هزاران عکس زیبای کودکان و نوزادان ناز دخترو پسر (ایرانی و خارجی)

لیست کامل وسایل ضروری سیسمونی کودک (فقط وسایل لازم)

bestkid b

سیسمونی مجموعه وسایل و لباس های مورد نیاز کودک است که باید تا قبل از زایمان همه یا بخشی از آن تهیه شود. سیسمونی کودک مجموعه ای از لباس ها، ملحفه و لوازم خواب، لوازم بهداشتی و سایر وسایل مورد نیاز یک نوزاد تازه متولد شده است. خرید سیسمونی برای والدینی که برای اولین بار صاحب فرزند می شوند، بسیار جذاب و دوست داشتنی است.

در اینجا یک چک لیست ساده برای وسایل مورد نیاز کودک وجود دارد که می توانید قبل از رفتن به خرید سیسمونی، آنها را در نظر بگیرید.

حتما بخوانید: معرفی ۵ تا از بهترین مارک های پستانک برای نوزادان در ایران

مطمئناً یک مادر باردار می داند که فرزندش به چه وسایلی نیاز دارد اما خوب است که قبل از خرید، از این چک لیست استفاده کنید تا از خرید وسایل بی استفاده خودداری کنید و همچنین تهیه ی وسایل ضروری را فراموش نکنید. پس به لیست زیر توجه کنید و با توجه به آن، خرید سیسمونی را انجام دهید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

لیست سیسمونی کودک

پیش از خرید وسایل غیرضروری و بدون کاربرد، ابتدا خرید ملزومات زیر را مد نظر قرار دهید.

۱-پوشک

مدفوع و ادرار نوزادان بسیار زیاد است. اگر قصد استفاده از پوشک های پارچه ای را ندارید، پیش از بدنیا آمدن کودک حتماً پوشک کافی تهیه کنید و کنار بگذارید. همچنین تهیه ی پوشک در سایزهای مختلف ایده ی بسیار خوبی است چون پوشک های خیلی کوچک، تنها برای مدت کوتاهی کاربرد دارند.

حتما بخوانید: اندازه بالش نوزاد چقدر باید باشد؟ چند نکته مهم

۲-زیر پوش های رکابی و زیر دکمه دار

خرید زیر پوش های رکابی (یا زیر دکمه دار) در همه ی سایزها ضروری است. این لباس ها در زمستان به عایق کردن بدن کودک در برابر سرما کمک میکنند و سینه ی او را خوب و گرم نگه می دارند و در تابستان هم ممکن است تنها لباس مورد استفاده ی کودک باشند (البته در نور مستقیم آفتاب، همیشه از ضد آفتاب کودک استفاده کنید!)

۳-لباس سرهمی نوزادی

لباس های سرهمی برای کودکان بسیار گرم (بسته به جنس لباس ممکن است خیلی گرم نباشد)، و بسیار بامزه هستند و پوشاندن و تعویض آنها آسان است. بعضی از این لباس ها جوراب دار و برخی دیگر بدون جوراب هستند. آنهایی که بدون جوراب هستند، دیرتر کوچک می شوند (برای مدت بیشتری قابل استفاده هستند) و برای کودکانی که می خواهند راه رفتن را یاد بگیریند، لیز نیستند.

حتما بخوانید: تشت یا وان حمام نوزاد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ بهمراه تصاویر زیبا

۴-رامپر یا سرهمی های شلوارکی

رامپرها برای نوزادان بسیار ضروری هستند و جنسی لطیفی هم دارند. این لباس ها در زمان نشت مدفوع به لباس هم کارامد هستند و از کثیف شدن لباس های رویی جلوگیری می کند.

۵-ژاکت کش باف پشمی

یک یا دو ژاکت کش باف پشمی برای جلوگیری از سرما خوردگی کودک ضروری است. ژاکت ها برای کودکان بهتر از پلیورها هستند زیرا نوزادان و کودکان لباس هایی را که روی سرشان کشیده می شود، دوست ندارند.

حتما بخوانید: ۵ تا از بهترین و مقوی ترین غذاها برای نوزادان ۱ تا ۶ ماهه به تفکیک

۶-گهواره یا سبد حمل نوزاد حصیری

سرویس سلامت همگانی (یا NHS) توصیه می کند کودک باید تا شش ماه در کنار مادر (یا در یک اتاق) بخوابد. سبدهای نوزاد حصیری برای زمانیکه کودک شما کوچک است گزینه خوبی است. چون به اندازه کافی کوچک هستند و می توانید آنها را در کنار تخت خود و از اتاقی به اتاق دیگر جابجا کنید. تخت های نوزاد کنار مادر نیز دقیقا در کنار تخت شما قرار می گیرد و برای شیردهی و دسترسی آسان به کودک بسیار مناسب هستند.

۷-تخت نرده متحرک

نوزادان معمولاً پس از شش ماهگی از سبد حصیری یا گهواره خود خارج می شوند و در این مرحله باید به یک تختخواب نرده دار منتقل شوند. تختخواب های نرده دار برای ایمنی کودک بسیار مطلوب هستند و انواع دو منظوره ی آن، با بزرگ شدن کودک قابل بزرگ شدن و برداشتن نرده ها هستند. این باعث می شود که تخت بزرگتر شود و برای سنین بعد نیز مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین می توانید پس از بزرگ شدن کودک هم از آن استفاده کنید.

۸-سرویس لحاف و روتشکی

در روزهای ابتدایی پس از تولد، به تعویض ملحفه بطور مکرر نیاز پیدا می کنید. بنابراین دو یا سه عدد تهیه کنید تا به مشکل برنخورید.

حتما بخوانید: مهم ترین نکات مراقبت از نوزاد تازه متولد شده که والدین باید بدانند

۹-پتو

استفاده از پتوهای سنگین، لحاف و بالش برای نوزادان زیر یک سال توصیه نمی شود، بنابراین پتوهای سبک و مناسب نوزاد تهیه کنید. پتوهای سلولی بسیار عالی هستند زیرا باعث می شوند هوا به گردش در آید و برای تنظیم دمای بدن کودک مناسب هستند. این پتوها برای نوزدان بسیار مناسب و پرفروش هستند.

۱۰-شلوار

شلوار (بخصوص انواع نخی و راحتی) جزء پوشاک های بسیار ضروری نوزادان محسوب می شود. سعی کنید از انواع راحت برای خانه و زمان خواب استفاده کنید.

حتما بخوانید: دمای مناسب اتاق کودک چقدر باید باشد؟ چطور آن را در حد استاندارد نگه داریم؟

۱۱-کلاه

بسته به جایی که زندگی می کنید، ممکن است لازم باشد در چند هفته اول، روی سر کودک کلاه بگذارید. نوزادان گرمای زیادی را از طریق سر خود از دست می دهند و حتی یک کلاه پنبه ای سبک می تواند به گرم نگه داشتن آنها کمک کند. می توانید کلاه های نوزادی تهیه کنید و بسته به آب و هوای محل زندگی تان، برای مدتی استفاده کنید.

۱۲-جوراب

نوزادان همیشه پاهای سردی دارند اما این لزوماً نشانگر سرد بودن کل بدن نیست. با این حال ایده خوبی است که پاهای نوزاد را بپوشانیم مگر اینکه بیش از حد داغ شود. چند جفت جوراب نوزادی بخرید (به نظر من بیش از ۵ جفت!). جوراب ها کوچک هستند و به راحتی گم می شوند! از خرید جوراب های چنیل بپرهیزید زیرا آنها روی پای کودک نمی مانند و مناسب نوزادان نیستند.

حتما بخوانید: چه وسایلی برای حمام کردن نوزاد نیاز است؟ بهمراه تصاویر

۱۳-لوازم بهداشتی و لوازم ضروری دیگر

  • شامپوی سر و شامپو بدن
  • دستمال مرطوب بچه
  • یک بطری روغن زیتون یا روغن کودک (برای ماساژ و جلوگیری از خشکی پوست)
  • برس مو نرم
  • مواد شوینده ملایم برای لباس های نوزادی
  • کیف لوازم نوزاد
  • دماسنج برای نوزادان
  • کرم محافظ پای بچه (برای جلوگیری از سوختگی)

۱۴-لوازم آرامبخش و سرگرم کننده

بعضی اوقات نوزادان گریه می کنند و نیاز به سرگرمی دارند. اگر نمی دانید که در این زمان ها چکار کنید، خرید وسایل زیر را برای سرگرمی و شادی کودک در نظر بگیرید. علاوه بر سرگرمی، این وسایل موجب خنده و هماهنگی حرکات دست و بازوهای کودک می شود. بنابراین داشتن چند اسباب بازی برای شادی و تحریک مغز کودک در حال رشد ضرری نخواهد داشت.

  • جغجغه ی کودک
  • پستانکها
  • صندلی موزیکال کودک
  • کیسه خواب کودک
  • اسباب بازی های حمام
  • اسباب بازی های چراغ دار و موزیکال
  • قطره برای تسکین گاز معده ی کودک (قبل از خرید این مورد بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید)

حتما بخوانید: همه وسایلی که برای نوزاد خود باید بخرید!

۱۵-مسافرت

با فرا رسیدن وقت مسافرت، به وسایل و ابزارهایی نیاز پیدا می کنید که ایمنی و راحتی کودک را در طول سفر حفظ کند. صندلی ماشین بخش ضروری و مهم در این زمینه بشمار می آیند. ملزومات سفر عبارتنداز:

  • صندلی ماشین
  • کالسکه ی کودک
  • کریر کودک
  • کیسه خواب
  • کیسه ی پوشک
  • پوشک و دستمال مرطوب
  • حیاط بازی قابل حمل (اختیاری!)

۱۶-کفش های بچه گانه

نوزادان برای راه رفتن به کفش احتیاج ندارند. علاوه بر این برخی کفش ها ممکن است یادگیری راه رفتن را به تاخیر هم بیندازد. سرهمی های جوراب دار، جوراب و پاپوش کودک باعث می شود پای کودک در ماه های زمستان گرم بماند. بنابراین کودکان تا زمانی که راه نروند به کفش خاصی نیاز ندارد!

از دست ندهید: ۵۰ عکس بسیار زیبا و متفاوت از نوزادان تازه متولد شده دختر و پسر که باید ببینید!

۱۷-وسایل لازم برای بیمارستان

در اینجا لیستی از وسایل و ملزومات بیمارستان وجود دارد که باید همراه خود ببرید:

  • لباس نوزادی (بسته به مدت زمان ماندن در بیمارستان بین ۳ تا ۶ عدد)
  • ۱ تا ۲ سویشرت پشمی (تعداد آن به هوای منطقه و زمان تولد کودک بستگی دارد)
  • پتو و ملحفه ی کودک
  • حوله
  • شیشه شیر
  • چند بسته پوشک
  • صابون کودک، شامپو، لوسیون بدن، دستمال مرطوب کودک، کرم یا روغن مرطوب کننده
  • قنداق فرنگی (درصورت لزوم)

آیا واقعاً به خرید همه ی این وسایل نیاز است؟

به یاد داشته باشید که نوزادان به راحتی، گرما و محافظت زیادی احتیاج دارند. بنابراین حتما به خرید پوشک و لباس های مختلف نیاز است! شما به لباس ها و ملحفه های دردسترس و تمیز نیاز دارید. بنابراین خرید لباس ها و پوشک های گفته شده ضروری است. ولی خرید تجهیزات مسافرت، اسباب بازی ها و… به نیاز و ترجیح شخصی خودتان بستگی دارد.

نکاتی برای خرید سیسمونی

تعدادی لباس در اندازه های مختلف بخرید و رسیدهای خود را برای تعویض (درصورت نیاز) نگه دارید. چند دست لباس نوزادی تهیه کنید و به یاد داشته باشید که ممکن است کودک سریع بزرگ شود یا بزرگتر از سایز مورد انتظار باشد. اگر لباس بچه گانه را از سه ماه تا شش ماهگی خریداری می کنید، تغییر فصل ها و سایز کودکتان را در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید قبل از استفاده از لباس های نوزادی، آنها را با پودر غیربیولوژیکی شستشو دهید تا از تحریک پوست حساس کودک جلوگیری شود.

 مادران بخوانند: طریقه صحیح پوشاندن لباس نوزاد + فیلم

دوستان و خانواده ی شما نیز به احتمال زیاد لباس هایی به عنوان هدیه خریداری می کنند و بنابراین سعی کنید ابتدا لباس های نوزادی و ضروری بخرید و پس از تولد فرزندتان، با توجه به سایز کودک و فصل، لباس های مورد نیاز را تهیه کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا