آموزش های نگهداری از نوزاد

4 روش از بین بردن لکه خون از هر جایی (مجله Maid sailors)

bestkid b

اگر در اثر یک اتفاق، لباس مورد علاقه تان، فرش، مبل یا هر جای دیگر خونی شده است، اصلا نگران نباشید چون با استفاده از چند ترفند ساده می توانید در عرض چند دقیقه لکه ها را از روی لباس تان پاک کنید. در این مطلب به روش پاک کردن لکه های خون تازه و قدیمی از روی لباس، چوب، ورقه های ساتن، ابریشم و… پی میبرید.

محصولات خانگی معمولی که به از بین بردن لکه های خون کمک می کنند عبارتند از:

  • سرکه
  • آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن)
  • آمونیاک (برای لکه های عمیق)

برای پاک کردن لکه های خون تازه به شیوه ی زیر عمل کنید:

1- ابتدا لکه خون را زیر آب سرد بشویید

اولین کاری که با مشاهده ی لکه ی خون روی لباس باید انجام دهید این است که آن را با آب سرد بشویید یا بگذارید لباس 15 تا 20 دقیقه در آب سرد خیس بخورد. این یکی از ساده ترین روش ها برای پاک کردن لکه های خون تازه است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اگر لکه ی خون روی تشک، مبلمان یا فرش است و نمی توان آن را شست یا خیس کرد، باید با استفاده از یک پارچه ی مرطوب لکه را پاک کنید. مراقب باشید که هنگام انجام این کار از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ می تواند باعث نفوذ عمیق تر لکه ها شود و مانع از پاک شدن کامل آنها گردد.

2- از مواد مختلف برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید

به دلخواه خود از هر کدام از مواد زیر می توانید برای پاک کردن لکه های خون استفاده کنید:

پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه)

بعد از اینکه لباس را خیس کردید یا با آب سرد شستید، مقداری پراکسید هیدروژن بردارید و آن را روی لکه بریزید. پراکسید هیدروژن برای از بین بردن لکه های مرطوب خون معجزه می کند اما باید بدانید که ممکن است به برخی پارچه ها یا الیاف آسیب برساند.

بنابراین قبل از استفاده از پراکسید هیدروژن حتماً مقدار بسیار کمی از آن را بردارید و روی قسمت کوچکی از لباس که در معرض دید نیست امتحان کنید. اگر مشکلی پیش نیامد، بسته با مقدار لکه، لباس را در محلول آب سرد و پراکسید هیدروژن بمدت 15 تا 20 دقیقه خیس کنید. بعد از این مدت لباس را در لباسشویی بیندازید تا لکه ها بطور کامل از بین بروند. برای از بین بردن کامل لکه خون ممکن است لازم باشد این روند را یک یا دو بار تکرار کنید.

نمک

گزینه دیگر استفاده از نمک است. این یک گزینه عالی برای پارچه های ظریف (که نمی توان از پراکسید هیدروژن روی آن ها استفاده کرد) یا مواردی مانند موکت یا فرش است که نمی توان در ماشین لباسشویی انداخت، می باشد. برای استفاده از این روش بعد از اینکه لکه را در آب خیس کردید یا از پارچه ی سرد مرطوب استفاده نمودید، باید یک خمیر نمک درست کنید.

برای انجام اینکار تنها کافی ست مقداری آب را با نمک (به اندازه ای که بتوان لکه را با آن اشباع کرد) مخلوط کنید. این خمیر نباید خیلی آبکی باشد. سپس خمیر را روی لکه ها بمالید و با آب سرد بشویید. این روند را تا زمانی که لکه ها از بین بروند تکرار کنید و سپس لباس را در ماشین لباسشویی (با آب سرد) بیندازید.

پاک کردن لکه های خون خشک شده: روی لکه ی خون خمیر دندان بزنید

مقداری خمیر دندان برداشته و آن را به ناحیه لکه خون بمالید و بگذارید خشک شود. خمیر دندان را بعد از خشک شدن، با آب سرد بشویید. اگر لکه خون روی لباس است، آن را با آب سرد در ماشین لباسشویی بشویید. در غیر این صورت، به یک پارچه مقداری صابون بزنید و با آب سرد روی لکه بکشید.

روش پاک کردن لکه خون از سایر سطوح

پاک کردن لکه خون از روی چوب

اگر سطح چوب دارای پوشش محافظت کننده باشد، پاک کردن خون آسان است. چوب های سخت مانند وکس و پلی یورتان مقاومت بالاتری در مقابل رطوبت، ساییدگی و لکه ها دارند. بنابراین در بسیاری از موارد می توان لکه های خون موجود روی آنها را با کمک پارچه ای مرطوب و مقداری سرکه به راحتی از بین برد.

پاک کردن لکه ی خون از روی ورق های ساتن

از آنجا که ساتن ظریف است، باید با احتیاط با آن رفتار شود. برای لکه های خون موجود روی ساتن، از مواد پاک کننده ملایم مانند خمیر نمک و آب سرد استفاده کنید. برای گرفتن نتایج بهتر سعی کنید به محض مشاهده ی لکه ی خون، این روش را استفاده کنید.

پاک کردن لکه خون از روی شلوار جین

خیساندن شلوار جین در آب سرد یک روش موثر برای از بین بردن لکه های خون تازه است. اگر لکه پاک نمی شود، روش پراکسید هیدروژن (که روش استفاده از آن در بالا ذکر شد) را امتحان کنید. اما اگر خون خشک شده است، می توانید از ترکیبات معمول خانگی مانند نمک، آمونیاک و حتی جوش شیرین استفاده کنید.

این ۱۸ مهارت ضروری را به کودکان تان آموزش دهید

پاک کردن لکه خون از روی ابریشم

ابریشم هم مانند ساتن است و باید با احتیاط با آن رفتار شود. برای پاک کردن لکه ی خون از روی ابریشم باید از ملایم ترین مواد پاک کننده مثل آب سرد، نمک و صابون ظرفشویی استفاده کنید. از استفاده از آمونیاک یا پاک کننده های شیمیایی که می تواند به پارچه آسیب برسانند، اجتناب کنید.

شما می توانید با استفاده از روش های ذکر شده در بالا، لکه های خون ایجاد شده روی لباس و سایر سطوح را پاک کنید و از آنها در مواقع ضروری استفاده کنید.

منبع

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا