به این کودکان باعث بهبود زبان و سواد و مهارت ‌های اولیه ای که برای خواندن لازم است ، می شود.

بسیاری از کشور ها به عنوان راهی برای کاهش نابرابری و ارتقای آمادگی برای مدرسه ، بین کودکان کوچک ‌تر کتاب توزیع می ‌کنند.

کتاب خواندن باعث رشد مغز می شود

تحقیقی که در سال 2017 در PLoS One منتشر شد، استفاده از فناوری MRI برای بررسی فعالیت مغز در طول مدت کتاب خوانی یک مادر و دختر را مورد بررسی قرار داده است.

محققان در نهایت متوجه شدند که گوش دادن به داستان باعث تقویت مخچه مغز می شود که رشد سواد و همکاری بین والدین و کودک را در حین خواندن داستان افزایش می دهد . مخچه در دوران کودکی به سرعت رشد می کند و نقش مهمی در عملکرد شناختی و یادگیری دارد.

کتاب خواندن دایره لغات را می سازد

کودکان در خانواده های کم ‌درآمد نسبت به همتایان شان کلمات کم تری را در زندگی روزمره شان می شنوند. مطالعه ای که درسال 2019 در مجله Developmental and Behavioral Pediatrics منتشر شد ، نشان داد والدینی که هر روز یک کتاب تصویری برای فرزندان شان می خوانند، آن ها را با 78000 کلمه در سال آشنا می کنند.

در پنج سال قبل از مهد کودک ، کودکان خانواده های باسواد، 1.4 میلیون کلمه بیشتر از کودکانی که هیچ وقت برایشان کتاب خوانده نمی ‌شود، می ‌شنوند. هر چه کودک شما کلمات بیشتری بشنود، دایره لغاتش بزرگ تر خواهد شد.

کتاب خواندن صمیمیت بین کودک و والدین را تقویت می کند

یک مطالعه در سال 2011 که در مجله Developmental and Behavioral Pediatricsمنتشر شد ، برنامه کتاب خوانی والدین را در بخش مراقبت ویژه نوزادان مورد بررسی قرار داد . دو سوم از شرکت کنندگان گزارش دادند که کتاب خواندن در این مکان برای نوزادشان، به آن ها کمک می کند تا احساس انس و نزدیکی بیشتری به فرزندشان حس کنند . 86 درصد از شرکت کنندگان از کتاب خواندن برای نوزادان شان لذت می بردند.

برای کودکان 4 تا 9 سال: از کی برای کودک کتاب بخوانیم؟ چه کتابی؟(8 کتاب پیشنهادی)

نهایتا مشخص شد که این کار باعث مانوس تر شدن آن ها به والدین شان می شود. والدینی که در این مطالعه شرکت کردند، دو برابر بیشتر انگیزه داشتند که ماه های بعد هم برای نوزادان شان کتاب بخوانند. (منبع1 منبع2)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا