سلامت نوزاد

7 بهترین روش درمان سرماخوردگی نوزاد 1 ماهه تا 5 ماهه در خانه

bestkid b

در مطلب قبلی در مورد بهترین داروهای گیاهی برای نوزادان که بهتر است بشناسید و استفاده کنید! اطلاعاتی را به شما علاقمندان ارائه دادیم. در این مطلب می خواهیم بهترین و جدیدترین روش درمان سرماخوردگی نوزادان یک ماهه و دو ماهه را به شما آموزش دهیم.

مقدمه

مسلما نگرانی والدین با اولین سرماخوردگی نوزادان شروع می شود. طبیعی است که نوزادان با سیستم ایمنی ضعیفی که دارند در برابر ویروس سرماخوردگی حساسیت نشان می دهند و خیلی زود بیمار می شوند. آنچه که مشخص است دوره درمان این بیماری طولانی است و بهترین درمان برای این بیماری استراحت و مصرف مایعات است . اما چه بهتر که تا جایی که بر عهده والدین است از نوزادان مراقبت کافی را بعمل آورند تا از بروز این بیماری در کودک خود جلوگیری کرده باشند.

فیلم درمان  جالب سرماخوردگی با طب سنتی

نشانه های سرماخوردگی در نوزادان

در نگاه اول علائم سرماخوردگی و آنفولانزا شبیه هستند اما آنفولانزا با علائمی مشابه علائم سرماخوردگی اما شدیدتر مانند بدن درد، تب شدید، اسهال و استفراغ ظاهر می شود. چنانچه علائم زیر را در نوزاد خود مشاهده کردید مطمئن شوید که به ویروس سرماخوردگی مبتلا شده است و باید به پزشک مراجه کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  1. تب
  2. سرفه
  3. عطسه
  4. بی اشتهایی
  5. عصبی شدن نوزاد
  6. احساس گوش درد
  7. مشکل خواب در نوزادان
  8. داشتن ترشحات سبز، زرد و غلیظ بینی
  9. خیس نکردن پوشک به شکل عادی و همیشگی
  10. مالیدن و کشیدن گوش و گریه کردن در هنگام شیر خوردن
  11. مشکل در شیر خوردن یا نگه داشتن شیشه شیر به علت گرفتگی بینی
  12. بالا رفتن درجه حرارت بدن بیش از ۳۹ درجه سانتی گراد
  13. قرمز شدن چشمها یا ترشحات زرد رنگ از چشم

پست مشابه : بهترین و جدیدترین روش درمان سرماخوردگی کودکان چیست؟ (قطعی و سریع)

بهترین و جدیدترین درمان سرماخوردگی نوزادان 1 ماهه و 2 ماهه

روشهای مختلفی برای درمان سرما خوردگی نوزادان وجود دارد اما ما در اینجا برخی از بهترین و جدیدترین روشها را به شما معرفی می نماییم. به جز روش های زیر که برای پیشگیری موثر هستند می توانید برای درمان از شماره های ۱ تا  ۷ استفاده نکنید:

  • نوزاد را از افراد سرما خورده دور نگه دارید.
  • دستان خود را قبل از غذا دادن به کودک به خوبی بشویید.
  • هر دو روز یک بار اسباب بازی و وسایل نوزاد را تمیز کنید.
  • هر کسی در منزل سرما خورده حتما باید از دستمال استفاده کند.

۱- از قطره بینی استفاده کنید

سرماخوردگی۱

یکی از مؤثر ترین ره ها برای درمان سرماخوردگی نوزادان و کودکان از قطره بینی برای خارج کردن مخاط اضافی از بینی نوزاد است. برای این کار سر نوزاد را عقب نگهدارید و قطره را داخل سوراخ بینی‌اش بریزید. این کار به خروج آسان‌تر مخاط کمک می‌کند. چند دقیقه صبر کنید و بعد با کمک پوآر اقدام به خارج کردن مخاط کنید. پوآر را فشار دهید تا هوای آن خارج شود بعد به آرامی نوک آن را وارد بینی کنید. دقت کنید که نوک پوآر فقط ۰٫۶ تا ۲۷٫۱ سانتی‌متر وارد بینی شود. بهترین زمان برای انجام این کار قبل از غذای نوزاد یا قبل از قرار دادن او در رختخواب است. دور بینی نوزاد را روغن مالی کنید. یک پوشش نازک از روغن را خارج از بینی و اطراف پره‌های آن بمالید تا سوزش این قسمت‌ها کاهش پیدا کند.

۲- استفاده از یک بخار ساز

سرماخوردگی۷

قرار دادن یک بخارساز درون اتاق کودک باعث می‌شود تا نوزاد خواب راحتی داشته باشد. بخارساز می‌تواند رطوبت اتاق را بالا ببرد. از این رو نوزادان راحتر نفس می‌کشند. این امر التهابات بینی را در هنگام نفس کشیدن کم می‌کند.  توجه داشته باشید که بخارسازها می‌توانند باعث سوختگی شوند، از این رو آن‌ها را در مکانی قرار دهید که با شما تماس مستقیم نداشته باشند. یادتان باشد که هر روز آب را تغییر دهید و دستگاه را به صورت مستقیم تمیز کنید.

۳- مایعات مصرف کنید

سرماخوردگی۵

همانگونه که مصرف مایعات برای بهبود سرماخوردگی بزرگسالان توصیه می شود برای نوزادان نیز همین توصیه تکرار می شود. نوشیدن مایعات از کم‌آبی کودک پیشگیری کرده و ترشحات بینی را از بین می‌برد. شما مجبور نیستید هرگونه مایعات اضافی به کودک بدهید اما باید مطمئن شوید که به اندازه قبل مایعات به بدن کودک می‌رسد. با این حال اگر کودک شما علائم خاصی از قبیل تب، استفراغ، اسهال یا تنفس سریع داشت بیش از حد طبیعی نیاز به مایعات دارد. برای نوزادان بالای ۶ ماه سعی کنید از آب، آب میوه و حتی یخ استفاده کنید و برای کودکان زیر شش ماه هم شیر مادر یا شیر خشک کفایت می‌کند. شیر مادر دارای خواص تقویت کننده ایمنی است و ‌می‌تواند به حفاظت کودک در برابر میکروب‌ها کمک کند.

۴- به استراحت کودک اهمیت دهید

خواب-نوزاد۱

درمان سرماخوردگی زماان بر است و در عرض یکی دو روز انتظار نداشته باشید که حال کودکتان خوب شود پس مناسب ترین کار این است که مطمئن شوید نوزاد استراحت کافی داشته باشد. بدن انسان در مبارزه با عفونت انرژی زیادی مصرف می‌کند. به همین دلیل نوزاد باید در این موقعیت استراحت بیشتری داشته باشد. به طور مثال هر نوع بازی با کودک را بدون آنکه مجبور باشد تحرک زیادی داشته باشد، انجام دهید.

۵- نوزاد را به حمام بخار ببرید

سرماخوردگی۲

نوزادتان را به حمام ببرید و ۱۵ دقیقه آب گرم را باز کنید تا بخار هوا ایجاد شود و گرفتگی بینی نوزاد را از بین ببرد. این کار به آرامش قفسه سینه و کاهش مخاط بینی‌اش کمک می‌کند. حمام آب داغ نیز خالی از لطف نیست  و تأثیر زیادی در بهبودی نوزاد دارد به شرطی که دمای آب باعث اذیت شدن نوزاد نشود. و بلافاصله بعد از حمام باید در جای گرم از کودک نگهداری شود.

۶- با مشورت پزشک دارو مصرف کنید

سرماخوردگی

با مراجعه به پزشک و با مشورت با او به کودک خود دارو بدهید . پزشکان داروی استامینوفن برای نوزادان سه ماهه و بالاتر و ایبوپروفن برای نوزادان ۶ ماه بالاتر تجویز می کنند. اگر نوزاد دچار کم آبی است یا استفراغ دارد به هیچ عنوان به او دارو ندهید چون ممکن است شرایط را بدتر کند.
تب پایین نوزاد باعث می‌شود بتواند با ویروس سرماخوردگی بجنگد. در صورتی که نوزاد بالای سه ماه است در صورتی به او تب‌بر بدهید که تب ۳۹ درجه سانتیگراد داشته باشد.

۷- به نوزاد کمتر از یک سال عسل ندهید

عسل گرم باعث درمان گلودرد می‌شود و می‌تواند سرفه را درمان کند اما برای نوزاد زیر یک سال نباید از عسل استفاده کنید چون باعث بوتولیسم و مرگ می‌شود. در صورتی که نوزاد بالای یک سال دارد یک دوم قاشق چای‌خوری پیش از رفتن به رختخواب به او بدهید.

قابل توجه مادران : آموزش تصویری طرز تهیه سوپ سالم و خوشمزه برای کودکان زیر ۱۴ ماه

درمان سرماخوردگی نوزادان به روش گیاهی:

با اینکه بیشتر پزشکان تا حد ممکن برای کودکان زیر ۶ ماه سعی می کنند دارویی تجویز نکنند چون هیچ دارویی باعث نمی شود که ویروس سریع تر از بدن خارج شود. پس بهتر است برای نوزاد دلبند خود با مشورت پزشک و زیر نظر پزشک متخصص داروهای گیاهی و شیمیایی را مصرف کنید.

در مواقع سرماخوردگی نوزادان حتماً به دستگاه بخور خود چند قطره روغن منتول یا اکالیپتوس یا کاج اضافه کنید، این کار باعث کاهش گرفتگی بینی می شود.

پزشکان استفاده از گیاه مازو را پیشنهاد می دهند. ضمن اینکه می توانید با بررسی کامل نسبت به اینکه کودک شما به این گیاه حساسیت نداشته باشد آنرا استفاده کنید.

در صورتی که سن کودک از ۶ ماه بیشتر است یک چای ولرم بابونه بسیار مفید است. لطفاً پیشنهادات و سؤالات خود را با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی آنها باشیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا